صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۷۱۲۸

افشای طرح «محمد بن زاید» برای ضربه زدن به اقتصاد قطر

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک «هاویلند» مستقر در لوکزامبورگ مشاوره‌ای به ولیعهد ابوظبی در خصوص نحوه فعالیت و نفوذ به بازار‌های مالی قطر در سال ۲۰۱۷ همزمان با آغاز محاصره قطر از سوی چهار کشور امارات، عربستان، بحرین و مصر ارائه داده است.
در این گزارش که توسط «گاوین فینچ »و «هری ویلسون» تهیه شده، مشخص شد که بن زاید، یکی از بزرگترین مشتریان بانک هاویلند، یک بانک خصوصی متعلق به «دیوید رولند»، سرمایه دار انگلیسی است.
اسناد و شواهدی در خصوص مشاوره دیوید رولند به محمد بن زاید وجود دارد که نشان می‌دهد این مشاوره فراتر از مشاوره‌های مالی است.
در سال ۲۰۱۷ بانک مذکور طرحی را با هدف از بین بردن ذخایر خارجی قطر و فقیر کردن دولت آن تهیه کرد.
سال گذشته قطر با طرح شکایت علیه بانک هاویلند در لندن، این بانک را به بازی با ارز برای ضربه زدن به اقتصاد این کشور متهم کرد.
محققان با مقامات نظارتی مالی در لوکزامبورگ و انگلیس در مورد برنامه کشور قطر تماس گرفتند. این بانک در خصوص پرونده‌های ارسالی به دادگاه، اعلام کرد که این طرح یک طرح جنگی نبوده، بلکه ارزیابی ریسک‌ها و محافظت از سهام امارات در برابر سهام قطر بوده و این طرح در ماه آگوست در جلسه‌ای بین دیوید رولند و مدیر عامل صندوق حاکمیت در ابوظبی، تهیه شده است.
سخنگوی بانک هاویلند اعلام کرد، محمد بن زاید در سال ۲۰۱۲، ۳۸ میلیون دلار به حساب خود واریز کرده و طبق اطلاعات بلومبرگ، وی از آن زمان برای این بانک و شبکه سهامداران آن فردی مهم تلقی شد.
قطر این بانک تحت حمایت امارات را متهم کرد که تبادلات خارجی جعلی را با هدف آسیب زدن به اقتصاد قطر، به عنوان بخشی از تحریم‌های همسایگان این کشور، طراحی و همچنین امارات را به دستکاری در ارزش ارز قطر متهم کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات