صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۱۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۷ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما می‌توانیم دژ استبداد جهانی را در سطح بین‌المللی بشکنیم. البته با صبر، با حوصله، با استمرار مبارزه و تلاش، این کار‌ها شدنی است. یک روز قدرت شوروی را هم کسی خیال نمی‌کرد از بین برود، امّا دیدید که رفت. ملت‌ها می‌توانند معجزه‌ها کنند و این معجزه ان‌شاءالله به وقوع خواهد پیوست. (۱۳۷۱/۰۸/۱۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

 نقشه راه بسط عدالت فراگیر

دیروز «سند تحول قضایی» برای اجرا به تمام مجموعه‌های دستگاه قضائی ابلاغ شد. در بخشی از دیباچه این سند مهم به امضای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه آمده است: «مطالبه صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر انجام تحول قضائی به‌عنوان آورده دوره جدید و نیز انتظارات روزافزون مردم، موقعیتی ویژه و تاریخی پدید آورده و تحول قضائی را در هم‌ترازی با گام دوم انقلاب، به اولویت انکارناپذیر قوه قضائیه تبدیل نموده است».

نکات تحلیلی:1- لب‌الباب بخش قضا در اسلام، تحقق و اجرایی‌سازی عدالت و چشاندن طعم شیرین آن در کام همه کسانی است که به گونه‌ای مظلوم واقع شده‌اند. بدون تردید، بخش قضایی اگر مبتنی بر اصول اسلامی و انسانی تحول یابد و عادلانه مدیریت شود، تأثیر چشم‌گیری در افزایش اعتماد عمومی و کاهش نارضایتی مردم و البته خنثی‌سازی طراحی‌های دشمنان نظام اسلامی خواهد داشت. 2- سند تحول قضایی مطابق با آنچه در دیباچه آن آمده، نقشه راه جدید قوه قضائیه در بسط عدالت فراگیر خواهد بود. در این بخش، قوه قضائیه مضاف بر پیش‌روندگی در انجام وظایفش مطابق با این سند، رسالت مهم دیگری نیز دارد و آن، پیش برندگی‌ در زمینه‌سازی برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب به‌منظور تبدیل‌شدن به نهادی در تراز حکومت اسلامی و تعمیم دادن این الگو به سایر بخش‌ها و قوای نظام است. 3- عامل مهمی که همگان را– اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و چپ و راست - در ایران به تحول در قوه قضائیه امیدوار کرده، عزم جزم و عملکرد رئیس این دستگاه در 22 ماهی است که سکان مدیریت این قوه را بر عهده گرفته و با ورود قاطعانه و توأمان در پرونده‌های فساد اقتصادی و فساد قضایی، به تدارک سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد عمومی برای اجرای کامل سند تحول قضائی تراز اسلامی پرداخته است. نشانه این صداقت، تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل با سالم‌سازی خود دستگاه قضائی است که با اقتدار و بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها دنبال می‌شود.

نکته راهبردی: این سند با بررسی‌های جامع پژوهشی از سوی کارشناسان، قضات و حقوقدانان حوزوی و دانشگاهی منقح شده و مسلماً زمانی می‌تواند زمینه‌های تحقق اهداف خود را فراهم نماید که به جد جامه عمل بپوشد. برای رسیدن به این منظور، نظارت همگانی مردمی بر مبنای اصل امربه‌معروف و نهی از منکر و بازخوردگیری دائمی برای ارتقاء فرایندی مستمر این سند، راه تحقق آن را هموارتر و امیدواری مردم را بیشتر خواهد کرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                             

چرا رهبری را سانسور کرده‌اید؟

در روزهای گذشته مستندی از دیدارهای مقام معظم رهبری با اهالی شعر، سینما، تئاتر، کتاب، طنز، کاریکاتور، نخبگان علمی و ... با عنوان «غیررسمی» در صداوسیما پخش شد.

گزاره‌های خبری: 1- استفاده محدود از رسانه؛ این دیدارها برای کسانی که با مشی و مرام رهبر انقلاب آشنا نبودند، بسیار شگفت و مایه تعجب بود که ایشان فرصتی برای گپ و گفت، بدون الزامات رسمی داشته باشند و این‌گونه با آغوش باز انتقادات را بپذیرند. رسانه‌ها از قبل می‌توانستند این قبیل مراودات زیبای علمی و سیاسی را به تصویر بکشند که شاید برای اینکه شائبه تبلیغاتی برای رهبری پیش نیاید، اقدام به این فعالیت رسانه‌ای نداشته‌اند. 2- فراموش کردن قدرت نرم رهبری؛ این دیدارها یک لایه دیگر از توانایی ارتباطی مقام معظم رهبری با فرهیختگان جامعه را نشان داد و این‌که ایشان چهره‌ای مردمی، فرهنگی و بسیار انتقادپذیر و اهل معنا است. رسانه‌های غربی در سال‌های گذشته با شگردهای رسانه‌ای به دنبال برجسته کردن قدرت سخت نظام و رهبری بوده‌اند تا بتوانند ابعاد قدرت نرم شخصیتی ایشان را پنهان کنند. 3- شخصیت فراجناحی؛ رهبری چتر محبت و ملاطفت را بر روی همه جریان‌های سیاسی، اهالی فرهنگ و ادب با طیف‌های مختلف فکری در خانه پدری گشوده‌اند و در این دیدارها دغدغه‌ها و انتقادات آن‌ها را با روی گشاده پذیرفته‌اند؛ همین نشان‌دهنده آن است که ایشان در حصارهای تنگ جناحی خود را محدود نکرده‌اند؛ ولی متأسفانه رسانه‌های داخلی تا کنون نتوانسته‌اند این ابعاد برجسته شخصیتی معظم له را به‌خوبی نشان دهند.

نکته پایانی: با نمایش این مستندهای کوتاه، اهالی رسانه به این نتیجه رسیده‌اند که فقط یک شخصیت در این نظام سانسور شده است و آن هم رهبر معظم انقلاب بوده است؛ زیرا به استثنای سخنان و دیدارهای رسمی وی، ابعاد علمی، مذهبی و حتی سبک زندگی و مدیریتی ایشان را نشان نداده‌اند و حتی اگر نشان داده‌اند، تصویر، به‌درستی منتقل نشده و مخاطب معنای پیام را به‌درستی درک نکرده است. ولایت‌فقیه و مقام معظم رهبری نعمت بزرگ انقلاب برای ملت‌های مسلمان است و به قول شهید سلیمانی، ایشان به‌اندازه یک حکومت به ایران و اسلام خدمت کرده‌اند و باید با ابزارهای رسانه‌ای که امروزه دامنه و اثربخشی آن‌ها افزایش یافته است، جنبه‌های شخصیتی، علمی، فرهنگی و سیاسی ایشان را به جامعه نشان داد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                       

چالش مکان‌یابی نیروهای آمریکایی در منطقه

«بکا واسر» و «آرون استين»، از مرکز امنيت نوين امريکا (CNES) در تحلیلی معترف شدند: «افزايش توانمندی‌های ايران، ایالات‌متحده را مجبور به بازنگري در معماري دفاعی‌اش در خاورميانه می‌کند. به جاي تکيه بر شمار اندکي از پایگاه‌های دائمي و بزرگ در نزديک ايران، ایالات‌متحده بايد بر مجموعه‌ای از پایگاه‌های کوچک و پراکنده تمرکز کند. گذار به سمت راهبرد حضور کم‌تر و ديپلماسي بيشتر در منطقه، ایالات‌متحده را وامی‌دارد تا از يک معماري توزیع‌شده انعطاف‌پذیر براي امنيت نيروهاي آمريکايي بهره ببرد. همچنان ‌که برتري هوايي ایالات‌متحده، به‌ویژه براي شيوه جنگي آمريکا ضروري شده، توانایی‌های دشمن نيز بر جلوگيري از تجمع نيروهاي ایالات‌متحده قبل از درگيري تمرکز يافته است. گسترش موشک‌های بالستيک و کروز و همچنين هواپيماهاي بدون سرنشين می‌تواند توانايي نظامي ایالات‌متحده براي عمليات از پایگاه‌های جلويي را مختل کند. ايران سخت‌افزار و توانايي اجراي حملات دقيق به اهداف نزديک را دارد. سرمایه‌گذاری ايران در قابلیت‌های موشکي، نيروهاي آمريکايي را با چالش مکان‌یابی و نابودي اهداف کوچک و پراکنده روبه‌رو می‌کند. به‌این‌ترتیب، ايران با دارا بودن بزرگ‌ترین زرادخانه موشکي خاورميانه می‌تواند به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه‌های ایالات‌متحده به‌راحتی آسيب بزند.

▼ اخبار

شروع فصل شکار برای ایران

«عماد آبشناس» تحلیلگر مسائل سیاسی در خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک نوشت: «اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند زیردریایی اتمی خود را به خلیج‌فارس فرستاده‌اند، برای ایرانی‌ها هیچ اهمیتی ندارد، چون قطعاً این زیردریایی بارها بی‌سروصدا وارد خلیج‌فارس شده و از آنجا خارج شده و قطعاً هم ایرانی‌ها تحرکات آن را رصد کرده‌اند. رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس که میزبان این زیردریایی و زیردریایی اسرائیلی هستند باید کلاهشان را بالاتر بگذارند. بد نیست این اعراب نگاهی به سوریه و لیبی کنند تا متوجه شوند حضور اسرائیلی‌ها و همراهی با نقشه آمریکایی‌ها قرار است چه بلایی بر سر این‌ها بیاورد. اگر زیردریایی اسرائیلی که می‌خواهد وارد خلیج‌فارس شود از سمت عمان (تنگه هرمز) وارد شود، یک بحث است و اگر به یک‌باره حتی اشتباهی وارد حریم آبی ایران شود، بحث دیگری است؛ آن‌وقت ایرانی‌ها هر کاری بخواهند می‌توانند با این زیردریایی انجام دهند. مطمئن باشید صدها شکارچی نهنگ اسرائیلی در کمین آن هستند. مطمئن باشید ایرانی‌ها یک تور فولادی بزرگ پهن کرده‌اند تا در صورت امکان زیردریایی اسرائیلی که می‌خواهد وارد خلیج‌فارس شود را بگیرند یا نابود کنند. طبق همه قوانین بین‌المللی این هم حق مسلم ایران است. ظاهراً فصل شکار برای ایرانی‌ها کم‌کم دارد شروع می‌شود.

پیشنهاد اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی درشت

«سید محمدرضا میرتاج‌الدینی»، نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس پیشنهاد داد: «برای تراکنش‌های بانکی بیش از ۱۰ میلیون تومان در کشور یک در هزار مالیات در نظر گرفته شود. به فرض اگر به حساب کسی بیش از 10 میلیون تومان واریز شد، به‌صورت اتوماتیک یک در هزار مالیات، یعنی از 10 میلیون تومان، 10 هزار تومان به حساب خزانه ریخته شود. در حال حاضر گردش مالی در کشور 10 تا 20 برابر تولید ناخالص داخلی است. اگر چنین عرصه‌ای برای تراکنش‌های بانکی در نظر گرفته شود، حتی می‌توان بسیاری از مالیات‌ها را در کشور حذف و معافیت‌های مالیاتی را در راستای رونق کسب‌وکار، تولید و مواردی از این دست توسعه داد؛ چون درآمدی که از این محل حاصل می‌شود، حداقل 10 برابر درآمد مالیاتی فعلی است». وی بر ضرورت اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور تأکید کرد و افزود: «متأسفانه بسیاری از افراد با دلال‌بازی و بنگاه‌داری غیرمولد به سودهای کلان می‌رسند که هیچ‌گونه مالیاتی نمی‌پردازند».

حلقه‌های امنیتی ایران در منطقه

«هيداي زيلبرمان»، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي در گفتگو با پايگاه خبري ايلاف تأکید کرد، ايران از خاک عراق و يا يمن به اسرائيل حمله خواهد کرد. او گفت: «ما اطلاعاتي در دست داريم که نشان می‌دهد ايران پهپادها و موشک‌های هوشمندي ساخته است که می‌توانند به اسرائيل برسند». وي گفت: «اسرائيل از نزديک تحرکات ايران در منطقه را رصد می‌کند». زيلبرمان خاطرنشان کرد: «زماني که رئيس ستاد ارتش نسبت به حمله از خاک «کشورهاي حلقه دوم» به اسرائيل هشدار دارد، منظورش از کشورهاي حلقه دوم، عراق و يمن است و کشورهاي حلقه اول همان لبنان و سوريه هستند». سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي مدعي شد که «ايران در سال ۲۰۱۹ از يمن و عراق و همچنين از خاک خود پالايشگاه آرامکوی عربستان را با ده‌ها پهپاد و موشک هدایت‌شونده هدف قرار داد، بدون اينکه يکي از آن‌ها شناسايي شود و اين نشان‌دهنده قدرت بسيار ايران در اين زمينه است».

ولیعهد جوان دست به دامان بایدن شد

«محمد بن‌سلمان» از سه سال پیش که ردای ولایت‌عهدی را پوشید، تصور می‌کرد که دست‌کم تا سال ۲۰۲۴ پشتش به حمایت ترامپ و نتانیاهو گرم است و مسیر برای سلطنتش باز خواهد شد. ارتباط خوب تیم بایدن با بن‌نایف و ناخرسندی آنان از رفتارهای ناپخته بن‌سلمان به‌علاوه شرایط نابسامان نتانیاهو، جایی برای ادامه کار به شکل کنونی برای او باقی نگذاشته است. بن‌سلمان عملاً هیچ دستاورد قابل‌ملاحظه‌ای نه در عرصه داخلی و نه در عرصه خارجی نداشته و لذا تلاش می‌کند جایگاهی برای خود نزد مستأجرین جدید کاخ سفید دست‌وپا کند. به گزارش برخی منابع خبری، بن‌سلمان اخیراً با ارسال پیامی به بایدن، از او در ازای کمک‌های مالی جهت جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از کرونا، طلب حمایت کرده است.

▼ اخبار کوتاه

تجلی خشم مقدس در 9 دی/ حجت‌الاسلام حاجي صادقي، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران از ۹ دی سال 88 به‌عنوان روز تجلي بصيرت و قدرت ملت ولايتمدار ايران ياد کرد و گفت: «حرکت مردم در اين روز خودجوش بود. این روز تجلي خشم مقدس بود. دشمن پس از شکست در فتنه ۸۸ خود را ارزيابي و آسیب‌شناسی کرد که چرا در فتنه سال ۸۸ موفق عمل نکرد و به اين نتيجه رسيد که با وجود ولایت‌فقیه نمي‌شود فتنه کرد؛ ازاین‌رو در دهه نود يکي از محورهاي تهاجم دشمن اين بود که جايگاه ولايت را تحريف کنند».

اقدام زننده جریان سیاسی خاص در مورد حاج قاسم/ سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «مجلس برنامه جدید برای ورود نظامیان به ریاست جمهوری ندارد. قانون از اول انقلاب همان است. ما این شبهات را جنگ روانی برخی از عناصر امنیتی درون جریان‌های سیاسی می‌دانیم. از یاد نبرده‌ایم که در مورد سردار سلیمانی نیز چنین شبهاتی را مطرح کردند که حرکت زننده‌ای بود».

تحرکات و استحکام‌سازی امنیتی بی‌سابقه آمریکا در «اربیل» / یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی در پایگاه «الحریر» اربیل در حال انجام تحرکات جدید و استحکام‌سازی هستند. کنسولگری آمریکا در اربیل شاهد ایجاد استحکامات جدید است و نیروهای حفاظتی و امنیتی جدیدی در جاده منتهی به کنسولگری مستقر شده‌اند. چند روزی است تدابیر امنیتی در الحریر تشدید شده و یک گروه از نیروهای نظامی که از سوریه آمده‌اند، در این پایگاه مستقر شده‌اند».

اعتراف روزنامه آمریکایی به پیشرفت ایران در دوره تحریم‌ها/ وال‌استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: «اقتصاد ایران خود را با تحریم‌ها منطبق کرده و با وجود سختی‌ها و مشکلات، حتی در برخی زمینه‌ها شاهد رشد و توسعه بوده است».

سندی برای تحول قضائی در کشور/ در سند تحول قضائی، هفت مأموریت اصلی دستگاه قضا مشخص شده است. مأموریت اول، «رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات»؛ مأموریت دوم، «احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع»؛ مأموریت سوم، «نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور»؛ مأموریت چهارم، «کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام»؛ مأموریت پنجم، «پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی»؛ مأموریت ششم، «اصلاح مجرمان»؛ مأموریت هفتم، «حمایت از حقوق مالکیت اشخاص».

احکام سیاسی (سؤال 109): تبعیت و عضو شدن در گروه­های سیاسی که در عمل نشان داده‌اند مخالف مسیر انقلاب و رهبری حرکت می­کنند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: خلاف شرع و قانون است و مجازات دارد و بر اساس ماده 48 اساسنامه سپاه: «اعضاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حق عضویت در هیچ حزب و گروه یا سازمان سیاسی را ندارند؛ و ادامه عضویت آن‌ها موجب اخراج‌ از سپاه خواهد شد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات