صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۴۲

سرکوبگری در عربستان| مرگ تدریجی «سلمان العوده» با شکنجه‌های وحشتناک در زندان

به نقل از الخلیج الجدید، «عبدالله العوده» فرزند «سلمان العوده» مبلغ زندانی سعودی فاش کرد که اوضاع جسمی و روانی پدرش به دلیل 3 سال آزار و شکنجه مقامات سعودی اصلا خوب نیست، درحالی‌که وی نیمی از شنوایی و بینایی خود را از دست داده است.

عبدالله العوده مقیم خارج در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی « نیویورک تایمز» اعلام کرد که طی پنج ماه اول بازداشت پدرم در زندان « ذهبان» در جده نگهبانان پدرم را با دستبند بسته به غل و زنجیر و چشم‌های بسته او را بین سلول‌های زندان منتقل می‌کردند و بازجویان سعودی خواب را از وی گرفته بودند.
فرزند سلمان العوده تاکید کرد درحالی‌که پرونده « لجین الهذلول» فعال زن سعودی کانون توجه جهانیان قرار گرفته است، صدها زندانیان سیاسی در عربستان هنوز در زندان‌های عربستان در حال لنگیدن هستند که به همان روش لجین الهذلول محاکمه شده‌اند.
پسر العوده اظهار داشت که خانواده وی نتوانسته‌ از ماه مه تا اواخر سپتامبر گذشته با پدرش در زندان ملاقات کنند و یا حتی از طریق تلفن با او تماس بگیرند و زمانی که آنها اجازه صحبت با او را داشتند تنها از پشت شیشه زندان بوده است.
عبدالله با تاکید بر آزار و اذیت پدرش در زندان عربستان گفت: روزی نگهبانان کیسه پلاستیکی غذا را بدون باز کردن دستبندهای پدرم به سمت او پرتاب کردند و او مجبور شد با دندان کیسه را باز کند و غذا را در دهان خود بگذارد که باعث آسیب شدید دندانهایش شد. او حتی در اوایل سال 2018 به دلیل فشار خون بالا چند روزی در بیمارستان بستری شد.

به گفته عبدالله سهل انگاری واهمال‌کاری پزشکی در زندان‌های عربستان سعودی به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در آوریل سال 2020 ، دولت سعودی مسئول مرگ «عبدالله الحامد»، یکی از برجسته‌ترین فعالان سعودی بود که در زندان درگذشت که مقامات سعودی از انجام اقدامات پزشکی برای الحامد خودداری کردند.
عبدالله العوده از «جو بایدن»‌ رئیس جمهور منتخب آمریکا خواست تا قبل از کشته شدن به دست مقامات سعودی پدرش را آزاد کند.
عبدالله گفت: پدر من یک اصلاح طلب 63 ساله است که از زمان دستگیری در 10 سپتامبر 2017 در سلول انفرادی به سر می‌برد تنها به این دلیل که از قطر و عربستان خواسته بود به اختلافات دیپلماتیک میان خود پایان دهند.
سپتامبر سال 2017، مقامات سعودی شماری از مبلغان برجسته و فعالان این کشور از جمله سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری را به اتهام تروریسم و توطئه علیه دولت بازداشت کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات