صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۱۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۶ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ابرقدرت‌ها جاودانه نیستند. دیروز قدرتی به نام اتحاد جماهیر شوروی در دنیا به عنوان ابرقدرت بود؛ اما امروز نیست. این صحنه تجربه تاریخ، پیش چشم ماست. (۱۳۷۹/۰۵/۰۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

از رقیب‌هراسی تا تخریب سپاه

این روزها با استناد به بیانات حضرت امام‌(ره) درباره ورود سپاه و ارتش به سیاست و انتخابات، تحلیل‌های گوناگونی مطرح می‌شود و در این میان یک جریان مشخص با اهداف معین خط تخریب سپاه را در پیش گرفته است:

نکات تحلیلی: 1- سپاه تأکیدات حضرت امام‌(ره) و پس از ایشان رهبر معظم انقلاب درباره عدم ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی را به دیده یک دستور شرعی و قانونی می‌نگرد و خود را بدان ملتزم می‌داند. در سپاه کمیسیونی تحت عنوان «فرمان حضرت امام» وجود دارد که با قاطعیت به مسئله ورود اعضای سپاه به فعالیت‌های حزبی و انتخاباتی رسیدگی می‌کند. ضمن این‌که دکترین رفتار سیاسی سپاه که سند بسیار مهم در سپاه به حساب می‌آید، هرگونه ورود به احزاب و حمایت مصداقی از هر کاندیدا و گروه سیاسی در انتخابات را نهی کرده است. 2- موضوع ورود نظامیان به انتخابات بر اساس رعایت قانون، نه منع قانونی دارد و نه مخالف با بیانات حضرت امام‌(ره) است؛ هرچند بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، سپاه از هیچ فردی با هرگونه سابقه، نظامی و غیرنظامی، حمایت نخواهد کرد. 3- در آغاز تشکیل سپاه برخی از فرماندهان سپاه مانند محسن رضایی و محمدباقر ذوالقدر عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز بودند که با تذکر امام مبنی بر این‌که یا در حزب باشید، یا در سپاه بمانید، با انصراف از فعالیت‌های سیاسی در سپاه ماندند و برخی دیگر نیز چون محسن آرمین از سپاه انصراف دادند. تأکید امام‌(ره) مربوط به دورانی است که به خاطر شکل‌گیری تازه سپاه و عدم تجربه لازم، تعداد اندکی از اعضاء سپاه هر دو مسیر نظامی‌گری و کار حزبی را توأمان دنبال می‌کردند؛ که البته به‌سرعت این رویکرد اصلاح شد و تاکنون نیز این اهتمام به‌تصریح امام‌(ره) دنبال می‌شود؛ اما نهی حضرت امام هیچ منافاتی با ارتقاء آگاهی‌های سیاسی در سپاه ندارد. چه اینکه ایشان در همان مقطع ضمن نهی از ورود به کارهایی به سبک سیاست‌بازان، فرمودند که قواى مسلح، باید داراى دید سیاسى باشند و هرگز کورکورانه عمل نکنند.

نکته پایانی: کسانی که امروز به بیانات امام راحل استناد می‌کنند و بر اساس آن خط تخریب سپاه را در پیش گرفته‌اند، باید به این سؤال پاسخ دهند که هم‌اکنون آیا در سپاه اختلاط مشاغل نظامی و حزبی وجود دارد؟ آیا سپاه به غیر از اینکه به تبیین و بصیرت‌افزایی معتقد است، به تبلیغ یک حزب و کاندیدا روی آورده است؟ یقیناً این‌گونه نیست و نخواهد بود. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                     

به هراس افتاده‌اند!

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، زیردریایی «یو‌اس‌اس‌جورجیا» به همراه ناوهای جنگی «یو‌اس‌اس پورت رویال» و «یو‌اس‌اس فیلیپین sea» روز دوشنبه یکم دی‌ماه از تنگه هرمز عبور کرده و وارد خلیج‌فارس شدند. همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند که زیردریایی این رژیم از کانال سوئز عبور کرده و از طریق دریای سرخ قصد عزیمت به خلیج‌فارس را دارد.

گزاره تحلیلی: ۱- اهل‌فن می‌دانند که جغرافیای خلیج‌فارس به‌گونه‌ای است که حضور زیردریایی در آن از اساس فاقد ارزش راهبردی است. چراکه متوسط عمق خلیج‌فارس ۵۰ متر بوده و این محدودیت برای مانور یک زیردریایی در وضعیت غوص بسیار سخت و پرریسک بوده و درعین‌حال به‌راحتی قابل‌شناسایی و رهگیری می‌باشد. ۳- روزانه به‌طور متوسط ۸۰ فروند شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند که بخشی از آنان نظامی هستند. این موضوع به‌هیچ‌عنوان پدیده جدیدی نیست، مضاف بر اینکه ناوگان پنجم تروریست‌های آمریکایی در بحرین مستقر است و همواره حضور شناورهای نظامی آنان مسئله‌ای روتین (اما مخل امنیت منطقه‌ای) بوده که کمتر تردد آنان رسانه‌ای می‌گردد. اکنون استفاده از ابزار و ظرفیت رسانه صرفاً برای معبرسازی تهدید علیه ایران صورت گرفته که این امر ناشی از هراس آنان است. ۴- برآورد آمریکایی‌ها این است که جمهوری اسلامی نسبت به ترور شهید سپهبد سلیمانی و شهید فخری‌زاده در ایام منتهی به سالروز ترور شهید سلیمانی دست به انتقام خواهد زد. لذا این اقدام آنان بیشتر جنبه تدافعی برای ایجاد بازدارندگی داشته تا اینکه تهاجمی باشد. اکنون آن‌ها در مقابل اقدام احتمالی می‌خواهند با ابزار رسانه و تبلیغات، صرفاً عملیات روانی برای افزایش هزینه و انتقال آن به درون در جهت تغییر محاسبات ایران انجام دهند. ۵- خبر رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر حرکت یک زیردریایی آنان به سمت خلیج‌فارس هم اگر صحیح باشد، آغاز یک سناریوی جدیدی است که بهانه آن، حضور نظامی در منطقه برای پشتیبانی از رویکرد بازدارندگی آمریکائی‌ها در مقابل ایران بوده، اما در حقیقت با نیت سنجش اراده جمهوری اسلامی ایران برای واکنش به حضور نظامی آنان در خلیج‌فارس و اجرای برنامه‌های بعدی دنبال می‌شود. ۶- در کنار موارد فوق، پشتیبانی و دلگرمی برای شرکای منطقه‌ای و ارتجاع عرب بخش دیگری از اهداف دشمن است.

نتیجه‌گیری: شکی نیست که جمهوری اسلامی در بازی طرف‌های گستاخ، برای صرف‌نظر از انتقام سخت و تنبیه حامیان تروریسم قرار نخواهد گرفت. جمهوری اسلامی همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، اراده نموده از بانیان شر در منطقه، انتقام عزیزان خود را بگیرد و این پیام برای آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی کاملاً روشن است. می‌ماند حامیان مرتجع آنان در منطقه که به آنان میدان عمل داده‌ و فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کنند. آنان نیز باید بدانند که نمی‌توانند بدون تحمل هزینه در پازلی بازی کنند که بازیگران آن به عبور از خطوط قرمز ایران فکر می‌کنند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                     

آمادگی کامل نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس

سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه همراه با تعدادی است فرماندهان و معاونین این نیرو عصر دیروز (جمعه، پنجم دی‌ماه) از جزایر تنب بزرگ و کوچک در خلیج‌فارس بازدید کرد. دریادار تنگسیری در این بازدید ضمن بررسی آخرین وضعیت آمادگی رزم رزمندگان مستقر در جزایر و گفتگو با آنان، بر حفظ آمادگی توان رزم و هوشیاری و اشراف کامل اطلاعاتی بر حوزه محیط مأموریتی تأکید کرد. فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: «هدف از این بازدید که در تداوم بازدیدهای قبلی و مشاهده عینی وضعیت منطقه برنامه‌ریزی شده است، بررسی آخرین وضعیت توان آمادگی رزم می‌باشد». دریادار تنگسیری تصریح کرد: «بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد نیروها در تمامی شرایط در سطح مطلوبی از آمادگی برخوردار هستند و برای دفاع از مرزهای آبی و منافع و امنیت کشور عزیزمان آماده هستند».

▼ اخبار

لطف حاج قاسم را نباید فراموش کنیم

«نوری المالکی»، نخست‌وزير اسبق عراق در گفت‌و‌گو با شبکه «العالم» ضمن تمجيد از اقدامات شهید قاسم سلیمانی در عراق گفت که زماني از ايشان مطالبه فوري تسليحات کردم، اين مرد و رهبري ايران هيچ کوتاهي نکردند. افزود: «صراحتاً ما از دولت آمريکا خواهان سلاح و تجهيزات و ابزارهاي ذخيره شديم. برخي سلاح‌هاي آمريکايي مانند آبرامز را در اختيار داشتيم؛ اما اين تانک‌ها فاقد تجهيزات بودند. تلاش کرديم تا تجهيزات را از مصر خريداري کنيم؛ اما آن‌ها نپذيرفتند؛ زيرا آمريکا خريد اين سلاح را مشروط کرده بود که تجهيزات آن‌ها را فقط با موافقتشان بدهند. ما سلاح داشتيم؛ اما سلاح ما در آن حد نبود که با چنين حمله‌اي که از حمايت منطقه‌اي و بين‌المللي برخوردار بود، مقابله کند. ازاین‌رو به هر قيمتي به دنبال سلاح بوديم. به لهستان و بلغارستان رجوع کرديم و بر خريد سلاح توافق کرديم؛ بااین‌حال، سلاح آن‌ها با تأخیر به دست ما مي‌رسيد. درگيري‌ها در مرزهاي بغداد و سامرا و کربلا بود. با حاج قاسم سليماني توافق کرديم که ايران اين سلاح‌ها را در اختيار ما بگذارد و اين نقطه قوت و لطف بزرگ جمهوري اسلامي و به‌ویژه حاج قاسم است که نبايد فراموشش کنيم. آن‌ها با فراهم کردن سلاح از انبارهاي خودشان، اين امکان را براي نيروهاي ما فراهم کردند تا به مقابله با داعش بپردازند. از جمهوري اسلامي ايران از طريق حاج قاسم سليماني درخواست کرديم تا جنگنده‌هاي سوخو به ما بدهند. ايرانيان به‌سرعت ۸ جنگنده به ما دادند. پس از آنکه ما اين جنگنده‌ها را خريداري کرديم. اين جنگنده‌ها به موشک، ذخاير و تمام تسليحات مجهز بودند. اگر اين جنگنده‌ها نبودند، اوضاع ما بسيار دشوار مي‌شد.

جذب مسئولان دولتی در دانشگاه علامه!

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «افرادی در حال انتقال به دانشگاه هستند که شائبه‌ها و شبهات بسیار جدی پیرامون صلاحیت اخلاقی و علمی آن‌ها و نیز سازوکار انتقال آن‌ها وجود دارد. متأسفانه خبرهایی مبنی بر فشارهای بیرون از دانشگاه و از بدنه دولت برای انتقال اساتید شنیده شده است که نشان می‌دهد مسئولین دولتی در نفس‌های آخر دولت تدبیر و امید کاملاً سازمان‌یافته در حال مهره چینی‌های خود در دانشگاه علامه هستند. اخیراً نیز معاون استانداری تهران بدون هرگونه ضوابط و تشریفاتی از دانشگاه ایلام به دانشکده اقتصاد علامه انتقال یافته است، درحالی‌که صلاحیت علمی ایشان نیز از نظر اساتید گروه‌های علمی دانشکده اقتصاد علامه محل سؤال است».

راهکار امنیت و رفاه؛ سازش یا مقاومت

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان منافع و برکات ناشی از روحیه مقاومت در کشور، اذعان داشت: «بیش از 200 سال بود که غربی‌ها، اول اروپایی‌ها و بعدش آمریکایی‌ها، وارد ممالک اسلامی می‌شدند، شهرها را می‌گرفتند و ویران می‌کردند و منابع را غارت می‌کردند. برخی افراد فکر می‌کردند با عقب‌نشینی و سازش، دنیای غرب به آن‌ها رحم می‌کند؛ اما در عمل دیدند که سران استعمارگر غربی از وحوش جنگل و درندگان بیابان هم بی‌رحمانه‌تر عمل می‌کنند. اگر 200 سال پیش در کشور ما مقاومت می‌شد، به اندازه این سرزمین از خاک ما جدا نمی‌شد و اگر در برابر ارتش عراق مقاومت نمی‌کردیم، 5 استان را از کشور ما جدا می‌کردند. مقاومت، فلسفه و اعتقاد ما است، مذهب ما است. ما با مقاومت زنده‌ایم و با مقاومت پیشرفت خواهیم کرد و با مقاومت، امنیت و رفاه خواهیم داشت».

2 سیلی دیگر در انتظار آمریکا

سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «شهادت سردار سلیمانی گرچه خیلی تلخ بود، اما مورد انتظار بود. مقام معظم رهبری فرمودند که تاکنون دو سیلی به ‌صورت استکبار خورده است، یکی مراسم تشییع و دوم موشک‌باران پایگاه عین‌الأسد بود. بر اساس گفته مقام معظم رهبری، دو سیلی دیگر نیز هست که اولین سیلی شکست نرم‌افزاری آمریکا در منطقه است که در حال رخ دادن است و کشورهای منطقه در راستای خواست آمریکا حرکت نمی‌کنند و آخرین سیلی اخراج آمریکایی‌ها از منطقه است که انشاالله انجام خواهد شد. البته این‌ها فقط سیلی است و انتقام سخت سرجای خود باقی می‌ماند؛ یعنی باید از کسانی‌که امر و اقدام کردند انتقام گرفته شود، اما زمان و نحوه انتقام به شرایط بستگی دارد».

▼ اخبار کوتاه

پیوستن به FATF صددرصد به زیان کشور است/ «محمدجواد لاریجانی» رئیس سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و تحلیلگر مسائل راهبردی معتقد است: «پیوستن به FATF تأثیری در رفع تحریم‌ها ندارد و صددرصد به زیان کشورمان است. اکنون در دنیا، کشور‌های عضو FATF، بزرگ‌ترین حامیان تروریسم هستند. همه کشور‌هایی که در کشتار ملت یمن دخیل هستند اعم از سعودی‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها یا انگلیسی‌ها، همه عضو FATF و رکورددار حمایت از تروریسم‌اند! پس FATF سازوکار مسخره‌ای است که ایجاد کردند تا روی دیگران پیاده کنند و اگر بناست ما به این سازوکار‌ها عمل کنیم، خیلی ابلهانه است!

طلبه نباید تک‌بعدی باشد/ «آیت‌الله حسینی بوشهری»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم رونمایی از مجله علمی تخصصی پویش فقهی، با اشاره به اهمیت علم و پژوهش گفت: «پیامبر اسلام فرمودند: قلم از ناحیه خدا نعمت بزرگی است. اگر قلم و کار علمی نبود، از ملک و دین خبری نبود؛ بنابراین اگر امروز دین در جامعه است، مردم باور دینی دارند، به دلیل همین آثار بزرگان دین می‌باشد و توانسته‌اند دین را به نسل‌های بعدی منتقل کنند». وی افزود: «طلبه نباید خود را از حوادث جامعه جدا بداند. توجه به امر تهذیب و اخلاق از رسالت طلاب است. طلبه نباید تک‌بعدی باشد و تک‌بعدی بیندیشد».

ترکیه به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی/ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز (جمعه) از تداوم ارتباط آنکارا با تل‌آویو علی‌رغم قطع روابط دیپلماتیک از سال ۲۰۱۸ خبر داد. به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، اردوغان بعد از نماز جمعه در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگاران گفت: «ترکیه به تماس با اسرائیل در سطح اطلاعاتی ادامه می‌دهد». وی البته در تلاش برای توجیه این همکاری مدعی شد: «مشکل اصلی اکنون درباره اشخاص در رأس تل‌آویو است. سیاست‌های اسرائیل علیه فلسطین خط قرمز ماست اما تمایل داریم روابط بهبود پیدا کند».

دلالی مدیران برای خرید واکسن خارجی/ «اکبری»، مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: «والله ذره‌ای به سلامت واکسن ايرانی شک ندارم. عده‌ای در ذهن مردم جا انداخته‌اند که اگر واکسن خارجی بخریم، حتماً از کرونا نجات پیدا می‌کنیم. مردم نباید در مورد واکسن‎های خارجی گول بخورند، این‎ها تبلیغات است. دولت ما را محکوم کردند به اینکه بگوید ۲۰ میلیون می‌خرم! حتی برخی از نزدیکان حوزه مدیریتی هم دلالی کردند».

احکام سیاسی (سؤال 108): بعضی مواقع اتفاق می­افتد که فرمانده یا مسئول از نیرو می­خواهد که برای یک فرد و یا گروه خاص تبلیغ کنید، حکم شرعی این موضوع چیست؟ پاسخ: اصل تبلیغ از کاندیدای خاص برای نیروهای مسلح خلاف قانون و شرع می­باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات