صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۲۱۹

سردار مقاومت

حیرت در برابر اقتدار!

قطعاً مراکز مطالعاتی غرب که سال‌هاست رصد و پیگیری تحول مظاهر قدرت ایران را برعهده دارند، از نفوذ ایران و تأثیر آن در مقابله با برنامه‌ها و راهبردهای آمریکایی‌ـ صهیونیستی با وجود هزینه‌ها و اقدامات آمریکا و صهیونیست در منطقه حیرت‌زده هستند! قدرت و نفوذی که مرد شماره یک آن شهید قاسم سلیمانی است. او فرمانده در سایه نبود و مخفیانه عمل نمی‌کرد. حضور او در جبهه‌ها علنی بود؛ او همزمان با نقش‌آفرینی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در کنار نقش‌های نظامی در برنامه‌ریزی و نظم‌بخشی و شرکت در جنگ اقدام می‌کرد. مجاهدان او را می‌شناختند و با وجود او بدون توجه به هر گونه لقب یا مرتبه نظامی‌ آرامش می‌یافتند. شخصیت بی‌نظیر حاج قاسم، جامع حضور شجاعانه در میدان جبهه‌ها و برنامه‌ریزی استراتژیک نظامی و سیاسی و نیروی ایمان، بصیرت، تواضع و عبادت و بندگی در آن واحد بود. به راستی که چنین شخصیت جامعی کم‌نظیر است و این حضور استثنایی نقشی مهم در تأثیر و نفوذ منطقه‌ای قدرت نیروی قدس داشته است. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا‌ از صرف تریلیون‌ها دلار پس از اشغال عراق که فایده‌ای در پی نداشت، حسرت می‌خورد؛ نگاه‌ها متوجه حاج قاسم بود که با هدایت و فرماندهی نیروی قدس و نیروی مقاومت عراق بینی اشغالگران آمریکایی را به خاک مالیده بود و آنها آماده بارگیری کالاهای‌شان و ترک عراق بودند.

دکتر طلال عتریسی

 

فرمانده‌ای کم‌نظیر

سلیمانی شهیدی شاهد بر نسل حاضر است که تاریخ منطقه را در این برهه ساخت و گفتمان استقلال آزادی‌طلبانه را بر گفتمان سلطه استکبار بیگانه برتری داد. هیچ پژوهشگری بدون ورود به آوردگاه شهید سلیمانی که جامع اندیشه و عمل راهبردی، امنیتی و انسانی مقاومت در برابر تجاوز است، نمی‌تواند قدرت محور مقاومت را فهم کند. متعارف آن است که فرمانده در یک یا دو شعبه می‌درخشد و در نتیجه انسانی بزرگ در امور راهبردی شناخته می‌شود؛ یا تنها در سیاست می‌درخشد، ولی در میدان علوم نظامی و امنیتی وارد نمی‌شود؛ اما فرمانده سلیمانی، نمود انسانی، نظامی و سیاسی منحصر به فرد و مبتکرانه در نوع و روش داشت؛ او در نردبان بالندگی در میدان‌های مهم عملی شجاعتی شاخص در عرصه راهبردی پیش گرفت؛ او ید طولایی در تحکیم قواعد و برنامه‌ریزی‌هایی داشت؛ در کنار آن، ابتکار وی در مسائل سیاسی بر اساس مصالح هم‌پیمانان یا کنار زدن طرح‌های دشمنان بود. او از نظر امنیتی قدرت و توان بالایی داشت و وی را فرمانده امنیتی اول منطقه‌ قرار داده بود. کارهای نظامی‌ـ سیاسی او، سلیمانی را در رویارویی با متجاوزان منطقه قرار داده بود؛ سلیمانی چنان رعبی را در دل دشمنان ایجاد کرد که تنها راه برای رهایی از خطر او نسبت به منافع‌شان و حضورشان در منطقه را شهادت وی دانستند.

دکتر امین‌محمد حطیط

 

قدس، دلتنگ توست

سخن گفتن درباره فرشتگان آسمان آسان است؛ ولی درباره فرشتگان زمین سخت است؛ زیرا آنان همچون مرواریدهای گرانبهایی هستند که روزگار اندک افرادی چون آنان را به خود می‌بیند؛ آنان دنیای ما را پر از محبت و معرفت و بزرگی می‌کنند. حاج قاسم فرشته‌ای بود که زمین برایش تنگ شده بود، پس با شتاب کوچ کرد، بی‌آنکه چیزی از متاع دنیوی برگیرد، در حالی که به عشق به فلسطین اکتفا کرده بود. سخن گفتن از حاج قاسم شبیه سخن گفتن از ائمه است. از علی(ع) و زهد و توانش،از حسن(ع) و جایگاه والایش، از حسین(ع) و عشقی که به حد ذوب شدن در معشوق برای وصول به بی‌نهایت و فدا کردن جان رسید. حاج قاسم! هر پادگان و هر سنگر و هر محوری از محورهای جهاد علیه مستکبران، طنین گام‌های تو را می‌شنود و فرزندان مقاومت در بیروت و بغداد و دمشق و صنعا یتیمان تو هستند که دوری از تو دل‌های آنان را مجروح کرده است. ستارگان از نگاه تو استقبال می‌کنند؛ اما خاک جنوب در گذر ایام از طلعت زیبای تو محروم شده است. صنعا عزادار توست و آرام نمی‌گیرد مگر با دوستانی که آن را ترک کردند و به عهد و پیمان وفادار ماندند. دیوارهای کهنه قدس تمنای تبسم تو و نگاه نورانیت را دارد. حاج قاسم! اسم تو بر روزگار پرتو می‌افکند. برای ما از جایگاه والایت دعا کن و برگرد. زود برگرد، ای مسیح ما .

دکتر وفیقه رمضان

 

حامی مظلومان

او شهید ژنرال قاسم سلیمانی است؛ جلالت او در سادگی اوست. نیرومندی او در تواضع اوست. تواضع و سادگی بی‌مانند آمیخته با نظرات نافذ و پیروزی بر پیچیده‌ترین توطئه‌ها باعث ترساندن دشمن می‌شد‌، اما دوستان به او می‌نگریستند، او را سراسر مهربانی و بزرگی و حمایت‌گر می‌دانستند. دشمنان تهدیدش کردند؛ زیرا آنان را بیچاره کرده بود؛ او را کشتند؛ زیرا آنان را شکست داده بود. ژنرال شهید، در عرصه تبلیغات رسانه‌ای وارد نمی‌شد تا از کارش بگوید. پیچیدگی و نیرومندی و شجاعتش در سکوتش بود و تواضعش هاله‌ای از عظمت و شخصیت خارق‌العاده به او بخشیده بود که شبکه جاسوسی جهانی همواره به دنبال وی بود؛ همیشه در خطوط مقدم جبهه‌ها حاضر بود. همان گونه که زندگی را دوست داشت، عاشق شهادت بود؛ لبخندش حامل اسرار الهی بود. پرچمدار دفاع مقدس برای دفاع از قدس بود و در عراق و سوریه در مسیر قدس قرار داشت. نبردهای آزادسازی حلب را فرماندهی کرد و (لشکریان) مقاومت از برخی کشورهای جهان را با هماهنگی کامل با ارتش سوریه فرماندهی کرد.حاج قاسم از محور مقاومت و دین و از حق و مظلومان دفاع کرد؛ به همین دلیل مورد بغض و کینه دشمنان بود.جهاد با تکفیری‌ها را قیامت نامید؛ درست است که شهادت ژنرال سلیمانی دل‌ها را به درد آورد؛ ولی خونش آمریکا و رژیم صهیونیستی و صندوق‌های پولی پشتیبان آنان را به درد خواهد آورد.

دکتر هالة سلیمان‌اسعد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات