صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۷۶

اخبار ویژه 17 دی ماه

روزنامه کیهان **

وزیر صهیونیست: یک سال است در آماده‌باش به سر می‌بریم

اظهارات مقامات صهیونیستی نشان می‌دهد آنها در یک سال گذشته پس از ترور سردار سلیمانی خواب راحت نداشته‌اند.

«العالم» سخنان وزیر انرژی اسرائیل را منتشر کرد که گفته است: پس از ترور قاسم سلیمانی، در طول یک سال گذشته، ارتش اسرائیل در حالت آماده‌باش بوده است.

العالم نوشت: سخنان این وزیر صهیونیست، در واقع هم اعترافی است ضمنی به نقش پنهان اسرائیل در ترور سردار سلیمانی و همراهانش و هم اعلام رسمی ترس اسرائیل است از این احتمال که پروژه انتقام سخت، اسرائيل را شامل شود.

اینکه آماده‌باش یک‌ساله اسرائیل تا کی ادامه خواهد داشت را بایستی به انتظار نشست اما واقعیت آن است که در کنار انتقام شهدای فرودگاه بغداد، حالا انتقام شهادت شهید فخری‌زاده نیز بر دلهره‌های اسرائیل افزوده شده است.

 

با برجام، ‌دیپورت شدید باز هم عبرت نگرفتید؟!

مشاور رئيس‌جمهور با وجود تحقیر شدن از سوی آمریکایی‌ها، همچنان سنگ مطالبات آنها را به سینه می‌زند.

حمید ابوطالبی ضمن تخطئه مواضع انقلابی مجلس در توییتر نوشت: «مجلس انقلابی دو طرح را ارائه کرده است: یکی خروج ایران از برجام با جرم‌انگاری عدم اجرای آن؛ و دیگری مقابله با آمریکا و تعیین تکلیف برای دولت درخصوص منطقه تا سال 1420؛ اینکه این طرح‌ها با سیاست ما چه می‌کند مهم است، ولی مهم‌تر از آن شفاف‌سازی مسئولیت کسانی است که قدرت خود را در جهت انقلابی‌گری در سیاست خارجی به کار گرفته‌اند؛ بی‌آنکه بدانند  در سیاست خارجی و دیپلماسی، انقلابی‌گری ممکن نیست، مگر بیرون آوردن کفش چون خروشچف و کوبیدن آن بر روی میز در سازمان ملل متحد.

وی می‌افزاید: «آنان که نگران معیشت مردم‌اند چرا می‌خواهند آن را در محاصره‌ای سهمگین‌تر از تحریم قرار دهند؟ آنان که دغدغه زندگی مردم دارند چرا اصلی‌ترین عرصه معیشت و اقتصاد را به بحران‌های پیچیده گره می‌زنند؟ آنان که دغدغه کشور دارند چگونه مسئولیت ناامنی در عرصه‌ سیاست خارجی را پذیرا می‌شوند؟ روشن است هرچه در آینده اتفاق بیفتد مسئولیت آن با مجلس انقلابی است؛ و تنها مسئله، شفاف کردن رابطه قدرت و مسئولیت و پذیرش مسئولیت تبعات آنها از سوی مجلس است؛‌ دولت که با مخالفت خود تاکنون سلب مسئولیت کرده و خود را کنار کشیده است».

یادآور می‌شود ابوطالبی پیش از این معاونت سیاسی دفتر رئيس‌جمهور را برعهده داشت و پس از انعقاد برجام، به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شد. دولت روحانی در این مقطع با تصور اینکه «اوباما مودب است» و دوره ماه عسل با او آغاز شده، ابوطالبی را نامزد کرد اما دولت آمریکا در کمال ناباوری، ابوطالبی را تروریست خواند و از صدور ویزا برای وی خودداری کرد. این کار غیرقانونی بود اما آمریکا ادعا می‌کرد ابوطالبی در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشته است. هرچند او توضیح داد که صرفا به‌عنوان «مترجم» حضور داشته، اما دولت اوباما بر موضع توهین‌آمیز خود اصرار کرد و ابوطالبی و دولت هم کاملا مودبانه(!) پذیرفتند.

با وجود این رفتار توهین‌آمیز و موضع عهدشکنانه و کلاهبردارانه دولت آمریکا در قبال برجام، عجیب است که آقای ابوطالبی به جای عبرت گرفتن از تحولات، سعی دارد منازعه و دوقطبی اصلی را در میان نهادهای داخلی و حاکمیت برقرار کند. او توضیح نمی‌دهد که 5 سال انفعال پسابرجامی چه خاصیتی جز تشدید تحریم‌ها و طلبکاری غرب به دنبال داشت؟

همچنان‌که توضیح نمی‌دهد چرا وعده رونق اقتصادی و بی‌نیاز کردن مردم از یارانه، به تورم بالای 52 درصد و 6 تا 8 برابر شدن نقدینگی، نرخ ارز و سکه و طلا و خودرو و مسکن انجامید؟

در زمینه ناامنی نیز او باید پاسخ دهد که ترور دانشمندان هسته‌ای، از سال 89 تا 99، ترور شهید سلیمانی، و ایجاد جنگ نیابتی در سوریه و عراق به قصد ناامن کردن ایران را مریخی‌ها انجام‌ داده‌اند یا آمریکایی‌ها در اثر گرا گرفتن از فتنه سبزی‌ها و مدعیان اعتدال(انفعال)؟! به عبارت دیگر می‌توان پرسید آمریکایی‌ها کدام خیانت و جنایت دیگر را در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی مرتکب شوند، به غیرت گمشده امثال آقای ابوطالبی برمی‌خورد و می‌فهمند که التماس و انفعال و تعلیق و انتظار فشلی، نامش سیاست‌گذاری و دیپلماسی نیست.

 

سوء مدیریت عجیب درباره مصرف بنزین و گاز

دولت و وزارت نفت، طی 7 سال اخیر، مسیری اشتباه را در زمینه حامل‌های انرژی و نفت و گاز و بنزین پیموده‌اند.

روزنامه جوان در بسط این تحلیل خود، به مسیر آزمون و خطا در آمریکا اشاره کرد و نوشت: آمریکا که تا دهه 40 میلادی بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان بود، در طول یک دهه بعدش، تبدیل به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و واردکننده انرژی شد.

هنوز هم در آمریکا، بسیاری از صاحبنظران معتقدند باز گذاشتن طرف تقاضا در کشورشان تا توانسته برای واشنگتن بحران خلق کرده و خواهد کرد.

این کشور از دهه 60 میلادی وارد کننده بزرگ نفت بوده و مصرفی به میزان 20 میلیون بشکه در سال دارد؛ رقمی که از اواسط دهه 20 آغاز شد و در پایان قرن، به این عدد رسید. هر چه رؤسای جمهوری این کشور از مردم می‌خواستند در مصرف انرژی به بهره‌وری هم فکر کنند نه تنها مردم به دعوت دولت پاسخ منفی می‌دادند بلکه شرکت‌های خودروساز نیز که «خورنده» اصلی نفت بودند به کار خود مشغول بودند.

این روزها، آزادی مردم در مصرف منتقدان جدی در داخل آمریکا دارد. رهاسازی مصرف در این کشور موجب شده است هرگونه اتفاقی در بازارهای نفتی، روی بسیاری از شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، معیشتی و امنیتی آمریکا تأثیر بگذارد.

ایالات متحده برای فائق آمدن بر این مشکلات، روی تولید نفت و گاز متمرکز شد و توانست میزان اتکا به نفت خارجی را در کوتاه مدت به 50 درصد کاهش دهد و در نهایت به صادرکننده نفت تبدیل شود. ولی باز هم طرف تقاضا و مصرف، به حرکت خود ادامه می‌دهد.

جوان در ادامه می‌نویسد: در سال 92 دولت تدبیر و امید، بهینه‌سازی مصرف را رها کرد و کنترل آن را نوعی ایجاد محدودیت برای مردم نامید. وزارت نفت  به بهانه اینکه مردم را نباید اذیت کرد، طرح مدیریت مصرف بنزین را لغو کرد تا میزان مصرف از رقم 70 میلیون لیتر به بالای 100 میلیون لیتر و حتی به 110 میلیون لیتر برسد. بحران در حال ایجاد شدن بود که سیستم مدیریت مصرف سوخت دوباره در سال 98 احیا شد و مصرف بنزین مجدداً به زیر 80 میلیون لیتر بازگشت.

در حوزه گاز نیز چنین روندی حاکم است؛ با توسعه نیافتن میادین گازی در سمت عرضه و بی‌تفاوتی نسبت در طرف مصرف، کشور با کمبود گاز و سوزاندن فرآورده‌های پالایشی در نیروگاه‌ها رو به رو شده است. آلودگی هوای امروز برخی کلانشهرها، به دلیل جایگزین شدن مازوت با گاز طبیعی است و مردم را به تنگ آورده است؛ همان مردمی که وزارت نفت معتقد بود نباید برای مصرف انرژی توسط آنها محدودیتی ایجاد شود ولی ثمره این دیدگاه، منجر به آلودگی شدید شهرها و فوت صدها نفر شده است.

وضعیت امروز نتیجه سیاست‌های دولت طی هفت سال اخیر بوده است. دولتی که پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را در مرحله کاغذبازی ثابت نگه داشت و عملاً هیچ برنامه‌ای برای تنظیم مصرف اجرایی نکرد و برعکس، مردم را برای مصرف بیشتر تشویق کرد و نتیجه چیزی شد که امروز در سطح شهرها می‌بینیم.

اگر وزارت نفت طرح‌های خود طی سال‌های اخیر را اجرایی می‌کرد و اراده‌ای برای پیاده‌سازی آن داشت و از سوی دیگر، در بخش عرضه میادین گازی را توسعه می‌داد، امروز نه تنها با بحران انرژی مواجه نبودیم بلکه صنایع،‌پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها نیز به جای فرآورده‌های نفتی، گاز مصرف می‌کردند و صادرات گاز هم با محدودیتی مواجه نمی‌شد.

 

روایت شرق از فاجعه‌بار بودن لایحه بودجه تقدیمی دولت

یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، واجد کسری بودجه هنگفتی است که با نام جدید و شیک پنهانکاری شده است.

روزنامه شرق، گنجاندن پیش‌فروش در لایحه بودجه 1400 را «با هدف پنهان‌ کردن کسری بودجه» توصیف کرده و می‌نویسد: اسم ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده، پیش فروش نفت گذاشته شده اما معنای آن این است که این شیوه جدید و غیرشفاف برای انتشار اوراق با سررسید دو ساله است اما با نام جدید و شیک. مانند اسم پرطمطراق بودجه ۹۹ با عنوان مولدسازی دارایی‌های دولت. طبق تحلیل کارشناسان فروش اوراق سلف نفتی مانند همان فروش اوراق است؛ با اثرات تخریب بیشتر.

چهار نکته مهم درخصوص بودجه باید مورد توجه باشد. اول آنکه منابع حاصل از فروش نفت و اموال در مجموع در سال ۱۴۰۰ به قاعده آنچه در لایحه آمده از دو برابر آنچه در ۱۳۹۹ بود، بیشتر می‌شود. دوم اینکه رشد منابع حاصل از استقراض (واگذاری دارایی‌های مالی) نسبت به ۹۹ -که خود ۹۹ به عقیده کارشناسان رقمی فاجعه‌آمیز بوده- دو برابر شده است. نکته سوم اعتبار اختصاص یافته به تعهدات بازپرداخت دولت (اوراق سررسید شده) بیش از دو برابر نسبت به ۹۹ افزایش یافته یعنی سرعت و شتاب به سمت سوءکارکردها افزایش یافته و چهارم اینکه سهم اعتبارات مربوط به تملک دارایی سرمایه‌ای نیز به کمترین میزان در ۱۰ساله اخیر رسیده. این در حالی است که در سال‌های جنگ سهم بخش عمرانی ۴۰ درصد بوده، حال آنکه در لایحه ۱۴۰۰ سهم اعتبارات عمرانی به ۱۱ درصد رسیده است.

در صورتی که نمایندگان مجلس قصد داشته باشند واقعا دست به اصلاح شده و چاره‌ای برای این اقتصاد بیندیشند؛ راهکار آن فقط ردکردن کلیات بودجه نیست. به نظر می‌رسد به جای اینکه شیوه رد کلیات بودجه را انتخاب کنند، سند را به دولت برگردانند و از دولت اقتضائات یک بودجه برنامه‌ای را مطالبه کنند. دقیقا و مشخصا بگویند فرایندهای کسب و هزینه‌کرد درآمد می‌خواهد از دل چه سیاست‌هایی دربیاید؟ به شکلی واضح می‌شود از کلیات بودجه ارائه شده متوجه شد که محور اصلی تصمیمات و برنامه‌هایی که در بودجه ۱۴۰۰ آمده، همچنان تداوم بی‌ثباتی را هشدار می‌دهد. برای مثال بر اثر تصمیماتی که دولت برای مالیات بر نقل و انتقال سهام گرفته و آن را به ۶.۲ برابر افزایش داده، می‌توان احتمال تلاطم شدیدتر از سال ۹۹ را در بازار سهام تخمین زد. از سوی دیگر با توجه به مجموع اوراق پیش‌بینی شده برای تامین درآمدها می‌توان فرو افتادن دولت در باتلاق بدهی‌های فزاینده را یک امر نگران‌کننده توصیف کرد. این همان پدیده‌ای است که از آن با عنوان بحران آینده فروشی و ناکارآمدی بارها نام برده شده و کارشناسان بر اصلاح این رویه بارها تاکید کرده‌اند.

شرق در ادامه با اشاره به سیاست گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه در دولت سازندگی نوشت: بر اساس تحقیقات و مکتوبات سازمان برنامه و بودجه در خلال سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵ با وجود آنکه بی‌سابقه‌ترین شوک‌های قیمتی به نرخ ارز وارد شد و در شرایطی که هدف دولتمردان افزایش درآمد دولت از این محل بود اما در همین زمان هشت ساله یعنی بین سال‌های ۶۸ تا ۷۵ نه تنها دولت عایدی متصور را به دست نیاورد، بلکه بدهی‌های دولت از طریق بودجه عمومی در طول این مدت هشت برابر شده بود. نکته تامل برانگیز‌تر اینکه در همین دوره زمانی که بدهی دولت از طریق بودجه عمومی در طول 8 سال هشت برابر شده، بدهی شرکت‌های دولتی در همین مدت ۲۳ برابر شد. این به مفهوم آن است که وقتی دولت با بحران مواجه شد، شرکت‌های دولتی به یک حیاط خلوتی تبدیل شد که بخش اعظم کارهای مالی که توجیه بودجه‌ای ندارد و ریخت وپاش‌ها و هزینه‌های بی‌مورد از کانال شرکت‌ها تحت عنوان اینکه اوضاع و احوال شرکت‌ها انعکاس پیدا نمی‌کند، انجام شد.

 

دلواپسی روزنامه حامی دولت از لایحه بودجه غیرکارشناسی

در حالی که برخی دولتمردان به تحسین و تمجید از لایحه بودجه تقدیمی به مجلس مشغولند، روزنامه حامی دولت، این لایحه را ناپایدار، غیرواقعی، ناتراز به لحاظ هزینه‌های جاری و عمرانی و اجمالا نادرست و موجب اختلال در اقتصاد کشور توصیف کرد.

سرمقاله‌نویس «دنیای اقتصاد» درباره لایحه بودجه 1400 خاطرنشان کرد: نگاهی عمیق به این بودجه، آمار و ارقام نگران‌کننده ارائه می‌دهد که می‌تواند از یک طرف اثرات نامطلوب بر پایداری مالی دولت و از طرف دیگر اثرات نامطلوبی بر متغیرهای اقتصاد کلان از جمله نرخ تورم، نرخ ارز و نرخ بیکاری باقی بگذارد.

دولت منابع عمومی بودجه در سال 1400 را حدود 841 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که نسبت به قانون بودجه سال 1399 حدود 59 درصد و نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال 1399 حدود 75 درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق روال سال‌های گذشته و پیش‌بینی عملکرد دولت در سال 99، انتظار می‌رود در سال 1400 حدود 330 هزار میلیارد تومان درآمد از محل درآمدهای مالیاتی، گمرکی و سایر درآمدها کسب کند. این در حالی است که دولت باید در سال 1400 تنها حدود 130 هزار میلیارد تومان را به میزان بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی (و وام‌های داخلی و خارجی) منتشر شده در سال‌های گذشته اختصاص دهد. یعنی حدود 40 درصد از درآمدهای مورد انتظار سال 1400 باید به بازپرداخت اوراق و بدهی‌های گذشته اختصاص یابد.

همچنین منابع حاصل از صادرات نفت در لایحه بودجه 1400 حدود 199 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به رقم مصوب سال 1399 حدود 3/5 برابر شده است. تحقق این امر حتی با فرض رفع کامل تحریم‌های نفتی از ابتدای سال 99، امکان‌پذیر نیست.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: بودجه دولت حدود 511 هزار میلیارد تومان کسری ساختاری دارد که قرار است از محل درآمدهای نفتی، صندوق توسعه ملی، فروش اموال و سهام شرکت‌ها و اوراق مالی تامین شود.

به هر میزانی که این 511 هزار میلیارد تومان به هر دلیلی تامین نشود، با توجه به پایداری هزینه، منجر به ایجاد کسری بودجه خواهد شد. با توجه به اینکه امکان تامین استقراض مستقیم از منابع دولت وجود ندارد، دولت این کسری را از طرق غیرمستقیم یعنی تامین مالی از طریق بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و صندوق توسعه ملی و بدهی این سازمان‌ها به بانک مرکزی تامین خواهد کرد. اثرات چنین اقدامی منجر به افزایش پایه پولی، نقدینگی خواهد شد و به تبع آن در میان‌مدت به نرخ تورم و نرخ ارز خواهد رسید.

تدوین یک استراتژی نادرست در مدیریت منابع و مصارف بودجه در سال 1400 می‌تواند عملکرد ارکان اقتصادی کشور را دچار اختلال کند؛ بنابراین از دولت انتظار می‌رود اگر تمایلی به اصلاحات ساختاری بودجه نظیر مدیریت جریان نقد، مدیریت تعهدات و تضامین، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و... ندارد، حداقل شرایط اقتصاد کلان را درنظر گرفته و با استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادی کشور تصمیم‌گیری کند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

سردار حجازی:

تنش‌آفرینی آمریکا برای آنها دردسرساز خواهد شد

سردار سید‌محمد حجازی، جانشین نیروی قدس سپاه با اشاره به تحرکات نظامی آمریکا در منطقه گفت: الان ترامپ درگیر انتخابات است و ذهن او مشغول این است و اگر بخواهد اقدام رذیلانه‌ای انجام داده و تنش‌آفرینی کند، بعید است سیستم‌های آمریکا مانند ارتش این کشور او را همراهی کنند. اما قطعا رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی کاری می‌کنند که او را به ورطه‌ای بکشانند و غرق در تشنج و بحران در منطقه کنند. آنها می‌خواهند دل‌شان را خنک کرده و انتقامی از ایران بگیرند و رئیس‌جمهور آینده آمریکا را در سراشیبی‌ای قرار دهند که راه بازگشت نداشته باشد و به سمتی سوق دهند که مجبور باشد دنباله‌رو تصمیمات ترامپ باشد. جانشین نیروی قدس سپاه افزود:‌ این تحلیل نیست و اطلاعاتی است که ما داریم مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی و کشورهایی مانند سعودی تلاش می‌کنند در روزهای آخر ریاست‌جمهوری ترامپ بحران و تنشی به بار بیاورند و به اهداف خود برسند. وی با تاکید بر لزوم هوشیاری، تاکید کرد: البته ما از سردمداران آمریکایی توقع بصیرت نداریم ولی می‌گوییم جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح آماده و هوشیارند و تحرکات آنها را نظارت و رصد می‌کنند. تحرکات آنها در منطقه توجیهی ندارد و این تلاش‌ها که انجام می‌دهند، نوعی ماجراجویی و بحران‌سازی است و مراقب باشند خودشان و طرفداران‌شان را به گرفتاری نیندازند و دردسر برای آنها ایجاد نکنند.

***

صدور حکم حبس برای 6 نفر از متهمان پرونده روح‌الله زم

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه ‌قضائیه در سی‌و‌هفتمین نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با پرونده روح‌الله زم و همدستان داخلی وی و همچنین شیرین نجفی گفت: این پرونده، ابعاد گسترده‌ای دارد. بخشی از این پرونده قبلا منتهی به رای و رای صادره قطعی و اجرا شد اما این پرونده به اتمام نرسیده است. اخیرا از ناحیه دادگاه بعد از صدور کیفرخواست توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران، درباره ۶ نفر دیگر از متهمان این پرونده، حکم صادر شده و این ۶ نفر به محکومیت‌های حبس ۲ تا ۱۰ سال محکوم شدند.

وی ادامه داد: خانمی که از وی اسم برده شد، در زمره افرادی است که در همین بخش پرونده دستگیر شد و تحت تعقیب قرار گرفت و در همین کیفرخواست برای او حکم صادر شده و محکومیت پیدا کرده است اما به جهت آنکه هنوز این حکم به قطعیت نرسیده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است، از بیان عناوین اتهامی هرکدام از این افراد و همچنین موضوعات مربوط به میزان مجازات دقیق آنها معذورم و با قطعیت دادنامه نتایج آن اعلام خواهد شد. سخنگوی قوه ‌قضائیه گفت: درباره نفر دیگری در همین پرونده کیفرخواست صادر شده و هفته آینده دادگاه وی برگزار می‌شود و سایر افرادی که در این پرونده اتهاماتی متوجه آنهاست، فرآیند رسیدگی به اتهامات آنها ادامه دارد.

***

جزئیات ترور فرماندهان مقاومت از زبان وزیر عراقی

ناصر الشبلی، وزیر حمل‌و‌نقل عراق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای الفرات در رابطه با چگونگی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: آسمان کشور به طور کامل توسط سازمان هوانوردی عراق کنترل می‌شود و هیچ هواپیمایی حتی پهپادها بدون موافقت این سازمان اجازه ورود به حریم هوایی را ندارند. به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: رادارهای غیرنظامی توان رصد هواپیماهای نظامی را ندارند و جنایت با پهپاد انجام شد. الشبلی خاطرنشان کرد: یک مخبر سری تحرکات فرماندهان شهید در سوریه و عراق را اطلاع داده بود.

***

لفاظی ولیعهد عربستان علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران

ولیعهد سعودی مدعی شد برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه و جهان است. محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در سخنرانی در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس که در عربستان در حال برگزاری است، مدعی شد برنامه هسته‌ای ایران امنیت و صلح منطقه و ‌جهان را تهدید می‌کند. او با هشدار در این باره که عدم اجرای پادمان آژانس در زمانی که عربستان به طور فعال به دنبال برنامه هسته‌ای است، می‌تواند منجر به پنهان کردن برخی فعالیت‌های هسته‌ای، بدون قرار گرفتن ذیل بازرسی‌های آژانس شود، افزود: طبق فعالیت‌های هسته‌ای افشا شده عربستان، کشف ساخت تاسیسات هسته‌ای بدون اطلاع آژانس، باعث نگرانی جدی است. بن‌سلمان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: هدف پروژه‌های ‌تخریبی‌ای که نمایندگان نظام ایران آنها را بر عهده می‌گیرند، ایجاد ناامنی در منطقه است. از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم برای توقف برنامه‌ها و پروژه‌های ایران که ثبات و امنیت را تهدید می‌کنند، به طور جدی تلاش کنند.

***

کرمانشاه؛ مقصد نوزدهمین سفر استانی رئیس قوه قضائیه

آیت‌الله رئیسی در نوزدهمین سفر استانی خود روز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه به همراه جمعی از مسؤولان عالی قضایی به استان کرمانشاه سفر می‌کند. در این سفر بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان و نتیجه ارزیابی تیم‌های کارشناسی که از هفته‌های گذشته برای بررسی آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی در این استان حضور یافته‌اند، در دستور کار قرار خواهد گرفت. دیدار با قضات، کارکنان و مسؤولان قضایی و حضور در شورای اداری از برنامه‌های رئیس قوه‌قضائیه در سفر به استان کرمانشاه خواهد بود. آیت‌الله رئیسی در پایان سفر با حضور در شورای قضایی استان به بررسی مشکلات حقوقی و قضایی استان کرمانشاه خواهد پرداخت. لازم به ذکر است این سفر با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی این ستاد انجام می‌شود.

*********************************

روزنامه خراسان**

عراقچی: غنی سازی ۲۰ درصد به معنای مرگ برجام نیست ، اروپایی ها حق اعتراض ندارند

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان این که بر اساس مصوبات مجلس غنی سازی ۲۰ درصدی انجام شده است، افزود: کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام اتفاق افتاده و این مهم به معنای مرگ برجام نیست. " عراقچی" در برنامه گفت وگوی ویژه خبری افزود: طرفین ما در برجام ،بارها اعلام کرده اند که رفع تحریم ها یک پایه اجتناب ناپذیر برجام است و اروپایی ها باید از ایران تشکر کنند و به اجرای قانون مجلس ایراد نگیرند ،آن ها حق اعتراض ندارند و بهتر است انحرافات خود را در مسیر برجام اصلاح کنند. راه حفظ برجام این نیست که به ایران فشار بیاورند بلکه باید طرفین غربی به تعهدات خود بازگردند.همزمان،صالحی،رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که برای پنج سال آینده راکتور تهران در انبارها سوخت ۲۰درصد داریم،تصریح کرد:مواد اولیه ساخت هزار سانتریفیوژ IR6 در حال تهیه است. تا کمتر از یک سال آینده، مطابق خواست مجلس، هزار سانتریفیوژ IR6 تحویل خواهیم داد.کمالوندی،سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم گفت:در سطوح بالا یعنی ۴۰ تا ۶۰ درصد امکان غنی سازی اورانیوم وجود دارد، کما این که در مصوبه مجلس هم است که اگر مواردی نیاز به غنای بالای ۲۰ درصد بود زیرساخت های آن فراهم شود.این در حالی است که وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای افزایش درصد غنی سازی اورانیوم، از همه طرف ها خواست آرامش و خویشتن داری خود را حفظ کنند.اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: غنی سازی 20 درصدی هیچ ارتباطی با رعایت تعهدات ایران در برجام و ان پی تی ندارد، از این نظر هیچ ایرادی به طرف ایرانی وجود ندارد.

*********************************

روزنامه ایران **

پیشنهاد راه اندازی دفتر مشاوره حقوقی برای طلاب

   خبر اول اینکه، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با مدیر کل دادگستری استان قم پیشنهاد راه اندازی دفتر مشاوره برای طلاب را مطرح کرد.به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشم حسینی بوشهری با تمجید از عملکرد دستگاه قضایی و بویژه سند تحول قضایی گفت: برخی پرونده های قضایی گاه به علت ناآشنایی و ناآگاهی منجر به بروز مشکلاتی برای مردم، از جمله طلاب و روحانیون می شود و برخی طلاب به علت عدم آشنایی و آگاهی از قوانین و گاه بخاطر نیازهای معیشتی، فریب افراد سودجو را می‌خورند  و گرفتار می‌شوند، بنابراین پیشنهاد می شود که یک دفتر مشاوره حقوقی و قضایی ایجاد شود و طلاب بتوانند با حضور در این دفتر مشکلات خود را مطرح کنند و یا در صورت نیاز به مشاوره در سرمایه‌گذاری های مالی از جزئیات و عواقب موضوع خبردار شوند. وی افزود: البته این مسأله، نیاز به یک همکاری همگانی دارد و ما هم در جایگاه خود این موضوع را توسط اساتید حوزه، به طلاب منتقل می‌کنیم. از سوی دیگر لازم است که همکاری بین حوزه و دادگستری ایجاد و در جلسات مجازی یا حضوری، این قبیل مسائل برای حوزویان تبیین شود.

 

 عاملان ترور شهید  سلیمانی در دادگاه شبیه‌سازی محاکمه شدند

  خبر دیگر اینکه، جلسه نخست شبیه‌سازی محاکمه عاملان ترور سردار سلیمانی و هیأت همراه با همکاری مشترک پژوهشگاه قوه قضائیه و دانشگاه جامع امام حسین (ع)  و حضور برخط  «هاشم کامل»، معاون وزیر دادگستری عراق برگزار شد.به گزارش ایسنا، در ابتدای این دادگاه اعلام شد که تاکنون مستندات این پرونده ۴ هزار صفحه شده است. در ادامه، دادگاه به صورت رسمی آغاز شد و دادستان با بیان اینکه ۴۶ متهم شناسایی شدند گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا که رسماً فرماندهی عملیات تروریستی را بر عهده داشت و وزیر امور خارجه امریکا که پیشنهاد و توصیه انجام این اقدام تروریستی را داشته است و همچنین وزیر دفاع امریکا و دیگران فرماندهان و مقامات نظامی امریکا در منطقه که در این عملیات تروریستی دست داشتند باید به سزای اعمال خود برسند. در ادامه وکیل مدافع اشخاص متهم در این پرونده هم دفاعیات خود را مطرح کرده و ترور شهید سلیمانی را اقدامی پیشدستانه خواندند. پس از استماع اظهارات دادستان و وکیل مدافع اشخاص متهم، هیأت قضایی وارد شور شد و با احراز مجرمیت متهمان اعلام کرد: آمران، مباشران، شرکا و معاونان این اقدام به اشد مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی شامل اعدام، حبس ابد وحبس‌های طولانی محکوم می‌شوند و مشروح رأی متعاقباً اعلام خواهد شد.»

 

 مجلس مسئولیت طرح های خود را می پذیرد؟

  شنیدیم که، حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی پیشین رئیس‌جمهوری با اشاره به دو طرح سیاسی مجلس که آنها را خروج ایران ازبرجام و تعیین تکلیف برای دولت درخصوص منطقه تا سال ۱۴۲۰ خوانده نوشته: «‌آنان که نگران معیشت مردم‌اند چرا می خواهند آن را در محاصره‌ای سهمگین‌تر از تحریم قرار دهند؟ آنان که دغدغه‌ زندگی مردم دارند چرا اصلی‌ترین عرصه معیشت و اقتصاد را به بحران‌های پیچیده گره می‌زنند؟ ‌آنان که دغدغه‌ کشور دارند چگونه مسئولیت ناامنی در عرصه‌ سیاست خارجی را پذیرا می‌شوند؟»به گزارش ایرنا، وی افزود: « روشن است هرچه در آینده اتفاق بیفتد مسئولیت آن با مجلس انقلابی است و تنها مسأله، شفاف کردنِ رابطه‌ قدرت ومسئولیت و پذیرشِ مسئولیت تبعات آنها از سوی مجلس است؛ دولت که با مخالفت خود تاکنون سلب مسئولیت کرده و خود را کنار کشیده است. نامه شهید رجایی به رئیس‌جمهوری فرانسه را هرگز فراموش‌ نکنیم!»

 

‌تعلیق مقام عراقی در پی توهین به سردار سلیمانی

  دست آخر اینکه، درپی اظهارات اخیر «هشام داوود»، مشاور نخست وزیر عراق درباره سردار سلیمانی، رسانه‌های عراقی اعلام کردند که مصطفی الکاظمی فعالیت وی به عنوان مشاور را به حالت تعلیق درآورده است.ایسنا به نقل از شبکه العهد نوشت: مشاور الکاظمی اخیراً در گفت وگویی با شبکه بی بی سی مدعی شده بود که سردار سلیمانی احساس می کرد که هر وقت می خواهد می تواند وارد و یا خارج کشور شود و قوانین و اصول کلی عراق جزو اولویت‌های او نبود. این اظهارات هشام داوود با انتقاد شدید مسئولان عراقی رو به رو شد.

*********************************

روزنامه شرق **

ترامپ دست به دامن پنس شد

رئیس‌جمهور آمریکا قول داد تلاش‌هایش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر را ادامه دهد و ادعا کرد مدارک بیشتری ممکن است به‌زودی درباره نتایج انتخابات فاش شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک تجمع در شهر دالتون ایالت جورجیا در میان فریادهای حامیانش گفت: رأی‌دهندگان الکترالی که جو بایدن را برگزیدند، نمی‌توانند کاخ سفید را به او بدهند. او گفت: آنچه را در هفته‌های آتی افشا می‌شود، خوب تماشا کنید. شما شاهد نتایج خواهید بود. افشاگری‌ها را تماشا کنید. ترامپ همچنین اظهار امیدواری کرد که مایک پنس به کمک او بیاید و گفت: من امیدوارم که مایک پنس به کمک ما بیاید. این را باید به شما بگویم. من امیدوارم که معاون بزرگ رئیس‌جمهور به کمک ما بیاید. او فردی بزرگ است. او ادامه داد: البته اگر او کمک نکند من دیگر او را آن‌قدر زیاد دوست نخواهم داشت. نه. مایک یک فرد عالی است. او مردی شگفت‌انگیز و مردی باهوش و مردی است که من خیلی زیاد دوستش دارم. ترامپ همچنین درحالی‌که جو بایدن به‌عنوان اولین نامزد دموکرات پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت جورجیا در بیش از دو دهه اخیر مطرح شد، گفت كه به‌هیچ‌وجه ممکن نیست که ما در انتخابات جورجیا باخته باشیم. به‌هیچ‌وجه ممکن نیست. این یک انتخابات همراه با تقلب بود اما ما همچنان داریم با آن مبارزه می‌کنیم و شما خواهید دید که چه اتفاقی قرار است بیفتد».

 

نصیحت فرانسه به حریری درباره تشکیل دولت

روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد مذاکراتی با هدف نجات پرونده تشکیل دولت در جریان است و در این راستا فرانسه پیشنهادی در قالب نصیحت به سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان، داده است. به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت: فرانسه پیشنهاد داده که دیداری میان سعد حریری و جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان برای رسیدن به توافق‌هایی جهت تشکیل هرچه زودتر دولت برگزار شود. این منابع اعلام کردند برای فرانسه فرقی ندارد دیدار میان حریری و باسیل به صورت علنی برگزار شود یا محرمانه. مهم این است که این دیدار به حل اختلافات درباره دولت منجر شود. این پیشنهاد در سایه انصراف فرانسه از ایفای نقش مستقیم درباره پرونده دولت در زمان کنونی به دلیل تحولات خود این کشور ارائه شده است. حریری درماه اکتبر به تشکیل دولت مکلف شد و تعهد داد فورا دولتی تشکیل دهد که قادر به احیای نقشه راه فرانسه باشد اما اختلافات سیاسی قدیمی، مذاکرات تشکیل دولت را ناکام گذاشت.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات