صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۶۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۲ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نظام جمهوری اسلامی حق ندارد وضع دفاعی کشور را جوری قرار بدهد که یک آدم بی‌عرضه‌ای مثل صدام‌حسین بتواند بیاید شهر تهران را بمباران کند، موشک بزند و هواپیمای میگ ۲۵ او بیاید روی آسمان تهران حرکت کند و کاری از دست نظام برنیاید. (19/10/1399) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز

ماینرها و برق یارانه‌ای

خاموشی بزرگراه‌ها یا خاموشی نوبه‌ای موضوعی است که این روزها همه مردم با آن آشنا هستند. کمبود برق و انرژی در شرایطی رخ داده است که به نظر می‌رسد با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، استخرها و... مصرف انرژی می‌بایست با کاهش مواجه باشد. یکی از مهمترین دلایلی که برای این موضوع ذکر شده است، فعالیت مجاز و یا غیرمجاز ماینرها برای استخراج بیت کوین می‌باشد. مصرف یک دستگاه ماینر تقریبا معادل مصرف برق 24 خانواده می‌باشد. با توجه به اینکه فعالیت این دستگاه‌ها مستمر می‌باشد در ساعات اوج مصرف فشار زیادی بر روی شبکه برق کشور ایجاد می‌کند. هزینه تولید برق در ایران چیزی حدود 5 تا 7 برابر هزینه‌ای است که در حال حاضر از مصرف کنندگان دریافت می‌شود. این موضوع باعث شد که دولت برای مدیریت مصرف، مجوز فعالیت ماینرها را با این شرط صادر کند که قیمت برق برای آن‌ها به قیمت واقعی محاسبه شود. در حال حاضر حدود 300 مگاوات توسط ماینرهای مجاز و بیش از 300 مگاوات نیز توسط ماینرهای غیرمجاز مصرف می‌شود. برخی کارشناسان میزان مصرف غیر مجاز برای این دستگاه‌ها را تا حدود 500 مگاوات نیز تخمین می‌زنند و شواهدی نیز برای این سناریو مطرح می‌کنند. در حال حاضر که در اوج زمستان هستیم و مصرف سایر حامل‌های انرژی به ویژه گاز افزایش چشم‌گیری داشته است، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در برخی از نقاط کشور برای جلوگیری از افت فشار گاز با سوخت‌های دیگر مانند گازوئیل و مازوت جایگزین می‌شود. در حال حاضر ماینرهای غیرمجاز شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و شرکت برق برای معرفی آنها جایزه 10 میلیون تومانی را تعیین کرده است ولیکن افزایش قیمت بیت کوین از حدود 7 هزار دلار به بالای 30 هزار دلار باعث شده است که سودجویان، منافع شخصی خود را بر منافع حیاتی عموم مردم ترجیح دهند. ذکر این نکته ضروری است که افزایش قیمت بیت کوین باعث شده که استخراج این رمز ارز حتی با قیمت برق آزاد بسیار سودآور باشد. در شرایط فعلی دو اقدام کاملا ضروری به نظر می‌رسد: 1- اینکه با توجه به مصرف برق بالای این دستگاه‌ها شرکت برق از روش‌های فنی مانند بررسی میزان مصرف و یا استمرار مصرف بالا و... نسبت به شناسایی متخلفین اقدام کند و به معرفی آنها توسط مردم بسنده نکند. 2- برخورد قضایی با مجرمین به گونه‌ای باشد که هم برای مجرم و هم برای ناظرین بازدارنگی لازم را ایجاد کند. (نویسنده: علی کارگر)

 

▼گزارش روز

توافق مبهم

امیر قطر برای شرکت در چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سفر کرد و مورد استقبال ولیعهد سعودی قرار گرفت. در این نشست پادشاه بحرین به دلیل بهبود روابط قطر با عربستان حضور پیدا نکرد. اکنون در این رابطه سوالی مطرح می‌شود که بنابر چه دلایلی عربستان برای بهبود رابطه با قطر از خود انعطاف نشان داده است؟

 

گزاره‌های خبری:

1- عربستان بعد از شکست ترامپ در انتخابات آمریکا دچار نوعی سرخوردگی شده است. این سرخوردگی نشات گرفته از یک نوع احساس تنهایی و ایجاد یک خلا امنیتی در جهت همکاری مداوم آمریکاست. در واقع عربستان در گام اول به دنبال پرکردن خلا آمریکا برای خود از طریق یک اجماع‌سازی عربی در برابر تهدیدات منطقه‌ای است.

۲- عربستان با این اقدام قصد دارد که دوباره قطر را وارد محور وهابی- عبری منطقه کند. در طول چند سال گذشته که قطر با تحریم‌های اقتصادی از سوی سه کشور عربی همراه  بود، گرایش دوحه به تهران و آنکارا بیشتر شد. برای عربستان نزدیکی بیش از اندازه یک کشور عربی به ایران و ترکیه به منزله تضعیف توازن منطقه‌ای به ضرر ریاض است.

۳- عربستان این‌گونه نشان داده که ایجاد رابطه با قطر براساس یک سری شروط بوده است. به عنوان مثال منابع خبری اعلام کردند که عربستان ایجاد توافق با قطر را منوط به عدم شکایت دوحه از ریاض کرده است. این درحالی است که وزير خارجه قطر این امر را تکذیب کرد و گفت:« ما به دنبال آن نيستيم که دولتي براي ديگري شرط تعيين کند.»

گزاره پایانی: عربستان اکنون در یک برزخ امنیتی و سیاسی به سر می‌برد که شکست‌های میدانی آن در یمن و سیاسی در سطوح مختلف منطقه‌ای، منجر به ایجاد رفتارهایی بر مبنای دوگانگی امنیت‌محوری شده است. عربستان از یک سو با شکست ترامپ خود را بازنده اصلی تحولات منطقه‌ای می‌داند و از سوی دیگر با از دست دادن کشورهای غربی منطقه خود را بازنده قدرت‌های منطقه‌ای می‌داند. همچنین عربستان این گزاره را در سر می‌پرواند که جذب قطر و ایجاد روابط پایدار با این کشور، در آینده منجر به ایجاد همسویی قطر با رژیم صهیونیستی شود. زیرا از منظر سعودی‌ها این امر در صورت امکان تهدیدات امنیتی ایران را افزایش خواهد داد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                              

صبر ایران را امتحان نکنید

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی از نمایش شهرهای موشکی ایران در سواحل نوشت: اگر به ماجرای نمایش تونل‌های موشکی سپاه برگردیم باید گفت طبق اظهار نظر برخی تحلیلگران نظامی این تونل‌ها اعماقی از زمین تاسیس شده که حتی با حمله اتمی هم نابود نمی‌شوند و در واقع این نمایش پیامی به کشورهای متحد آمریکا در منطقه می‌باشد که دست از تشویق ترامپ برای حمله به ایران بردارند چون حتی اگر وی حمله اتمی به ایران کند نخواهد توانست توان بازدارندگی ایران را از بین ببرد و در مقابل ایران تأسیسات حیاتی همه کشورهایی را که شریک آمریکا در این جرم می‌باشند را نابود خواهد کرد. پیغام به وضوع این است که هم آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و هم عرب‌های متحد اسرائیل بدانند ایران سال‌هاست خود را برای چنین شرایطی آماده کرده و همه سناریوها، حتی بدترین‌شان را، پیش‌بینی نموده و واکنش مناسب به آن را نیز آماده کرده‌اند. پس نباید صبر ایران را به چالش بکشند، در آن صورت ممکن است طوفانی به پا شود که همه را با هم نابود کند و این‌گونه نخواهد بود که تصور کنند ایران حتی با اصابت یک یا دو بمب هسته‌ای به خاک آن، مانند ژاپن در جنگ جهانی دوم تسلیم خواهد شد.

 

▼ اخبار

کابوس آمریکایی‌ها از عین‌الاسد

یک روزنامه آمریکایی در سالگرد سیلی موشکی ایران به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه «عین‌الاسد» در آمریکا نوشت: نیروهای آمریکایی با این که از هجوم موشک‌های ایران در عین‌الاسد جان سالم به در بردند، اما با گذشت یک سال هنوز با عواقب آن مواجه‌اند. روزنامه «واشنگتن پست» یکشنبه شب به وقت تهران گزارشی منتشر کرد که در آن برخی نظامیان آمریکایی مستقر در عین‌الاسد هنگام حمله موشکی ایران گوشه‌هایی از خاطرات تلخ خود را افشا کرد. سرگرد «آلن جانسون» با به یادآوری موج‌های انفجار ناشی از حمله موشکی ایران گفت: «هنوز اضطراب دارم و هنوز کابوس می‌بینم و صدای موشک‌ها را به خاطر می‌آورم.» سرهنگ دوم «جاناتان جردن» افسر عملیات نیروی هوایی آمریکا در عین‌الاسد گفت، نمی‌توان تصور کرد که کسی از آسیب‌های روحی و روانی ناشی از این حمله موشکی در امان مانده باشد. «درو داونپورت» پرسنل دیگر ارتش آمریکا مستقر در عین‌الاسد نیز با بازگویی گوشه‌هایی از این ماجرا گفت، اولین موشک حدود ساعت یک و سی دقیقه بامداد به وقت محلی کنار یک خودروی ضد مین برخورد کرد. وی در ادامه گفت: «ابرهای قارچی قرمز و نارنجی را به یاد می‌آورم. این یکی از بدترین اتفاقاتی بود که تاکنون مشاهده کرده‌ام.»

بودجه برای فروپاشی

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور، اظهار کرد: اصلاحیه‌ای که دولت برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است ناقص است و نمی‌تواند مکملی برای بودجه ۱۴۰۰ باشد. در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت، ۳۳۲ هزار میلیارد تومان کسر بودجه پیش‌بینی می‌شود که منابع در نظر گرفته شده بودجه ۱۴۰۰ نیز موهوم و غیر واقعی است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بودجه‌ای که به مجلس آمد بیشتر به درد فروپاشی می‌خورد تا اداره کشور، گفت: بررسی‌های اولیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ حاکی از آن بود که کلیات بودجه باید رد می‌شد تا در مرحله بعد اصلاح شود که در ادامه با نامه رهبر معظم انقلاب مواجه و اصلاح بودجه با شروط اعلامی، آغاز شد. زاکانی تصریح کرد: در مرکز پژوهش‌ها گزارش‌های متنوعی داشتیم که بودجه ۱۴۰۰ می‌بایست رد شود، اما با افق در نظر گرفته شده برای اصلاح، تصمیم گرفته شد تا بودجه، اصلاح شود و امروز مجلس باید همت عالی جهت اصلاح بودجه داشته باشد و زبان گویایی برای ارائه گزارش اصلاحات به مردم داشته باشد. وی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه به گفته معاون رئیس جمهور و کارشناسان اقتصادی کاری بزرگ بود، افزود: این موضوع البته در بیانات اخیر رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان دیده نشد و مجلس مصمم به اصلاح این امور است. وی گفت: میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۸، ۱۵ میلیارد دلار بود و در سال ۹۹ به ۹ میلیارد دلار کاهش یافت که عمده آن صرف خرید نهاده‌های دامی، دارو و مواد روغنی شد که در نتیجه نادرست بودن چرخه توزیع با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد بودیم که قیمت‌های محصولاتی همچون مرغ بسیار افزایش یافت.

72 درصد مردم واکسن ایرانی را تزریق خواهند کرد

نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایرانیان درباره واکسن کرونا:

٪۶۰ امید زیادی به تولید واکسن ایرانی دارند

٪۳۰ اعتماد خیلی زیاد به واکسن داخلی دارند

٪۷۲ واکسن ایرانی را تزریق خواهند کرد

٪۲۱ واکسن داخلی را تزریق نخواهند کرد

٪۴۰ به واکسن‌های خارجی هیچ اعتمادی ندارند

٪۵۳ گفته‌اند اگر وزرات بهداشت واکسن خارجی را تایید کند آن را تزریق خواهند کرد.

 همچنین مشاهده شده که افراد گروه‌های سنی بالاتر در مقایسه با افراد جوان بیشتر پیگیر اخبار مربوط به کرونا هستند. با این وجود  ۲۳.۱ درصد از افراد پیگیری بسیار زیاد، ۳۰.۴ درصد پیگیری زیاد، ۲۲.۴ درصد تا حدودی پیگیر، ۱۰.۹ درصد پیگیری کم، ۸.۵ درصد پیگیری خیلی کم و ۴.۶ درصد اصلا پیگیر اخبار مرتبط به کرونا و تولید واکسن نبودند.

▼ اخبار کوتاه

وزیر بهداشت دو روز قبل از سخنان رهبر انقلاب درباره واکسن چه گفت؟/ نمکی چهارشنبه هفته گذشته در یک نشست مجازی گفته بود: ما از آمریکا و فرانسه به عنوان دو کشوری که عدم خرید از آنها مورد توجه هستند، خرید را ممنوع کرده‌ایم و برعکس، رفتیم به سراغ کشورهایی که از دیرباز با ما همکاری می‌کنند. وزیر بهداشت در پاسخ به سوال یکی از افراد در خصوص واکسن خارجی گفته: اینکه برخی عزیزان در واکسن خارجی تردید دارند، باید این نکته را عرض کنم که بنده که الان در خدمت شما هستم امکان ندارد زیربار چنین دریوزگی بروم و بگذارم جان هموطنانم در معرض خطر قرار گیرد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم فرآورده‌ای وارد کشور شود که کیفیت پایینی داشته باشد.

سازمان اتمی در حال طراحی راکتور آب سنگین است/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: سازمان انرژی اتمی در راستای ماده ۵ قانون «اقدام راهبردی»، بر اساس زمانبندی در حال طراحی یک راکتور مشابه با راکتور آب سنگین اراک پیش از نوسازی است. لایحه اصلاح قانون «بکارگیری سلاح توسط مامورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری» نیز تصویب کمیسیون شد.

مقام عراقی: فقط از ایران پیشنهاد واردات گاز داشته‌ایم/ سخنگوی وزارت برق عراق: ما در تلاش برای رفع بحران زنجیره انرژی در عراق هستیم و راستای رفع نیازهای گازی خود فقط از ایران پیشنهاد واردات گاز داشته‌ایم.

موفقیت واکسن ایرانی کوبایی در کارآزمایی بالینی/ مشاور وزیر بهداشت: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا اولین مرحله کارآزمایی بالینی را با موفقیت به پایان رساند.

روایت ضرغامی از آقا اجازه‌ها / رئیس پیشین صدا و سیما با بیان اینکه من به تعبیری معمولا می‌گویم «آقا اجازه‌ها» را اصلا قبول ندارم، گفت: آقا اجازه یعنی هر کاری می‌خواهید انجام بدهید باید از یک نظر اجازه بگیرید. من بارها شده بود که راجع به موضوعات مهمی از رهبری سؤال می‌کردم یا نامه می‌دادم و مرتب هم پیگیر بودم که ایشان پاسخ بدهند و در حوزه‌ای کار من بیشتر روشن شود؛ ایشان جواب نمی‌دادند و موضع نمی‌گرفتند. یعنی من تو را آنجا گذشته‌ام که بر اساس چهارچوبی که روز اول به تو داده‌ام و در این فرآیند هر وقت لازم باشد به شما یادآوری می‌کنم، کارت را انجام بدهی نه اینکه هر روز بگویی این کار را بکنم یا نکنم. پس کسانی که دنبال این هستند که هر روز جزئیات را از رهبری بپرسند، حتما کارشان غلط است.

 

 

آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات