صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۱۰۷

اصلاح‌طلب و اصولگرا برای شورای نگهبان فرقی ندارد

دبیرکل حزب سبز معتقد است شورای نگهبان در مورد صلاحیت‌های انتخاباتی هیچ تفاوتی بین جریان‌ها قائل نیست.

حسین کنعانی مقدم درباره عملکرد شورای نگهبان در قبال دو جریان سیاسی کشور گفت: تجربه این ۴۲ سال نشان داده است که شورای نگهبان فارغ از اینکه نامزد معرفی شده اصلاح طلب است یا اصولگرا صرفا بر اساس مر قانون و آنچه که ذیل مسئولیت شورای نگهبان بوده عمل کرده است.

او ادامه داد: بر اساس عملکرد شورای نگهبان هم تعدادی از اصولگرایان و هم از اصلاح طلبان رد صلاحیت شده‌اند، اما بر اساس جمع بندی موجود، بیشترین دوره‌های مدیریت اجرایی کشور به دست جریان اصلاح طلب بوده است؛ برای مثال هشت سال مرحوم هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی بر این مسند نشسته بودند و تنها فرد اصولگرا احمدی نژاد بوده است.

کنعانی مقدم افزود: تمام این موضوعات نشان می‌دهد که جریان اصلاح طلب و اصولگرا برای شورای نگهبان تفاوت ندارد و این صرفا یک نوع سیاست مظلوم نمایی و تاکتیک انتخاباتی در میان جریان اصلاحات است تا آرای خاکستری را جمع کنند؛ علاوه بر این درصدد القای این هستند که بگویند نامزد‌های شان همواره از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند؛ در حالی که اگر به آمار‌های رد صلاحیت شده‌های شورای نگهبان توجه شود می‌بینیم انقدر که در خصوص اصلاح طلبان اغماض شده درباره اصولگرا‌ها این اقدام انجام نشده است.

دبیرکل حزب سبز  تاکید کرد: اگرچه بیشتر اعضای جریان اصلاح طلبان صلاحیت نداشته، اما شورای نگهبان بر بسیاری از این موارد چشم پوشی کرده و صلاحیت آن‌ها را تایید کرده است و هم در مجلس شورای اسلامی و هم در ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده‌اند. در عین حال نامزهای بسیاری از اصولگرایان رد صلاحیت شده‌اند؛ برای مثال حمیدرضا حاجی بابایی یکی از همان افرادی بود صلاحیتش تایید نشد.

دبیرکل حزب سبز خاطر نشان کرد:  البته شورای نگهبان هرگز از لفظ رد صلاحیت استفاده نمی‌کند، بلکه می‌گوید صلاحیت این‌ افراد احراز نشده است. برای مثال من هم در همان دوره‌ای که محمود احمدی نژاد نامزد بود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردم؛ به من اعلام شد که من مشکلی برای تایید صلاحیت ندارم و فقط تعداد محدودی باید انتخاب شوند؛ بنابراین فردی که صلاحیتش احراز نشده با کسی که رد صلاحیت شده تفاوت دارد.

فعال اصولگرا گفت: من مطمئن بود که با سابقه من در سپاه پاسداران  و مسئولیت‌هایی که داشتم حداقل ملاک‌های صلاحیت ریاست جمهوری را بیشتر از احمدی نژاد داشته‌ام؛ بنابراین این نوعی تاکتیک انتخاباتی و مظلوم نمایی است که برای پوشاندن نقاط ضعف و ریزش آرای آنها استفاده می‌شود؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند بگویند که ما قصد شرکت در انتخابات داشتیم، اما شورای نگهبان برای ما محدودیت ایجاد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات