بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۵۷

موضع دولت بایدن درباره برجام و تحقق پیش بینی سردار سلیمانی

هیچ بعید نیست جریان تحریف سعی کند از این سردار دلها و فاتح قلب ها، چهره ای حامی برجام ترسیم کند. همانطور که مدعی شدند شهید فخری زاده عضو تیم برجام بوده بوده
در حالی که دولت ترامپ آخرین روزهای خود را سپری می کند تا جای خود را به دولت جو بایدن بدهد، موضوع چگونگی برخورد بایدن با برجام همچنان مورد توجه محافل سیاسی است.
یک جریان خاص سیاسی در کشور به دلایل و با انگیزه های مشخصی سعی دارد اینگونه وانمود کند که دولت بایدن متفاوت از دولت ترامپ بوده و قصد بازگشت به برجام را دارد و تهران باید این موضوع را غنیمت شمرده به مثابه یک فرصت به نگاه و با آن برخورد کند.

مصاحبه روز یکشنبه جیک سالیوان با سی.ان.ان نشانه دیگری از پوچی این خوش خیالی و توهم است. مشاور امنیت ملی بایدن، در مصاحبه با فرید زکریا به صراحت می گوید شرط بازگشت دولت بایدن به برجام آن است که باید مسئله موشکی ایران نیز مورد مذاکره قرار گرفته و محدود شود.
او در ادامه می افزاید لزومی ندارد مذاکرات در قالب پیشین یعنی 1+5 دنبال شود و می توان کشورهای منطقه را نیز به آن افزود. سالیوان ایران را به ناامن کردن منطقه متهم کرده و می گوید این مسئله نیز در مذاکره باید مورد توجه قرار گیرد.

مصاحبه مشاور امنیت ملی بایدن با سی.ان.ان جدیدترین نشانه از راهبرد و سیاست دولت آینده آمریکا در قبال ایران است. در حالی که از نظر آنها برجام هسته ای پایان یافته و باید به دنبال برجام های جدید موشکی و منطقه ای بود، برخی سعی دارند چشم خود را به روی این واقعیت بسته و حداقل به مردم آدرس های دیگری بدهند.

هفته پایانی آذرماه، آقای روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که با حضور شماری از خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا که پرسید: «آقای جو بایدن اعلام کرده‌اند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما این بار به‌دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، بریتانیا با آن همصدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مدنظر آقای بایدن است، به‌نظر شما، بازگشت کامل به تعهدات از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد؟» گفت: آن تعبیری را که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم، باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم، این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت "این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر."

مصاحبه اخیر سالیوان با سی.ان.ان به روشنی گویای این نکته است که دولت ترامپ و بایدن تفاوتی راهبردی با یکدیگر نداشته و صرفاً در زمینه نحوه رسیدن به هدف –که چیزی جز گسترش دامنه برجام به موشکی و منطقه ای است- اختلاف نظر دارند.
البته بایدن پیش از این نیز به صراحت در این زمینه موضع خود را اعلام کرده بود اما گویا برخی از فرط ذوق زدگی دوست دارند این مواضع را نشنیده یا خود را به نشنیدن بزنند!
 
برای نمونه بایدن در یادداشتی که شهریور ماه سال جاری در سی.ان.ان نوشت به صراحت گفت باید تحریم های هوشمندانه را علیه ایران پیش گرفت و «اگر ایران به تعهدات دقیق توافق هسته ای بازگشت، آمریکا نیز به توافق به عنوان نقطه شروعی برای دنبال کردن مذاکرات بعدی بازخواهد گشت. ما با متحدان مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی ها نیز توجه خواهیم کرد.»

چندی بعد جو بایدن در مصاحبه‌ای با توماس فریدمن، ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به همگرایی آمریکا با متحدانش گفت: «ما با مشورت متحدان و شرکایمان، وارد مذاکرات و توافقات متعاقبی برای محکم‌تر و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و پرداختن به برنامه موشکی این کشور خواهیم شد.»

خداوند بر درجات شهید سلیمانی بیفزاید. مردی که عمق راهبرد دشمن را به خوبی می دید. سردار سلیمانی در کنگره شهدای کرمان درباره اهداف دشمن از گسترش برجام گفته بود: «برای دشمن این برجام سه ضلعی است نه یک ضلعی، اما اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو اضلاع دیگر می‌رسد، اما آدم عجولی که آمده اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام دو در منطقه برای این است که قدرت اصیل و نابی که در مقابل اسلام وهابی یهودی شکل گرفته است را بخشکانند و جریان‌های اسلامی در برجام دو خشکانده شود؛ البته تلاش آن‌ها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام سه هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه ایران است

در واقع موضع اخیر سالیوان مهر تایید دیگری بر پیش بینی و تحلیل سردار سلیمانی درباره نوع نگاه آمریکایی ها به برجام است. هیچ بعید نیست جریان تحریف سعی کند از این سردار دلها و فاتح قلب ها، چهره ای حامی برجام ترسیم کند. همانطور که مدعی شدند شهید فخری زاده عضو تیم برجام بوده بوده و البته بعد مشخص شد که ایشان بشدت منتقد و مخالف این توافق بوده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات