بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۷۶۵۶

آیا کره جنوبی، مستقل از آمریکاست؟

کره بخواهد پول ایران را به بانکهای آمریکایی منتقل کند که نباید اجازه چنین کاری به آنها داده شود. انتقال پول ایران به بانکهای آمریکا یعنی مصارده آن به نفع تروریستها توسط آمریکا خواهد بود.
نیروی دریایی سپاه پاسداران  15 دیماه یک کشتی متعلق به کره‌ جنوبی را به دلیل آلودگی نفتی در آب‌های خلیج فارس توقیف و به بنادر کشورمان منتقل کرد. گفته شده است کشتی کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی  بوده است.بر اساس اعلام نیروی دریایی سپاه، شناور کره جنوبی از مبداء بندر الجبیل عربستان عازم کره‌ بود.

در همین زمینه نیز سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد و در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند. 
وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز خواستار آزادی شناور توقیف شده خود بدون پروسه اداری شد. ساعاتی پس از آن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پنتاگون در جریان توقیف کشتی کره‌ای قرار گرفته و وضعیت را در منطقه تحت نظر دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در همین خصوص و با متهم کردن ایران به اخاذی اعلام کرد: "ایران به عنوان بخشی از تلاش آشکارش برای اخاذی از جامعه جهانی جهت کاستن از فشار تحریم‌ها، همچنان حقوق و آزادی‌های ناوبری را در خلیج فارس تهدید می‌کند." متهم سازی ایران در حالی توسط آمریکا صورت می گیرد که جمهوری اسلامی امنیت منطقه و تنگه هرمز برعهده  دارد. امنیتی که در سایه آن اقتصاد دنیا می چرخد. در همین زمینه گفته می شود روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تامین می شود عبور می کنند.
.
توقیف این شناور که به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان صورت گرفته است، بیانگر جدیت جمهوری اسلامی ایران به قوانین بین المللی دریانوردی است که حتی نسبت به تخریب زیست محیطی نیز بسیار حساس می باشد.  حال در این زمینه چند نکته اساسی وجود دارد: اولا جامعه بین المللی باید قدردان تلاشهای ایران در خلیج فارس و شاهرگ حیاتی دنیا ( تنگه هرمز) باشد که چطور سپاه پاسداران شبانه روز بستر تجارت بین المللی را ایجاد کرده است. جوسازی غرب در این مدت بیشتر به جهت تضعیف امنیت است که در نتیجه آن بتواند به اخاذی و برخورد دوگانه با کشورهای مختلف داشته باشند. حال که آمریکا بعنوان سارق بین الملی شناخته می شود، سیطره آن به خلیج فارس بدون شک در راستای بازی نقش دزدان دریایی خواهد بود.

دوما کره جنوبی نباید استقلال سیاسی خود را در راستای تامین سیاست امپریالیستی آمریکا، خدشه دار کند. بلوکه شدن دارایی های ایران در بانک های کره جنوبی به دلیل تحریم آمریکا هیچ توجیهی در وضعیتی که تحریم های سازمان ملل علیه ایران رفع شده، ندارد. اینکه کره تمام قوانین بین المللی را برای خوش رقصی به آمریکا، زیر پا می گذرد، وضعیت مطلوبی برای این کشور نخواهد بود. براساس اطلاعات اولیه کره جنوبی مابین 9 تا 11 میلیارد دلار پول ایران را بلوکه کرده است.

حال که کره جنوبی نزدیک 70 درصد انرژی خود را در سایه امنیتی که ایران بستر آن را فراهم ساخته است، را تامین می کند، نباید با سیاستهای آمریکا علیه ایران همراهی کند.
سوما، توقیف شناور کره ای به دور از سیاست های کره در همراهی با آمریکا علیه ایران صورت گرفته است، لذا بدیهی است که که آمریکا و کره جنوبی تلاش خواهند کرد، آن را به پولهای بلوکه شده ایران در کره مربوط کنند، بنابراین ایران باید نسبت به این موضوع باید حساس بوده و اجازه روپوش گذاری به تخلف شناور مورد اشاره ندهند.
 
البته در راستای تلاش کره جنوبی برای آزادسازی شناور متخلف شان، باید مسئله پولهای بلوکه شده نیز مطرح شود. نکته پایانی اینکه ممکن است کره بخواهد پول ایران را به بانکهای آمریکایی منتقل کند که نباید اجازه چنین کاری به آنها داده شود. انتقال پول ایران به بانکهای آمریکا یعنی مصارده آن به نفع تروریستها توسط آمریکا خواهد بود.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات