صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۲۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۹ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در فتنه ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیه عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم این‌جوری است. (1390/07/20) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

همه حماسه‌آفرينان نهم دي

عظمت نهم دي را بايد در عبور موفق ملت بصير ايران از «فتنه‌اي عميق» دانست که در طراحي آن همه ابزارهاي تزوير و فريب براي اغواء ملت دست‌به‌کار شده بود. در اين حماسه بزرگ همه اقشار مردم سهيم بودند.

نکات تحليلي: در نهم دی 1388 اقشار مختلف ملت با گرايش‌ها و سلایق و انگيزه‌های متفاوت در ميدان حاضر شدند: 1- بخش قابل‌ملاحظه‌ای از خالقان حماسه بزرگ نهم دي، 24 ميليون رأی‌دهنده‌ای بودند که مظلومانه نظاره‌گر هتک حرمت به رأیشان در طول چند ماه پس از انتخابات خردادماه بودند. فتنه‌گران هیچ‌گاه حاضر نشدند که رأی آنان را به حساب بياورند و برايش احترام قائل شوند! این اکثريت براي صيانت از رأی خود در روز نهم دي‌ماه بار ديگر به ميدان آمدند. 2- حاضرين در نهم دی‌ماه تنها کساني نبودند که به احمدی‌نژاد رأی داده باشند. بدون شک برخي از آن‌ها به موسوي و کروبي رأی داده بودند، اما آن روز آمده بودند که با فريادهايشان به سران فتنه اعلام نمايند که «رأیشان را پس دهند»، چراکه رأی آن‌ها در پاي صندوق رأی به کساني بوده که ادعاي خط امامي بودن را يدک مي‌کشيدند، اما عملاً بعد از آغاز فتنه نشان دادند که در خدمت دشمنان امام و انقلاب قرار گرفته‌اند! 3- بخشي از حماسه‌سازان نهم دي آن‌هایی بودند که حضور بيگانگان در صف فتنه‌گران را خيانت به کشور مي‌دانستند. آن‌ها معتقد بودند که اگر هم اختلاف و دعوا و رقابتي بين سياسيون وجود دارد، قرار نيست يک جريان با توسل به بيگانگان، زمینه‌ساز نفوذ اجنبي در کشور گردد. 4- در جمع حاضرين در حماسه نهم دي، برخي در جرگه منتقدين دولت قرار مي‌گرفتند. آن‌ها آمده بودند تا به فتنه گران اعلام نمايند که انتقاد داشتن دليلي بر قرار گرفتن در صف ضدانقلاب و براندازان نيست! آنان آمده بودند تا به فتنه‌گران چارچوب انتقاد و اعتراض را بفهمانند و بياموزند که همه انتقادها و اعتراض‌ها بايد در چارچوب منافع ملت و قانون صورت گيرد و در اين مسير نبايد مرزهاي خودي و غيرخودي در هم آميزد. 5- بخشي از حماسه‌سازان نهم دي نيز ملتي بودند که از این‌همه جنجال و آشوب و ناآرامي به تنگ آمده بودند. آن‌ها باور داشتند که تداوم هر مناقشه و اختلافي، حد يقفی دارد و نباید برخي زياده‌خواهان، براي کسب قدرت، زندگي عادي شهروندان را به مخاطره اندازند.

(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                

حاج قاسم هم «دلواپس» بود

در طول دولت روحانی همواره منتقدین دلسوز درصدد بودند تا با نقدهای منصفانه، عاقلانه مسیر صواب را به دولت نشان دهند، موضوعی که همواره واکنش منفی دولت را در پی داشت. گزاره‌های خبری: 1- «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: «روزی سردار سلیمانی به من که معاون وزیر خارجه بودم زنگ زدند، در آن زمان آقای ظریف در لوزان سوئیس با ۵ کشور در حال مذاکرات هسته‌ای بودند. شب قبل از آن تصاویری از قدم زدن آقای ظریف با جان کری منتشر شده بود. سردار با کنایه و خنده‌ای به من گفت دارید با آمریکایی‌ها قدم می‌زنید؟! او می‌خواست ما را توجه بدهد به این مسئله که به دشمن نمی‌توان اعتماد کرد. 2- محمدجواد لاریجانی نیز در خصوص دقت‌نظر در معامله با غرب اظهار داشت: «ما با کسی که هیچ اعتمادی به او نداریم با یک قدم کوچک برداریم که قابل‌برگشت باشد و اگر او قدم بعدی را برداشت ما قدم بعدمان را دو برابر برمی‌داریم نه اینکه ما تا آخر خط برویم و منتظر باشیم جناب اوباما حرکتی کند.»

گزاره‌های تحلیلی: 1- دکتر روحانی همواره سعی در خاموش کردن صدای منتقدان داشته است. به عنوان نمونه در 20 مرداد 93، وی خطاب به منتقدان برجام گفت: «یک عده شعار می‌دهند، ولی بزدل سیاسی‌اند؛ هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید.» 2- با وجود تأکید منتقدین بر گرفتن تضمین‌های لازم در برجام، تیم مذاکره‌کننده تضمین را در امضای وزیر خارجه آمریکا می‌دید؛ سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه، آذر 94 اظهار داشت: «آنچه برای ما مهم است، این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به‌صورت کتبی با امضای رسمی ‌داده است!». 3- حامیان اندیشه حل مشکلات کشور از طریق مذاکره، با وجود عدم تحقق وعده‌هایشان و بدون توجه به نظر منتقدان دلسوزی که از سوی دولت «دلواپسان» لقب گرفته‌اند، دوباره قصد تکرار مسیر خطا را دارند.

نکته پایانی: تنها چاره کار طبق فرمایش مقام معظم رهبری، بی‌اثر کردن تحریم‌ها در کشور است و آن محقق نمی‌شود مگر با دولتی که نگاه درون‌زا داشته و معتقد به حل مشکلات کشور با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی باشد. بی‌شک ملت با انتخاب دولت جوان و انقلابی، می‌توانند راه غلط گذشته را اصلاح کنند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه           

«سید مقاومت» سناریوی جنگ روانی سعودی ـ صهیونیستی را لو داد

اواسط هفته گذشته رسانه‌های صهیونیستی و سعودی در نمایشی تبلیغاتی اخباری را درباره عزیمت یک زیردریایی اسرائیلی به سمت خلیج‌فارس منتشر کردند. این خبر دروغ که ظرف چند روز مدام از سوی رسانه‌هایی چون العربیه و چند کانال تلویزیونی رژیم صهیونیستی منتشر شد، نه‌تنها به لحاظ فنی امکان وقوع نداشت، بلکه اساساً صهیونیست‌ها جرئت چنین کاری را ندارند، زیرا کاملاً به قدرت اژدرهای ایرانی واقف‌اند. بااین‌وجود سید حسن نصرالله در گفتگوی اخیر خویش با شبکه المیادین، به نمایشی بودن این اقدامات تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: «وقتی می‌شنوید که اسرائیلی‌ها دست به جنجال‌سازی رسانه‌ای می‌زنند، بدانید که پشت آن، اقدامات حقیقی وجود ندارد». رصد تحرکات محور آمریکایی، صهیونیستی، سعودی نشان می‌دهد که آن‌ها به‌شدت از احتمال وقوع عملیات انتقامی از سوی محور مقاومت در آستانه سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس نگران و آشفته هستند و تلاش می‌کنند به هر شکل ممکن جلوی آن را بگیرند.

▼ اخبار

بودجه‌هایی که صرف تأمین مقاله برای مجلات غربی می‌شود

استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در یادداشتی در مورد عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: «رسالت شورا از ابتدا این بود که دانشگاه، محیط سالمی برای تدریس و تحقیق در جهت اهداف جدید تعالی‌بخش و زمینه‌ساز شکوفایی و خلاقیت انقلابی نسل‌های جدید باشد؛ اما همین امروز نیز جناح‌بندی‌های موذیانه و غیرشفاف حتی درون ساختار حاکمیت در جهت تقویت سنگواره‌های پیشاانقلاب و ممانعت از هر تحول اصلاح‌طلبانه انقلابی در جریان است و تلاش در جهت ارتجاع به دانشگاه نیم‌قرن قبل ادامه دارد. سنگ‌اندازی بر سر راه نظام آموزش و پژوهش متناسب با عصر جدید در جهت تمدن سازی ایرانی و اسلامی متوقف نشده و بیت‌المال همچنان صرف بازتولید همان روشنفکرنمایی‌های قدیمی و کاسبکارانه و فسیل‌های چپ مادی و راست سلطنتی نیز می‌شود. کاش لیبرال بودند. دیکتاتورهای لیبرال‌نما، نشسته بر خوان خون شهدای انقلاب، هرگاه کم آورده‌اند از سیستم رسمی آویزان شدند و هرگاه احساس قدرت و امنیت کرده‌اند، به همان سیستم، بی‌رحمانه لگد پراندند. زاله غرب‌زدگی از حاکمیت، هدف اصلی امام بود؛ اما پس از او عمر حاکمیت، سال‌های سال به اماله غرب‌زدگی به جای ازاله آن گذشت. پس از سال‌ها بحث در «نقشه جامع علمی» و هزاران برگ انشانویسی در باب پیشرفت ایرانی، هیچ‌کس در سه قوه نمی‌داند که هرسال و بلکه هر ده سال، چه تعداد دانشجو در چه رشته‌ها، در چه سطحی و چرا می‌گیریم؟ و با کدام نیاز کشور؟ و با کدام امکان اشتغال؟ و چرا بودجه و انرژی دانشگاه‌های ما به‌جای حل مشکلات این مردم، صرف مقاله‌نویسی برای چند مجله در اروپا و آمریکا می‌شود؟».

خدمات جهانگیری بر کشور!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «شدت یافتن احتمال حضور جهانگیری در ۱۴۰۰» نوشت: «زمزمه‌های حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بیش‌ازپیش شده است و بر اساس سخنان اخیر محمدرضا باهنر گویا خود او نیز بی‌رغبت برای حضور در انتخابات نیست. او به‌تازگی در گفت‌وگو با نشریه «مثلث» گفته است که جهانگیری به او (باهنر) گفته است اگر درخواست به حضور شود، در انتخابات حاضر می‌شود». تمجید از «ژنرال‌های خودخوانده» و دفاع از «آقازاده‌ها» جزو لاینفک رفتار جریان اصلاح‌طلب است. در این میان، جوان‌گرایی، گردش مدیران، مدیریت جهادی و ... در برنامه طیف اصلاح‌طلب هیچ جایگاهی ندارد. «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب چندی پیش گفته بود: «ادبیات سیاسی اصولگرایان سرشار از مفاهیمی مانند «جوان‌گرایی»، «مدیریت جهادی»، «مبارزه با فساد» و امثال این شده است، اما اصلاح‌طلبان حتی در حد و اندازه ظاهری هم نتوانسته‌اند تغییر و تحولی در ادبیات و گفتمان سیاسی‌شان ایجاد کنند. نه در تغییر چهره‌ها و نه در فرآیند نوسازی گفتمان سیاسی، آنان نتوانسته‌اند دست‌کم به اندازه اصولگرایان خودی نشان‌ دهند». اصلاح‌طلبان جهانگیری را شایسته ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند؛ این در حالی است که وی قریب به هشت سال است که معاون اول رئیس‌جمهور است. دلار ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری مشهور شد، تنها بخشی از کارنامه غیرقابل‌قبول معاون اول روحانی است. این تصمیم غلط و غیرکارشناسی ده‌ها میلیارد دلار از سرمایه کشور را بر باد داد و موجب افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شد.

ناگفته‌هایی از اوقات فراغت حاج قاسم

«مرتضی حاج باقری» از دوستان نزدیک حاج قاسم سلیمانی، بخش‌هایی از زندگی سردار شهید که از چشم‌ها دور مانده است را این‌گونه تشریح می‌کند: «همیشه حاج قاسم همراه خود کتاب داشت و زمانی که از ایران به سمت سوریه حرکت می‌کردیم در حال مطالعه بود. در سفرها کتاب از دست ایشان جدا نمی‌شد، مگر اینکه راجع به موضوع مهمی می‌خواست صحبت کند. یک روز زمانی که عازم سوریه بودیم، ایشان غرق در مطالعه بود که پس از نیم ساعت کتاب را بست و من که دو تا صندلی عقب‌تر بودم را صدا کرد و گرم صحبت شدیم. زمانی که به مقصد رسیدیم لبخندی زد و گفت؛ حاج مرتضی امروز یک کتاب به من ضرر زدی. حاج قاسم اخلاق‌های ویژه و منحصربه‌فردی داشت؛ او همیشه اهل ورزش بود. شاید برای جوانان جالب باشد که بدانند حاج قاسم در اوج جوانی زیبایی‌اندام کار می‌کرد. همیشه لبا‌س‌های شیک می‌پوشید».

▼ اخبار کوتاه

برکات اجرای «طرح حاج قاسم»/ وزیر بهداشت گفت: «با گذشت حدود ۴۰ روز از آغاز طرح شهید سلیمانی، با وجود اینکه هدف‌گذاری کرده بودیم که میزان مرگ‌ومیر روزانه ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، امروز شاهد کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ‌ومیر بیماران و همچنین کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری بیماران هستیم. توانستیم با نظارت بیشتر، اجرای دستورالعمل‌ها را در خیلی از مناطق به بیش از ۹۰ درصد و در کشور به‌طور متوسط بین ۸۴ تا ۸۵ درصد برسانیم».

فریاد از سر ترس!/ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب توییتری خود به تحرکات اخیر ارتش آمریکا در منطقه واکنش نشان داد و نوشت: «افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه، نمایش پدافندی و ناشی از ترس، به دلیل شرارت‌های گذشته است. این اقدامات، آنتروپی ناامنی را بالا برده و موجب سوءتفاهم‌های زیان‌بار می‌شود. امنیت در منطقه تنها با خروج عوامل خارجی ضد ثبات محقق می‌شود».

حادثه‌ای دردناک برای استراتژیست‌های نظامی روسیه/ «الکساندر دوگین»، فیلسوف و نظریه‌پرداز مشهور روسی معتقد است: «ژنرال سلیمانی یک قهرمان واقعی بود؛ قهرمان مبارزه نه‌تنها برای منافع ایران و جهان تشیع، بلکه قهرمان تمام جبهه مقاومت علیه هژمونی امپریالیسم. حادثه ترور ژنرال سلیمانی یک عزای واقعی و دردناک برای استراتژیست‌های نظامی روسیه بود».

سانسور ضربات ایران بر رژیم صهیونیستی/ معاون موساد: «ما از ایرانی‌ها ضربات دردناکی دریافت کردیم، اما سانسور نظامی اجازه پخش چنین اطلاعاتی نمی‌دهد تا اسرائیلی‌ها بفهمند چه به سرشان آمده است».

رد پای شرکت انگلیسی در ترور سردار سلیمانی/ دبیر کل عصائب اهل الحق عراق: «شرکت انگلیسی «جی.فور.اس» که مسئول امنیت فرودگاه بغداد است، در بخشی از مأموریت تأیید هدف (سردار سلیمانی و المهندس) برای اجرای عملیات ترور شرکت داشته است.

احکام سیاسی (سؤال 111): گاهی مواقع در مباحث سیاسی، یک رجل سیاسی و یک مسئول طراز اول کشور القاب ناپسندی را به ملت نسبت می­دهد، از نظر شرعی حکم آن چیست؟ آیا مصداق حق­الناس نیست؟ پاسخ: رعایت شئون آحاد جامعه لازم و اقداماتی نظیر اهانت، بی­حرمتی تحقیر، تمسخر و توهین به دیگران جایز نیست.

«بچه‌های حاج قاسم»

کتاب «بچه‌های حاج قاسم» مروری است بر بخش کوچکی از خاطرات لشکر 41 ثارالله در طول دوران دفاع مقدس از زبان سردار حسین معروفی، فردی که بنا به گفته سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، کم سن و سال‌ترین فرمانده گردان لشکر 41 ثارالله در طول دوران دفاع مقدس بوده است. این اثر دفاع مقدس توسط معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه تبدیل به کتاب صوتی شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات