صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۷۸

سال آینده، بازار نفت به چه سمتی خواهد رفت؟

کشورها خریدار در خرید نفت سیاست کاهش قیمت نفت را با استفاده از ذخایر استراتژیک خود دنبال کنند. بنابراین منطقی است که مقدار واقعی تری از سهم نفت در بودجه کشور لحاظ گردد. 
خبرگذاری رویترز در مطلبی نوشت: بعید به نظر می‌رسد که قیمت نفت در سال 2021 تا حدود زیادی بهبود یابد، زیرا شیوع نوع جدید کرونا و محدودیت‌های مسافرتی مرتبط، کاهش تقاضا برای سوخت را تهدید می‌کند.

بر اساس نظرسنجی رویترز میان 39 اقتصاددان و تحلیلگر در نیمه دوم ماه دسامبر، پیش بینی شده است قیمت نفت برنت به طور متوسط در سال آینده 50.67 دلار در هر بشکه باشد.
این رقم در مقایسه با نظرسنجی ماه گذشته بیشتر است که پیش بینی می کرد، متوسط قیمت نفت در سال جدید میلادی  49.35 دلار در هر بشکه باشد، اما این تغییر اندک به علت معاملات برنت در روز پنج شنبه و رسیدن به 51 دلار بود. 
به گفته تحلیلگران، بهبود تقاضا برای نفت، بستگی به سرعت توسعه واکسن ها برای مقابله با ویروس دارد. به طوریکه برخی انتظار دارند در اواخر سال 2022 یا 2023 به سطح قبل از همه گیری بازخواهیم گشت.
 
حال که وضعیت نفت در سال جدید میلادی مشخص نیست بنابراین اتکای بودجه کشور به نفت، اقدامی خطرناک بشمار می رود. 
اگر خوش بینی دولت روحانی به رییس جمهور جدید آمریکا مبنی بر بازگشت این کشور به برجام و رفع تحریم ها را بپذیریم  و فروش نفت بدون تحریم باشد، باز هم نباید به وابستگی بودجه کشور به نفت را قبول کرد. دلیل این امر نیز با توجه به شرایط فعلی جهان قابل درک است. اینکه کرونای انگلیسی ممکن است جامعه بین الملل و اقتصاد جهانی را با مشکلات عدیده ای مواجه کند موضوعی است که برخی آن را پیش بینی نمودند. همچنین اگر واکسن کرونا پایانی بر ویروس منحوس کرونا باشد، ممکن است برخی از کشورهای تولید کننده نفت، برای کسری بودجه خود در روزهای کرونایی، اقدام به افزایش تولید و در نتیجه عرضه نفت بیشتر به بازار کنند، این امر نیز در مرحله اول کاهش شدید قیمت نفت را در پی خواهد داشت و در مرحله بعدی نیز کشورها خریدار در خرید نفت سیاست کاهش قیمت نفت را با استفاده از ذخایر استراتژیک خود دنبال کنند. بنابراین منطقی است که مقدار واقعی تری از سهم نفت در بودجه کشور لحاظ گردد. 
 
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات