بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۲۰

بمب ساعتی در انگلیس منفجر می شود! / خیز اسکاتلندی ها برای جدایی از جزیره

در مقابل، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به خوبی می داند که اگر این همه پرسی برگزار شود، نتیجه ای جز جدایی اسکاتلند از انگلیس نخواهد داشت
طی روزهای اخیر، مقامات محلی اسکاتلند سخنان صریحی را در خصوص خروج رسمی و نهایی انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح کرده اند. بر این اساس، آنها معتقدند که در دوران "پسابرگزیت"، دیگر جایی برای باقی ماندن اسکاتلند تحت حاکمیت انگلیس باقی نخواهد ماند.
 
مطابق آخرین نظر سنجی ها، ساکنان اسکاتلند خواستار مراوده با اتحادیه اروپا و ادغام در جامعه اروپایی بوده و پس از خروج انگلیس، چنین خواسته ای را عملا بر باد رفته دیده اند. در چنین شرایطی تلاشهای رسمی پارلمان محلی اسکاتلند و مقامات این منطقه برای برگزاری همه پرسی جدید ( با هدف استقلال از انگلیس) آغاز شده است.
 
در مقابل، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به خوبی می داند که اگر این همه پرسی برگزار شود، نتیجه ای جز جدایی اسکاتلند از انگلیس نخواهد داشت.در این صورت، بوریس جانسون به قربانی آشکار این همه پرسی تبدیل خواهد شد.دقیقا مانند دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس که به قربانی همه پرسی برگزیت و رای مثبت شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا تبدیل شد!

اولتیماتوم مقامات اسکاتلندی به دولت انگلیس
نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند در تازه ترین مواضع خود تصریح کرده است که  توافق برگزیت  جدید زمینه را برای استقلال اسکاتلند تقویت می کند و از زمانبندی ترک اتحادیه اروپا انتقاد کرد.استورجن در این خصوص می گوید:
"این توافق به معنی تداوم تجارت بدون تعرفه میان انگلیس و اتحادیه اروپا است اما موانع جدیدی برای تجارت نظیر بازرسی ها از صادرات و واردات اعمال می کند.خروج از اتحادیه اروپا برای مشاغل در اسکاتلند هزینه ایجاد می کند و همینطور گفت که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با یک به اصطلاح "بریگزیت سخت" موافقت کرده است. این باورنکردنی است که در بحبوحه یک همه گیری و رکود اقتصادی اسکاتلند مجبور به خارج شدن از بازار واحد و اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا همراه با همه خساراتی که برای مشاغل ایجاد خواهد کرد، می شود."

در هر حال، بوریس جانسون از ابتدا طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود. او از معدود اعضای حزب محافظه کار این کشور بود که از برگزیت حمایت می کرد. با این حال پس از سقوط ترامپ از قدرت، موقعیت جانسون در انگلیس شدیدا متزلزل شده است. نخست وزیر انگلیس به خوبی می داند که در چنین شرایطی( که بسیاری از شهروندان بابت انعقاد توافق اخیر از وی عصبانی هستند، برگزاری همه پرسی اسکاتلند چه معنایی خواهد داشت!)

اسکاتلندی ها خواستار استقلال هستند
مقامات اسکاتلندی بارها عنوان کرده اند که  یک توافق بهتر از توافق نداشتن است و اکنون، با توجه به انتخابی که دولت انگلیس انجام داده است، اسکاتلند حالا این حق را دارد که آینده اش را به عنوان یک کشور مستقل خودش انتخاب کند و بار دیگر مزایایی عضویت در اتحایه اروپا را به دست بیاورد.

رفراندوم استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داده بود که ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان مخالف استقلال و ۴۵ درصد موافق استقلال اسکاتلند از بریتانیا هستند. رویکرد اسکاتلندی‌ها از زمان تصمیم لندن برای خروج از اتحادیه اروپا تغییر کرده است.نظرسنجی های صورت گرفته در اسکاتلند نشان می دهد که اگر همه پرسی استقلال از انگلیس برگزار شود، اسکاتلندی ها این بار نتیجه همه پرسی سال 2014 را رقم نخواهند زد! نظرسنجی پایگاه "پنل‌بیس" (Panelbase) میزان رای "آری" در یک رفراندوم استقلال را ۵۴ درصد و میزان رای"خیر" را ۴۶ درصد برآورد کرده است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که حمایت از استقلال اسکاتلند در حال حاضر بیشتر از اتحاد با انگلیس است.

استلال حقوقی اسکاتلندی ها صحیح است
در این میان، دولت انگلیس مدعی است که با توجه به برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند در سال 2014 و نتیجه منفی آن ( به سود بقای اسکاتلند در انگلیس)، دیگر جایی برای برگزاری همه پرسی جدید در این منطقه باقی نخواهد ماند و شاید دهها سال آیند و بر حسب شرایط، این همه پرسی تکرار شود!

با این حال، مقامات اسکاتلندی معتقدند که "برگزاری همه پرسی برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا"، ماهیت انگلیس را نسبت به سال 2014 تغییر داده و آن را از "انگلیس اروپایی" به "انگلیس مستقل" تبدیل کرده است. با توجه به این تغییر ماهیت، باید همه پرسی جدیدی در اسکاتلند برگزار شود تا ساکنان آن، نسبت خود را با "انگلیس جدید" مشخص کنند.

پس ازاینکه پدیده سال ۲۰۱۶ برگزیت اتفاق افتاد و مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا رای دادند، زمزمه های برگزاری همه پرسی مجدد در اسکاتلند برای جدایی از انگلیس تشدید شد و طبق نظرسنجی ها می توان گفت بسیاری از اسکاتلندی ها خواستار این بودند که انگلیس ذیل اتحادیه اروپا باقی بماند و آن ها هم جزئی از انگلیس اروپایی باشند نه انگلیس مستقل.
 
نکته حائز اهمیت اینکه در سال 2016 و در جریان برگزاری همه پرسی برگزیت، اسکاتلندی ها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای منفی دادند اما در نهایت، آرای آنها با رای مثبت سایر مناطق انگلیس تجمیع شد و نتیجه به گونه ای دیگر رقم خورد. در هر حال، مسجل است که  زمانی که سال ۲۰۱۴ همه پرسی برگزارشده پدیده ای به نام برگزیت اتفاق نیفتاده بود و ماهیت انگلیس هم اروپایی بود نه انگلیس مستقل بنابراین ساکنان اسکاتلند اکنون لازم دانستند که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حالا در مورد باقی ماندن ذیل انگلیس مستقل یا جدایی از آن تصمیم گیری کنند.

وحشت انگلیسی ها از جدایی اسکاتلند
فارغ از سقوط قطعی دولت جانسون ( در صورت برگزاری همه پرسی جدید در اسکاتلند)   جدایی اسکاتلند، تبعات و عواقب بسیار سختی برای انگلیس دارد، به لحاظ جغرافیایی یکپارچگی انگلیس کاهش می یابد و به لحاظ اقتصادی نیز به انگلیس ضربه می زند، از طرف دیگر این جدایی، حیثیت سیاسی و قدرت خاندان سلطنتی در انگلیس را خدشه دار می کند.
 
با این حال، عزم ساکنان اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی دوباره استقلال از انگلیس محکم به نظر می رسد. بدون شک، در آینده ای نزدیک شاهذ جدال حقوقی و سیاسی دولت انگلیس ( دولت بوریس جانسون ) و مقامات محلی اسکاتلند بر سر برگزاری همه پرسی جدید در این منطقه خواهیم بود. البته ممکن است این بار به مانند سال 2014 میلادی( که اتحادیه اروپا به سود دولت مرکزی انگلیس در همه پرسی اسکاتلند دخالت کرد) چنین اقدامی از سوی سران اتحادیه اروپا صورت نگیرد! 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات