صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۲۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۸ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) خدا او را انتخاب كرد و او توانست بشریت را نجات دهد. فاطمه زهرا(سلام‏اللَّه‏علیها) فرشته نجات انسان‌ها در طول تاریخ است. براى همین هم هست كه ائمّه (علیهم‌السلام) این‏قدر براى آن بزرگوار تكریم و حرمت قائل‌اند و نسبت به او اظهار خشوع مى‏كنند. (19/07/1377) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

FATF و جنجال‌آفرینی‌های جدید

در آبان ماه 1397 لایحه CFT در شورای نگهبان رد شد و برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. طبق قانون، مجمع حداکثر یک سال برای بررسی زوایای مختلف موضوع فرصت داشت. در مورد لایحه CFT مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از پایان دوازده ماه نیز نظری اعلام نکرد. با این اتفاق عملاً لایحه مذکور تصویب نشده باقی ماند. با موافقت اخیر رهبر معظم انقلاب به درخواست رئیس‌جمهور برای بررسی مجدد این پرونده در مجمع، مجدداً بحث شروط FATF و لایحه CFT در رسانه‌ها و محافل عمومی برجسته شده است. در این خصوص توجه به چند نکته لازم است:

1- موافقت مقام معظم رهبری با بررسی مجدد لایحه موسوم به CFT به معنی موافقت ایشان با این لایحه یا پذیرش شروط FATF از سوی کشورمان نیست. به نظر می‌رسد ایشان برای صرفه‌جویی در انرژی و هزینه کشور، با بررسی مجدد این لایحه موافقت کردند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد دولت باید لایحه جدیدی را به مجلس می‌داد و مجلس لایحه جدید را بررسی و در صورت تصویب برای تأیید نهایی به شورای نگهبان می‌فرستاد و ادامه مراحل قانونی آن طی می‌شد تا این فرآیند به احتمال زیاد در ایستگاه آخر به دست مجمع می‌رسید. 2- پذیرش شروط FATF به معنی رفع تحریم‌ها و یا حل مشکلات بانکی ما نیست؛ چراکه حتی با فرض تصویب CFT و پذیرش شروط FATF، بازهم تحریم‌ها به قوت خود باقی است و عملاً تراکنش‌های مالی رسمی با سایر کشورها میسر نخواهد شد. این موضوع حتی توسط آقای ظریف در صحن علنی مجلس دهم هم تصریح شده بود و هم کارشناسان اقتصادی بارها بر آن صحه گذاشته‌اند. 3- به وجود آمدن دوگانه‌های مختلف مانند واکسن کرونا، FATF‌ و ... در حالی دامن زده می‌شود که هیچ‌گونه پایه استدلالی برای به وجود آمدن آن وجود ندارد و کسی شرط تأمین واکسن کرونا را پذیرش شروط FATF نمی‌داند. در حال حاضر با فرض نیاز به ارز برای خرید دارو، هم منابع خارجی موردنیاز در بانک‌های خارج از کشور وجود دارد و هم منابع غیرمالی؛ به‌گونه‌ای که هیچ ضرورتی برای تراکنش مالی بین بانک‌های داخلی و بانک‌های خارجی برای این موضوع مطرح نیست.

نکته راهبردی: پردازش این دوگانه‌ها در جامعه و سیاسی سازی آن توسط جریانات داخلی، باهدف بهره‌برداری انتخاباتی و منافع حزبی، برخلاف مصالح و منافع ملی بوده و روند بررسی و تصویب قوانین در کشور را مختل می‌سازد. ازاین‌رو باید نسبت به اغراض طراحان آن و آسیب‌هایی که تصویب بی‌ملاحظه این‌گونه تعهدات الزام‌آور بین‌المللی بر دوش نظام و ملت می‌گذارد، هوشیار بود. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                                            

دام سازش!

حمله کماندوهای اسرائیلی به کاروان کشتی آزادی در سال ۲۰۱۰ که حامل کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های محاصره شده در باریکه غزه بود، نقطه اوج تنش روابط سیاسی میان آنکارا با رژیم صهیونیستی در دوره اردوغان بود. در این حمله، ۹ فعال ترکیه‌ای کشته شدند و روابط ترکیه با رژیم اسرائیل به مدت ۶ سال قطع شد. از آن مقطع تا اندکی قبل تصور برخی گروه‌های اسلامی فلسطینی، از جمله اخوانی‌ها بر این بود که اردوغان حامی ملت و آرمان بزرگ فلسطین است. بااین‌حال، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه، پنجم دی‌ماه از تداوم ارتباط آنکارا با تل‌آویو خبر داد و در توجیه این همکاری، مدعی شد: «مشکل اصلی اکنون درباره اشخاص در رأس تل‌آویو است. سیاست‌های اسرائیل علیه فلسطین خط قرمز ماست، اما تمایل داریم روابط بهبود پیدا کند».

گزاره‌های تحلیلی: در خصوص علت گرایش اردوغان به گرمی روابط با رژیمی که تا دیروز آن را جنایتکار و قاتل ملت فلسطین می‌خواند و دولت‌های عربی سازشگر با آن را خائنین به ملت فلسطین می‌دانست، چند سناریو مطرح است؛ 1- روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی ریشه‌دار است و به سال ۱۹۴۹ برمی‌گردد که دولت وقت ترکیه این رژیم را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک با آن برقرار کرد. با وجود تنش در روابط سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ [که در بالا اشاره شد]؛ همکاری اطلاعاتی و بخصوص اقتصادی میان دو کشور کمافی‌السابق برقرار بود، به‌طوری‌که حجم مبادلات تجاری میان طرفین به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید؛ ازاین‌رو خیلی دور از واقع نیست که ترکیه در شرایط بحران اقتصادی کنونی بخواهد از این روابط حسنه اقتصادی در جهت بهبود روابط سیاسی بهره برد. 2- نزدیکی و همراهی ترکیه با طرف آذربایجانی در ماجرای قره‌باغ و حمایت نظامی و تسلیحاتی از دولت آذربایجان که روابط گسترده امنیتی و اقتصادی با اسرائیل دارد، احتمال میانجی‌گری علی‌اف میان اردوغان و نتانیاهو را در مقطع کنونی دوچندان می‌کند. 3- ترکیه درگیر بحران اقتصادی دوران کرونایی، به دلیل اتخاذ سیاست‌های غیرهمسو با متحدان غربی خویش، با تحریم‌های آمریکا و اروپا نیز مواجه است. اردوغان تصور می‌کند لابی یهودی در آمریکا و اروپا می‌تواند به او در ممانعت از تحریم یا کاهش آن کمک کند. 4- در سایه تداوم روند سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، اردوغان تصمیم به بهره جستن از این فرصت برای ملحق شدن به این روند دارد تا از این رهگذر، علاوه بر بهبود روابط با رژیم صهیونیستی، با برخی کشورهای عربی مانند مصر و عربستان هم روابطش را بهبود بخشد.

نکته پایانی: اظهارات امروز اردوغان و روابط اطلاعاتی و اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی حاکی از این واقعیت است که آنکارا طی سالیان اخیر با ماهیت رژیم صهیونیستی مشکلی نداشته و حمایت مقطعی از فلسطینی‌ها نیز در راستای سیاست‌های نوعثمانی‌گری اردوغان دنبال می‌شده است تا کشور ترکیه را به عنوان ام‌القرای جهان اسلام، به گروه‌ها و کشورهای اسلامی بقبولاند.

▼ خبر ویژه                       

سید حسن نصرالله: سعودی‌ها رفتارشان عاقلانه نیست

دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: «آمریکایی‌ها با درخواست سعودی (برای ترور من) موافقت کردند تا اسرائیلی‌ها اجرا کنند. سعودی‌ها در سال‌های اخیر رفتارشان عاقلانه نیست و بر اساس کینه و حسد رفتار می‌کنند. ترور شهید قاسم سلیمانی و المهندس هم یک طرح سه‌جانبه آمریکایی و اسرائیلی و سعودی بود و هر سه طرف مرتکب این جنایت شدند». وی افزود: «شهید سلیمانی شخصیتی کاریزماتیک و انسانی متمایز بود که توانایی زیادی برای تأثیرگذاری بر دیگران داشت. شهید سلیمانی در دنیا زندگی می‌کرد، اما در این دنیا نبود، انسانی برنامه‌ریز و استرتژیست و هم‌زمان مرد میدان و تاکتیک بود».

▼ اخبار

پیام حاج قاسم به ظریف: دشمنی که با آن قدم می‌زنی قابل‌اعتماد نیست!

«حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: «روزی سردار سلیمانی به من که معاون وزیر خارجه بودم زنگ زدند، در آن زمان آقای ظریف در لوزان سوئیس با ۵ کشور در حال مذاکرات هسته‌ای بودند. شب قبل از آن تصاویری از قدم زدن آقای ظریف با جان کری منتشر شده بود. سردار با کنایه و خنده‌ای به من گفت دارید با آمریکایی‌ها قدم می‌زنید؟! سپس گفتند این پیامی که می‌خواهم بگویم را به آقای ظریف برسانید. من به دفتر ایشان رفتم. او می‌خواست ما را توجه بدهد به این مسئله که به دشمن نمی‌توان اعتماد کرد. در آن جلسه به من گفتند ما اسناد دقیقی به دست آوردیم مبنی بر اینکه در جریان سقوط شهر موصل به دست داعش، چند هواپیمای غول‌پیکر لجستیکی آمریکایی در تاریخ و ساعت مشخص در فرودگاه موصل به زمین نشسته است و از یکی از این هواپیماها ژنرال‌های آمریکایی پیاده می‌شوند و فرماندهان داعش روی فرش قرمز به استقبال آن‌ها می‌روند. سپس گفتند در جریان این اتفاق به مدت ۵ ساعت در سالن vip فرودگاه موصل بین ژنرال‌های آمریکایی و فرماندهان داعش مذاکره می‌شود. جزئیات این مذاکره و فایل آن در اختیار سردار سلیمانی بود. در تمام این مدت ۵ ساعت هم سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته آمریکایی از هواپیماهای لجستیکی پیاده می‌شد و در اختیار نیروهای داعش قرار می‌گرفت. تمام تصاویر و نوع سلاح‌ها در این اسناد مشخص بود. سردار سلیمانی می‌خواستند با این اسناد به ما بگویند این دشمنی که در حال مذاکره با شماست، قابل‌اعتماد نیست».

حساب ما از دولت جداست!

«محسن رهامی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «از نظر مردم، دولت روحانی منتسب به اصلاح‌طلبان بوده و با حمایت این جریان روی کار آمده است. «مصطفی ایزدی» از فعالین اصلاح‌طلب نیز چندی پیش گفته بود: «اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر بخواهند دولت و آقای روحانی را به طور کامل رها کنند، دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌توانند از فرد دیگری حمایت کنند. چرا؟ به این دلیل که مردم خواهند گفت که اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند تا رأی بیاورد، اما میانه راه او را تنها گذاشتند! مردم این مسائل را می‌دانند و خواهند فهمید. از سویی هم اگر بخواهند با تمام توان و پتانسیل خود از روحانی حمایت کنند، عملکردها و نمرات منفی دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد و باید پاسخگو باشند». روزنامه شرق نیز پیش‌ازاین در مطلبی نوشته بود: «خوب و بد روحانی در محکمه تاریخ قطعاً به‌پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود». با اینکه فعالین اصلاح‌طلب اذعان دارند که حامی اصلی برای روی کار آمدن دولت کنونی بوده‌اند و طبعاً کارنامه روحانی به‌پای این جریان نوشته می‌شود، باز هم طیف تندروی این جریان با فرافکنی در پی آن است تا سفره خود را از دولت جدا کند.

در این هفت سال چه بر سر کشور گذشت؟!

«مجید ابهری» جامعه‌شناس و فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «درحالی‌که آقای روحانی در اواخر ریاست‌جمهوری دوره اول، موضوع اجرای کامل حقوق شهروندی را ترجیع‌بند صحبت‌های خویش کرده بود، خشونت در فضای مجازی و کاهش چشمگیر سطح نشاط اجتماعی باعث بالا رفتن افسردگی، انزوا، خودکشی و تلخ‌کامی‌های دیگر شده و این موارد در دوران پساکرونا بیشتر از شرایط فعلی خواهد بود. در حال حاضر گسترش رفتارهای خشونت‌آمیز در روابط اجتماعی و پدید سرقت‌اولی‌ها هیچ نشانی از منشور شهروندی ندارد و باعث نگرانی جامعه‌شناسان شده است». مشکلات کنونی کشور از هفت سال پیش و درست از نقطه‌ای اوج گرفت که حل مشکلات کشور به مذاکره گره خورد و دراین‌بین جریان اصلاح‌طلب مدام بر طبل مذاکره و سازش زد تا این‌که بعد از معطل شدن جامعه ایرانی برای سیب و گلابی‌های برجامی، اکنون شاهد افزایش مشکلات به اعتراف همین جریان هستیم. این طیف طی هفت سال اخیر، یک روز «مدیران نجومی بگیر» را «ذخایر نظام» نامید؛ روز دیگر مفسد دانه‌درشت اقتصادی را «کارآفرین برتر» معرفی کرد؛ دیگر روز گفت که مطالبه اصلی زن و جوان ایرانی، حضور در ورزشگاه و کنسرت است؛ روز دیگر مدعی شد که مطالبه مردم به‌جای اشتغال و گرانی و رکود و ...، رفع حصر است؛ دیگر روز می‌گوید که هدف از برجام اصلاً اقتصادی نبود و ... و اکنون بدون پذیرش قصور و کوتاهی‌ها، صرفاً در حال برشمردن آن‌ها است!

▼ اخبار کوتاه

ژنرال بازنشسته صهیونیستی: در هر جنگ احتمالی شکست می‌خوریم/ «اسحاق بریک»، ژنرال کهنه‌کار صهیونیستی طی اظهارنظری از وضعیت آمادگی نظامی رژیم صهیونیستی گفت: «ارتش اسرائیل آماده جنگ نیست و در هر جنگ احتمالی هزینه بسیار هنگفتی را پرداخت خواهد کرد. در تقابل اسرائیل و محور مقاومت، با شلیک بیش از ۲۰۰ موشک کوبنده و نقطه زن به سوی دولت ما، در محاصره‌ای نفس‌گیر قرار خواهیم گرفت».

«عاموس» سریال «خانه امن» را بشناسید/ «عاموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و هم‌اکنون رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است. وی جلسات متعددی با نمایندگان عربستان داشته و به یک اتحاد با عربستان می‌رسد و برنامه‌هایی را برای ایجاد ناامنی در ایران طراحی می‌کند. بر اساس این تفاهم‌نامه امضا شده، هزینه‌های عملیات‌ها را دولت عربستان تأمین می‌کند و طراحی و اتاق فکر برنامه‌ها در موساد انجام می‌شود.

طرح مجدد خروج نظامیان آمریکایی در پارلمان عراق/ نماینده وابسته به ائتلاف الفتح در پارلمان عراق از عزم مجدد پارلمان این کشور برای طرح پرونده جدول خروج نظامیان آمریکا از عراق خبر داد و از دولت خواست که به خواست اکثریت پارلمان در مخالفت با حضور نظامیان آمریکا در عراق احترام بگذارد. پارلمان عراق مجدداً پرونده جدول خروج نظامیان آمریکا را به جریان می‌اندازد تا مصوبه پارلمان از سوی دولت اجرا شود.

گردش مالی سایت‌های شرط‌بندی/ «حسن نوروزی»، نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: «گردش مالی سایت‌های شرط‌بندی سالانه بیش از یک و نیم میلیارد دلار است. فعالیت این سایت‌ها خانمان‌سوز است و به‌واسطه مشارکت افراد، سرمایه‌های مادی مردم را به راحتی از کشور خارج می‌کنند».

واگذاری هفت‌تپه به قیمت مفت!/ روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس گفت: «کل زمین کشاورزی کارخانه نیشکر هفت‌تپه در زمان واگذاری آن به مالکان خصوصی فعلی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته، اما الآن هر هکتار آن ۳۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد ولی در زمان واگذاری کل آن تنها ۲۹۸ میلیارد تومان واگذار شده است!».

احکام سیاسی (سؤال 110): در جلسات هدایت سیاسی؛ سؤالات جمع­آوری شده از شرکت­کنندگان را ممیزی کرده و طبق نظر خود، سؤالات مناسب و در شأن یگان را در اختیار سخنران قرار می­دهیم. انجام این کار خلاف عدالت نیست و مدیون شرکت­کنندگان نمی­شویم؟ پاسخ: اگر زمان و موقعیت اقتضای اولویت­بندی در مطالب و مباحث نماید، ایرادی ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات