صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۷۲۸۴

اخبار ویژه 10 دی ماه

روزنامه کیهان **

بودجه‌نویسی نادرست دولت تورم را به مردم تحمیل می‌کند

بودجه‌نویسی‌های غیرواقعی دولت در چند سال اخیر موجب کسری بودجه و پیامدهای تورم ‌سالانه شده است.

این مطلب را روزنامه فرهیختگان ضمن یک تحلیل مورد تأکید قرار داد و می‌نویسد: سیاست‌های بودجه‌ای نیز باید از طرفی به افزایش قدرت خرید کمک کنند و از طرفی دیگر موجب افزایش تورم و افزایش فقر نشوند. دولت در بودجه سال 1400 با افزایش حقوق و دستمزد یا در نیمه دوم سال 1399 با طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سعی در ارتقای قدرت خرید جامعه داشته است.

منبع مورد استفاده دولت برای این برنامه‌های حمایتی نیز فروش روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت در سال آینده در نظر گرفته شده است. اما نکته مهم این است که تجربه چند سال گذشته نشان داده دولت همیشه درآمدهای نفتی را به صورت غیرواقعی و بیش‌ازحد برآورد کرده است و درنهایت دولت برای جبران این کسری بودجه ناشی از عدم تحقق درآمدهای نفتی، مجبور به استفاده (مستقیم یا غیرمستقیم) از منابع بانک مرکزی شده است که تورمی دوچندان در کشور ایجاد خواهد کرد. بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت در سال 1398 معادل 80 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده کرده است که براساس یک تخمین اولیه و سرانگشتی می‌توان گفت بودجه 1398 حداقل 16 درصد به تورم معمول کشور در این سال اضافه کرده است!

حال سؤال این است که با توجه به سابقه عدم‌تحقق درآمدهای نفتی چرا دولت این‌گونه بیش برآورد درآمدهای نفتی را در بودجه 1400 ادامه می‌دهد؟ آیا راه‌حلی دیگر یا نوعی دیگر از تامین مالی برای بودجه دولت می‌توان متصور بود که بتواند علاوه ‌بر اینکه به حمایت از اقشار ضعیف جامعه کمک کند موجب تورم نشود و رشد اقتصادی را نیز بهبود بخشد؟

می‌توان انتظار اصلاحاتی ساختاری در بودجه کشور را داشت که بتواند علاوه ‌بر ایجاد رشد اقتصادی و حفظ قدرت خرید خانوارها منجر به ایجاد تورم بیشتر نشود.

شاید بتوان مهم‌ترین اصلاح ساختاری بودجه را در تغییر شیوه تامین مالی دولت از یک بودجه نفتی (مبتنی ‌بر منابع طبیعی) به سمت یک بودجه مبتنی ‌بر مالیات دانست. مالیات‌ها عموما به مالیات بر درآمد و مالیات بر مصرف محدود شده است (آن‌هم به‌طور ناقص و با پایه‌های مالیاتی محدود). در سال 1400، 37 درصد بار مالیاتی کشور برعهده مالیات بر کالا و خدمات است اما مالیات بر ثروت که متعلق به دهک‌های بالای درآمد و ثروت است، بسیار ناچیز است (حدود 9 درصد) یا در لایحه بودجه 1400 مالیات کارمندان بخش عمومی (دولتی) حدود 16هزار میلیارد تومان و برابر مالیات پرداختی مشاغل همه اصناف کشور است یعنی اصناف ماهانه حدود 500 هزار تومان مالیات پرداخت می‌کنند که این رقم بسیار کمتر از مالیات پرداختی بسیاری از کارمندان دولت است. در قانون بودجه 1399 مسئله مالیات بر خودروهای لوکس و خانه‌های گرانقیمت به تصویب رسیده بود اما درنهایت اجرایی نشد! همچنین راهکارهای درآمدزای دیگری مانند حذف ارز دولتی (4200 تومانی) همچنان در بودجه 1400 در نظر گرفته نشده است!

برخلاف این نحوه توزیع مالیات بین دهک‌های مختلف درآمدی، افزایش اخذ مالیات (با تعریف پایه‌های مالیاتی جدید یا حذف معافیت‌های مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی) از گروه‌ها و بخش‌های خاص مانند مالیات بر عایدی سرمایه برآمده از نوسانات بازار، مالیات بر ثروت، سود بانکی و سفته‌بازی می‌تواند محرک تولید و رشدآفرین باشد. حال سؤال این است که چرا دولت در جهت سیاست اعلامی خود برای کمک به رونق و رشد اقتصادی و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر، سیاست اعمالی خود در عدم ‌اصلاح ساختاری در بودجه‌ریزی کشور را تغییر نمی‌دهد و توزیع منافع بودجه را به سمت دهک‌های کمتر برخوردار تغییر نمی‌دهد؟

 

FATF دوربین رصد خزانه‌داری آمریکاست

دولت درباره FATF دچار بدفهمی خطرناک است و ابزار فشارهای دقیق‌تر آمریکا را ابزار گشایش اقتصادی وانمود می‌کند.

روزنامه جام‌جم با اشاره به موضع دولت در این‌باره نوشت: تلقی دولت این است که بایدن به برجام برمی‌گردد. مزیت برجام این بود که تحریم‌های نفتی را برداشت، اما این مشکل را داشت که به لحاظ بانکی، محدودیت‌ها همچنان برقرار بود. در این میان، غربی‌ها این ادعا را مطرح کردند که محدودیت‌های بانکی به دلیل رعایت نکردن استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف است و از این رو، برای دولت ایران تصمیم‌سازی شد که نظام پولشویی و ضدتامین مالی تروریسم خود را ارتقا دهد.

بنابراین تصور دولتی‌ها این است که بایدن وقتی روی کار آمد، آمریکا به برجام برمی‌گردد و تحریم‌های نفتی برداشته خواهد شد و تنها موضوع باقی‌مانده، مساله بانکی است که از طریق اف‌ای‌تی‌اف حل خواهد شد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته درباره ارتباط اف‌ای‌تی‌اف با تحریم‌های آمریکا مشخص شد اف‌ای‌تی‌اف در راهبرد تحریم آمریکا ابزاری مهم است، از این جهت که بتواند عمق نفوذ و تاثیرگذاری تحریم‌ها را در داخل کشور افزایش بدهد. اسناد متعددی از وزارت خزانه‌داری و خارجه آمریکا نشان می‌دهد هدف ایالات متحده از اجرای استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف از سوی ایران این است که بتواند اقتصاد ایران را برای وزارت خزانه‌داری آمریکا شفاف کند و اشراف بیشتری برای نهادهای آمریکایی نسبت به اقتصاد ایران فراهم کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم با استفاده از این شفافیت می‌تواند مسیرهایی را که برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد شناسایی و مسدود کند. ولی دولتمردان توجهی به این خطرها نمی‌کنند و اهمیت چندانی برای این موارد قائل نیستند.

در مورد بحث دور زدن تحریم‌ها ایران توانسته سقف فروش نفت خود را براساس گزارش منابع آمریکایی بین یک تا یک و نیم میلیون بشکه نگه دارد و این نشان می‌دهد بحث دور زدن تحریم‌ها می‌تواند به عنوان یک گزینه قوی برای ادامه مسیر ایران بدون پذیرش اف‌ای‌تی‌اف مطرح باشد. موضوع جدیدی مثل خرید واکسن هم در صورت توانمندی دولت می‌تواند از طریق همین مسیر دور زدن تحریم‌ها مقدور باشد و پذیرش اف‌ای‌تی‌اف ممکن است کار را حتی برای خرید واکسن هم دشوارتر کند.

اما متاسفانه نگاهی وجود دارد که معتقد است می‌توان با دموکرات‌ها کنار آمد و امتیازی داد و در مقابل امتیازی گرفت. این در حالی است که فرقی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در استفاده از ابزار تحریم نیست. بنابراین بحث بازگشت به برجام از سوی آمریکا دور از واقعیت است.

 

هاآرتص: مهاجمان سایبری اقتصاد اسرائیل را نشانه رفته‌اند

یک روزنامه صهیونیستی می‌گوید: مهاجمان سایبری ایران، اقتصاد و مراکز نظامی اسرائیل را نشانه رفته‌اند.

روزنامه هاآرتص با اشاره به حمله گسترده سایبری به زیرساخت‌ها و شرکت‌ها و مراکز مختلف صهیونیستی نوشت: هکرهای مرتبط با ایران دست‌کم 80 شرکت اسرائیل را هدف حمله سایبری قرار دادند. این حملات ماه‌هاست رو به افزایش گذاشته و تعداد آنها روزانه در حال افزایش است. اقتصاد اسرائیل هدف اصلی این حملات است.

گزارش‌ها حاکی از این است که مهاجمان موفق شده‌اند به صنایع هوافضای اسرائیل و وزارت بهداشت و حمل و نقل نفوذ کنند.

سگف مویال مدیر یک شرکت امنیت سایبری گفت: ما نمی‌‌توانیم و نباید آنها را دست‌كم بگیریم. بیشتر بازار اسرائیل از شهرهای كوچك گرفته تا شركت‌های خصوصی و حتی سایت‌های زیربنایی آماده مقابله با چنین حملاتی نیستند.

وی افزود: برخلاف عملیات مجرمانه عادی برای زمان كوچك، عاملان حمله سایبری موسوم به کی‌2‌پی بسیار صبور بودند و هفته‌ها اگر نه چند ماه قبل از حمله واقعی وارد سیستم می‌شدند. با بی‌سر و صدا کردن عمل خود، هم موفق شدند بدون توجه به سیستم وارد شوند و هم پس از سرقت اطلاعات، عملا هک شدن را اعلام کنند.

این گروه بسیار محتاطانه عمل می‌کند. ترکیبی از این چند مهارت جدید و چشمگیر که به ندرت توسط مجرمان سایبری دیده شده است. این نوع مهارتی است كه ما فقط از ماهرترین هكرها در این حوزه دیده‌ایم. این واقعیت که این عملیات همچنان تحت عنوان امنیت عملیاتی پوشش داده شده، چشمگیر است. در حقیقت اینکه این گروه چنین مهارت‌هایی را از خود نشان می‌دهد کمی مشکوک است.

 

آلمان و برخی دولت‌های اروپایی در چند قدمی سونامی ورشکستگی

انستیتو پژوهش‌های اقتصادی آلمان هشدار داد در صورتی که روند همه‌گیری کرونا و خسارت‌های اقتصادی آن چند ماه دیگر ادامه پیدا کند، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، گرفتار سونامی ورشکستگی اقتصادی خواهند شد.

به گزارش دویچه‌وله شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲۱۰ میلیارد یورو به اقتصاد آلمان ضرر زده و برآورد می‌شود که این زیان به ۳۹۱ میلیارد یورو برسد. فقط شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، یکی از غول‌های اقتصادی آلمان، دو سوم درآمد خود را از دست داده است.

آلمان موج اول پاندمی کرونا را به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی بهتر مهار کرد، اما در موج دوم با افزایش شدید موارد ابتلا و مرگ روبه‌رو شد که اعمال محدودیت‌های شدید و توقف یا محدودسازی بسیاری از فعالیت‌های صنفی و اقتصادی را در پی داشته است.

انستیتو پژوهش‌های اقتصادی آلمان (DIW) در گزارشی که در روزنامه «دی ولت» منتشر شد می‌گوید، بحران کرونا تاکنون بیش از ۲۱۲ میلیارد یورو به اقتصاد ملی زیان رسانده است.

این نهاد پژوهشی برآورد می‌کند، در صورتی که موارد ابتلا و مرگ در ارتباط با بیماری کووید۱۹ در بهار کاهش یابد، زیان اقتصادی آلمان تا پایان پاندمی ۳۹۱ میلیارد یورو خواهد بود.

پژوهشگران برای ارزیابی خود میزان رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده با رشد اقتصادی بالقوه آلمان در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ را مقایسه کرده‌اند. این مقایسه قرار است نشان دهد که تولید ناخالص داخلی آلمان بدون پاندمی چقدر رشد خواهد کرد.

مارسل فرانتسشر، مدیر انستیتو پژوهش‌های اقتصادی، به روزنامه «دی ولت» می‌گوید، اگر آلمان موفق نشود تا ماه مارس (دو ماه دیگر)میزان موارد جدید ابتلا به کرونا را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد «فاجعه» رخ خواهد داد.

او تاکید کرده که در چنین حالتی سال‌ها طول خواهد کشید تا کشورهای اروپایی، به خصوص آلمان که به‌شدت به صادرات در منطقه یورو وابسته است، بتوانند اقتصاد خود را احیا کنند.

فرانتسشر هشدار می‌دهد که بدون مهار پاندمی، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی با «سونامی ورشکستگی» واحدهای تولیدی روبه‌رو می‌شوند و برای بیکاران یافتن موقعیت شغلی جدید دشوارتر خواهد شد.

موسسه روبرت کخ آلمان موارد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۳ هزار و ۷۵۵ مورد و شمار قربانیان در همین محدوده زمانی را ۳۶۵ نفر اعلام کرد. این ارقام دقیق و قابل استناد نیستند، زیرا در تعطیلات کریسمس و روزهای آخر هفته اداره‌های بهداشت ایالتی آمار را با تاخیر به موسسه روبرت کخ می‌فرستند.

در شبانه‌روز منتهی به آغاز تعطیلات تعداد مبتلایان جدید ۳۲ هزار و ۷۷۷ نفر و شمار مبتلایان فوت‌شده ۸۰۲ نفر اعلام شده بود.

 

سازندگی: لایحه بودجه 1400 با آداب بودجه‌نویسی بیگانه است

ارگان رسمی حزب کارگزاران می‌گوید تدوین بودجه مبتنی بر واقع‌بینی است اما لایحه بودجه‌ای که در دولت تدوین شده، پر از ابهام و غیر واقعی و تورم‌زاست.

روزنامه سازندگی با آسیب‌شناسی لایحه بودجه 1400 می‌نویسد: جهت گیری اصلاح ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ بر مبنای چهار رکن اساسی، تقویت نهادی بودجه، هزینه‌کرد کارا، درآمدزایی پایدار و ثبات‌سازی اقتصاد کلان با ابهام مواجه است.این ابهام را می‌توان در پیش‌بینی غیر محتاطانه فروش 2/3 میلیون بشکه نفت یا رشد غیرقابل ملاحظه درآمدهای مالیاتی، به عنوان درآمدزایی ناپایدار بودجه در کنار نقایص بودجه در بخش هزینه‌کرد کارا، تقویت نهادی بودجه و ثبات‌سازی اقتصاد کلان نیز به عنوان یکی از وجوه عدم اصلاح ساختار مشاهده کرد.

کاهش وابستگی بودجه به نفت که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اصلاح ساختار بودجه است، نه تنها محقق نشده بلکه این روند افزایشی بوده است.به رغم اینکه منابع نفتی در کل بودجه کشور در هدف‌گذاری برنامه ششم باید به ۲۰ درصد برسد ولی الان با مجموع اوراق سلف نفتی یا کسری‌هایی که در صندوق توسعه ملی انجام می‌شود نزدیک به ۴۰ درصد و پیش‌بینی فروش نفت در بودجه سال آینده با ارقامی روبروست که در صورت عدم قطعیت برای وصول به آن تعهد ایجاد گردیده است، یعنی هزینه‌هایی که برای آن تعریف شده صددرصد پایدار است.

در قانون برنامه ششم توسعه و در سال ۱۴۰۰ به دولت اجازه داده شد تا ۵۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به فروش برساند، ولی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است یعنی بیش از یک سوم منابع عمومی بودجه ۱۴۰۰ به انتشار اوراق و استقراض از مردم در قالب اسناد خزانه یا فروش اوراق بهادار ‌و اسناد اختصاص داده شده است.

پایین بودن میزان درآمد‌های مالیاتی یکی از نقاط ضعف و از چالش‌های اصلی بودجه ۱۴۰۰ است زیرا در اقتصادی به بزرگی اقتصاد ایران نزدیک ۲۵۰هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌شود که این مبلغ یعنی یک سوم هزینه‌های عمومی کشور در حالی که حداقل باید به اندازه‌ای مالیات‌ وصول شود که معادل هزینه‌های جاری باشد.علاوه ‌بر این برای جلوگیری از فرار مالیاتی، شفاف شدن مالیات شرکتهای بزرگ دولتی، اخذ مالیات‌های معوق و مهم‌تر از همه افزایش پایه‌های جدید مالیاتی هیچ تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.

یکی دیگر از چالشهای مهم، سهم بودجه در جهت‌دهی و برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید و رونق تولید است یعنی بیش از ۷۵ درصد از بودجه صرف امور هزینه‌های جاری می‌شود که نقشی در تولید ندارد و نشانگر نگاه غیر توسعه‌ای به بودجه است.

تورم‌زا بودن بودجه از دیگر چالش‌های بودجه ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.بودجه عمومی شامل دریافت‌ها (مالیات، درآمد نفتی، استقراض...) و پرداخت‌ها (هزینه‌های جاری، هزینه‌های عمرانی، بازپرداخت بدهی‌های دولت...) و حجم آن در لایحه بودجه سال آینده دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان، نسبت به بودجه عمومی سال جاری، رشدی ۴۷ درصدی یعنی افزایشی بیش از نرخ تورم رسمی کشور داشته است. این افزایش شدید هزینه‌های جاری به بودجه ۱۴۰۰ به بودجه مختصات تورمی می‌دهد.

مصارف عمومی نسبت به قانون بودجه 98 بدون ارائه برنامه جدید برای افزایش منابع، بیش برآورد کردن درآمدهای نفتی که مغایر با ادعای کاهش وابستگی بودجه به نفت است، پیش‌بینی حصول ۲۵ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای فروش اموال مازاد دولتی (که احتمال تحقق این موضوع با حدث و گمان روبرو است)، فروش اوراق پیش‌فروش نفت یا همان اوراق سلف نفتی و پیش‌بینی درآمد ۷۰ هزار میلیارد تومانی آن، نشانگر تلاشی برای ترازکردن صوری بودجه و پوشاندن کسری بودجه است. کسری بودجه‌ با پیامدهایی از جمله، چاپ پول بی‌پشتوانه و برداشت از صندوق توسعه ملی که سبب انباشت حجم نقدینگی در کشور و افزایش بار تورمی بر اقتصاد خواهد شد. در مجموع، اعداد و ارقامی که در این نوشتار صرفا به برخی از آنها (از جمله سهم بالای درآمدهای نفتی و سهم پایین درآمدهای مالیاتی) ‌اشاره شد نشان می‌دهد که لایحه بودجه با اقتصاد مقاومتی و اصلاح ساختاری بودجه فاصله

دارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

پارلمان عراق:

روند تحقیقات درباره ترور شهیدان سلیمانی و المهندس ادامه دارد

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد روند تحقیقات درباره ترور فرماندهان پیروزی، شهیدان حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادامه دارد و این کمیسیون موضع خود را در داخل پارلمان طی روزهای آتی درباره نظامیان آمریکایی اعلام خواهد کرد. «مهدی تقی» عضو این کمیسیون گفت: «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در عراق جدی نیست. وی افزود: کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق طی روزهای آتی موضع خود را در داخل مجلس درباره حضور نظامیان آمریکایی که ناقض حاکمیت عراق هستند، اعلام می‌کند. روند تحقیقات درباره عملیات در فرودگاه بغداد که به ترور فرماندهان پیروزی، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس منجر شد، همچنان ادامه دارد.

***

خروجی نهایی سند تحول قضایی توسعه عدالت است

معاون اول قوه ‌قضائیه گفت: در سند تحول قضایی، حفظ حقوق همه اقشار و طبقات جامعه مدنظر قرار گرفته است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ویژگی‌های سند تحول قضایی اظهار داشت: در تدوین و تنظیم سند تحول قضایی توجه شده که خروجی نهایی این سند در گام دوم انقلاب، توسعه و تعمیق عدالت و دسترسی آسان مردم به عدالت با صرف هزینه و وقت کم باشد. وی با اشاره به لحاظ موضوع زمانبندی در سند تحول قضایی گفت: در سند تحول قضایی پیش‌بینی شده است که برنامه‌ها مطابق زمانبندی مقتضی و مدون پیش برود و اگر این مهم حاصل نشد، دلایل و اشکالات مرتبط با آن و مسؤولان مربوط مورد سوال قرار گیرند. معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه در تدوین سند تحول قضایی به موضوع رعایت و صیانت از حقوق جامعه و آحاد مردم توجه ویژه شده است، تصریح کرد: در سند تحول قضایی، حفظ حقوق همه اقشار و طبقات جامعه مدنظر قرار گرفته است و بویژه به حقوق آن قشری تاکید شده که در واقع نه پای آمدن به این ادارات را دارند، نه زبان گویا برای احقاق حق‌شان و نه احیانا توانی برای گرفتن وکیل. وی با اشاره به لحاظ تجربیات در تدوین سند تحول قضایی گفت: در موضوعات مختلفی نظیر بحث ساماندهی زندان‌ها، فرآیندهای دادرسی، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و بسیاری موارد دیگر، نقاط قوت و ضعف گذشته و تجربه شده مورد لحاظ و مداقه قرار گرفته است.

*********************************

روزنامه خراسان**

ابلاغ  یک مسئول: گران بخرید جریمه می شوید!

یک مقام مسئول دولتی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از مدیران اجرایی و تشکل های صنفی، به آن ها متذکر شده از آن جایی که خرید کالاهای معین دارای قیمت تعیین شده از سوی نهادهای مسئول، تخلف و دارای پیگرد قانونی بابت گران فروشی است، لذا خرید کالا به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب حتی با فرض داشتن فاکتور از سوی فروشنده صحیح نیست و مدیران مربوط علاوه بر برخورد قانونی با فروشنده گران فروش، دفاع خریدار مبنی بر خرید کالا بالاتر از نرخ مصوب برایشان قابل استماع نخواهد بود.

 

دستور جدید دولت برای حفظ حریم خصوصی مردم در فضای مجازی

به پیشنهاد یک عضو کابینه که در روزهای گذشته مورد تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور قرار گرفته و به همه اعضای کابینه ابلاغ شده، همه دستگاه ها موظف به حفظ حریم خصوصی اشخاص و رعایت اصول و دستورالعمل های امنیتی در چارچوب مصوبات دستگاه های مسئول همچون شورای عالی فضای مجازی و سایر اسناد بالادستی به عنوان یک اصل مهم در کلیه خدمات و سامانه های مجازی و الکترونیک خود هستند.

*********************************

روزنامه ایران **

اعتماد ملی از نامزدهای ریاست جمهوری رونمایی کرد

   خبر اول اینکه، حزب اعتماد ملی از نامزدهای خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 رونمایی کرد. به گزارش ایسنا، اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی این حزب گفت: از بین الیاس حضرتی، محمدعلی افشانی و محمدجواد حق شناس یک نفر به‌عنوان نامزد نهایی حزب اعتماد ملی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد شد. او با بیان اینکه دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی تصویب کرده است که این حزب با نامزد حزبی خود وارد انتخابات شود گفت: با این حال اعتماد ملی در راستای دستیابی به اجماع در میان اصلاح‌طلبان تلاش خواهد کرد. نامزدهای اولیه این حزب اصلاح‌طلب در حالی معرفی می‌شوند که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور حدود یک ماه پیش در نامه‌ای رسمی صلاحیت مهدی کروبی دبیرکل حزب، اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب و نیز حسین کروبی و رحیم ابوالحسنی از اعضای شورای مرکزی را برای عضویت در شورای مرکزی این حزب رد کرده و خواستار انتخاب و معرفی دبیرکل جدید و جایگزین شدن اعضای علی البدل به جای اعضای رد صلاحیت شده، شده است.

 

 تکذیب کاندیداتوری رضایی برای مجلس

  خبر دیگر اینکه، خبر منتشر شده مبنی بر کاندیداتوری محسن رضایی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران از سوی یکی از نزدیکان او تکذیب شد. به گزارش ایسنا، امیدوار رضایی معاون سابق قوانین مجلس در این باره گفت: این شایعه را صد درصد تکذیب می‌کنم. محسن رضایی در حال گرفتن نظرات و پیشنهادات کارشناسان، صاحبنظران و نخبگان کشور در خصوص سیاست‌های کلی برنامه هفتم است که پس از تصویب مجمع تشخیص و مقام معظم رهبری، مبنای اداره کشور در دولت آینده و مجلس خواهد بود و اساساً ایشان ضرورتی برای ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی‌بیند. به گفته وی از لندن رضایی را تخریب می‌کنند چون می‌دانند می‌تواند رئیس جمهور شود.

 

اعزام زیردریایی اتمی امریکا به خلیج فارس

  شنیدیم که، امریکا در آستانه اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی، یک زیردریایی اتمی به همراه دو ناوشکن را به خلیج فارس اعزام کرد. به گزارش ایلنا، مقامات وزارت دفاع امریکا در این باره مدعی شدند: ارسال زیر دریایی اتمی «اس اس جورجیا» پیامی روشن به تهران است که واشنگتن متعهد به حمایت از امنیت متحدان خود است و هرگونه حمله به بهانه سالگرد کشته شدن سلیمانی با پاسخ قاطع امریکا روبه‌رو خواهد شد. این زیردریایی اتمی پس از عبور از تنگه هرمز به ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» و دو بمب‌افکن «بی ۵۲» مستقر در منطقه خلیج فارس پیوست.

 

خبر مصلحی درباره عامل ترور شهید فخری زاده

  دست آخر اینکه،حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در سخنرانی به مناسبت 9 دی به بیان خبری درباره عامل ترور شهید فخری زاده پرداخت. به گزارش فارس، مصلحی در این باره گفت: عامل ترور وابسته به رژیم صهیونیستی عملیات ترور را طراحی می‌کند و ۲ ماه قبل از اجرای عملیات از کشور خارج می‌شود. او البته در سخنان خود اشاره ای به منبعی برای تأیید صحت این خبر نکرد.

*********************************

روزنامه شرق **

انتقاد شدید بایدن از ترامپ

جو بایدن، رئیس‌جمهور آینده آمریکا، دونالد ترامپ را به سنگ‌اندازی در راه انتقال پست ریاست‌جمهوری متهم کرد. او گفت که نزدیکان ترامپ از دادن اطلاعات مورد‌نیاز برای انتقال قدرت کوتاهی می‌کنند. بایدن رفتار ترامپ را «غیرمسئولانه» خواند.

 

اتحاد راستگرایان برای حذف نتانیاهو

در‌حالی‌که تا چند ماه دیگر چهارمین انتخابات سراسری اسرائیل در دو سال گذشته برگزار می‌شود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با چالشی جدید و مهم روبه‌رو است. او این‌بار با مخالفانی از جناح راست که خود به آن تعلق دارد، روبه‌رو خواهد بود.

 

گفت‌وگوی پمپئو با وزیر خارجه قطر

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در یک تماس تلفنی از سوی مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرد. در این تماس دو طرف «آخرین تحولات در بحران خلیج فارس و تحولات منطقه، به‌ویژه اوضاع عراق» را بررسی کردند.

 

تمرینات نظامی آمریکا در پایگاهی در کویت

فرماندهی مرکزی آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که پایگاه هوایی علی السالم در کویت شامگاه دوشنبه میزبان آموزش جدیدترین سامانه‌های توپخانه‌ای و راکت‌انداز برای نیروهای آمریکا بود. طبق اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا، سربازان هنگ توپخانه میدانی تحت آموزش مانور و تکمیل مأموریت شلیک توسط سامانه‌های مذکور قرار گرفتند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات