خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۷۷

مرد میدان خودسازی

یکی از ویژگی های بارز شهید سلیمانی مرد میدان بودن است، خصلتی که شعار منتخب سالگرد ایشان شده است. ایشان علاوه بر این که مرد میدان در هشت سال جنگ تحمیلی و جبهه مبارزه با داعش و تکفیری ها بودند، مرد میدان در عرصه جهاد اکبر و خودسازی نیز بودند. یکی از این آثار خودسازی در وجود حاج قاسم، آگاهی از لحظه شهادت و ترک دنیای فانی است که از آن در متون دینی تعبیر به آگاهی از مرگ می شود.
شهادت طلبی و خطرپذیری دلیل مرد میدان بودن سردار شهید سلیمانی
به یاد مرگ بودن و بار سفر بستن از این کره خاکی توصیه متون دینی است.
در احادیث، یکی از برترین تفکر‌ها و مسیر‌های عبرت‌آموزی و سعادت جویی، به یاد مرگ بودن دانسته شده است.
مرگ‌اندیشی آغازی بر زندگی سعادتمند است، نه پایان زندگی.
یکی از سرفصل‌های درسی مهم مکتب و مدرسه سردار شهید سلیمانی شهادت‌طلبی و آگاهی از مرگ حتمی در این دنیا بوده است.
مرگ‌اندیشی انسان را مجاهد و مرد میدان می‌کند.
فَلْیُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یَشْرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا بِالْآخِرَةِ وَمَن یُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا
ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧی ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔیِ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭِ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺮﺍی ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﺒﺎﺩﻟﻪ می‌کنند، ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ. ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺠﻨﮕﺪ ﻭ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﻳﺎ ﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﮔﺮﺩﺩ، ﭘﺲ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺰﺭﮔی ﺑﻪ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ. (نساء،٧٤)
مقام معظم رهبری آخرت‌گرایی را ازجمله خصلت‌های سردار سلیمانی می‌دانند.
«شجاعت و مقاومت، درایت و تیزهوشی، فداکاری، نوع‌دوستی، اهل معنویت، اخلاص و آخرت‌گرایی خصلت‌های سلیمانی بود»
سردار شهید سلیمانی از مرگ‌اندیشی به مرگ آگاهی رسیده بودند.
نشانه‌های زیادی بر یاد مرگ بودن شهید سلیمانی وجود دارد:
۱. انتخاب موضع دفن در گلزار شهدای کرمان در کنار شهید یوسف الهی
۲. آماده کردن کفن و امضا گرفتن از بزرگان ازجمله؛ آیت عظام مکارم شیرازی و سبحانی. آیت‌الله مکارم شیرازی دراین‌باره نقل می‌کنند: «سردار سلیمانی دو سه سال قبل به دیدار ما آمده بود و بعد از اتمام صحبت به آقایان گفت که بیرون بروید؛ وقتی همراهان بیرون رفتند، کفن خود را بیرون آورد و گفت این کفن را امضا کنید».
این مرجع تقلید اضافه می‌کند: «این نشان میدهد که اولاً شهید سلیمانی از همان زمان به فکر رفتن بود و ثانیاً نمیخواست مردم بفهمند که او این کفن را آورده است؛ این اخلاص واقعاً قابلملاحظه و ستودنی است».
۳. عجین بودن ایشان با گلزار شهدا. خاطرات متعددی از حضور مکرر ایشان در گلزار شهدا به‌ویژه گلزار شهدای کرمان نقل شده است.
۴. سردار ایران‌منش مسئول دفتر حاج قاسم می‌گوید: «دفتر کار ما مزین به تصویر شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم شده است. محال بود حاج قاسم به دفتر وارد شود و عکس‌های شهدا را لمس نکند و تعدادی را نبوسد؛ و از آن‌ها جهت شهید شدن استمداد نکند».
در فیلم مداربسته از دفتر کار ایشان که در سالگرد ایشان پخش شد این موضوع کاملاً مشهود بود. این به یاد مرگ بودن و تدبر کردن بر اینکه روزی باید گذاشت و از این دنیا رفت، شهید سلیمانی را به مرگ آگاهی رسانده بود.
مسئول دفتر فرمانده سپاه قدس در خاطراتش می‌گوید: «سردار سلیمانی شهادت را با چشمان خودش می‌دید، آن چیزی که ما به‌سختی در آینه می‌بینیم را ایشان در خشت خام می‌دیدند. سال گذشته گفتم یک‌وقت که ما از دست شما عصبانی می‌شویم دعا می‌کنیم که شهید شوید؛ بعدش گفتم بعد از ۱۲۰ سال. گفت چرا بعد از ۱۲۰ سال؟ الآن شهادت من اثرگذار هست. گفتم نظام و مقام معظم رهبری، نهضت و مقاومت به شما نیاز دارد. گفت اثری که خون من الآن بخصوص در بین جوانان دارد، در آینده نخواهد داشت؛ حتماً برای من دعا کن که شهید شوم».
شهادت طلبی و خطرپذیری دلیل مرد میدان بودن سردار شهید سلیمانی
خاطره دیگری از ۴۸ ساعت پیش از عروج شهید سلیمانی درباره گاهی ایشان از شهادتشان نقل شده است: «ایشان شبی که از سوریه حرکت می‌کند که به سمت بغداد بیاید، نوشته‌ای دارد که در فضای مجازی زیاد منتشرشده که «خدایا مرا پاکیزه». وقتی از بیروت خارج می‌شود، دوستان به‌نوعی می‌گویند که شما به بغداد نروید. سردار می‌گوید من دارم به مقتل خودم می‌روم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات