صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۲۵

اخبار ویژه 13 دی ماه

روزنامه کیهان **

دولت با این کارنامه اقتصادی ادعای حمایت از محرومان هم دارد؟!

«آقای روحانی در حالی عملکرد دولت خود در حمایت از محرومان را بی‌نظیر توصیف کرده که آمارهای رسمی از تشدید شکاف طبقاتی در این دوره حکایت می‌کند.»

رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت گفته بود هیچ دولتی بعد از انقلاب نمی‌تواند ادعا کند مانند دولت یازدهم و دوازدهم حامی اقشار کم‌درآمد جامعه بود.

در واکنش به این اظهارات، روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «شوخی می‌کنی؟» نوشت: ادعای روحانی درباره بی‌نظیر بودن عملکرد دولت خود در حمایت از اقشار کم‌درآمد، تناقض فاحشی با آمارهای رسمی دارد. طبق آمارهای مرکز آمار، ضریب جینی به عنوان شاخص سنجش نابرابری اقتصادی کشورها در دولت روحانی بدتر شده است. طبق گزارش مرکز آمار، ضریب جینی (شاخص نابرابری) در سال 92 معادل 36/5 درصد بوده که با روند افزایشی به حدود 40 درصد در سال 98 رسیده است. رشد شاخص جینی نشان‌دهنده تشدید نابرابری اقتصادی در دولت روحانی است. علاوه‌بر شاخص جینی، نسبت درآمد دهک دهم (ثروتمندان) به دهک اول (کم‌درآمدها) در طول دولت روحانی افزایش قابل توجهی داشته است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند جامعه به درآمد 10 درصد فقیر جامعه از حدود 10/7 برابر در سال 92 به حدود 13/7 برابر در سال 98 رسیده است. در واقع شکاف میان ثروتمندان و محرومان در دولت روحانی به مراتب شدیدتر و نابرابری اقتصادی به شکل قابل توجهی بدتر شده است.

رشد افسارگسیخته هزینه‌ها در طول سال‌های دولت روحانی یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث سخت شدن معیشت اقشار کم‌درآمد شده است. طبق آمارهای مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه سال جاری به 44/8 درصد رسیده است. نکته عجیب درباره تورم آذرماه، بیشتر بودن تورم ماهانه آذر برای دهک‌های کم‌درآمد نسبت به دهک‌های ثروتمند است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم ماهانه برای دهک اول معادل 3/1 درصد و برای دهک دهم معادل 0/2- درصد بوده است. در واقع طی ماه‌های اخیر، رشد هزینه‌ها برای دهک‌های کم‌درآمد بیشتر از دهک‌های ثروتمند بوده است. مدیریت غلط دولت کار را به جایی رسانده که باعث تحمیل تورم بیشتر به اقشار کم‌‌درآمد و رشد شدید قیمت اقلام اساسی برای آنها شده است. تقریبا هفته‌ای نیست که خبری از رشد شدید قیمت مرغ، تخم‌مرغ، نان، روغن یا سایر کالاهای پرمصرف اقشار کم‌‌درآمد نباشد. با این حال روحانی باز هم مدعی عملکرد بی‌نظیر دولت خود در حمایت از محرومان و کم‌درآمدهاست. عملکرد نامطلوب دولت روحانی در حمایت از اقشار کم‌درآمد البته منحصر به موضوع تورم نمی‌شود. توقف پروژه عظیم مسکن مهر و انفعال در تامین سرپناه اقشار نیازمند تا سال جاری، یکی از مهم‌ترین نمونه‌های بی‌توجهی دولت به محرومان است. در حالی که دولت قبل در قالب پروژه مسکن مهر بیش از 4 میلیون واحد مسکونی برای اقشار متوسط و کم‌درآمد تامین کرد، دولت روحانی با برخورد سیاسی با این پروژه، علاوه‌بر مانع‌تراشی در تامین مسکن مردم، بازار مسکن را با رکودی عمیق مواجه کرد؛ رکودی که به دیگر بخش‌های اقتصاد هم سرایت کرد.

 

خاتمی به آرمان‌هایی پشت کرد که سلیمانی برای آنها جان‌فشانی کرد

اسحاق جهانگیری در اظهاراتی تحریف‌آمیز و برای تبرئه سید محمد خاتمی از خیانت‌هایش مدعی شد سردار سلیمانی، خاتمی را دوست داشت و رهبری، خاتمی را روحانی تمیز می‌داند.

جهانگیری در گفت‌وگو با جماران اظهار داشت: این اواخر یک وقت با ایشان خیلی مفصل راجع به اختلافات برخی شخصیت‌ها، به طور خاص در مورد آقای خاتمی صحبت کردم که تا چه زمانی می‌توانیم این وضعیت را ادامه بدهیم و چقدر به مصلحت کشور است؟ آیا واقعاً از ظرفیت بزرگی مثل آقای خاتمی نمی‌توان امروز در راستای انقلاب، کشور و پیشرفت امور، آن هم در شرایطی که ما با فشارهای متعددی روبرو هستیم، استفاده کرد؟!

ایشان خیلی علاقمند بود که کمک کند. من فکر می‌کنم آخرین جلسه‌ای که با ایشان داشتیم و سر این مسائل هم بود، یعنی بر سر حل مسائل سیاسی داخل کشور بود، اول آ‌ذر ماه سال گذشته بود. اتفاقاً اولین باری هم بود که در دوره معاون اولی من به دفتر ایشان رفتم. صبح جمعه‌ای بود که به دفتر ایشان رفتیم و یکی دیگر از دوستان و مسئولان بالای امنیتی کشور هم حضور داشت و سه نفری بودیم. در واقع تدبیر سردار این بود که سه نفری صحبت کنیم.

آنجا خیلی بحث کردیم و به جمع‌بندی روشنی رسیدیم و قرار شد که یکسری اقداماتی را من انجام بدهم. اقداماتی که بنا شد من انجام بدهم عمدتاً این بود که با برخی از دوستان باید گفت‌وگو می‌کردم و آنها کارهایی انجام می‌دادند. اقداماتی هم باید دوستان امنیتی انجام می‌دادند و نهایتاً یکسری اقدامات هم سردار سلیمانی باید انجام می‌داد. اقداماتی که ما باید انجام می‌دادیم، انجام شد.

وی می‌افزاید: من راجع به آقای خاتمی یک بار در سال 95 خدمت مقام معظم رهبری مفصل صحبت کردم.

من رفته بودم از طرف جریان اصلاحات صحبت کنم، ویژگی‌هایی از آقای خاتمی گفتم، تعبیر مقام معظم رهبری این بود که: من آقای خاتمی را روحانی تمیزی می‌دانم که نه آلودگی مالی دارد و نه آلودگی اخلاقی. البته انتقاداتی هم داشتند و گفتند ما فکر می‌کردیم که می‌توانیم اینها را حل و فصل کنیم.

فکر می‌کنم دو هفته بعد از آن جلسه بود که تلفنی به سردار سلیمانی که خارج از ایران بود،‌گفتم کارهایی که باید انجام می‌دادم را انجام داده‌ام. ایشان هم گفت خیلی خوب بوده و من هم دارم دنبال می‌کنم؛ برمی‌گردم و حضوری صحبت می‌کنیم که ساز و کار دیگری طراحی کنیم. البته بعد از آن دیگر جلسه‌ای نداشتیم. قبل از سفر آخر تلفن زد و با هم صحبت کردیم و گفت از نظر من همه مسائل تمام شده است؛ اگر برگردیم آخرین جلسه را می‌گذاریم و ان‌شاءالله به سمت یک حل جدی می‌رویم.

جهانگیری همچنین ادعا کرد: وقتی ما با برادر امنیتی گفت‌وگو می‌کردیم و ایشان به ما گفت که شما این کار را کرده‌اید و ما گفتیم که شما این کار را کرده‌اید، حاج‌قاسم گفت اگر بخواهیم راجع به گذشته بحث کنیم هیچ خاصیتی ندارد و ببینیم که آینده چه می‌شود و چه کار باید کرد؟ سردار سلیمانی به اصولی معتقد بود که آن اصول مهم بودند و من هم قبول داشتم. می‌گفت بالاخره ما باید قبول کنیم که در چارچوب نظامی داریم حرکت می‌کنیم که ویژگی‌ها و آرمان‌هایی دارد؛ امام و رهبری آرمان‌هایی برای آن ترسیم کرده‌اند. اگر اصول اصلی نظام را بپذیریم، جایی که دشمن سعی می کند بگوید این افراد یا این جریان از این اصول عبور کرده‌اند، باید برای جامعه آشکار کنیم که چنین اتفاقی نیفتاده است. باید بپذیریم که حرف و موضع رهبر انقلاب در کشور فصل‌الخطاب است.

معاون اول روحانی در ادامه درباره نامه انتقادی سرداران سپاه به خاتمی در سال 78 هم گفته است: من فکر می‌کنم فرماندهان و مجموعه سپاه در دوره آقای خاتمی رابطه خیلی خوبی با دولت داشتند. هیچ وقت در آن دوره رابطه ما مشکلی نداشت. سال 78 سال ویژه‌ای شد. بالاخره اتفاقاتی که افتاد، حرف‌هایی که زده شد و بعد مسائلی که پیش آمد، جایی هم گفته شد که برخی از اعضای دولت و یا بخش‌هایی در داخل دولت راضی بودند به اتفاقاتی که افتاد. باعث شد که یک نامه دلسوزانه و هشداردهنده نسبت به اتفاقاتی که می‌تواند بیفتد به آقای خاتمی داده شد و بعد از آن هم رابطه همچنان صمیمی بود.

درباره ادعاهای جهانگیری چند نکته قابل تأمل است. نخست این که اتفاقات سال 78 و 88، سرفصل‌های مهمی در زمینه بروز خیانت‌های خاتمی است و طبعاً موجب رفتار چهره‌های انقلابی (مانند حاج قاسم) شده است. فرماندهان سپاه در نامه سال 78 که امضای 24 فرمانده دفاع مقدس (از جمله سردار سلیمانی) پای آن بود، خطاب به خاتمی تأکید کرده بودند که کاسه صبرشان به خاطر فتنه‌انگیزی دشمنان و منافقین و کوتاهی دولت در قبال آن لبریز شده و دیگر نمی‌توانند فتنه‌انگیزی را تحمل کنند.

خاتمی اما 10 سال بعد، از سران فتنه بزرگی بود که به نیابت از آمریکا و انگلیس و اسرائیل، کشور را به مدت 8 ماه در ناامنی و آشوب فرو برد. در آن خیانت بزرگ، ابتدا به مردم درباره تقلب دروغ گفته شد و سپس تحریک به آشوب خیابانی شد. کسانی که توسط خاتمی و موسوی و سایر سران فتنه تحریک یا مجال عرض اندام پیدا کرده بودند، حرمت روز قدس را شکستند، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه دادند، روی جمهوری اسلامی خط کشیدند، به تصاویر امام خمینی(ره) جسارت کردند، شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» دادند، در روز قدس به نفع رژیم صهیونیستی شعار دادند و سرانجام، حرمت عاشورای حسینی(ع) را شکستند. خاتمی در تمام این 8 ماه، از سوی خبیث‌ترین دولت‌های جهان حمایت می‌شد. اما در مقابل، سردار سلیمانی قرار داشت که ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی را خط قرمز خود می‌دانست، برای نابودی اسرائیل و اشغالگری آمریکا پا در میدان مبارزه منطقه‌ای گذاشته بود و سرانجام هم، توسط جنایتکارانی به شهادت رسید که از فتنه‌انگیزی خاتمی و دوستانش حمایت می‌کردند. کاری که سران فتنه مرتکب شدند، بغی و افساد بود. آنها هم به مردم دروغ گفتند و هم مقدمات جنایت در کف خیابان را پدید آوردند؛ هم رای مردم (جمهوریت) را زیر پا گذاشتند و هم، زمینه را برای هتاکی دشمنان دین فراهم کردند. این در حالی بود که خاتمی در پستوها- بعد از آن که آب‌ها از آسیاب افتاد و حربه فتنه‌گران کند شد- اذعان کرد ادعای تقلب در انتخابات دروغ بوده است؛ اما هرگز این حریت و صداقت را نداشت که همین را علنا به مردم بگوید و از آنها به‌خاطر خیانت و جنایت بزرگی که زمینه‌سازش بوده، عذرخواهی کند.

مردم و رهبر انقلاب ماه‌ها به سران فتنه فرصت دادند تا توبه و جبران کنند اما آنها تا جایی که امکان معرکه‌گیری وجود داشت، از خیانت دریغ نکردند. به همین دلیل هم رهبری فرمودند فتنه، خط قرمز نظام است و دست‌اندرکاران آن حداقل کاری که باید بکنند توبه و بیان حقیقت به مردم است.

این نکته را هم باید متذکر شد که تحریف‌های برخی افراطیون مدعی اصلاحات (جریان مدعی حمایت از خاتمی) باعث گستاخ شدن دشمن و ترور سردار سلیمانی شد. سردار سلیمانی، چند ماه پس از آن که آمریکا، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، ترور شد اما این افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی بودند که بالغ بر یک دهه سپاه پاسداران به ویژه رویکرد شهید سلیمانی را مورد تحریف و ترور شخصیت قرار داده بودند. شعار نه غزه، نه لبنان که در روز قدس توسط عده‌ای از عناصر ضدانقلاب با تحریک سران فتنه داده شد، خیانت به مکتب امام خمینی(ره) و میراث تاریخی او بود و منافقین جدید نمی‌توانند این خیانت و جنایت بی‌سابقه را مشمول مرور زمان یا تحریف کنند. جماعتی که از پشت به مرام و مکتب شهید سلیمانی شلیک کردند، همان‌هایی بودند که کودتای رنگی مدنظر آمریکا را با هدایت خاتمی و موسوی در سال 88 کلید زدند. باید از آقای جهانگیری پرسید منطق شهید سلیمانی که می‌گفت «ما ملت امام حسینیم»، کجا؟ و حرمت‌شکنی فتنه‌گران وابسته به خاتمی و موسوی کجا که حرمت عاشورای حسینی را شکستند؟!

و بالاخره باید گفت شهید سلیمانی پیروی از ولایت فقیه و دفاع از جمهوری اسلامی را از مهم‌ترین شئون عاقبت به خیری می‌دانست او در وصیت‌نامه خود نوشت «از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولی فقیه... خامنه‌ای عزیز را عزیز جان خود بدانید. حرمت او را حرمت مقدسات بدانید. جمهوری اسلامی امروز سربلندترین دوره خود را طی می‌کند.» اما سران فتنه که نقش پادویی برای طراحان آمریکایی و صهیونیستی فتنه را داشتند، برای معارضه با اصل نظام و ولایت فقیه به خدمت گرفته شده بودند و آن قدر سرسپرده و فاقد اختیار بودند که جرأت نکردند جنایت بزرگ خود را جبران و توبه و عذرخواهی کنند.

 

اسرائیل ترسیده، چون با موشک‌ها هدفگذاری شده است

یک تحلیلگر منطقه‌ای تصریح کرد: اسرائیل برخلاف هیاهویی که می‌کند، از موشک‌های مقاومت می‌ترسد و اگر جنگی اتفاق بیفتد، بدا به حال اسرائیل.

عبدالباری عطوان در روزنامه رأی‌الیوم می‌نویسد: صهیونیست‌ها پیش‌بینی کرده‌اند ضربه انتقام‌جویانه به تلافی ترور سپهبد سلیمانی از یمن یا عراق صورت می‌گیرد. اما چرا؟ آیا موشک‌های بالستیک و بالدار حوثی‌ها پس از جده و ینبع در شمال دریای سرخ به ایلات و بئر السبع خواهد رسید؟ چه چیزی بیش از همه ترامپ و نتانیاهو را در یمن نگران می‌کند؟

تهدیدهای آمریکا و اسرائیل علیه ایران و محور وابسته به این کشور هم‌زمان با نزدیک ‌شدن به سالگرد نخست ترور سلیمانی گواه ترس آنها است.

طبق اطلاعات به دست آمده، اسرائیل نگران‌تر است زیرا سرانش می‌دانند هدف هرگونه عملیات انتقام‌جویانه ترور سلیمانی خواهند بود. به همین علت، این روزها در وضعیت آماده‌باش کامل به سر می‌برند. این ترس به‌علت دودستگی‌های داخلی و تظاهرات‌ها برای برکناری نتانیاهو تشدید شده است.

ژنرال هیدای زیلبرمان، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت ایران احتمالا به اسرائیل از عراق یا یمن حمله کند. ما اطلاعاتی داریم که ایران در هر دو کشور در حال ساخت پهپاد و موشک‌های هوشمندی است که برد آنها به اسرائیل می‌رسد.

این نخستین بار است که اسرائیلی‌ها آشکارا از هرگونه حمله‌ای از سوی عراق و یمن نگران هستند و نه از جنوب لبنان یا نوار غزه.

جنبش انصارالله تجربه جنگی عالی دارد و تاسیسات آرامکو را در عمق عربستان موشک‌باران کرده است. پهپاد و موشک‌های بالدارش به بقیق، خریص، جده و ینبع اصابت کرده و اکنون قایق‌های تندرویی در اختیار دارد که باب‌المندب، دریای سرخ و دریای عرب را تهدید می‌کند.

صهیونیست‌ها می‌دانند موشک‌های بالستیک و بالدار یمن که به جده و ینبع در شمال دریای سرخ رسیده، می‌تواند به ایلات و بئرسبع برسد و طرفی که موشک قدس 2 و 3 و 4 دارد و پهپاد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون می‌کند، می‌تواند جنگنده «B52» را نیز با همان موشک یا موشکی پیشرفته‌تر سرنگون

کند.

 

آفتاب یزد: بازار خودرو را دولت به هم ریخت

دولت با رونمایی از فرمول جدید قیمت‌گذاری، موجب افزایش قیمت‌ها شد و بازار خودرو را به هم ریخت.

این خبر را روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد منتشر کرده و نوشت: اگرچه رئیس‌ شورای رقابت از فرمول جدید قیمت‌گذاری « ۱۸ خودرو» خبر داد اما بیشتر کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار خودرو معتقدند این تصمیم باعث نوسان قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است.

به هر حال، حالا گویا خودروسازان تا حدودی به خواسته خود نزدیک‌تر شده‌اند. همین چند هفته پیش بود که رضا شیوا رئیس ‌شورای رقابت طی گفت‌وگویی اظهار داشته بود: با انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مسائل حوزه خودرو در این وزارتخانه از سازمان حمایت و کمیته خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل شده است.

آفتاب یزد در عین حال از قول یک کارشناس و در توجیه گرانی جدید قیمت خودرو که عذر بدتر از گناه است، نوشت: خودرو مثل هر کالای دیگری در این مدت چندین بار افزایش قیمت داشته است. تورم از مهر ۹۸ تا مهر ۹۹ چیزی حدود ۴۹ درصد رشد داشته است. هزینه‌های زیاد دیگری هم هست. اینها همه هزینه بوده که زیاد شده است. من خودم مخالفم اما وقتی واقعیات را نگاه می‌کنیم می‌بینیم جای افزایش قیمت داشت و اعمال شد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

ممکن است از داخل آمریکا پاسخ ترور شهید سلیمانی را بدهند

فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم نخستین سالگرد سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان ایشان که صبح روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت:‌ شما امروز در «فلسطین قهرمان» می‌بینید که در سالگرد شهادت این شهید والامقام رزمایش می‌گذارند، آن هم در منطقه‌ای که گاهی یک تیر هم نمی‌توانستند بزنند. سردار اسماعیل قاآنی ادامه داد: ‌از آن طرف «لبنان علمدار» را می‌بینیم که یک مجاهدش را رژیم اشغالگر شهید کرده و ۳ ماه است تهدید کرده می‌زنیم و شما در طول این ۳ ماه در تمام جبهه شمالی رژیم اشغالگر با لبنان که حرکت می‌کنید، شبانه‌روز یک سربازشان را نمی‌توانید پیدا کنید به خاطر وحشتی که از این علمداران دارند.

 وی افزود: شهید سلیمانی قهرمان ملت ایران، امت اسلامی و همچنین قهرمان شکستن قدرت استکبار است. فرمانده سپاه قدس گفت: مسیر نیروی قدس و مقاومت با شیطنت‌هایی که آمریکا می‌کند، تغییر نمی‌کند؛ ممکن است از داخل خانه‌تان پاسخ جنایت‌تان را بدهند. سردار قاآنی تصریح کرد: آنهایی که این جنایت را کردند (ترور سردار سلیمانی و همراهان) بدانند کاری کردند که در سراسر عالم هر جا مردی پیدا شود، آمادگی دارد نامردهایی که این کار را کردند را، به سزای عمل‌شان برساند.

وی خاطرنشان کرد: با صراحت می‌گویم؛ مسیر نیروی قدس و مقاومت با شیطنت‌هایی که آمریکا می‌کند، تغییر نمی‌کند. سردار قاآنی تاکید کرد: مسیر ما همچنان همان مسیر است، مطمئن باشید حتی ممکن است از درون خانه شما کسانی پیدا شوند که پاسخ این جنایت شما را بدهند.

***

تحرکات اخیر آمریکا برای نجات از کابوس خطرناک است

فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آماده گرفتن انتقام خون این شهیدان و آزادسازی همیشه مسلمانان از سیطره و سلطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دنیای غرب با محوریت و شرارت‌افزایی آمریکایی‌ها هستیم. سرلشکر سلامی درباره تحرکات اخیر آمریکا در منطقه گفت: ایران هیچ نگرانی‌ای ندارد؛ ما برای دفاع از استقلال، منافع حیاتی و دستاوردهای انقلاب بزرگ‌مان آماده هستیم و این آمادگی را در 42 سال گذشته پیدا کرده‌ایم و امروز برای رویارویی با هر قدرتی، هیچ مشکل‌، نگرانی و دغدغه‌ای نداریم. ما حرف‌های نهایی خودمان را با دشمنان در میدان نبرد خواهیم زد.

وی خاطرنشان کرد: تحرکات دشمن به هر شکل رفتاری مربوط به خود اوست اما معتقدیم اینها بازتاب پیامدهای ناشی از اشتباه بزرگ سال گذشته آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و ابومهدی المهندس و یاران آنان بود که یک بغض فشرده را در میان جوانان و غیرجوانان جهان اسلام به وجود آورده و این بغض فشرده مثل یک کابوس همواره آمریکایی‌‌ها را رنج می‌دهد. سرلشکر سلامی اضافه کرد: آنها برای نجات از این کابوس خطرناکی که حس می‌کنند، دست به سلسله تحرکاتی می‌زنند ولی در هر صورت ما برای هرگونه واکنش آماده هستیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره تداوم مسیر انتقام سخت اظهار کرد: انتقام سخت نقطه نیست، بلکه یک مسیر است؛ البته ما انتقام نقطه‌ای این سردار بزرگ و همرزمانش را از عاملان و آمران آن خواهیم گرفت که جدا از همه مسیری است که ما طی می‌کنیم. یعنی آنانی که در این جنایت دست داشتند، آرام نخواهند بود اما زمان و مکان و کیفیت تابع شرایط خاصی است که به وجود خواهد آمد و ما آن شرایط را به اذن خدا به وجود خواهیم آورد.

***

عاملان ترور شهید سلیمانی در هیچ‌جای دنیا امنیت نخواهند داشت

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران که با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار کرد: جلوه‌هایی از انتقام سخت پیدا شده است اما دشمن، انتقام اصلی را خواهد دید. آنچه دیدند صرفا جلو‌ه‌ای از انتقام بوده اما انتقام سخت اصلی را خواهند دید. زمان و مکان را سرداران ما تعیین می‌کنند اما دشمن بداند جریان مقاومت زندگی را بر او سخت‌تر خواهد کرد. اخراج آمریکا از منطقه یکی از جلوه‌های این انتقام سخت خواهد بود. این انتقام قطعی است.

آیت‌الله رئیسی گفت: دشمن تصور نکند اگر کسی در کسوت رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان آمر و عامل قتل قرار گرفت از اجرای عدالت مصون خواهد ماند. هیچ‌کدام در هیچ جای جهان امنیت نخواهند داشت؛ مقاومت در گرفتن انتقام مصمم است.

***

سردار سلیمانی رونق‌بخش تالار موزه افتخارات نظامی روسیه

تالار موزه افتخارات نظامی وزارت دفاع روسیه، این روز‌ها در آستانه سالگرد ترور سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ۱۹ پرتره سیاه‌قلم از سرداران بزرگ محور مقاومت و در رأس آنها، سردار بزرگ مبارزه با تروریسم بین‌الملل، حاج‌قاسم سلیمانی را به نمایش گذاشته است.

تصویر حاج‌قاسم سلیمانی و سرداران مبارزه با تروریسم، از ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله لبنان در حالی رونق‌بخش تالار موزه وزارت دفاع روسیه شده است که یوگنی گولیکوف، افسر بلندپایه روس و همرزم سردار سلیمانی در صحنه نبرد با تروریست‌های مورد حمایت آمریکا، حاج‌قاسم را «شجاع‌ترین ژنرال جهان» در مبارزه با تروریسم عنوان می‌کند.

*********************************

روزنامه خراسان**

ابلاغ مصوبه ای که 28 ماه در کارتابل رئیس جمهور بود

در حالی که حجت الاسلام روحانی ابلاغیه ای را در روزهای اخیر به تعدادی از نهادهای فرهنگی درخصوص راه اندازی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ابلاغ کرده که بررسی ها نشان می دهد این پیشنهاد در مهرماه سال 1385 از سوی یکی از مسئولان ارشد حوزه علمیه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و در شهریور 1397 در جلسه 811 این شورا، به تصویب رسیده بود اما ابلاغ آن به دستگاه های مربوط، دو سال انجام شده است.

 

تذکر جدی به دولت درباره نحوه واگذاری برخی اموال دولتی

یک نهاد نظارتی در نامه خود به تعدادی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری، با اشاره به مصوبه مرداد هیئت وزیران در خصوص واگذاری برخی اراضی دستگاه های دولتی، به مخاطبان متذکر شده به رغم آن که در قوانین مربوط، روش های مختلفی برای واگذاری زمین های دولتی از جمله از طریق مزایده، در نظر گرفته شده لذا این تصمیم که تنها روش واگذاری این زمین ها مبلغ در نظر گرفته شده توسط کارشناس رسمی دادگستری است، از حیث اخلال در این روند قانونی، مورد قبول نبوده و باید اصلاح شود.

*********************************

روزنامه ایران **

شرکت انگلیسی همدستی در ترور سردار سلیمانی را رد کرد

   خبر اول اینکه، یک سخنگوی شرکت امنیتی انگلیسی G4S که به فراهم کردن اطلاعات لازم برای نیروهای امریکایی در جهت ترور سردار قاسم سلیمانی متهم شده بود، گفت: در پاسخ به گمانه‌زنی‌های اخیر، G4S می‌خواهد مشخص کند هیچ‌گونه دخالتی در حمله به سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نداشته است.  به‌گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، پیش‌از این در بخش دوم مستند الرحله الاخیره(آخرین سفر) که شبکه ماهواره‌ای العهد عراق آن را پخش کرد، آمده بود که شرکت انگلیسی «جی.فور.اس» متهم به رصد تحرکات سردار سلیمانی و ابومهدی و تسهیل عملیات ترور آنها است و این شرکت معمولاً افراد عراقی را استخدام می‌کند تا برای تحقق اهداف خود آنها را به‌کار گیرند. برخی اطلاعات نشان می‌دهد که فردی تحرکات سردار سلیمانی را به این شرکت داده است و یک فرد عراقی نیز که تا این لحظه شناسایی نشده به این مسأله متهم است.

 

سردار نقدی: به واکسن خارجی اعتماد ندارم

  خبر دیگر اینکه، سردار نقدی درباره اظهارات اخیر خود در خصوص توصیه به پاسداران در زمینه پرهیز از مصرف واکسن‌های خارجی کرونا با طرح این پرسش که صاحبان شرکت‌های بزرگی که این واکسن‌ها را تولید می‌کنند چه کسانی هستند؟ گفت: امروز همان‌هایی صاحبان شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود؛ این کاهش نیز تنها از طریق افزایش مرگ و میر صورت می‌گیرد. به‌گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس اسنادی که وجود دارد این مؤسسات خود ویروس را دستکاری و آلوده کرده‌اند؛ در این شرایط چگونه می‌توان به آنها اعتماد کرد؟ من اعتماد نمی‌کنم.  همچنین تصاویری از تجمع عده‌ای مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به اقدام دولت برای خرید واکسن خارجی کرونا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. روی پلاکارد یکی از معترضین نوشته بود: «نه به واکسن داخلی، نه به واکسن خارجی! ما خودمان واکسن امام‌ کاظم داریم!» عبدالرضا داوری مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد هم گفته که در میان تجمع کنندگان بوده است.

 

دیدار چمران با قالیباف، دهقان و قاسمی

  دست آخر اینکه، مهدی چمران، نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به تدوین سازوکار انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات 1400 از دیدار خود با برخی نامزدها سخن گفت. به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سؤال که «گفته می‌شود شما با برخی از کاندیداهای احتمالی انتخابات مانند آقای قالیباف یا آقای دهقان ملاقات و گفت‌وگو داشته‌اید» اظهار داشت: رایزنی به آن معنا که نه . با همه افراد سلام و علیک و احوالپرسی و رفت و آمد داشتیم و داریم، با آقای رستم قاسمی هم داشتیم که شما اشاره نکردید. وی درخصوص دیدار با علی لاریجانی، گفت: بعد از پایان مجلس دهم تاکنون دیداری با لاریجانی نداشته‌‌ام. چمران درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات شورای شهر آینده، بیان داشت: خدا می‌داند، خودم علاقه‌ای ندارم و هنوز هیچ فکری نکرده‌ام. من به شخصه دوست دارم افراد دیگری باشند حالا اینکه مردم چه بخواهند این یک بحث دیگری است.

*********************************

روزنامه شرق **

اقدام  بورس  نیویورک علیه شرکت‌های  بزرگ  مخابراتی چین

بازار بورس نیویورک اعلام کرد سه شرکت مخابراتی بزرگ چین را به دلیل ادعای ارتباط با ارتش این کشور از فهرست این بورس خارج می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، هر سه شرکت مخابراتی چاینا موبایل، چاینا تلکام و چاینا یونکام هنگ‌کنگ از‌ جمله اهداف دولت ترامپ بوده‌اند. او شماری از شرکت‌های چینی را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا دانسته است.

معاملات سهام این غول‌های مخابراتی هم‌زمان با آغاز روند حذف آنها، هفته آینده در بازار بورس نیویورک معلق خواهد شد. بورس نیویورک تأیید کرده که معاملات این سه شرکت بین هفتم تا یازدهم ژانویه (از یک هفته دیگر) به حالت تعلیق درمی‌آید. این شرکت‌ها تمام درآمد خود را در داخل چین کسب می‌کنند و حضور چشمگیری در آمریکا ندارند. به گفته جاستین هارپر، خبرنگار بی‌بی‌سی، حذف این شرکت‌ها در بحبوحه افزایش تنش‌های سیاسی بین دو کشور آمریکا و چین، بیشتر ضربه‌ای نمادین به نظر می‌رسد. سهام این سه شرکت که در آمریکا معامله می‌شود، در مقایسه با فهرست اصلی در هنگ‌کنگ اندک است. این شرکت‌های دولتی بر صنعت مخابرات چین تسلط دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دو ماه پیش فرمانی را امضا کرد که براساس آن، سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در شرکت‌های چینی تحت مالکیت یا کنترل دولت این کشور منع شده است. این فرمان سرمایه‌گذاران آمریکایی را از خرید‌و‌فروش سهام شرکت‌های چینی که براساس فهرست پنتاگون دارای روابط نظامی هستند، منع می‌کند. ترامپ شماری از شرکت‌های چینی از‌ جمله تیک‌تاک، هوآوی و تنسنت را به دلیل تهدید برای امنیت ملی هدف قرار داده است. چین هم در واکنش، هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین غول‌های اقتصادی، با تهیه فهرستی از شرکت‌‌های آمریکایی، دست به اقدامی متقابل زد. در دهه گذشته بازارهای بورس آمریکا از‌ جمله نزدک و بورس نیویورک، از شرکت‌های چینی خواسته‌اند سهام خود را وارد بازارهای آنها کنند. در‌حال‌حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت چینی در بازارهای سهام آمریکا حضور دارند و ارزش سهام آنها ۲.۲ تریلیون دلار است؛ اما با افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا، بسیاری از شرکت‌های چینی در پی حضور در بازارهای هنگ‌کنگ و خود چین هستند.

 

حزب  بنی گانتس  در  حال فروپاشی کامل

پس از خروج وزیر خارجه اسرائیل از حزب آبی و سفید، منابع خبری روز گذشته از جدایی دو عضو دیگر از این حزب خبر دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا‌الیوم، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند حزب آبی و سفید به ریاست بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم که در انتخابات اخیر کنست با اختصاص ۳۳ کرسی به خود، دومین حزب بود و پس از آن با ورود به دولت دچار ریزش شده و تنها ۱۵ کرسی برای آن باقی ماند، اکنون در حال فروپاشی کامل است. طبق این گزارش، در آخرین مراحل فروپاشی حزب آبی و سفید، «رام شیفاع»، عضو کنست از این حزب، استعفای خود از آبی و سفید را به گانتس اعلام کرده است. رام شیفاع از حزب آبی و سفید جدا شده است تا به حزب میانه‌رو جدید‌التأسیسی بپیوندد که رون خولدائی، رئیس شهرداری تل‌آویو - یافا، ایجاد کرده و سه‌شنبه گذشته تحت عنوان «اسرائیلی‌ها» آغاز به کار کرد. طبق این گزارش، چند ساعت پس از استعفای شیفاع، «یزهار شای»، وزیر علوم و تکنولوژی رژیم صهیونیستی و عضو حزب آبی و سفید نیز جدایی‌اش از این حزب را اعلام کرد. اخیرا نیز گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، از حزب بنی گانتس جدا شد و پیش از او نیز پنج عضو دیگر از حزب آبی و سفید جدا شده بودند. حزب آبی و سفید، رقیب حزب لیکود، در حالی دچار ریزش شده و تعدادی از اعضای این حزب جدا شده‌اند که پس از انحلال کنست، اراضی اشغالی به سمت برگزاری انتخابات جدیدی پیش می‌رود.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات