صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۲۴
به بهانه نخستین سالگرد شهادت «سیدالشهدای مقاومت»

معرفت حاج قاسم از دنیای کتاب

پایگاه بصیرت / حامد کرمانی‌زاده

از جمله ابعاد سبک زندگی «حاج قاسم»، انس او با دنیای کتاب و کتابخوانی و تنوع سلیقه و عمق نگاهش به موضوعات مطالعاتی بوده است. به این بهانه، نگاهی به کتاب‌هایی که سیدالشهدای مقاومت خواندن آنها را توصیه کرده بود و نیز کتاب‌هایی که در این یک سال فراق، گوشه‌ای از شخصیت او را نشان داده، برای اهل کتاب سودمند است.

معرف، حاج قاسم!

در میان صدها کتابی که حاج قاسم خوانده و توصیه کرده یا بر آنها تقریظ نوشته بود، چند کتاب در سال‌های اخیر بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. کتاب‌های «من زنده‌ام» خاطرات دوران اسارت معصومه‌آباد، «آن بیست و سه نفر» گزارشی از ماجرای اسارت 23 نوجوان بسیجی لشکر41 ثارالله(ع) به قلم احمد یوسف‌زاده، «وقتی مهتاب گم شد» خاطرات شهید جانباز علی خوش‌لفظ به قلم حمید حسام، «رادیو» خاطرات سردار آزاده محمدرضا حسنی‌سعدی، «گردان 409» روایتی از ساعات پیش از علمیات والفجر 10 نوشته عبدالرضا مزاری و «سربلند» زندگینامه شهید مدافع حرم محسن حججی به قلم محمدعلی جعفری، از جمله آثاری بود که حاج قاسم سلیمانی به آنها اشاره‌های جالبی کرده است. در میان این کتاب‌ها و این تقریظ‌ها، روح لطیف و غیرتمند حاج قاسم در تقریظش بر کتاب «من زنده‌ام» معصومه‌آباد اینطور نشان داده شده است: «خواهرم، مثل همان برادرهای اسیرت همه جا با تعصب مراقبت می‌کردم کسی عکس روی جلد کتابت را نبیند و در تمام کتاب با ناراحتی و استرس به دنبال این بودم که آیا کسی به شما جسارت کرد؟ آخر مجبور شدم روی عکست را با کاغذ بچسبانم تا نامحرمی او را نبیند.برادرت، سلیمانی. بغداد».  یا توصیه جالب حاج قاسم به خواندن کتاب اعتقادی «الغارات» هم خواندنی است که نوشته بود: «این کتاب الغارات را که قدیمی‌ترین کتاب شیعه هست، بخوانید! حتما بخوانید! مقتل کامل است. اگر آن را بخوانید، امروز برای این حکومتی که در استمرار حکومت علی‌بن ابی‌طالب است، آگاهانه‌تر و بدون تعصبات فردی و حزبی نگاه می‌کنیم، نظر می‌دهیم و دفاع می‌کنیم.»

معرفِ حاج قاسم

در یک سال گذشته، به موازات تولید آثار مختلف هنری اعم از کلیپ، مستند و... درباره فرمانده شهید سپاه قدس، دنیای کتاب و ادبیات هم تلاش کرده تا دین خود را به سردار دل‌ها ادا کند. کتاب «سلیمانی عزیز» یکی از این آثار است که حاصل مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و خاطرات شفاهی دوستان، همرزمان و آشنایان شهید سلیمانی است و سعی دارد با قلمی ساده و دلنشین، گوشه‌ای از زندگی مرد همیشه در صحنه جبهه مقاومت را پیشکش نگاه خوانندگان کند. همچنین کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» که بر مبنای سخنان و خاطرات سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نوشته شده، اثری جامع و مستند از خصوصیات مکتب و تفکرات این شهید است و انتشارات «خط مقدم» آن را منتشر کرده است. این کتاب به قلم «حجت‌الاسلام علی شیرازی» همرزم قدیمی حاج قاسم و مسئول سابق نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه نوشته شده و در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «برای تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی باید اول مکتب اسلام را بشناسیم. پس از آن، سراغ تشریح مکتب پیامبر(ص) و اولیای الهی برویم و مکتب حضرت سیدالشهدا(ع) را دقیق و عمیق بشناسیم. آن زمان است که مکتب امام خمینی(ره) نمود پیدا می‌کند. با شناخت مکتب خمینی کبیر، شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی نیز شناخته شده است.» کتاب دیگری هم با عنوان «مکتب سلیمانی؛ مروری بر آنچه حاج قاسم را شهیدسلیمانی کرد» به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی منتشر شده است

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات