صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۳ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم، آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد. (۱۳۹۸/۱۰/۲۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

13 دی، مبدأ تحولات تعیینکننده

خبر شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی درست یک سال پیش در چنین روزی انتشار یافت؛ خبری که البته کام همه دوستدارانش را تلخ کرد و اندوهی جان‌گداز بر دل و روح مردمی که در همه نقاط جهان به او به دیده احترام و تکریم می‌نگریستند، وارد ساخت؛ اما شهادت حاج قاسم به‌ طور قطع و یقین مبدأ تحولات تازه و تعیین‌کننده‌ای در محیط منطقه‌ای خواهد بود؛ بنابراین تقسیم تحولات و روندهای سیاسی منطقه به پیش و پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی تعبیر درست و کاملاً واقع‌بینانه‌ای است.

نکات تحلیلی: باید در نظر داشت راه و مسیری که سردار سلیمانی برگزیده بود، از ابتدا برای نیل به چنین آرزویی بود که وی بارها از خدا خواسته بود که او را به همرزمان شهیدش برساند. در این میان اما غصه‌ها و نگرانی‌ها در دوره پس از شهادت حاج قاسم و در این یک سال اخیر از دو نوع می‌باشد. بخشی از غم‌ها به خاطر فراق قهرمان بزرگی است که تاریخ ایران و انقلاب اسلامی کمتر به خود دیده است. بخش دیگری از نگرانی‌ها معطوف به ادامه راه و مسیر شهید سلیمانی است. بخش اول نگرانی، درست است و مبتنی بر یک واقعیت و حقیقت. شهید سلیمانی یک شخصیت ممتاز و برجسته بود که تفکر و مکتب او حتی در بیرون از مرزهای کشور نیز امتداد پیدا کرده بود و حال غصه بر از دست دادن چنین سرداری جا دارد؛ اما نگرانی بخش دوم وجهی ندارد. چرا که شهید سلیمانی که خود را سرباز رهبری حکیم انقلاب می‌دانست، متأثر از کلام و نگاه امام خامنه‌ای، قاعده و شبکه‌ای را بنیان گذاشته است که با قوت و انگیزه مضاعف تداوم می‌یابد؛ اما در درون کشور نیز رفتار اجتماعی و سیاسی شهید سلیمانی کاملاً مشخص و ضابطه‌مند است. انسجام و یکپارچگی مردم و نیز میزان رابطه با انقلاب و رهبری نظام نقطه کانونی رفتار و منطق عمل سیاسی سردار سلیمانی به حساب می‌آید.

نکته پایانی: حاج قاسم یک فرد به تنهایی نبود، بلکه نشانه و معرف عظمت و عمق یک تفکر اصیل و ناب بود که توانسته به شکل جبهه‌ای فراگیر و آگاهانه در سطح منطقه منتشر شود. جبهه مقاومت منطقه‌ای در همه این سال‌ها با شهادت یارانش نه‌تنها دچار ضعف و سستی نشده، بلکه انگیزه‌ای بیشتر از پیش برای حرکت در مسیر حق پیدا کرده است. حال بسیار روشن است که خون مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در نقش یک پیشران بسیار قوی در سطح منطقه و در تقویت جبهه مقاومت پدیدار خواهد شد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                 

کابوس انتقام سخت

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مأموریت ده ماهه ناوگروه هواپیمابر نیمیتز در منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده و این ناوگروه خاورمیانه را به مقصد پایگاه دریایی خود در نورفولک در ایالت ویرجینیا ترک کرده است.

گزاره تحلیلی: ۱- ناو هواپیمابر نیمیتز تا پیش از این در منطقه شمال غرب اقیانوس هند در منطقه ایستایی خود مستقر بود و در این ایام منتهی به سالگرد شهادت سردار سلیمانی به نقاط پایین و دوردست در شاخ آفریقا منتقل گردید تا به‌زعم خود از دایره تهاجمی جمهوری اسلامی خارج شده و مصون بماند. ۲- در کنار آن، خروج زیردریایی جورجیای آمریکا در سه‌شنبه گذشته از خلیج‌فارس و حفظ فاصله قابل‌ملاحظه خود از مرزهای جمهوری اسلامی نیز به همین منظور بوده و برای برخورداری از توانایی زیرسطحی خود جهت مصونیت در مقابل توانایی تهاجمی جمهوری اسلامی در این ایام است. ۳- این دو اقدام مشابه در کنار مصاحبه‌های اخیر مقامات آمریکایی، آشکارا حامل این پیام است که آمریکا قصد افزایش تنش با ایران را ندارد؛ به عبارتی نشان می‌دهد که مجموعه تحولات منطقه، آنان را به شدت آسیب‌پذیر و هم‌زمان در شرایط ضعف قرار داده است. ۴- با این توصیف، اعزام دو فروند بمب‌افکن بی۵۲ در چهارشنبه گذشته به خلیج‌فارس که در ۴۵ روز گذشته برای سومین بار صورت گرفته، صرفاً برای اعتباربخشی به توانایی دشمن برای حفظ موازنه قدرت از طریق نمایش رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

نتیجه‌گیری: این اقدامات متعارض آمریکا نشان می‌دهد که انتقام سخت برای آنان تبدیل به یک کابوس هولناک شده است؛ از طرفی جنگ با ایران خط قرمز آنان است و از طرف دیگر عملیاتی‌ شدن انتقام سخت در کنار عدم توانایی آمریکایی‌ها و مزدوران منطقه‌ای آنان برای اقدامات بازدارنده، آن‌ها را در تنگنای راهبردی منهای ابتکار عمل برای برون‌رفت از این شرایط قرار داده و دیگر زمین، آسمان و دریا در منطقه برای آنان امن نیست. اکنون اولویت اصلی دشمن این است که ایران اقدامی نکند، برای آن نیز راهی جز عملیات روانی در کنار حفظ فاصله با ایران یا محبوس شدن در پادگان‌ها باقی نمانده است. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                                  

در سوگ برادر قدیمی

 مرحوم آیت‌الله علامه محمدتقى مصباح یزدى سال ۱۳۱۳ در شهر یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد. او از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ در دروس امام راحل (ره) شرکت و در همین زمان از وجود علامه طباطبایى(ره) کسب فیض کرد. او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرد. در پی درگذشت این فقیه مجاهد، رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتی نوشتند: «این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب، راهگشا و در تربيت شاگردان ممتاز، اثرگذار و در حضور انقلابي در همه میدان‌هایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلندمدت است. اینجانب خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم».

▼ اخبار

شما جای چین بودی چه می‌کردی؟

جواد منصوری در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که «آیا اینکه گفته می‌شود خط راه‌آهن چین و ترکیه، ایران را دور زده، صحت دارد؟»، گفت: «ما خیلی از فرصت‌ها را از دست دادیم. وقتی که شما به‌عنوان ایران هنوز خط راه‌آهن خودتان را کامل نکرده باشید و هنوز هم معلوم نیست که این تکامل چه زمانی عملیاتی شود، چرا سایر کشورها باید خودشان را معطل شما کنند؟ آیا نباید به دیگران حق انتخاب بدهیم که منافع ملی خودشان را تعریف کنند؟ شبیه این موضوع در بحث راه‌آهن‌های جمهوری آذربایجان و عراق هم تکرار شده است. ما چندین سال است که عراق را معطل خودمان کردیم و حالا بعد از این همه سال تازه هفته قبل وزیر محترم راه اعلام کردند که در آینده کلنگ راه‌آهن عراق را خواهیم زد و در آینده این راه‌آهن را به بهره‌برداری می‌رسانیم». وی با اشاره به روابط ایران و چین در دوره روحانی، گفت: «سال 95 رئیس‌جمهوری چین در سفری که به ایران داشت، اعلام کرد که ما می‌توانیم تا اعتبار 35 میلیارد دلار برای ایران پروژه انجام بدهیم و به جای آن از ایران نفت بگیریم. دولت همان زمان این پیشنهاد را رد کرد و گفت که ما با اروپاییان قرارداد می‌بندیم. چین در دوره آقای احمدی‌نژاد هم این پیشنهاد را مطرح کرده بود ولی همان زمان وزارت نفت قبول نکرد. دلیل هم این است که دولت‌های ایران علاقه داشتند نفت را به چین بفروشند و با پول آن با اروپا معامله کنند. اگر شما خودتان را جای چینی‌ها بگذارید، چه کاری خواهید کرد؟».

لیلاز: تصویب FATF کشور را گل‌وبلبل نمی‌کند!

«سعید لیلاز»، کارشناس اقتصادی وابسته به جریان اصلاح‌طلب و از متهمین فتنه 88، در برنامه «عیار» شبکه افق به توضیحاتی در مورد FATF پرداخت و گفت: «موضوع FATF را از بانک‌ها باید بپرسید که چه اهمیتی دارد اما معتقد هستم نباید تا این حد موضوع را ناموسی کنیم و گره همه مشکلات را به این بخش گره بزنیم». لیلاز با بیان اینکه در شرایط تحریم عضویت در این کنوانسیون کم اثر است، افزود: «زمانی که شبکه بانکی کشور در تحریم است از راه‌های عمومی و عادی نمی‌توانیم انتقال منابع بانکی داشته باشیم و این موضوع ربطی به عضویت در FATF یا عضو نبودن ندارد». این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیوستن به FATF این امکان را به ایران می‌دهد که بتواند از ابزارهای بین‌المللی استفاده کند، تصریح کرد: «موضوع FATF و پیوستن به کنوانسیون‌های آن نباید از حد و حدود خارج شود. نکته قابل‌توجه اینجاست که تصویب FATF کشور را گل‌وبلبل نمی‌کند و عدم تصویبش هم ایران را به خاک سیاه نمی‌نشاند». علی‌رغم تأکیدها و فشارهای طرف‌های غربی و مسئولین دولتی آمریکا مبنی بر لزوم پذیرش تعهدات FATF از سوی کشورمان، لیلاز در صحبت‌های خود عدم پیوستن به FATF را خواسته رژیم صهیونیستی و امریکا توصیف کرد!

گزارش خبرگزاری فرانسه از آیین گرامی داشت حاج قاسم در ایران

یک سال پس از ترور شهيد سردار قاسم سليماني، خبرگزاري فرانسه در گزارشي با اشاره به اوج آيين گراميداشت يادبود رشادت‌ها و دلاوری‌های وي ازجمله شرکت جمعيت عظيم ایرانی‌ها در مراسم خاکسپاری، نام‌گذاری اماکن عمومي به نام این شهید عزیز، محبوبيت او در تمام اقشار جامعه، شهيد سليماني را قهرمان تاريخ معاصر دانست و نوشت: «نام سردار سليماني که اکنون يک فرمانده کاريزماتيک است، در کنار معروف‌ترین ژنرال‌هایی که از دوران پيش از اسلام تا دوران مدرن براي سرزمين خود جان‌فشانی کرده‌اند، ذکر می‌شود». خبرگزاري فرانسه به نقل از يک شاعر ايراني با تأکید بر اهميت انتقال پيام رشادت‌های سردار سليماني به جوانان نوشت: «ما در طول تاريخ ديرينه خود قهرمانان زيادي داشته‌ایم که برخي از آن‌ها خيالي بوده‌اند؛ اما سردار سليماني يک انسان واقعي بود که ما آن را با چشم خود به‌واقع ديده و شناخته‌ایم». اين رسانه فرانسوي به نقل از فاطيما آلسمدي، محقق مرکز مطالعات الجزيره در دوحه بيان کرد: «به‌ندرت می‌توان شخصيتي با چنين اجماع بر محبوبيت او در ايران يافت». به گزارش اين رسانه، «چند روز پس از ترور سردار سليماني، آيين بزرگداشت اين «شهيد» در اوج خود برگزار شد؛ او در همه اقشار و طبقات اجتماعي، سياسي و مذهبي ايران از محبوبيت برخوردار بوده و در همه شهرهاي ايران تصاوير و مجسمه‌های او ديده می‌شد؛ ترانه‌ها و حتي يک مجموعه تلويزيوني با هدف جاودانگي خاطرات او ساخته شد؛ خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، ساختمان‌ها و اماکن عمومي بی‌شماری در بسياري از شهرها ازجمله تهران، مشهد، شيراز، کرمان و اصفهان نيز به احترام يادبود وي نام‌گذاری شده‌اند».

▼ اخبار کوتاه

حرف‌ نهایی را در میدان نبرد خواهیم زد!/ فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی گفت: «آماده گرفتن انتقام خون این شهیدان و آزادسازی همیشه مسلمانان از سیطره و سلطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دنیای غرب هستیم. دشمنان باید فکر خودشان باشند و از این منطقه خارج شوند. در خصوص تحرکات اخیر آمریکا در منطقه نیز ایران هیچ نگرانی ندارد؛ امروز برای رویارویی با هر قدرتی، هیچ مشکل‌، نگرانی و دغدغه‌ای نداریم؛ ما حرف‌های نهایی خودمان را با دشمنان در میدان نبرد خواهیم زد. کابوس همواره آمریکایی‌‌ها را رنج می‌دهد».

پاسخ ترور حاج قاسم از داخل آمریکا!/ فرمانده سپاه قدس در مراسم گرامیداشت سردار سلیمانی گفت: «مسیر نیروی قدس و مقاومت با شیطنت‌هایی که آمریکا می‌کند، تغییر نمی‌کند. از درون خانه شما ممکن است کسانی پیدا بشوند که پاسخ جنایت شما (ترور سردار سلیمانی) را بدهند. شما دشمنان حداقل سی سال به دنبال هدف قرار دادن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بودید. در این دوره کثیف‌ترین آدم، با وسوسه‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، بی‌عقلی کرد».

اسرائیل از درون در حال فروپاشی است/ «گادی ایزنکوت»، رئیس اسبق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در اعترافی آشکار گفت: «اسرائیل در حال حاضر شرایط بغرنجی را سپری می‌کند. در کنار تهدیدهای خارجی ما با یک بحران سیاسی بسیار خطرناک روبرو هستیم، به‌طوری‌که همه به نظام سیاسی ما بی‌اعتماد شده‌اند و قطب‌بندی و چنددستگی جامعه اسرائیلی را به سوی تجزیه پیش می‌برد.

واگذاری ایران ایرتور برخلاف دستور قضایی/ «علیرضا بیگی»، نماینده تبریز در مجلس اذعان داشت: «مقام قضایی دستور توقف واگذاری شرکت ایران ایرتور به شخص خریدار را صادر کرده، اما واگذاری‌ اموال این شرکت با اصرار جهانگیری و وزیر اقتصاد در حال انجام است». پیشتر رئیس کمیسیون اصل نود گفته بود که ایران ایرتور که ارزش ۱۰۰۰ میلیاردی دارد را به قیمت ۳۴ میلیارد تومان با اقساط ۳ ساله واگذار کرده‎اند!

ثروت ۶ میلیون ایرانی خارج از کشور/ «علیرضا سلیمی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «6 میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند که 2 هزار میلیارد دلار ثروت این افراد است. در دولت فعلی سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل، به‌شدت کاهش پیدا کرده است و باید به سراغ این ظرفیت عظیم برویم».

احکام سیاسی (سؤال 113): بحث­های سیاسی در وقت اداری چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر باعث آسیب به کار اداری شود و یا موجب معطل ماندن ارباب‌رجوع شود، جایز نیست و موجب ضمان خواهد شد، چنانکه بدون اذن کسی که از نظر شرعی و قانونی حق اذن دارد، نیز مجاز نمی‌باشد. (مستفاد اجوبه‌الاستفتائات، س 1956)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات