بین الملل >>  بین الملل >> تیتر یک بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۶۵۵

طبل تو خالی دموکراسی امریکا به صدا در آمد

با قطعی شدن پیروزی دموکرات ها و پایان یافتن سلطه جمهوری خواهان برامریکا شرایط برای ترامپ غیرقابل  تحمل شد و او هوادارانش به شورش در واشنگتن دعوت کرد
با قطعی شدن پیروزی دموکرات ها و پایان یافتن سلطه جمهوری خواهان برامریکا شرایط برای ترامپ غیرقابل  تحمل شد و او هوادارانش به شورش در واشنگتن دعوت کرد. براساس آخرین آمار ، براثر حمله روز چهارشنبه به کنگره تاکنون حداقل 5 نفر کشته و نزدیک به 100 نفر هم زخمی شده اند. روز چهارشنبه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.
با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف شدند اما در نهایت به قول «جو بایدن» چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا ، «تروریست های داخلی آمریکا » موفق شدند کنگره را تصرف کنند. اما رفتار دوگانه پلیس کاملا مشهود و واضح بود  هنگام ورود سفید پوستان هیچ ممانعتی از ورود انها به ساختمان کنگره نشد و در حالی اگر این اعتراضات توسط سیاه پوستان انجام میشد قطعا پلیس طوری دیگری وارد عمل میشد و آمار تلفات جور دیگری بود.همان طور که چندی پیش در مقابل کنگره تظاهرات« جان سیاهان باارزش است» را برپا کردند صدها نیروی نظامی در مقابل سیاه پوستان صف کشیدند !در حالی که در این اغتشاشات سفیدهای حامی ترامپ بدون درگیری و مقاومتی وارد ساختمان کنگره شدند، روزنامه انگلیسی گاردین نیز با انتشار عکسی برخورد دوگانه پلیس امریکا نیز اشاره کرد.
توییتر،اینستاگرام  فیس بوک علیه ترامپ
پژوهش ها نشان داده است که استفاده از ادبیات ستیزه جویانه و تند از سوی سیاستمداران احتمال بروز خشونت های سیاسی را افزایش می دهد ؛ در همین راستا نقش توئیت های دونالد ترامپ را در تحریک هوادارانش نمی توان نادیده گرفت. رئیس جمهوری آمریکا آنچنان خطرناک شده است که فیسبوک و اینستاگرام تصمیم گرفته‌اند حساب کاربری وی را فعلا به‌طور نامحدود و دست‌کم تا پایان دوران ریاست جمهوری او و انتقال کامل قدرت در ۲۰ ژانویه مسدود کنند. در عین  حال فیس بوک تمامی عکس ها و فیلم های این اعتراضات را پاک کرد زیرا مدعی است این طور عکس ها اشاعه دهنده خشونت است.درپی این اتفاقات نیز توییرحساب کاربری ترامپ را مسدود کرد و به نوعی صدا و تریبون وی را خاموش نمود.
اعتماد از دست رفته جامعه جهانی به امریکا
با همه این اتفاقات جو بایدن پیروز انتخابات است و ترامپ مجبور است چند روز دیگر کاخ سفید را ترک کند ولی وی علاوه بر اعتماد از دست رفته جامعه جهانی به امریکا کشوری دو قطبی برای بایدن بر جای گذاشته.
در پی این اغتشاشات  که معترضین  مواد منفجره ، آجر و شیشه نوشابه پرتاب میکردند و اسلحه همراه داشتند شهردار واشنگتن تا روز تحلیف بایدن حالت فوق العاده اعلام کرد.
 ادامه موج استعفا در کاخ سفید
روز پنج شنبه موج استعفا و کناره گیری در کاخ سفید و کابینه ترامپ به راه افتاد. «بتسی دووس» وزیر آموزش آمریکا در نامه استعفای خود طی روز پنجشنبه دونالد ترامپ را از بابت دامن زدن به تنش ها طی حمله خشونت آمیز روز چهارشنبه به کنگره به عنوان جایگاه دموکراسی کشور مقصر دانست. او اظهار کرد: «هیچ تردید و اشتباهی در خصوص تاثیر لفاظی های شما (ترامپ) بر وضعیت وجود نداردو این برای من یک نقطه عطف است.»
« ایلین چاو» وزیر حمل و نقل آمریکا هم از سمتش استعفا کرد. وزیر حمل و نقل، همسر میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا است. او در دولت جورج بوش پسر به مدت هشت سال وزیر کار بود. همچنین استیون ساند، رئیس پلیس کنگره آمریکا نیز استعفایش را اعلام کرده و گفت که ما آماده یک اعتراض دموکراتیک بودیم و هرگز گمان نمی کردیم که اینگونه مورد حمله قرار بگیریم. از سوی دیگر مایکل استنگر مسئول امنیت مجلس سنا نیز از سمتش استعفا کرده و میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا گفت که استعفای او را قبول کرده است.
اوباما:بی آبرویی و شرمساری برای امریکا
 
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما در واکنش به حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ساختمان کنگره و اخلال در جلسه کنگره برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» بعنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا گفت: «لحظه بی‌آبرویی و شرمساری بزرگ برای ایالات متحده آمریکا بود 》.
برخی از منتقدان ترامپ پس از حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن او را به تلاش برای «کودتا» متهم کرده اند. «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت: «این یک فاجعه و روز وحشتناک برای آمریکا بود به خصوص زمانی که می‌بینید رئیس جمهور آمریکا این جمعیت را تحریک می‌کند و مستقیما مسئول توهمی است که آن‌ها درباره لغو نتایج انتخابات به وسیله مایک پنس، معاون رئیس جمهور یا کنگره آمریکا داشتند.»
جان بولتون افزود: «دونالد ترامپ هیچ حد و مرز و هیچ فلسفه‌ای ندارد، اکنون ترامپ باید هر چه سریع تر صحنه سیاسی آمریکا را ترک کند، من فکر می‌کنم او مطمئنا بعد از بیستم ژانویه هم تلاش خواهد کرد نفوذ به دست آورد، او مطمئنا الان هم نفوذ دارد، اما قدرت ندارد و این کاملا متفاوت است.»
 
جالب ترین اتفاق این است که « مایکل شروین »  دادستان کل موقت آمریکا تاکید کرده که هر کسی که در اغتشاش در ساختمان کنگره نقشی ایفا کرده باشد مشمول طرح اتهام فدرال می شود. این در حالی است که ترامپ متهم به تحریک معترضان به حمله به ساختمان کنگره بعد از حضورش در یک تجمع تحت عنوان "آمریکا را نجات دهید" در همان روز وقوع حمله شده است.
خبرنگاران از شروین پرسیدند آیا رئیس جمهور آمریکا ممکن است از بابت نقشش در "تحریک" حامیانش برای حمله به ساختمان کنگره با طرح اتهام و پیگرد قضایی مواجه شود. او پاسخ داد: نمی خواهم یک حرف را چند بار تکرار کنم. ما در این زمینه همه نقش آفرینان را بررسی می کنیم. هر کسی که نقشی داشته و هر موردی که مدارکی از وقوع یک جرم وجود دارد.
 حکومت ایالات متحده به دلیل نگرانی درباره نوع رفتار آنارشیک ترامپ یا چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را محاکمه می کند یا این که سربه نیست خواهد شد. پس از سقوط واشنگتن این احتمال تبدیل به یک لازمه برای حفظ ارزش های آمریکایی شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات