سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۴۷
حسن هانی زاده در گفتگو با بصیرت

راه بی پایان حاج قاسم

راه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی بی پایان است زیرا مکتب شهید سلیمانی می تواند الگویی قابل قبول برای جوانان ایران و جهان اسلام تلقی شود. رفتار، منش و ساده زیستی و پرهیز شهید سلیمانی از کاخ نشینی و مصلحت طلبی ها می تواند سرمشق همه ملت های مسلمان منطقه قرار گیرد و لذا باید این شیوه در کتب درسی مدارس در تمام مقاطع تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.

در آستانه سالروز شهادت سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران باوفایش، حسن هانی زاده، کارشناس سیاسی مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، مهم ترین شخصیت شهید سلیمانی عشق به امام خمینی(ره) و پیروی از مکتب سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام توصیف کرد که مشروح شاخصه های مهم مکتب شهید سلیمانی را در ادامه می خوانید:

بصیرت: شاخصه های مکتب شهید سلیمانی چیست؟
سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیت های بارز محصول شجره طیبه انقلاب اسلامی است که ویژگی های شخصیتی آن شهید در چند محور مهم قابل تجزیه و تحلیل است. مهم ترین شخصیت شهید سلیمانی عشق به امام خمینی(ره) و پیروی از مکتب سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بود. این شهید در طول 8 سال دفاع مقدس نبوغ نظامی خود را در عملیات مختلف فتح المبین، طریق القدس، بیت المقدس، ثامن الائمه و والفجر8 آشکار ساخت و ثابت کرد در عین پیروی از مکتب نورانی امام خمینی باید با هوشمندی تحرکات سیاسی خزنده دشمن را رصد کرد. هرگز ایشان در طول جنگ تحمیلی در پی کسب شهرت نبود بلکه خدمت به انقلاب و تقابل با هژمونی دشمن بخش مهمی از زندگی وی را تشکیل می داد. رفتار و سیره ائمه اطهار و زندگی ساده امام راحل الگوی این فرمانده بارز در طول 4 دهه گذشته بود که در قول و عمل به آنها پایبند بود. بعد از جنگ تحمیلی تلاش هایی صورت گرفت تا قطب بندی های سیاسی جدیدی در پیکره نیروهای مسلح پر رنگ شود اما سردار قاسم سلیمانی همانند سایر فرماندهان اطاعت از رهبری را جزئی از رفتار سیاسی و نظامی خود تلقی می کرد و هر گز از رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عدول نکرد. از این رو در طول 3 دهه گذشته مکتب شهید قاسم سلیمانی به عنوان یک مکتب ارزشی و ولایی در عرصه های نظامی و سیاسی جایگاه خود را در پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی باز یافت و امروز الگوی مدیریتی شهید سلیمانی در عرصه های نظامی،میدانی، فرهنگی و اجتماعی جلوه خاصی پیدا کرده است.

بصیرت: معمولا ژنرال ها و فرماندهان چهره های سخت و خشنی دارند. چه عواملی باعث شد تا یک فرمانده نظامی این حد محبوب قلوب مردم نه در یک کشور بلکه در بین ملت های مختلف شود؟
اساسا با تشکیل سپاه پاسداران در سال 1358 الگوها و شاخص های شناخته شده جهانی در عرصه نظامی تغییر یافت و انگاره های ذهنی ملت ایران و ملت های مستضعف جهان نسبت به رفتارهای تعریف شده نظامیان تغییر یافت. در ذهن ملتها معمولا ژنرال ها و افسران بلند پایه با داشتن اختیارات وسیع به عنوان اهرم های قدرت،از برتری و مرتبه اجتماعی و رفاهی بسیار بالایی برخوردار بودند، اما خود ساختگی فرماندهان سپاه همه این الگوها و معیارهای مبتنی بر قدرت نظامیان تغییر داد. یکی از این فرماندهان که علیرغم قدرت تاثیر گذاری منطقه ای و بین المللی هرگز خود را در مرتبه بالاتری نسبت به دیگران تصور نمی کرد شهید حاج قاسم سلیمانی بود. تواضع، فروتنی و همسان پنداری با ضعیف ترین قشرهای جوامع اسلامی که بخشی از شاخصه های اخلاقی شهید سلیمانی بود از او یک الگوی رفتاری و معرفتی برای جوانان مسلمان در منطقه و جهان ایجاد کرد. شهید سلیمانی که در طول 23 سال فرماندهی سپاه قدس علیرغم حضور میدانی مستمر در عرصه های نظامی هرگز پیروزی های درخشان را به نام خود ثبت نکرد بلکه این پیروزی ها را نتیجه الطاف الهی و مجاهدت رزمندگان اسلام تلقی می کرد. محبوبیت فوق العاده سردار سلیمانی در میان ملتهای محور مقاومت مانند فلسطین، یمن، عراق، سوریه و لبنان نتیجه رفتارهای انسانی و اسلامی آن شهید بزرگوار بود که تاکنون این محبوبیت در میان فرماندهان منطقه سابقه نداشته است.

بصیرت: درباره نبوغ فکری، مدیریتی، عملیاتی و جهادی حاج قاسم سلیمانی از دوران دفاع مقدس تا دفاع از حرم بگویید؟
یکی از شاخص های مهم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قدرت تحلیل بالا و اشراف اطلاعاتی و نظامی ایشان و رصد تحرکات دشمنان ایران و محور مقاومت بود.
در دوران دفاع مقدس یکی از شاخص ترین لشکرهای سپاه لشکر ثارالله بود که تحت فرماندهی شهید سلیمانی در کنار سایر نیروهای ارتش و سپاه نقش تعیین کننده ای در پیروزی های مختلف ایفا کرد. در طول یک دهه گذشته زمانی که آمریکا و غرب با کمک رژیم های مرتجع عرب حمله همه جانبه ای را علیه دولت سوریه سازماندهی کردند. سردار سلیمانی با کمک برخی از فرماندهان ایران در مدت زمان کوتاهی با حضور میدانی خود معادله را به سود محور مقاومت تغییر داد. بیش از 150 هزار عنصر تروریستی در قالب 170 گروهک تروریستی که آموزش های جنگ شهری را زیر نظر افسران آمریکایی و صهیونیستی دیده بودند، قصد ضربه زدن به محور مقاومت را داشتند، اما ابتکار عمل شهید سلیمانی نقشه آمریکا و اسرائیل را نقش بر آب ساخت.
در طول 9 سال بحران نفس گیر سوریه دو سوم خاک این کشور توسط گروهکهای تروریستی اشغال شد اما حضور سردار سلیمانی در خطرناک ترین مناطق بحرانی سوریه به شکست این گروهک ها منجر شد.
سازماندهی گردان های زینبیون، فاطمیون، کتائب حزب الله سوریه، کتائب امام علی و ابوالفضل العباس  برای دفاع از اماکن مذهبی سوریه بخشی از ابتکارات میدانی شهید سلیمانی بود.
در جنگ 33 روزه سال 2006 لبنان شهید حاج قاسم سلیمانی برای نخستین بار در طول تاریخ مناقشات اعراب و اسرائیل صحنه جنگ را با مدیریت و فرماندهی خود به سود حزب الله و محور مقاومت تغییر داد.
ارتش رژیم صهیونیستی که در جنگ 6 روزه ژوئن 1967 در برابر 5 ارتش عربی توانست 80 هزار کیلومتر مربع از اراضی کشورهای عربی را اشغال کند، در جنگ 33 روزه لبنان نتوانست حتی یک کیلومتر به داخل خاک لبنان پیشروی کند. در همان زمان روزنامه صهیونیستی  "ها ارتص" با تیتر درشت نوشت حزب الله
لبنان برای نخستین بار اشک ژنرال های اسرائیلی را درآورد و این بخشی از نبوغ نظامی شهید سلیمانی را نشان می دهد.

بصیرت: برای تداوم مسیر و خطی که حاج قاسم و یارانش جان خود را فدای آن کردند، چه باید کرد؟
راه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی بی پایان است زیرا مکتب شهید سلیمانی می تواند الگویی قابل قبول برای جوانان ایران و جهان اسلام تلقی شود. رفتار، منش و ساده زیستی و پرهیز شهید سلیمانی از کاخ نشینی و مصلحت طلبی ها می تواند سرمشق همه ملت های مسلمان منطقه قرار گیرد و لذا باید این شیوه در کتب درسی مدارس در تمام مقاطع تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.

گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات