صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۵۷

اخبار ویژه 22 دی ماه

روزنامه کیهان **

ایران 130 میلیون لیتر بنزین به ونزوئلا فروخت

نفتکش‌های ایرانی با محموله‌های چندمیلیون تنی در حال نزدیک شدن به سواحل سوریه و ونزوئلا هستند.

این خبر را وب‌سایت رادیو فردا به نقل از شرکت ردیابی نفتکش‌ها(تانکر ترکرز) منتشر کرد و نوشت: یک نفتکش ایران با دو میلیون بشکه محموله نفت خام، از کانال سوئز گذشته و احتمالا روز دوشنبه به بندر بایناس سوریه می‌رسد. ونزوئلا نیز در سال گذشته یک محموله 2 میلیون بشکه‌ای نفت خام و چندین محموله بنزین از ایران دریافت کرده است.

سوریه قبل از جنگ داخلی روزانه حدود 400 هزار بشکه تولید نفت خام داشت، اما طی سال‌های گذشته این میزان به 24 هزار بشکه سقوط کرده است.

تانکر ترکرز همچنین گزارش داده که سه نفتکش «فارست»، «فورچون» و «فاکسون» ایران، در مجموع با 130 میلیون لیتر بنزین در حال رسیدن به ونزوئلا هستند.

قبلا بلومبرگ گزارش داده بود 10 نفتکش ایران با بار بنزین راهی ونزوئلا شده‌اند. معمولا، از مسیر جنوب آفریقا 45 روز طول می‌کشد که نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا برسند. انتظار می‌رود نفتکش‌های دیگر ایران نیز به زودی از جنوب قاره آفریقا رد شوند.

این نفتکش‌ها معمولا بعد از خالی کردن محموله‌های بنزین ایران در بنادر ونزوئلا، نفت خام سنگین آن کشور را به مقصد کشورهای آسیایی بار می‌کنند.

ایران اوایل سال جاری یک محموله بنزین و مواد شیمیایی 1/5 بشکه‌ای را به پنج نفتکش تحویل ونزوئلا داد، اما دومین محموله سوخت ایرانی که کمی بیش از یک میلیون بشکه بود و توسط چهار نفتکش حمل می‌شد، توسط آمریکا توقیف شد. البته ایران اعلام کرد که آن محموله را قبلا فروخته بوده و از این رو دیگر آن را متعلق به خود نمی‌داند.

 

بلایی که سرمان آوردید واقعاً از فهم ما خارج است

یک روزنامه اقتصادی می‌گوید منتظر بود آقای روحانی سخنانش را پس بگیرد اما نگرفت.

روزنامه جهان صنعت نوشت: چند روز از آخرین جمله قصار حسن روحانی گذشته است. سه روز صبر کردیم گفتیم شاید حرفش را تکذیب کند یا پس بگیرد. چون دکتر گفته بود بعضی از کالاها را طوری گران کردیم که بعضی‌ها اصلا نفهمیدند! اما متأسفانه نه حرفش را پس گرفت و نه آن را تکذیب کرد.

نویسنده می‌افزاید: من فکر می‌کنم منظور دکتر از «بعضی‌ها» خودش و کابینه دولت بود. من هم جای دکتر بودم، در زعفرانیه زندگی می‌کردم و حقوق آن چنانی به علاوه سبد خواروبار می‌گرفتم، متوجه گران شدن کالاها نمی‌شدم.

اما در حال حاضر مسئله‌ای که ۸۰ میلیون انسان را آزار می‌دهد این است که چون دکتر خودش نفهمیده که اجناس گران شده، فکر می‌کند دیگران هم نفهمیده‌اند و نمی‌فهمند.

دکتر از یک جهت راست می‌گوید. این بلایی که ایشان و رفقایشان بر سر ما آورده‌اند واقعاً از فهم ما خارج است و من به نوبه خودم می‌دانم که هنوز نفهمیده‌ام ایشان و رفقایشان چه بلایی سر ما آورده‌اند.

 

بانوی دیپلمات یا جانور آمریکایی؟!

روزنامه حزب اشرافی و لیبرال کارگزاران، از دیپلمات هتاک و کلاهبردار آمریکایی، با ادبیاتی مثبت و به عنوان «بانوی دیپلمات» و «خواستار بازگشت به توافق با ایران» یاد کرد.

سازندگی در گزارشی با عنوان «بانوی دیپلمات در دولت بایدن»، به انتصاب وندی شرمن به معاونت وزارت خارجه در دولت بایدن پرداخته و نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و تیم انتقالی‌اش برای دو پست کلیدی دولت فدرال یعنی شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه، معاونینی را برگزیدند تا بدین طریق مقام‌های پیشین در دولت اوباما در دولت جدید شروع به فعالیت کنند. وندی شرمن از چهره‌های فعال قدیمی در حوزه دیپلماسی قرار است معاون وزیر امور خارجه بایدن، یعنی تونی بلینکن شود. شرمن پیش از این به‌ عنوان معاون وزیر خارجه در امور سیاسی و در قامت مذاکره‌کننده اصلی در فرآیند توافق هسته ای با ایران در زمان ریاست اوباما فعالیت داشت.

وندی شرمن، دیپلمات کهنه کار آمریکایی است. او در کارنامه سیاسی‌اش عناوین متفاوتی را برعهده داشت، زمانی معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه آمریکا بود و در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای با کره شمالی. در یک برهه زمانی و با کناره‌گیری ویلیام برنز از سمت معاونت وزارت خارجه آمریکا، گمانه‌زنی‌هایی جدی درباره احتمال نامزدی وندی شرمن برای این سمت مطرح شده بود.  وندی شرمن که قرار است در کابینه جدید بایدن عنوان معاونت وزیر خارجه را عهده‌دار شود بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در قامت معاون هیلاری کلینتون و جان کری، وزرای خارجه وقت آمریکا (در دوران ریاست اوباما) فعالیت داشت. او همچنین در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۶ کشور جهان از جمله آمریکا به نمایندگی از واشنگتن به شکل جدی نقش‌آفرینی کرد. شرمن اخیرا مصاحبه‌ای داشته و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بایدن بر اساس تعهدی که داده قادر است به برجام بازگردد یا خیر گفته بود، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌تواند به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بازگردد؛ با این حال این حقیقت را باید لحاظ کرد او برای نیل به این مقصود با چالش‌های جدی روبه‌رو است که همین مسئله کارش را دشوار کرده است.

آنچه روزنامه سازندگی درباره سوابق شرمن مغفول گذاشته، ادبیات موهن وی است که مدعی شده بود «فریبکاری در ژن ایرانی‌هاست»! او در عین حال در خاطراتش تصریح می‌کند که جلیلی در مذاکرات، ما را عذاب می‌داد.

او همچنین فاش می‌کند که با گرفتن ژست بغض و گریه، طرف ایرانی را وادار کرده که از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات عقب‌نشینی کند! به گفته شرمن، او در برخی مواقع، طرف‌های ایرانی را به اسم کوچک صدا می‌کرده تا تاثیرگذار باشد و ضمنا تصاویر نوه خود را با طرف ایرانی مبادله کرده است.

شرمن در عین حال در دولت اوباما از جمله مسئولان گزارش به اسرائیل در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران بود.

محافل رسانه‌ای شبه‌اصلاح‌طلب پیش از این از کسانی مانند مادلین اکبرایت وزیر خارجه و اسبق آمریکا هم به عنوان بانوی دیپلمات یاد کرده‌اند و حال اینکه در محافل آمریکایی و اروپایی از او به عنوان جاسوس سیاسی یاد می‌کنند.

 

سوخت مازوت به جای گاز نتیجه سوءمدیریت دولت است

قطع گاز در کشوری که دومین دارنده ذخایر گاز در جهان است، صرفاً نشانه سوء‌مدیریت وزارت نفت و دولت است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشت: برای کشوری که با ذخایر ۳۴‌ تریلیون مترمکعبی دومین دارنده ذخایر گاز جهان است و روزانه یک‌میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند، قطع گاز تنها می‌تواند نشانه سوءمدیریت دولتی باشد، چه در حوزه تولید و مصرف کاملاً برخلاف منافع ملی عمل می‌کند. چه در حوزه تولید که میادین مهم گازی کشور را در بلاتکلیفی و تأخیر‌های خسته‌کننده قرار داده، و چه در زمینه رهاسازی پروژه‌های مهم که از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در دولت گذشته، یک اقدام مهم و اساسی برای غلبه بر کمبود گاز در فصول سرما انجام شد که در دولت فعلی رها شد.

زمستان ۱۳۸۶ که کشور با کمبود گاز مواجه شد، وزارت نفت تصمیم گرفت برای تکرار نشدن آن بحران، اقدام به ذخیره‌سازی گاز در میادین تخلیه‌شده نفتی و گازی کند. دو پروژه مهم شامل تزریق گاز به مخازن سراجه قم و شوریجه خانگیران، در فصول گرم سال با تزریق گاز پر می‌شدند تا در فصول سرد برای مصرف در بخش خانگی، تجاری و صنعتی به خطوط لوله سراسری وارد شود. این پروژه‌ها بین ۱۵ تا  ۲۰‌میلیون مترمکعب گاز به صورت روزانه به خط لوله‌ها تزریق می‌کردند تا مشکلی مثل امروز ‌گریبان کشور را نگیرد. در ادامه این پروژه‌ها، ۱۵ تا ۴۰‌ میدان تخلیه‌شده نفتی و گازی، برای ذخیره‌سازی گاز در نظر گرفته ‌شد که وقتی به دولت یازدهم رسید، همه این پروژه‌ها متوقف شد و دیگر خبری از ذخیره‌سازی گاز نبود؛ راهکاری که در کشور‌های بزرگ جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما این تنها ‌اشتباه وزارت نفت نیست؛ در گذشته برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای احداث واحد‌های دریافت گاز مایع در صنایع و نیروگاه‌ها صورت ‌گرفته بود تا این بخش مصرفی، گاز مورد نیاز خود را به‌صورت گاز مایع ذخیره‌سازی کنند تا در روز‌های سرد، بدون نیاز به دریافت گاز طبیعی از خط لوله، از گاز مایع استفاده کنند. دولت یازدهم و دوازدهم نیز این پروژه‌ها را متوقف کرد تا در نهایت، کشور را با تولید یک‌میلیارد مترمکعبی خود، در وضعیت اسفناکی قرار دهد. اگر وزارت نفت طی هفت‌سال گذشته، بدون لجبازی و قرار گرفتن در موضعی که منافع کشور را به خطر انداخت، به ریل‌گذاری‌های گذشته وفادار می‌ماند و آنها را اجرایی می‌کرد، نه پدیده‌ای به نام قطع گاز صادراتی را شاهد بودیم و نه استفاده از مازوت در نیروگاه‌های کشور.

یک مصداق ساده در این باره، ماجرای پروژه ایران ال‌ان‌جی است؛ پروژه‌ای که با بیش از ۴۰‌ درصد پیشرفت، تحویل دولت یازدهم شد و از آن روز تا امروز، هیچ اتفاقی در آن رخ نداده و هفت ‌سال است که تأسیسات آن زیر آفتاب رها شده است. اگر این پروژه که سرمایه‌گذاری ۳‌ میلیارد دلاری برای آن شده، توسط دولت تکمیل می‌شد، می‌توانست کمک بزرگی باشد برای ذخیره‌سازی گاز مایع در صنایع و نیروگاه‌ها، اما همه این راهکار‌ها کنار گذاشته شد.

وزیر نفت هم در واکنش به کمبود گاز و مصرف مازوت در بخش نیروگاهی می‌گوید مردم فکر می‌کنند پنجره را باز بگذارند، کرونا نمی‌گیرند؛ اگر پنجره را ببندند همه چیز درست می‌شود! برای درج در تاریخ بنویسیم که وزیر نفت دولت تدبیر و امید، بدون قبول‌اشتباهات خود در مدیریت تولید، ذخیره‌سازی و مصرف گاز، دیواری کوتاه‌تر از مردم پیدا نکرد و آنها را مقصر «مازوت‌سوزی» دانست.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

قدردانی خانواده شهید سلیمانی از رهبر انقلاب و ملت ایران

خانواده سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای با قدردانی از رهبر حکیم انقلاب، رهبران محور مقاومت، قوای سه‌گانه و مردم قدرشناس تاکید کردند: انتقام نهایی خون این شهید عزیز، تسلای دل‌های ما و همه‌ مستضعفان جهان و زمینه تعجیل در فرج حضرت ولی‌عصر(عج) خواهد بود. متن این بیانیه به این شرح است:

بسم رب الشهداء والصدیقین

یک سال از شهادت شهید حاج‌قاسم سلیمانی و یاران همراه و وفادارش گذشت.

به‌ رغم سختی تحمل فقدان ظاهری آن شهدای عظیم‌الشأن، سنت‌های الهی نشان داد برکات خون به‌ناحق ریخته شده‌ آن شهیدان، بتدریج جلوه‌های نوبه‌نو و مؤثر خود را به منصه‌ ظهور می‌رساند و نشان می‌دهد نه تنها تأثیر حضور آن قهرمان و مرد میدان حماسه و مقاومت، کاهش نیافته، بلکه روز‌به‌روز آثار آن از نظر کمی و کیفی گسترش می‌یابد.

وحدت اقشار مردم در جمهوری اسلامی، توجه آزادی‌خواهان سراسر جهان به مکتب مقاومت و مبارزه‌ آن شهدا در رهایی ستم‌دیدگان و مستضعفان دنیا از سلطه‌ جبهه‌ جهانی استکبار به سرکردگی آمریکا و دست‌نشانده‌ رو به زوال آن رژیم صهیونیستی، الگو قرار گرفتن راه و رسم حاج‌قاسم برای خیل عظیمی از جوانان مسلمان و غیرمسلمان در سراسر جهان و حرکت عظیم حماسه‌گونه‌ اقشار مختلف مردم در سالگرد شهادت آن عزیزان، نمونه‌هایی از این مظاهر است که این مسیر همچنان به حول و قوه‌ الهی و به مدد انفاس طیبه‌ شهدا ادامه دارد؛ ان‌شاءالله.

خانواده شهید حاج‌قاسم سلیمانی به رسم ادب و قدرشناسی، سپاس قلبی خود را به پیشگاه مقدس امام زمان ولی‌الله‌الاعظم حجت‌بن‌الحسن ارواحنا فداه، محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبران جبهه مقاومت در منطقه علی‌الخصوص جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن نصرالله، جناب سیدعبدالملک حوثی و جناب اسماعیل هنیه، همچنین آحاد جبهه‌ سراسری مقاومت علیه استکبار و استعمار از جمله مردم میهمان‌نواز و جوانان عزیز و بیدار عراق بالاخص خانواده معظم شهید ابومهدی المهندس، جوانان و فرماندهان حشدالشعبی و ملت‌ها و فضلا و نخبگان دیگر کشورهای اسلامی و نیز به پیشگاه مردم شریف و عزیز و سربلند ایران از جمله مردم دوست‌داشتنی کرمان و تمام دستگاه‌های اجرایی، قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، به پاس ادعیه زاکیه، حمایت‌ها، یادبودها و حضور مخلصانه و حق‌باورانه برای پاسداشت شهید سلیمانی اعلام می‌دارد و از خداوند متعال مسألت می‌کند با انتقام نهایی خون این شهید عزیز، ضمن تسلی به دل‌های ما و همه‌ مستضعفان جهان، زمینه تعجیل در فرج حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را فراهم کند.

***

دستورالعمل رئیس قوه‌ قضائیه برای پس گرفتن اموال نامشروع

رئیس قوه ‌قضائیه با ابلاغ دستورالعملی، دادستانی کل کشور را موظف کرد با همکاری دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و سازمان‌های مردم‌نهاد هر گونه مستنداتی را که حاکی از سوءاستفاده احتمالی مسؤولان از موقعیت شغلی یا جایگاه مدیریتی و کسب اموال نامشروع است، پیگیری کرده و اموال را به بیت‌المال بازگردانند. بهمن‌ماه سال ۹۸ بود که مجلس شورای اسلامی به منظور اجرایی شدن اصل ۴۹ قانون اساسی طرح «اعاده اموال نامشروع» را تصویب و آن را تبدیل به قانون کرد. این قانون که با هدف مقابله و مبارزه با فساد تصویب شده، به دنبال آن است اموال نامشروع مسؤولان را که به واسطه سوءاستفاده از جایگاه شغلی و مدیریتی آنها کسب شده، شناسایی کرده و به بیت‌المال یا صاحبان حق بازگرداند. در همین راستا آیت‌الله ابراهیم رئیسی نیز در جهت اجرای همه‌جانبه و سریع‌تر این قانون و تقویت و تسریع مبارزه با فساد بویژه فساد در بین مدیران و مسؤولان، دستورالعملی را ابلاغ کرده که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه و دادستانی کل کشور را موظف می‌کند ظرف مدت یک ماه با کمک سامانه رسیدگی به دارایی و اموال مسؤولان، مقدمات اجرای این قانون را فراهم و شناسایی اینگونه اموال را آغاز کنند. بر اساس این دستورالعمل، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دستگاه‌های امنیتی، پلیس و سازمان‌های مردم‌نهاد به دادستانی کل کشور در شناسایی اموال نامشروع کمک خواهند کرد و دادستانی موظف است با اولویت به ثروت‌های کلان نامشروع و بدون ملاحظه مقام و مسؤولیت فرد خاطی رسیدگی کند.

***

رئیس مجلس شورای اسلامی:

امضای بایدن تضمین نیست

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی روز گذشته مجلس گفت: برای همگان آشکار شد راهبرد اصلی کشور در مواجهه با دشمن، بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که مقدمه رفع تحریم‌ها نیز محسوب می‌شود و برای رفع تحریم‌ها نیز باید تولید قدرت کرد؛ تولید قدرتی از جنس آنچه دانشمندان هسته‌ای انجام دادند، از جمله شهید عزیز و گرانقدرمان، شهید فخری‌زاده. به گزارش فارس، وی ادامه داد: منطقی، درست و عقلایی دانستن قانون لغو تحریم‌ها از سوی رهبر انقلاب مهر تاییدی است بر آنچه این قانون ظرفیت مناسبی برای این هدف ایجاد کرده و نظام محاسباتی دشمن را اصلاح می‌کند که دوران اعمال تحریم‌های بی‌هزینه‌بر به پایان رسیده است. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما بدون اینکه به دنبال خروج از برجام باشیم، بر اساس مواد 36 و 37 برجام حق داریم در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل، تعهدات خودمان را اجرا نکنیم. قالیباف اضافه کرد: لذا با قاطعیت اعلام می‌کنیم ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می‌کند که آنها نیز تعهدات خود را عملیاتی کنند و همه تحریم‌های برجامی و دستورات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا را رفع کنند. وی اظهار داشت: البته همانطور که قبلا تصریح کردم امضای بایدن برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما- بایدن نشان داد نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دل خوش کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

راه دانا مدعی شد: این روزها سریال «دادستان» به تهیه کنندگی محمد خزاعی و کارگردانی مسعود ده نمکی مراحل نهایی خود را برای پخش از شبکه سوم سیما طی می‌کند. پیگیری خبرنگار «دانا» نشان می دهد «دادستان» قصد دارد تلاش‌های یک چهره سیاسی (با بازی محمد کاسبی) را برای رسیدن به جایگاهی مهم در دولت نشان دهد. در ادامه مشخص می شود که گروهی خاص، این چهره سیاسی را در راه رسیدن به این جایگاه مهم دولتی یاری کرده تا از همین راه به اهداف خود در کانون های تصمیم گیر و تصمیم ساز، نفوذ کنند. حال باید دید که «دادستان» مسعود ده نمکی داستان کدام وزیر در کدام دولت را نقل می کند.

 

فرارو نوشت: حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا گفت: حالا که بحث شکل‌گیری ائتلاف میان ظریف و لاریجانی در حال طرح است؛ قطعاً ناطق‌نوری، پتانسیل بیشتری از این ائتلاف خواهد داشت و آن‌ها احتمالاً به ناطق می‌پیوندند. آقای ناطق‌نوری، شخصیتی تأثیرگذار در انتخابات مختلف هستند و قطعاً ایشان در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد اما نه به‌عنوان نامزد انتخاباتی؛ ولی عقبه سیاسی ایشان در انتخابات از یکی از نامزد‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

 

 انتخاب نوشت: العربی الجدید نوشت: پیش بینی آن چه در ذهن ترامپ می‌گذرد دشوار است، به خصوص که او به اتخاذ تصمیمات ناگهانی و بی حساب شهره است. اما نتانیاهو هم آماده پذیرش بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران که آن را تهدید بزرگی برای اسرائیل می‌داند، نیست. از آن جا که نتانیاهو در شرایط داخلی دشواری قرار دارد، احتمالا یک ضربه ناگهانی به ایران وارد می‌کند، به شرط این که از طرف ترامپ چراغ سبز ببیند و بتواند از پوشش و حمایت عربی هم برخوردار باشد. این احتمال بعید نیست.

*********************************

روزنامه ایران **

پیشنهاد توکلی به رئیسی درباره سند تحول قضایی

 خبر اول اینکه،احمد توکلی، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی پیشنهاد تشکیل شورایی متشکل از سران قوا را برای اجرای بهتر سند تحول قضایی مطرح کرد. به گزارش الف، توکلی در بخشی از نامه خود به سید ابراهیم رئیسی آورده: سند تحول قضایی، منبعث از تکالیف تعیین شده در اصل ۱۵۶ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌های بسیار مترقی دارد که اجرای آن نیازمند مدیران جهادی و با انگیزه، بودجه و امکانات اقتصادی و از همه مهم‌تر، مطالبه‌گری مردم است. وی افزود: برای وفاق و همدلی سه قوه در اجرای این سند بسیار مؤثر در کارآمدی قوا، پیشنهاد می‌گردد برای عملیاتی کردن مأموریت‌های هفت‌گانه سند تحول قضایی، شورایی از مدیران عالی سه قوه تشکیل شده و نتایج به صورت مستمر به استحضار مردم عزیز ایران اسلامی رسانده شود. مستحضرید سند مذکور نه تنها مطالبات بحق مردم را نسبت به دستگاه عدلیه، بلکه مطالبات به نظام اسلامی را نیز افزایش داده است، بنابراین ضرورت دارد دستگاه قضا نسبت به انجام مأموریت خطیر خود مصمم‌تر از گذشته عمل کند.

 

عذرخواهی محسن هاشمی بابت مواضع خواهرش

  خبر دیگر اینکه، محسن هاشمی، بابت مواضع بحث برانگیز خواهرش از مردم عذرخواهی کرد و در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فائزه هاشمی از او خواست که این مواضع را اصلاح کند. فائزه هاشمی اخیراً گفته که دوست داشته ترامپ در انتخابات امریکا رأی بیاورد شاید فشارهای او منجر به تغییراتی در فضای سیاسی ایران شود. به گزارش ایسنا، روز گذشته محسن هاشمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صحبت‌های خواهرش متأسفانه دل اکثر دلسوزان آیت‌الله هاشمی و دل خانواده ما را رنجاند، از مردم هم عذرخواهی کرد. او همچنین در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فائزه هاشمی با اشاره به اینکه مواضع وی برخلاف دلسوزان ایران و آیت‌الله هاشمی بوده، نوشته: «می‌دانم که در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رئیس جمهوری کشور بیگانه امید ببندی ودم از استقلال بزنی! لذا ازتو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدید نظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.»

 

بمب شیمیایی در فضای انتخابات به روایت مشاور لاریجانی

 شنیدیم که، منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم اگر چه تأکید کرده که لاریجانی توانمندی بالایی برای اداره کشور و شناخت نسبت به مسائل داخلی و بین‌المللی دارد، اما گفته که او هنوز تصمیمی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری نگرفته است. به گزارش اعتماد آنلاین او با بیان اینکه لاریجانی طرفدارانی در میان هر دو طیف سیاسی کشور دارد، درباره دلایل اینکه هنوز به انتخابات ورود نکرده، گفته: متأسفانه به اندازه‌ای فضای انتخابات را مسموم و سم‌پاشی کرده‌اند که چهره‌ای مثل لاریجانی تمایلی به ورود به این عرصه ندارد. من تصور می‌کنم بمب شیمیایی در فضای انتخابات زده‌اند. لاریجانی از حاشیه‌ها پرهیز می‌کند. حقیقت‌پور با اشاره به درگیری‌های مجالس هشتم تا دهم تحت مدیریت علی لاریجانی توضیح داد: جای تأسف است که برخی از اصولگرایان ارزش سرمایه‌های کشور را نمی‌دانند و از مسیری در کشور حرکت می‌کنند که مسیر برنامه‌ریزی دشمنان و مسیر مورد تأیید منافقین است چراکه منافقین به‌دنبال این هستند که چهره‌های نظام را پرحاشیه‌ و مسأله‌دار نشان دهند. لاریجانی ۱۲ سال مجلس را به نحو احسن مدیریت کرد و حالا آقایان ۶ ماه در مجلس بوده‌اند و دارند فرار می‌کنند.

 

درخواست نخست‌وزیر اسبق قطر برای گفت‌و‌گوی کشورهای عربی با ایران

 دست آخر اینکه، «حمد بن جاسم بن جابر» نخست‌وزیر اسبق قطر در رشته توئیتی خواستار گفت‌و‌گوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران شد. به گزارش جماران؛ وی نوشت: امروز بعد از پایان تنش بین کشورهای عضو شورای همکاری و رسیدن دولت جدید به کاخ سفید من بار دیگر معتقدم فرصت برای گفت‌وگو همچنان پابرجاست. توصیه می‌کنم این فرصت مغتنم شمرده شود و روی تنش فعلی میان امریکا و ایران بویژه با وجود دولت بایدن حساب باز نکنند. نخست‌وزیر اسبق قطر همچنین تأکید کرد: پیشتر هنگام تشدید تنش امریکا در زمان دولت ترامپ گفتم که بازکردنِ در گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] می‌تواند نتایج مهمی برای منطقه رقم بزند؛ چرا که این گفت‌وگو شاید به تنش در منطقه پایان دهد و اعتماد بین دو سوی خلیج [فارس] را تقویت کند. وی نوشت: ما نباید در آغاز این گفت‌وگو تردید کنیم؛ زیرا این گفت‌وگو به حل تنش‌های زیاد در اطراف ما کمک خواهد کرد. ما می‌دانیم که دیدگاه‌های مختلفی میان ما و ایران در خصوص مسائل مختلف وجود دارد؛ ولی این مسأله نباید مانع از انجام گفت‌وگو با ایران شود؛ چرا که ما با کشورهایی همکاری داریم که در بسیاری از چیزها با آنها هم‌رأی نیستیم.

*********************************

روزنامه شرق **

‌سفر  نخستین مقام آمریکایی به صحرای غربی

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و شمال آفریقا، به صحرای غربی سفر و با وزیر خارجه مراکش دیدار کرد. این سفر کمی قبل از افتتاح رسمی کنسولگری آمریکا در صحرای غربی صورت گرفته است.

 

‌رفع  محدودیت‌های دیپلماتیک آمریکا  با  تایوان

آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی به اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در ارتباط با رفع محدودیت‌های دیپلماتیک در قبال تایوان خبر داد. پمپئو اعلام کرد آمریکا به محدودیت‌های «داوطلبانه» خود در ارتباط با تماس با مسئولان تایوان پایان خواهد داد. چنین امری می‌تواند ناخشنودی چین را در پی داشته باشد و به تنش سیاسی و اقتصادی پدید‌آمده بین این کشور و آمریکا بیفزاید.

 

‌‌ارتقای  ارتش هند  با  اجاره  اموال نظامی

هند کشتی‌های جنگی خود را با سه تفنگ دریایی ۱۲۷‌ میلی‌متری کالیبر متوسط از ارتش آمریکا مجهز خواهد کرد. ماه گذشته، دهلی‌نو دو هواپیمای بدون سرنشین با مقاومت طولانی و ارتفاع بالا را نیز به‌صورت اجاره وارد نیروی دریایی خود کرد.

 

استقرار  سامانه‌های  پاتریوت  و  گنبد آهنین

سامانه موشکی پاتریوت که برای رهگیری موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود و سامانه دفاعی گنبد آهنین که برای موشک‌های کوتاه‌برد طراحی شده‌اند، در جاده ایلات در جنوب اسرائیل دیده شدند. پیش از این رسانه‌های اسرائیلی از استقرار این تجهیزات خبر داده بودند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات