بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۷۶۴۶

مصوبه اخیر مجلس چگونه دشمنان را هراسان ساخت؟/ رمزگشایی از وحشت مشترک آژانس و اتحادیه اروپا

این آخرین فرصتی است که از سوی جمهوری اسلامی ایران به طرفهای مقابل در این خصوص داده شده و عواقب و تبعات انتخاب هرگونه رفتار و اقدامی ، بر عهده همان طرف می باشد
طی روزهای اخیر، سیگنالهای خاصی از "اتحادیه اروپا" و " آژانس بین المللی انرژی اتمی" در قبال کشورمان و پرونده برجام قابل مشاهده است. این سیگنالها، روایتگر نگرانی واقعی تروییکای اروپایی و رافائل گروسی مدیر کل آژانس نسبت به آینده توافق هسته ای با ایران است. گویا برای نخستین بار از زمان خروج دولت آمریکا از برجام، بازیگران اروپایی متوجه شده اند که ناچارند برای حفظ توافق هسته ای با کشورمان هزینه بدهند! این نخستین ثمره مصوبه اخیر مجلس تحت عنوان "اقدام راهبردی برای لغو تحریها "  می باشد. مصوبه ای که "تعهد پذیری یکجانبه ایران در برجام" را ناممکن و در مقابل، "تعهد پذیری طرف مقابل در ازای انجام تعهدات ایران" را ممکن و عملیاتی جلوه خواهد داد.

چرا مدیر کل آژانس نگران است؟!
 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا  هشدار داد که تنها چند هفته برای احیای توافق هسته ای  فرصت باقی مانده است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» که ماه گذشته به تصویب مجلس ایران رسید گفت: «باید آن را جدی بگیرم زیرا قانون است.» مجلس ایران در این مصوبه دولت را موظف کرده است تا در صورت عدم اجرای تعهدات طرف های دیگر برجام پس از دو ماه از زمان تصویب این قانون به نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی که فراتر از پروتکل الحاقی و براساس برجام به اجرا در می آید خاتمه دهد.

همگان به یاد دارند که "رافال گروسی" حدود یکسال قبل و زمانی که پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در آژانس توسط بازیگران اروپایی ارائه شد، با لحنی هشدار آمیز نسبت به بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت هشدار داده بود! حالا چه شده است که "گروسی" نسبت به از بین رفتن برجام نگران است؟! دلیل نگرانی وی مشخص است! او به درستی دریافته است که اکنون با یک "مصوبه " و " قانون" طرف است! این مصوبه، لازم اجراست و دیگر به آمریکا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا اجازه استمرار این "بازی یکطرفه" را نخواهد داد.گروسی و مقامات آژانس حق دارند بابت اینکه دیگر قدرت "بازی تاکتیکی-نبلیغاتی" خود را علیه ایران در شورای حکام از دست می دهند ، نگران و ناراضی باشند! در سایه فقدان یک " سند حقوقی و مبنایی" که می توانست پیام آور" عزم ایران مبنی بر مواجهه با بدعهدی طرف مقابل" باشد، آژانس به خود اجازه داد تا مطالبات سیاسی ، غیر حقوقی و فراپادمانی خود را از کشورمان به عناوین و بهانه های گوناگون مطرح کند.

جوزپ بورل هم نگران است!
ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در ایران را موجب «نگرانی عمیق» این اتحادیه دانسته است! بنابر ادعای، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در تاسیسات فردو می تواند از نظر تکثیر جنگ افزارهای هسته‌ای به طور بالقوه پیامدهای شدیدی به دنبال داشته باشد. او همچنین افزود که غنی سازی در این سطح برخلاف مفاد برجام محسوب می شود.وی همچنین مدعی است که  اقدام ایران در «شرایط حساس کنونی» می تواند تلاش های صورت گرفته برای پیشبرد روند دیپلماتیک را زیر سوال ببرد. وی از ایران خواست تا «بدون تاخیر» و ضمن پرهیز از برداشتن گام های دیگر در اقدام خود تجدیدنظر کند.چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، جوزپ بورل در این بیانیه ضمن تاکید بر تعهد «قاطعانه» اتحادیه اروپا به برجام به عنوان یکی از عناصر جلوگیری از تکثیر سلاح های هسته ای در جهان، لزوم همکاری «کامل و به موقع» ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را خاطرنشان کرده است.

رمزگشایی از نگرانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در برهه فعلی چندان دشوار نیست! اتحادیه اروپا طی حدود سه سال اخیر( که از خروج دولت ترامپ از برجام سپری شده است ) ، نه تنها عزمی برای "عمل به تعهدات برجامی " خود در قبال کشورمان نداشته، بلکه ضمن بازی در زمین ایالات متحده و دولت ترامپ، سعی در تسریع و تکمیل اجزای استراتژی "مهار همه جانبه ایران" داشت. بازی ضد ایرانی مشترک دولت ترامپ و دولتهای اروپایی،اکنون به گونه ای دیگر ( بر اساس قواعد تاکتیکی جدید) و در دوران بایدن نیز ادامه خواهد داشت.

پیامی که آژانس و اروپا دریافت کرده اند
در حال حاضر، بازی برای غرب  به مراتب نسبت به آنچه تصور می کرد، پیچیده تر شده است! اکنون دولت جو بایدن، تروییکای اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی، تنها دو گزینه پیش رو دارند :"بازگشت عملیاتی و واقعی به برجام" یا "پذیرش تبعات از بین رفتن توافق هسته ای"! تا قبل از این، کشورهای اروپایی و آمریکا تصور می کردند که گزینه و راه سومی نیز در این خصوص وجود دارد! آن راه، همان " حفظ تعهدات ایران در عین عدم تعهد پذیری غرب" بود! با این حال، مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی این پیام را به طرف مقابل انتقال داده است که "تاریخ مصرف بازی دوگانه و نخ نمای غرب در قبال ایران و برجام" به پایان رسیده و اکنون، توپ کاملا در زمین طرف مقابل می باشد.

مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، در آینده نیز نقش مهمی در تنظیم رفتار و گفتار بازیگران غربی،  در قبال کشور و ملت ایران ایفا خواهد کرد. همچنین این اقدام می تواند مطلع و نقطه عطفی در  خصوص "تقویت دیپلماسی پارلمانی" جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل باشد. همگان به یاد دارند که در جریان برگزاری سلسله مذاکرات منتهی به انعقاد توافق هسته ای ،آمریکا و طرفهای اروپایی از "قوانین و مصوبات کنگره آمریکا و پارلمان اروپا" به مثابه یک " خط قرمز" در مذاکرات یاد کرده و حتی تعلیق یا رفع آن تحریمها را منوط به همکاری و رضایت پارلمانهای کشورهای خود می دانستند! حال چگونه آنها در برابر قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی، تا این اندازه برآشفته شده اند؟! در هر حال، طی هفته های آتی، این غرب و آژانس هستند که باید در خصوص سرنوشت برجام و بازگشت واقعی یا امحای آن دست به انتخاب بزنند. این آخرین فرصتی است که از سوی جمهوری اسلامی ایران به طرفهای مقابل در این خصوص داده شده و عواقب و تبعات انتخاب هرگونه رفتار و اقدامی ، بر عهده همان طرف می باشد....
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات