صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۶ دی ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

عامل تعليق پيشرفت کشور

داستان غرب‌گرایان در کشور، داستان پرغصه‌اي است که حاکميت آنان در طول هشت سال گذشته دردسرهاي فراوانی را براي کشور به همراه آورده است. اين جريان درحالی‌که به دليل انسداد برنامه‌ها و کارنامه ضعيف خود در تنگناي افول قرار گرفته و بخش عمده‌ای از هواداران خود را نيز مأیوس کرده است، تلاش دارد تا با شگردهاي رسانه‌اي، همچنان خود را در ميدان نگه دارد تا شايد با روي کار آمدن دولت دموکرات‌ها، بار ديگر از پس انتخابات 1400 برآيد و صندلي قدرت در بهارستان را در اختيار گيرد.

نکات تحليلي: 1- يکي از شگردهاي رسانه‌اي آنان تلاش براي تخريب عملکرد مجلس يازدهم است. مجلسي که اکثر آنان را نيروهاي انقلابي تشکيل مي‌دهند که در اسفندماه سال گذشته توانستند اعتماد اکثريت مردم را در سراسر کشور کسب نمايند. روزي نيست که در طول چند ماهی که از عمر مجلس مي‌گذرد، گزارش يا خبري تخریبی توسط اصلاح‌طلبان انتشار نيافته باشد! آخرين اقدام در اين زمينه يادداشت سعيد حجاريان تئوريسين اين اردوگاه است که مدعي شده مجلس انقلابي با سوء تدابیر کشور را دچار «تعليق» کرده است. وي مدعي است که نگاه بدبينانه اين مجلس موجب عدم همکاري با نهادهاي بین‌المللی و نوعي انزواي سياسي است که حاصل آن اعتبارزدایی از جمهوري اسلامي در سطح بين‌المللي خواهد بود. 2- اين اظهارات در حالي صورت مي‌گيرد که پرچمي که اين جريان براي حل مشکلات کشور از طريق مذاکره با غرب در پيش گرفته، خود بزرگ‌ترین عامل تعليق پيشرفت کشور در طول سال‌هاي اخير بوده است! معطل کردن بسياري از برنامه‌هاي توسعه دروني که با اتکاي به توان داخلي و علمي بومي شده در حال پيگيري بود، ازجمله اقداماتي بود که اين تفکر غرب‌گرا در طول اين سال‌ها دنبال کرده است که مشهورترين آن تعليق صنعت هسته‌ای کشور است. 3- نکته قابل‌تأمل آنکه اين جريان مجدداً در تلاش است تا با وعده به قدرت رسيدن دموکرات‌ها، افکار عمومي را فريب داده و آن را ابزاري براي پيروزي در انتخابات 1400 قرار دهد و براي چهار سال ديگر کشور را در حالت تعليق قرار داده تا احتمالاً برجام‌هاي جديدي را اين بار با بايدن دنبال کند! برجام‌هايي که اين بار گستره تعليق را از عرصه فناوري هسته‌ای به فناوری‌های نظامي و موشکي و ... گسترش خواهد داد.

سخن آخر آنکه در ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات 1400 هوشمندی لازم است تا ارزيابي نامزدهاي انتخاباتی از سوی مردم مبتنی بر منافع ملي و نيازهاي امروز جامعه صورت گیرد و رسانه‌ها با اغواگري و فريب، ملت را دچار خطاي محاسباتي نکرده و فرآيند شایسته‌سالاری در کشور آسیب نبیند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                          

انتقام ترور

از روز ترور سردار شهید قاسم سلیمانی موضوع انتقام جمهوری اسلامی ایران از عاملان ترور مطرح است؛ موضوعی که از یک‌سو آرامش روحی- روانی دشمن را برهم زده است و از سوی دیگر موجبات تحرکات عملی و حقوقی ایرانیان را در بر داشته است

گزاره خبری: 1- دکتر علی باقری، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان اظهار داشت: «در ارتباط با پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی ۴۸ متهم شناسایی شدند و اقدامات لازم برای تحت تعقیب قرار دادن آن‌ها انجام شده است. از کشورهایی که به‌نوعی دخیل و درگیر در این جنایت ترور بودند، درخواست شده که اطلاعات و مستندات را در اختیار دستگاه قضایی ایران قرار دهند». 2- «مهند العقابی» مدیر بخش اطلاع‌رسانی «حشد‌الشعبی» در این خصوص گفت: «در پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس متهمانی وجود دارند که برخی از آن‌ها آمریکایی و برخی از آن‌ها عراقی هستند». 3- سردار قاآنی نیز در تأکید بر انتقام سخت از عاملین و آمرین این ترور ناجوانمردانه گفت: «مسیر ما همچنان همان مسیر است. مطمئن باشید حتی ممکن است از درون خانه شما کسانی پیدا شوند که پاسخ این جنایت شما را بدهند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- در یک سال گذشته مقامات کشورمان همواره بر انتقام خون سردار شهید سلیمانی تأکید داشته‌اند؛ به‌طوری‌که این موضوع باعث ترس نیروهای آمریکایی از انتقامی که زمان و مکان و سلاح آن مشخص نیست، شده است. نشریه آمریکایی واشنگتن اگزماینر در این خصوص می‌نویسد: «هراس دولت ترامپ از احتمال انتقام ایران موجب شده‌ تا تیم حفاظت پمپئو علناً از لحاظ تعداد و قابلیت‌ها تقویت شود. همچنین محافظت از پمپئو پس از پایان دولت ترامپ به مدت نامحدود توسط سرویس امنیت دیپلماتیک ادامه یابد». علاوه بر آن ترس از اقدام ایران در نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق بیش از گذشته مشاهده می‌شود. 2- پیگیری حقوقی این مسئله در مجامع بین‌المللی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر و دادگاه‌های بین‌المللی بسیار ضروری است. با توجه به همکاری صورت گرفته با دستگاه قضائی عراق، مستندات قانونی قابل‌توجهی برای ارائه به محافل حقوقی جمع‌آوری شده است که اگر آن‌ها را آزادانه بررسی کنند و بر اساس حقوق بین‌الملل و حقوق بشر حکم دهند، این تلاش‌ها منجر به نتیجه خواهد شد. ترور شهید سلیمانی نقض اصل منع استفاده از زور، نقض اصل احترام به حاکمیت ملی دولت‌ها و منع مداخله، حمله به‌مثابه تجاوز و دفاع نامشروع و تروریسم دولتی بوده است. هرکدام از این موارد در مجامع و محاکم بین‌الملل قابلیت پیگیری دارد.

جمهوری اسلامی با توجه به اصل بازدارندگی می‌بایست عاملان ترور را مورد پیگرد و مجازات قرار دهد تا دشمن دوباره جرئت ضربه زدن به ملت ایران پیدا نکند. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                      

آقای همتی! علیه مجلس فضاسازی نکن

«روح‌الله متفکر آزاد»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس: به مسئولین دولتی مانند رئیس بانک مرکزی توصیه می‌کنیم در راستای اداره کشور همراهی لازم را داشته و در اواخر این دوره دولت به دنبال کار بیشتر برای مردم باشند. رئیس‌کل بانک مرکزی اگر نظری در زمینه لایحه بودجه دارد به‌صورت تخصصی در کمیسیون تلفیق ارائه کند. بستر مباحث تخصصی در کمیسیون است نه رسانه‌ها، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گوش شنوایی برای شنیدن دیدگاه تخصصی مسئولین دولتی دارد. رئیس‌کل بانک مرکزی نباید علیه مجلس در زمینه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ فضاسازی رسانه‌ای ایجاد کند. همان‌گونه که مجلس شورای اسلامی همدلی نشان داده توقع همدلی از دولت برای تقویت معیشت مردم و جلوگیری از رانت وجود دارد.

▼ اخبار

عادی‌سازی روابط، این بار با اقلیم کردستان عراق!؟

برخی سایت‌های صهیونیستی اخباری درباره سفر احتمالی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به اقلیم کردستان عراق منتشر کرده‌اند. «روسیا الیوم» و «عربی ۲۱» از سایت اسرائیلی «۰۴۰۴» نقل کرده‌اند؛ نتانیاهو در نشست روز گذشته حزب لیکود، تلویحاً اشاره کرده است که به‌زودی توافق عادی‌سازی روابط با اقلیم کردستان امضا می‌شود اما گفته نمی‌تواند توضیح زیادی دراین‌باره بدهد! گرچه رسانه‌های صهیونیستی اظهارات نتانیاهو درباره سفر به برخی از کشورهای عربی را اشاره به سفر به عربستان دانسته‌اند، اما «باراک راوید» روزنامه‌نگار اسرائیلی معتقد است که منظور او سفر به اقلیم کردستان بوده است. رژیم صهیونیستی و کردها از دهه ۶۰ قرن بیستم به‌صورت مخفیانه ارتباطاتی داشته‌اند و پیش‌ازاین نیز نتانیاهو از استقلال کردستان حمایت کرده و خواستار تأسیس کشور مستقلی با عنوان کردستان شده بود. «مسعود بارزانی» رئیس پیشین اقلیم هم در مناسبت‌های مختلف مانند سخنرانی سال ۲۰۰۶ از رابطه با رژیم صهیونیستی دفاع کرده و آن را جرم ندانسته بود!

رونمایی از سنگین‌ترین ماهواره ساخت ایران

ماهواره پارس-1 پس از انجام موفقیت‌آمیز تمام آزمایش‌های مربوطه در 13 دی‌ماه 1399 به سازمان فضایی ایران به‌عنوان آخرین دستاورد عرصه ماهواره‌ای از برنامه فضایی کشور تحویل شد. این ماهواره در مرداد 1394 در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره از مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد و در مراحل ساخت و سپس آزمایش‌های مختلف آن سایر پژوهشکده‌های این پژوهشگاه، برخی دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی و نیز صنایعی از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مشارکت داشته‌اند. ماهواره پارس-1 دارای جرم کمتر از 150 کیلوگرم بوده و با پرتابگر سیمرغ در مدار با ارتفاع حدود 500 کیلومتر و شیب مداری 55 درجه تزریق خواهد شد. طول عمر این ماهواره 3 سال تخمین زده شده است.

کاهش 90 درصدی درآمد تولیدکنندگان پوشاک در ایام کرونایی

مجید نامی، نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران: مطابق آمارهای رسمی، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه بیش از ۴۰ میلیون دلار پوشاک به خارج از کشور صادر شد. بخش دیگری از صادرات که حجم زیادی را نیز به خود اختصاص داده، به‌صورت غیررسمی انجام می‌شود. آمار هفت‌ماهه امسال در حالی به ثبت رسیده که در سال‌های گذشته به‌طور متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار صادرات پوشاک به خارج از کشور انجام می‌شد. تعطیلی‌های کرونا با توجه به فصلی و مُدی بودن پوشاک، زیان سنگینی به تولیدکنندگان وارد کرد، به‌طوری‌که به‌طور متوسط ۹۰ درصد درآمدهایشان را از دست دادند.

سهم رئیس‌جمهور از واگذاری «هفت‌تپه»

علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: بر اساس گزارش ارائه شده شرکت هفت‌تپه با ارزش ۲۴۰۰ میلیارد تومان، با قیمتی بسیار پایین‌تر عرضه شده است، حال پرسش این است که آیا این واگذاری در چارچوب قانون انجام شده است یا خیر؟ بر اساس قانون هر یک از وزرا مسئول وظیفه خود بوده و باید در برابر رئیس‌جمهور پاسخگو باشند. بر اساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی نیز رئیس‌جمهور، هیئت‌وزیران را اداره و بر عملکرد وزرا نظارت می‌کند، حال سؤالی که در این بخش مطرح می‌شود این است که آیا رئیس‌جمهور -که خود مطرح می‌کند «من مجری قانون اساسی هستم»، در این حوزه به وظایف خود عمل کرده است؟ رئیس‌جمهور باید به‌صورت مستقیم به این حوزه ورود کند».

تهدید وزیر اسرائیلی به نابودی برنامه هسته‌ای ایران

«یووال اشتاینیتز»، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در سخنانی، در واکنش به توئیت روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که نوشته بود «مزدوران رژیم صهیونیستی تلاش دارند با هدف قرار دادن مواضع آمریکایی‌ها در عراق، ترامپ را به جنگ علیه ایران بکشانند»، خواستار برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران شد. به نوشته الجزیره، او به رادیو کان رژیم اسرائیل گفت که هرگونه توافق در آینده باید بهتر از توافق سابق باشد و بتواند تمامی برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد، نه اینکه آن را متوقف کند. آیا در مقابل چنین منطق سلطه‌گرایانه و تهدید آشکار، سخن از مذاکره و سازش زدن القای ضعف به دشمن نیست؟

▼ اخبار کوتاه

پارتی‌بازی برای فرزند ناخلف/ «عباس عبدی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «هاشمی رفسنجانی به وزیر نفت گفته بود یک کار بی‌دردسر برای "مهدی" پیدا کنید که به دانشگاهش آسیبی نرسد. این اتفاق در جامعه مدرن یک فاجعه است». مهدی هاشمی همان کسی است که حامی میدانی فتنه گران در ایام فتنه بود و با امکانات دانشگاه آزاد به آنان خدمات پشتیبانی ارائه می‌داد. او پس از چندین ماه توقف در خارج از کشور به بهانه بازدید از مراکز دانشگاه آزاد، به کشور بازگردانده و محاکمه شد و درنهایت به 15 سال حبس محکوم گردید.

ادای احترام مورالس به حاج قاسم/ مورالس، رئیس‌جمهور سابق بولیوی با انتشار عکسی از حاج قاسم سلیمانی در توئیتر نوشت: «مبارزه با امپریالیسم در جهان، قهرمانان و شهدایی دارد، مانند ژنرال قاسم سلیمانی که یک سال پیش ترور شد. مردم مبارزه خود را برای عدالت و دفاع از حاكمیت ملت‌هایی كه مورد تجاوز خارجی قرار دارند، تشخیص می‌دهند. همراه با ایران، به وی ادای احترام می‌کنیم».

جنگ پلیس با قماربازان/ فرمانده انتظامی پایتخت خبر داد: «جنگ جدی را علیه قماربازان و افرادی که فرهنگ شرط‌بندی را ترویج می‌دهند آغاز کردیم. حرکت جدی را هم در داخل و هم در خارج کشور آغاز کردیم. اقدامات لازم برای افرادی که خارج کشور حضور دارند هم آغاز شده است و اقدامات لازم برای شکایت از آن‌ها صورت گرفته است. حکم استرداد برخی از آن‌ها را گرفته و انجام دادیم. تعداد دیگری هم در حال اقدام است که این افراد بیشتر در حاشیه خلیج‌فارس هستند».

ناراحتی رانت‌خواران از حذف ارز جهانگیری/ «زارع»، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: «برخی افراد از کوتاه شدن دستشان از ارز رانتی و فساد آور ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ ناراحت هستند. مردم بدانند مابه‌التفاوت ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی را می‌خواهیم به حوزه‌های اشتغال، معیشت و سلامت بیاوریم».

استیضاح وزیر اقتصاد تحویل هیئت‌رئیسه شد/ «موسوی» نماینده مجلس گفت:‏پس از قانع نشدن اکثریت قاطع نمایندگان مجلس از پاسخ وزیر اقتصاد به سؤال بنده و دکتر احمد نادری، طرح استیضاح آقای دژپسند با امضای ۱۰۲ نماینده تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد. محورهای عمده این استیضاح شامل تخلفات گسترده در روند خصوصی‌سازی، اوضاع نابسامان بازار سرمایه و بازار ارز است.

احکام سیاسی (سؤال 116): آیا در صورت عدم رضایت مدیران و مسئولین به فعالیت و یا مطالعه، هادیان سیاسی مجاز به مطالعه یا فعالیت هستند؟ پاسخ: رعایت سلسله‌مراتب لازم است و چنانچه فعالیت و مطالعه هادیان برخلاف ضوابط و مقررات باشد، جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات