صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۶۲۰

رویدادهای آمریکا آتش زیر خاکستر

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس گفت: با وجود آن‌که رهبر انقلاب بارها به ضرورت تشکیل شبکهٔ ملی اطلاعات و پلتفرم‌های ایرانی تأکید کردند، اما هرگاه قرار شد کاری انجام شود و هرگاه خواستیم حرفی بزنیم، برخی گفتند این‌ها دنبال فیلترینگ هستند، در حالی که ابداً شبکهٔ ملی اطلاعات به این معنی نیست.

سید نظام‌الدین موسوی، نمایندهٔ مردم تهران و رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در اختتامیهٔ پنجمین جشنوارهٔ رسانه‌ای ابوذر استان قزوین که صبح امروز در محل سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، ضمن اشاره به شهدای شاخص استان قزوین و گرامیداشت یاد و خاطرهٔ آن‌ها اظهار کرد: کار بسیار خوب و دقیقی را سازمان بسیج رسانه از مدت‌ها قبل در دستور دارد و با همکاری همهٔ نهادها و ارگان‌‌هایی که می‌توانستند کمک کنند، جشنوارهٔ بزرگ ابوذر را برگزار می‌کنند، و این کار خوب، در مسیر تولید محتوا در تمام استان‌ها برگزار می‌‌شود.

نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ابوذر محمل و محفل عرضهٔ تولیدات فرهنگی و رسانه و قرار سالیانه برای اهل فرهنگ و رسانه است و از این منظر اثرگذار است.

موسوی با اشاره به این‌که امروز فارغ از جریانات سیاسی داخلی، همهٔ اهالی رسانه در ابوذر احساس قرابت دارند، اظهار کرد: ویژگی جشنواره این است که طیف‌های مختلف را در بر می‌گیرد و همه احساس نشاط و مشارکت در این رویداد مهم را دارند.

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس اظهار کرد: بسیج رسانه با وجود آن‌که از سازمان‌های متأخر بسیج است، اما در حوزهٔ خود بسیار خوش درخشیده و اثرگذار بوده، لذا اکنون می‌بینیم این شبکهٔ عظیم رسانه‌ای شکل گرفته و به‌عنوان یک نهاد مردمی در تمام استان‌های کشور ریشه دوانده است و به‌وضوح می‌بینیم که چتر فراگیری برای طیف‌های مختلف درون چارچوب نظام ایجاد کرده است.

نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مؤلفه‌های اصلی قدرت در دنیا اظهار کرد: امروز دنیا شاکلهٔ اصلی اقتدار را از رسانه می‌گیرد، البته این به آن معنی نیست که بخواهیم سایر سرچشمه‌های قدرت و اقتدار را انکار کنیم.

این نماینده ٔمجلس، مؤلفه‌های سنتی قدرت را برشمرد و در ادامه اظهار کرد: در دنیای نوین یک مؤلفه که شاید در گذشته کمرنگ‌تر بود اما امروز دارد تبدیل به منشأ اصلی قدرت می‌شود و خود را نشان می‌دهد، قدرت رسانه یا در مفهومی گسترده‌تر قدرت اقناع افکار عمومی است.

وی رسانه‌ها را فرصت و ابزاری حساس و مؤثر خواند و افزود: ابزار اقناع افکار عمومی رسانه است و اگر کشوری از آن برخوردار نباشد، ولو اگر از سایر منابع قدرت برخوردار باشد نمی‌تواند در دنیا جایگاه خود را تثبیت کند، امروزه در تحولات صحنهٔ بین‌الملل آن‌چه مردم و فرهنگ‌ها را به هم ربط می‌دهد اخبار تحولات دنیا از دریچهٔ رسانه‌ها است.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس عنوان کرد: کشوری که دارای قدرت رسانه‌ای باشد می‌تواند واقعیت‌های دنیا، ملت‌ها و کشورهای دیگر را بر اساس اهداف خود نشان دهد و هرچه زمان می‌گذرد این قدرت بر سایر منابع اقتدار تفوق پیدا می‌کند.

موسوی به نقش و اثر رسانه در سیاست امروز جهان اشاره کرد و افزود: روی کار آمدن ترامپ، محصول یک کار رسانه‌ای بود، او ابزار رسانه را داشت و بلد بود از آن استفاده کند، در واقع ترامپ از طریق شبکه‌های اجتماعی و از طریق پلتفرم توییتر توانست خود را بالا بیاورد و بر افکار عمومی تفوق پیدا کند.

نمایندهٔ مردم تهران هم‌چنین عنوان کرد: آن‌چه که فضای انتخابات اخیر آمریکا را در افکار عمومی شکل داد باز هم رسانه بود، همهٔ آن‌چه مشاهده کردیم یک رویارویی رسانه‌ای بود و آن‌چه عرصهٔ سیاست و قدرت را مشخص می‌کرد رسانه بود.

وی افزود: در این فضا، یک‌سو ترامپ و شبکه‌های اجتماعی، توییتر و اکانت‌های کاربران و هواداران او قرار داشت و یک سو رسانه‌های سنتی و اصلی آمریکا بودند.

موسوی اظهار کرد: در نهایت مشاهده کردیم زمانی که این ابزار قدرتمند رسانه برای عوامل اصلی قدرت آمریکا، دردسرساز شده و منجر به اتفاقات بعد از انتخابات آمریکا شد، آن‌ها به‌سرعت صفحات ترامپ و هوادارانش را بستند و تریبون‌های مربوط به ترامپ و هوادارانش را حذف کرده و این ابزار قدرت را از دستش گرفتند و نگذاشتند حاکمیت آمریکا در معرض خطر قرار بگیرد.

این نمایندهٔ مجلس تأکید کرد: البته تبعات سیاسی این رویدادهای پس از انتخابات در آمریکا مانند آتش زیر خاکستر است.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر یک‌دهم اتفاقاتی که در کنگرهٔ آمریکا رخ داد، در کشور دیگری رخ می‌داد، آمریکا علیه آن کشور در دنیا غوغا به‌پا می‌کرد، تجربهٔ مشابه آن رخدادهای سال ۸۸ ایران بود، تصویر آن دختری که کشته شد در خیابان تهران را تبدیل به ویدئوی ترند اول در یوتویوب کردند و چه‌طور آن را از رسانه‌ها و ابزارهای اجتماعی هم‌رسانی کردند، اما تصویر زنی که در کنگرهٔ آمریکا تیر خورد را ببینید، چقدر اجازه دادند در رسانه‌های‌شان این را منعکس کنند، در فضای مجازی هم به بهانهٔ نفی خشونت تمام آن را حذف کردند.

موسوی ضمن تأکید بر ضرورت پرداختن جدی به این مؤلفه قدرت در کشور، تصریح کرد: ما به لحاظ زیر ساختی تا فلان روستا اینترنت پرسرعت می‌بریم اما برای این‌که چه محتوایی به مردم می‌رسانیم، تقریباً هیچ‌کسی متولی نیست.

این نمایندهٔ مجلس افزود: بیش از ۱۰ سال قبل رهبر انقلاب، شورای‌عالی فضای مجازی را شکل دادند، آن زمان هنوز پیچیدگی و اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی به این شکل نبود، اما چه‌کاری صورت گرفت؟ گویا یک عده تصمیم گرفتند کشور در این زمینه به استقلال نرسد و به چیزی دست پیدا نکند.

نمایندهٔ مردم تهران عنوان کرد: با وجود آن‌که رهبر انقلاب بارها به ضرورت تشکیل شبکهٔ ملی اطلاعات و پلتفرم‌های ایرانی تأکید کردند، اما هرگاه قرار شد کاری انجام شود و هرگاه خواستیم حرفی بزنیم، برخی گفتند این‌ها دنبال فیلترینگ هستند، در حالی که ابداً شبکهٔ ملی اطلاعات به این معنی نیست.

وی تصریح کرد: این زمین بازی امروز زمین دشمن است، حتی زمانی که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، ساختار و امنیت آمریکا را تهدید می‌کند این ابزار را از او می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند اقدامی کند، لذا این زمین کاملاً در خدمت و اختیار قدرت اصلیِ آمریکاست.

موسوی اظهار کرد: وقتی ما می‌گوییم شبکهٔ ملی اطلاعات را در کنار این‌ها تجهیز کنیم و پلتفرم تهیه کنیم به این خاطر است که بتوانیم قوی شویم و اگر یک روز آن‌ها در این حوزه هم ما را تحریم کردند و دسترسی ما را بستند، بتوانیم بدون مشکل زیرساخت‌هایمان را حفظ کنیم.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی اظهار کرد: متأسفانه امروز مسؤولان امر تلاش جدی نمی‌کنند و انگیزهٔ لازم را ندارند و بودجه‌ای برای این موضوع نمی‌گذارند ولی این کار از نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی بر می‌آید که امیدواریم این شخصیت‌های جوان انقلابی در جایگاه‌های مؤثر قرار بگیرند و این کار را انجام دهند.

وی عنوان کرد: در گذشته زمانی‌که جوانان این کشور خواستند صنعت هسته‌ای کشور را بومی کنند، برخی مانند انجمن فیزیک ایران بیانیه دادند و اعلام کردند که این امر شدنی نیست و هرکس که ادعای بومی‌سازی دانش هسته‌ای را می‌کند دروغ می‌گوید، اما در مقابل این تفکر مأیوس، دیدیم که انرژی هسته‌ای بومی شد.

موسوی اظهار کرد: در ماجرای تولید واکسن داخلی نیز، برخی تلاش کردند این دستاوردها را زیر سؤال ببرند و بگویند دانشمندان ما نمی‌توانند واکسن تولید کنند و حتی تلاش کردند با فشار، در جریان خرید واکسن خارجی تسریع شود به‌نحوی که تمام نیاز داخل واکسن خریداری شود و دیگر نیازی به واکسن داخلی نباشد. اما در نهایت واکسن برکت رونمایی شد و برنامهٔ خرید واکسن جهت حل نیاز کادر درمان و گروه‌های پرخطر نیز در جریان است.

نمایندهٔ مردم تهران در پایان عنوان کرد: هراندازه که برخی بگویند ما در فضای مجازی و زیرساخت مجازی نمی‌توانیم شبکهٔ ملی اطلاعات و پلتفرم ملی داشته باشیم، در اشتباه هستند و ما در آینده با عزم جوانان‌ این مرز و بوم خواهیم توانست این عرصه را نیز فتح و این اهداف را محقق کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات