صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۵ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ملت ایران یک ملت الهام‌بخش در بین ملت‌های مسلمان است. البته دشمن‌ها این را نمی‌پسندند، اما واقع قضیه این است. (۱۳۸۹/۰۲/۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

خسارت بدون جنگ

پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا از یک‌سو و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان از سوی دیگر، باعث شده که بازهم بحث مذاکره با آمریکا از سوی برخی گروه‌ها و عناصر سیاسی مطرح شود؛ این در حالی است که دشمن نوعی منازعه، با مختصات جدید را علیه ایران اسلامی در پیش گرفته است.

گزاره‌های تحلیلی: 1-تجربه‌های قرن بیستم، این را به آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها در منطقه فهماند که الگوی جنگ کلاسیک دارای مشکلات و آسیب‌های بسیاری است؛ ازجمله، هزینه‌های مالی سنگین، تلفات جانی و نفرت‌افزایی. بر همین اساس مدل جدیدی از منازعه توسط آمریکا و متحدانش در قرن 21 تعریف و عملیاتی شده که در هدف با جنگ‌های گذشته مشترک بوده، اما در روش متفاوت است. ویژگی اصلی این منازعه آن است که خسارت می‌زند، اما افکار عمومی وضعیت را جنگی نمی‌بیند. 2- در این مدل منازعه، خسارت و لطمه به منافع، منابع انسانی و دارایی‌های کشور مقابل وجود دارد، اما به صورت گزینشی؛ یعنی به‌جای انبوه‌کشی، گزیده‌کشی؛ به‌جای انتخاب اهداف انبوه، ستون فقرات اقتصادی موردحمله و هدف قرار می‌گیرد و به‌جای تجاوز از مرزهای هوایی، زمینی و هوایی، حریم‌های امنیتی مورد هدف قرار می‌گیرد. 3- واقعیت آن است که منازعه اکنون علیه ایران شروع شده؛ چراکه سردار سلیمانی ترور می‌شود و آمریکا رسماً آن را بر عهده می‌گیرد، انفجار نطنز و اقدام به ترور شهید محسن فخری‌زاده را رژیم صهیونیستی بر عهده می‌گیرد. درحالی‌که در گذشته 5 دانشمند دیگر را رژیم صهیونیستی به گواه مستندات به شهادت رسانده، اما تاکنون آن را بر عهده نگرفته است؛ اما اکنون برای ترور شهید فخری‌زاده، حتی مستند بازسازی صحنه ترور می‌سازد.

نکته راهبردی: در چنین شرایطی، منطق حفظ منافع ملی، ضرورت ایجاد موازنه و عقب‌راندن دشمن در این منازعه و تخاصم را ایجاب می‌کند؛ بنابراین شعار مذاکره در این شرایط عین خیانت است، آن‌هم وقتی که دشمن منازعه‌ای را تدارک دیده و اجرایی نموده است. اگر شرایط کنونی به‌خوبی برای مردم تبیین گردد، هراس افکار عمومی کشور از جنگ همه‌جانبه آمریکا با ایران (که مطابق سند p2c موسسه رند، دیگر چنین امکانی برای آمریکا وجود ندارد) جای خود را به تقویت نیروهای مسلح خواهد داد و این منطق تقویت خواهد شد که کشوری که در حال دشمنی و ضربه زدن به اهداف و منافع ملت ایران است، قابل‌مذاکره نیست. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                                       

تقلای بی‌ثمر!

اخیراً «دیوید هرست»، روزنامه‌نگار و کارشناس انگلیسی مسائل خاورمیانه با انتشار گزارشی از «نقشه‌ای خلیجی– اسرائیلی برای مشروعیت بخشیدن به نظام سوریه و شخص بشار اسد و بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب با هدف مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران و ترکیه» پرده برداشت. هرست در گزارش خود تأکید کرده که یوسی کوهین، رئیس موساد دیداری با مسئولان سعودی، اماراتی و مصری داشته که طی آن راه‌های مقابله با نفوذ ترکیه و ایران در منطقه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و توافق شد، اسد به اتحادیه عرب بازگردانده شود.

گزاره‌های تحلیلی: 1- در نگاه اول تلاش‌ها برای چرخش سوریه به سمت کشورهای عربی در جهت مقابله با نفوذ ایران و ایجاد یک جای پا برای این کشورها در سوریه است. بر اساس تقسیم کاری که بین این بازیگران صورت گرفته، عربستان سعودی در بحث ایجاد روابط تجاری و کمک‌های مالی به سوریه وارد میدان عمل خواهد شد و در کنار آن آمریکا از طریق تحریم و فشارهای بین‌المللی شرایط را برای دمشق سخت خواهد کرد تا از این طریق، دولت سوریه به دنبال ایجاد راه‌های تنفسی برای کاهش این مشکلات شود. از منظر آمریکایی‌، درنتیجه این تحلیل، بهترین گزینه برای دولت سوریه، عربستان سعودی خواهد بود که بدون هیچ‎گونه پیش‌شرطی حاضر به حمایت از دولت سوریه شده است. این اقدام از دو منظر برای آمریکا و عربستان مهم است: الف) جای پایی در سوریه به‌عنوان عمق استراتژیک ایران پیدا کرده و به‌نوعی با این اقدامات، دولت سوریه را از ایران دور خواهند کرد. ب) آمریکا و عربستان از طریق نفوذ در ساختار حکومت سوریه، از یک‌سو حذف یا کاهش حداکثری گروه‌های مقاومت در سوریه را دنبال کرده و از سوی دیگر به دنبال ایجاد یک مانع برای دسترسی محور مقاومت به حزب‌الله در لبنان خواهند بود. 2- آمریکا و عربستان با این اقدام در گام اول به دنبال جذب سوریه به سمت خود و در گام دوم سوق دادن آن به ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی هستند.

نکته پایانی: نکات فوق راهبرد احتمالی آمریکا و عربستان در قبال آینده سوریه است، اما رویکرد و عملکرد حکومت در سوریه، چه در دوره حافظ اسد و چه بشار اسد، تحقق این راهبرد را غیرممکن می‌کند. دولت سوریه بیش از نیم‌قرن است که در جهت خلاف سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و در نقطه مقابل منافع و امنیت رژیم صهیونیستی قدم برمی‌دارد و بشار اسد بارها بر حمایت کشورش از جبهه مقاومت و مبارزه با رژیم اشغالگر تأکید کرده است؛ دولتی که در سال‌های اخیر شاهد اشغال 80 درصد از سرزمینش به دست جیره‌خواران آمریکایی و سعودی بود، در مقابل زیاده‌خواهی‌ها سر خم نکرد، بعید است با فشارها و بذل و بخشش‌های اقتصادی دور بخورد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                   

مقایسه هزینه‌های آمریکا و ایران در منطقه

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: «همه طیف‌های سیاسی کشور مخالف حضور ما برای مقابله با داعش بودند و اگر حرف رهبر معظم انقلاب را گوش نمی‌دادیم و وارد نمی‌شدیم، اکنون در همسایگی ما کشوری تشکیل شده بود که یک طرف آن به مدیترانه و طرف دیگر خلیج‌فارس بود که نفت عظیم عراق و پشتوانه کشور‌های غربی را در اختیار داشت و همسایه صهیونیست‌ها بود. این کشور برای از بین بردن ما مصمم بود و کسانی که می‌گویند چرا مقابل داعش ایستادیم؟ کمی فکر کنند که قرار بود چه اتفاقی برای ما و مردم منطقه بیفتد. آمریکایی‌ها در ۳۰ سال گذشته ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده‌اند درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران در این مدت ۱۷ میلیارد دلار برای همه فعالیت‌ها ازجمله دیپلماسی، کار فرهنگی و دفاعی در منطقه هزینه کرده است.

▼ اخبار

کارشناس قرقیز: شهید سلیمانی فقط قهرمان ایران نبود

«حسین اسوب علی‌اف» کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی نوشت: «همه بر نقش ایران و سردار سربلند در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی و تأمین ثبات در منطقه واقف‌اند. سردار شهید فقط یک شخصیت نظامی نبود بلکه از هنر عالی دیپلماسی برخوردار بود که آن را در خدمت منافع ملی و آوردن صلح و ثبات برای منطقه قرار داده بود. بدون تردید سردار شهید از زمره انگشت‌شمار شخصیت‌هایی بود که معماری آینده ثبات و امنیت خاورمیانه مدیون خرد، شجاعت و قهرمانی آن‌ها خواهد بود که به صورت کلان در نقش‌آفرینی ایران و کشورهای دوست آن برجستگی خواهد یافت. اگر امروز خاورمیانه نسبتاً امن‌تر شده و دست شوم داعش و سایر گروه‌های تروریستی از منطقه کوتاه می‌شود، ثمر زحمات بی‌دریغ و شبانه‌روزی سردار فداکار و یاران باوفایش است. پیکار شهید سلیمانی فراتر از منافع ایران بود و برقراری نظم عادلانه‌تر بین‌المللی در منطقه و جهان را دنبال می‌کرد؛ بنابراین سردار شهید فقط قهرمان ایران نبوده بلکه قهرمان عرصه آزادی‌خواهی در سطح منطقه و جهان است. به همین دلیل امروز برخی از سیاستمداران جهان بر ضرورت نام‌گذاری سالروز شهادت سردار سلیمانی به «روز جهانی مبارزه با تروریسم بین‌المللی» تأکید می‌کنند.

قدرشناسی مردم عراق از فرماندهان مقاومت

راهپیمایی گسترده دیروز مردم عراق که به پاسداشت فرماندهان شهید مقاومت و علیه تروریست‌های متجاوز آمریکایی رقم خورد، حرف‌های ناگفته بسیاری در دل خود داشت. قدرشناسی مردم عراق نسبت به سردار سلیمانی و کمک‌های بی‌دریغ ایران در مبارزه با داعش، تلاش‌ ماه‌های اخیر نفوذی‌ها و محور آمریکایی، سعودی، صهیونیستی برای ایجاد انشقاق میان دو ملت را ناکام گذاشت. شعار «شهادت و حاکمیت» به‌عنوان شعار اصلی مراسم درواقع معنایی جز تأکید بر لزوم اخراج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق و بازپس‌گیری حاکمیت این کشور نداشت و شکست تلاش‌های گسترده ماه‌های اخیر آمریکا برای ایجاد بی‌ثباتی در عراق و ضربه به نیروهای مقاومت برای استمرار حضور نظامیان خود در این کشور را نشان داد.

احتمال مخالفت مجلس با کلیات طرح بازنشستگی پیش از موعد

«علی بابایی کارنامی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی در خصوص وضعیت بررسی طرح بازنشستگی پیش از موعد بازنشستگان در کمیسیون اجتماعی، گفت: «اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با کلیات آن مخالفت دارند؛ یکی بحث هزینه و بار مالی اجرای طرح برای کشور است و دلیل دیگر، مخالفت اعضا با کاهش سن بازنشستگی است؛ زیرا در اغلب کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، سن بازنشستگی بالای ۶۵ سال است». بابایی افزود: «چنانچه بخواهیم با هدف اشتغال‌زایی، سن بازنشستگی را کاهش دهیم، راهکار درستی انتخاب نکرده‌ایم؛ زمانی که فردی با سن پایین، پیش از موعد بازنشسته شود، به خانه‌نشینی تن نمی‌دهد، بلکه بلافاصله به جست‌وجوی شغل دیگری می‌پردازد و با تکیه بر توانمندی‌ها و مزیت‌هایی که دارد، فرصت‌های شغلی را به ضرر جویندگان کار، تصاحب می‌کند. نباید شرایط بازنشستگی زودرس فردی که داوطلب به دست آوردن شغل دیگر است، فراهم ساخت، زیرا بازنشستگی، به معنای ناتوانی فرد برای ادامه کار است و بازنشسته باید به‌عنوان شهروند، زندگی توأم با آرامشی را در سنین بالا، طی کند».

جزئیات طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور سردار سلیمانی

طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید قاسم سلیمانی با ۱۶ ماده، هفته گذشته در مجلس اعلام وصول شد. طبق این طرح، «نیروی قدس سپاه مجاز است در راستای مبارزه با تروریسم از محل منابع خود نسبت به پرداخت جوایز به افراد یا گروه‌هایی که در برخورد با عوامل دخیل در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یا اخراج آمریکا از منطقه نقش دارند، اقدام نماید. هرگونه واردات کالا و خدمات از مبدأ آمریکا ممنوع است، به‌جز مواردی که به تشخیص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی استناد گردد. مادامی‌که دولت آمریکا رسماً نسبت به خروج از برجام عذرخواهی نکرده و ترور سردار قاسم سلیمانی توسط این کشور رسماً محکوم نشده است؛ هرگونه مذاکره دو یا چندجانبه با حضور آمریکا ممنوع بوده و عامل، محکوم به انفصال مادام‌العمر از مناصب و خدمات دولتی و عمومی می‌گردد».

▼ اخبار کوتاه

واکسن می‌سازیم ولی باور نمی‌کنند!/ «رئیسی»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «به ما اگر بگویند یک ایرانی رئیس ناسا شده یا یک ایرانی در آلمان یک فناوری اختراع کرده است، باور می‌کنیم؛ اما اگر این فناوری در ایران اختراع شود، بسیاری باور نمی‌کنند؛ این در حالی است که واکسن‌سازی در انستیتو پاستور ایران ١٠٠ سال قدمت دارد. ما واکسن‌های بسیاری مانند ثلاث و هپاتیت ب تولید می‌کنیم. هرچند که واکسن‌سازی کار پیچیده‌ای است، اما این‌طور نیست که توانمندی ساخت واکسن را نداشته باشیم.

اعتماد از دست رفته!/ «صادق زیباکلام»، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «اصلاح‌طلبان مثل گذشته ديگر اعتماد عمومي را در بين مردم از دست داده‌اند. دکتر عارف در انتخابات مجلس 94 که سرليست اصلاحات بود، یک‌میلیون و پانصد هزار نفر به او رأی داده بودند، اما در اسفند 98 سرليست اصلاحات 80 هزار رأی هم نياوردند؛ اين يعني حتي 10 درصد مردم هم حاضر به رأی دادن به اصلاح‌طلبان نبودند. اصلاح‌طلبان بايد شروع به جمع‌آوري اعتماد ازدست‌رفته خود کنند و البته اين کار بسيار دشوار است».

بازگشت مشروط بایدن به برجام کلید خورد/ «جک سالیوان»، مشاور امنیت ملی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شامگاه دیروز (یک‌شنبه) در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» این کشور، اعلام کرد که برای بازگشت کشورش به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران، باید با تهران بر سر برنامه موشک‌های بالستیک آن مذاکره شود.

پیام فرمانده سپاه به سردار قاآنی/ فرمانده کل سپاه پاسداران در پیامی از فرماندهی عالی و شجاعانه سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، قدردانی و تأکید کرد: «اخلاص و قدرت تفکر شما نیروی قدس سپاه را در طراز جدیدی از جهاد عظیم علیه سلطه قرار داد. ان‌شاءالله رزمندگان بدون مرز سپاه قدس تحت فرماندهی شما تاریخ استکبار را به پایان نزدیک خواهد کرد».

مغز چگونه اخبار جعلی را قبول می‌کند؟/ محققان علوم اعصاب با بررسی ساختار مغز دریافته‌اند که مغز انسان اطلاعات همسو با باورهایش را صرف‌نظر از عجیب و غیرمنطقی بودنش، به‌راحتی می‌پذیرد.

احکام سیاسی (سؤال 115): گاهی بسیج جهت اجرای برنامه­های سیاسی و بصیرت­افزایی بر اساس روابطی که دارد از ادارات پول و امکاناتی می­گیرد، درحالی‌که این اعتبار می‌بایست بر اساس ردیف بودجه در محل خودش هزینه شود، حکم آن چیست؟ پاسخ: مصرف نمودن اموال دولتی در غير مواردی که اجازه داده شده، در حکم غصب است و موجب ضمان می‏باشد، مگر آنکه با اجازه قانونی مقام مسئول بالاتر صورت بگيرد. (اجوبه الاستفتائات، س 1967)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات