صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۷ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): خداى متعال بیخودى به کسى امتیاز نمى‏دهد. چرخ عظیم تاریخ اسلام و امتحان‌های دشوار، در همان دوران کوتاه، بر روى دوش فاطمه‌ سلام‌الله علیها بود. خدا او را انتخاب کرد و او توانست بشریت را نجات دهد. براى همین ائمّه‌ علیهم‌السلام این‏قدر براى آن بزرگوار تکریم و حرمت قائل‌اند. (۱۳۷۷/۷/۱۹) *سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا‌ سلام‌الله علیها تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز                 

تشدید خط تحریف

این روزها و به‌ احتمال قریب‌به‌یقین در آینده، اظهارنظر درباره نقش و جایگاه متغیرها و رخدادهای عرصه سیاست خارجی برای تأثیرگذاری در معادلات سیاست داخلی ایران افزایش پیدا کرده و خواهد کرد.

نکات تحلیلی: به­تازگی یک چهره اصلاح­طلب در جریان یک مناظره گفته که ایران نمی‌تواند در خصوص FATF در برابر جامعه جهانی بایستد! برخی دیگر می­گویند که باید قدر و فرصت انتخاب جو بایدن و بر سر کار آمدن دموکرات­ها در آمریکا را دانست و راه مذاکره و تعامل با جهان و تیم جدید سیاسی در آمریکا را در دستور کار قرار داد! آن دیگری هم می‌نویسد که کره‌ای‌ها به خاطر شرایط تحریم، از منابع ارزی ایران در بانک‌های خود حق نگهداری دریافت می­کنند؛ لذا کاسبان تحریم اجازه دهند با مذاکره، از منابع مالی ایران صیانت کنیم! آنچه در بالا به آن­ها اشاره شد فقط نمونه­هایی از اقدامات عوامل و عناصر جریان تحریف است. کار جریان تحریف نیز دادن آدرس غلط و منحرف ساختن افکار عمومی است. باید به‌تفصیل و با به راه انداختن جهاد تبیین، جریان تحریف را از میدان به در کرد، چراکه خسارت­های جریان تحریف قابل‌محاسبه نیست؛ اما آنچه در اینجا باید به‌اجمال پاسخ داد این‌که پیامد پذیرش FATF یعنی همه اطلاعات تجاری خارجی خود را در اختیار آمریکایی‌ها قرار بدهیم. این در حالی است که سالانه 80 میلیارد دلار تجارت خارجی ایران باوجود تحریم­های ظالمانه آمریکا انجام می‌شود و با آشکار شدن این اطلاعات، آمریکا به سهولت همه مسیرهای تجارت ایران را مسدود می‌کند. شرط لازم و عقلانی برای پذیرش FATF، برطرف شدن تحریم­هاست. پذیرش FATF در شرایط تحریم، موجب ایجاد تحریم مضاعف علیه اقتصاد کشور است. در ثانی، آمریکایی­ها با طرح موضوع مذاکره به دنبال متوقف ساختن توانمندی‌های دفاعی و منطقه­ای ایران هستند؛ ثالثاً در خصوص مسئله ایران و کره جنوبی، این موضوع ارتباطی به یک جریان سیاسی درون کشور ندارد؛ از قضا دراین‌باره پرسش اساسی آن است که چرا مذاکرات با طرف غربی و خاصه آمریکایی در جریان برجام، حتی در دوره اوباما نیز مسائل مالی و بانکی ایران را برطرف نساخت.

نکته پایانی: شکست جریان تحریم از مسیر شکست جریان تحریف می‌گذرد. ابزار مهم و اساسی در این زمینه نیز تبیین است. باید با منطق و استدلال و استنادات قوی، مردم را با برنامه‌ها و اهداف جریان تحریف آشنا کرد. چند ماه آینده نقطه اوج فعالیت‌های سیاسی جریان تحریف به شمار می‌آید. باید با هوشیاری و دقت، اقدامات جریان تحریف را رصد و تبیین کرد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                   

پیام رزمایش ارتش و سپاه به طرف‌های گستاخ

درحالی‌که تنها یک روز از رزمایش نیروی دریایی ارتش در آب‌های شمال اقیانوس هند و دریای عمان می‌گذشت، مرحله نخست رزمایش موشکی و پهپادی پیامبر اعظم (ص) ۱۵ سپاه پاسداران، روز جمعه در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد.

گزاره تحلیلی: ۱- از حیث امنیتی و سیاسی، انجام چند رزمایش در یک مقطع زمانی، آشکارا پیام اقتدار آمیخته با توانایی در سطح عملیاتی برای پاسخ در صحنه رویارویی احتمالی را به طرف گستاخ ارسال می‌نماید؛ به‌گونه‌ای که اگر اراده‌ای برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی در هر سطح و مقیاسی شکل گیرد، سطح پاسخ متقابل، قطعی، پرشدت و وسیع خواهد بود. ۲- اجرای انواع سناریوهای مختلف در سطح هوایی و دریایی نشان می‌دهد که اراده جمهوری اسلامی در پاسخ به طرف ماجراجو محدود نبوده و شامل همه حوزه‌‌ها در صحنه نبرد خواهد بود. به عبارتی، در شرایط تهدید، زمین، آسمان و دریا برای دشمن امن نخواهد بود. ۳- از حیث تکنیکال، بهره‌گیری از شیوه‌های تهاجم ترکیبی، اعم از پهپادی و موشکی، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در رزمایش نیروی هوا و فضای سپاه، نمایش سناریوهای قطعی پاسخ در مواجهه با تهدیدات احتمالی است؛ به‌گونه‌ای که هیچ نقطه‌ای از مواضع دشمن، حتی مواضع حیاتی آن در جغرافیای منطقه، از آتش سنگین جمهوری اسلامی مصون نخواهد ماند. ۴- رونمایی از ناو بندر مکران در کنار اجرای سناریوهای موشکی دریایی، به طرز بی‌سابقه‌ای نشان‌دهنده اراده جمهوری اسلامی برای توسعه عمق راهبردی خود در آب‌های دوردست است. این ناو که در نوع خود یک ابتکار عمل نظامی در حوزه دریایی محسوب می‌شود، به‌مثابه یک پایگاه بندری متحرک بوده که با ایجاد پشتیبانی پایدار برای تهاجم ناوگروهای رزمی، امکان اجرای سناریوهای عملیاتی مختلف را در عمق فراهم می‌نماید و به‌نوعی خلأ حضور بلندمدت جمهوری اسلامی در نقاطی که دشمن فکر می‌کند از قطاع تهاجم ایران مصون است را پر می‌کند.

جمع‌بندی: این سلسله رزمایش‌ها صرفاً با هدف بازدارندگی البته از نوع تهاجمی طراحی گردیده تا با حمله به محاسبات ذهنی دشمن، نمایشی ویران‌کننده از صحنه رویارویی احتمالی را برای آن خلق نماید و عواقب سخت و پشیمان کننده درگیری را قبل از شکل‌گیری اراده‌ای به دشمن گوشزد کند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                 

توبه از رئیس‌جمهور اجاره‌ای یا جریان غرب‌گرای داخلی!

«سید محمدصادق خرازی»، دبیر کل حزب ندای ایرانیان می‌گوید: «ما اشتباه کردیم و باید از رئیس‌جمهور اجاره‌ای که داشتیم، توبه کنیم و این وضع را ما به وجود آوردیم. مشکلات امروز کشور فهم استراتژیک و عدم شناخت مسائل و نسبت دادن این مشکلات به خارجی‌هاست‌. مشکل کشور ما مدیریتی است و افرادی به‌عنوان پدرخوانده در گروه‌های سیاسی و محفل‌هایی هستند که سایه خود را بر احزاب چپ و راست انداخته و می‌خواهند دوباره تصمیم بگیرند». اعترافات خرازی معطوف به حمایت جریان اصلاح‌طلب از دکتر روحانی در انتخابات 92 و 96 است؛ اما نگاه گره‌گشایی از مشکلات کشور با تکیه کردن بر خارج، به تعبیر خرازی، تنها برآمده از تفکر یک فرد اجاره‌ای به نام دکتر روحانی نبود؛ طی قریب به هشت سال اخیر تقریباً تمامی پست‌های کلیدی دولت تدبیر و امید در دست جریان اصلاحات بوده است و کم‌کاری‌های مدیریتی که امروز دبیر کل ندای ایرانیان مطرح می‌کند، مستقیماً به خود جریان اصلاحات برمی‌گردد و نمی‌توان با اجاره‌ای توصیف کردن رئیس‌جمهور، پرده بر حقایق مدیریتی جریان اصلاحات کشید و نگاه غرب‌گرای این جریان در برداشته شدن مشکلات اقتصادی کشور را که موجب معطل شدن چندساله کشور با برجام شد و موجب افزایش مشکلات اقتصادی بر مردم گشت را انکار کرد.

▼ اخبار

انتخابات 1400؛ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب رسماً پای کار آمد

همایش مدیران استانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پنج‌شنبه (25 دی‌ماه) در تهران برگزار شد. پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، آیت‌الله مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس سخنرانان این برنامه بودند. سروری با تأکید بر اینکه برای فراهم آمدن انسجام حداکثری نیروهای انقلاب، همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و ظرفیت‌سازی کنیم، گفت: «۴۵۰ شهرستان زیر بار شبکه‌سازی مجامع عمومی می‌روند و درنتیجه این فرآیند، ۴۵۰ مجامع منتخب شکل می‌گیرد که از دل این‌ها شاهد یک فرآیند مشارکتی، مردم‌سالارانه و کاملاً از پایین به بالا خواهیم بود». دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه شورای ائتلاف یک حزب نیست، بلکه به امید خدا نخ تسبیحی است که جریان‌های انقلاب را به هم متصل می‌کند و این رودهای متفرق را به یک دریا و اقیانوس پرقدرت تبدیل می‌کند که در مقابل جریان ضدانقلاب و واگرا و غرب‌گرا بتواند باقدرت عمل کند، گفت: «این افتخار بزرگی است که بعد از ۴۰ سال ما، در انتخابات گذشته ۲۱۵ نفر مستقیم با لیست شورای ائتلاف وارد مجلس شدند». آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نیز در سخنرانی خویش، شجاعت رهبر انقلاب در مقاطع حساس و در عرصه‌های خارجی و داخلی را مورد اشاره قرار داد و درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «همه باید تلاش کنیم فردی انتخاب شود که علاوه بر کارآمدی و شایستگی‌های مدیریتی، ولایتمدار باشد، آن‌هم نه به این صورت که در سخنرانی‌اش بگوید مقام معظم رهبری فرمودند، اما در عمل طوری دیگر عمل کند».

چماق ترامپی و هویج بایدنی برای سر خط آوردن ایران

اندیشکده آمریکایی «صندوق جرمن مارشال» در گزارشی تحت عنوان «چه انتظاری باید از دولت بایدن درباره ایران داشت» به رویکرد احتمالی دولت بایدن درباره ایران پرداخت و نوشت: «انتظار می‌رود سیاست دولت بایدن در قبال ایران، ابتدا روی دو هدفِ مربوط به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متمرکز باشد. هدف اول، متقاعد کردن ایران به بازگشت به تعهداتش در جنبه‌های فنی هسته‌ای توافق است. هدف دوم، آغاز «مذاکرات الحاقی» درباره سه حوزه‌ی فراتر از برجام است: اقدام ایران در ساخت موشک‌های بالستیک، اقدامات بدخواهانه این کشور در منطقه و تمدید دوره زمانی [محدودیت‌های وضع‌شده علیه] برخی از جنبه‌های فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش. بایدن علاوه بر سیاست‌های مربوط به برجام، مجبور خواهد شد فکری برای ساختار امنیتی‌ای در منطقه کند که ظاهراً به منابع کمیاب آمریکا متکی است. ترامپ می‌خواست برجامی را که نتیجه مذاکرات طاقت‌فرساست با یک «توافق جدید و بهتر» عوض کند که مجموعه فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را در بر بگیرد». به اذعان این اندیشکده، ترامپ با ایفای نقش چماق درصدد ترساندن و امتیازگیری بیشتر از جمهوری اسلامی ایران بود و این بار بایدن برای دستیابی به همان هدف ترامپ، نقش هویج را به نمایش خواهد گذاشت.

دیدید که لبوفروش از شما بیشتر می‌داند!

«محمود سریع‌القلم» از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب و مشاور سابق رئیس‌جمهور روحانی در سال ۹۲ با انتقاد از منتقدان برجام گفت: «صداوسیمای ما هم متأسفانه به این جریان کمک می‌کند. از یک لبوفروش یا راننده تاکسی که تمام روز را سرگرم حل مشکلات معیشتی‌اش است، درباره جریان هسته‌ای نظرخواهی می‌کند؛ بنابراین صداوسیما اصالتاً یک نهاد پوپولیستی است و به جلوگیری از رشد عقلی و استدلالی جامعه کمک می‌کند. همین فرد که تا پیش‌ازاین معتقد بود، «آمریکا دیگر در فکر براندازی ایران نیست»، «خودکفایی معنا ندارد» و «ایران باید بپذیرد که یک قدرت میان‌پایه است»، امروز که تشت رسوایی برجام با صدای بلندی از بام افتاده، اظهار می‌دارد که او نیز در جرگه پیش‌بینی‌کنندگان شکست برجام بوده است! او اکنون می‌گوید: «دلیل اصلی که این نویسنده حتی قبل از جشن‌های خیابانی در تهران، ناکامی برجام را پیش‌بینی می‌کرد، ناشی از نادیده گرفته شدن مسائل بنیادی اختلافات ایران و آمریکا در مذاکراتِ برجام بود. اصولاً توافقات موردی ایران و آمریکا بدون در نظر گرفتن کلیت روابط، دوام نخواهد داشت!».

▼ اخبار کوتاه

پرداخت مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی به مردم/ «رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با تأکید بر قصد مجلس برای دادن مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و 17 هزار و 500 تومانی به مردم، گفت: «پیش‌بینی می‌شود در کمیته‌های مربوط تا پایان هفته در خصوص نحوه پرداخت مابه‌التفاوت ارز که می‌تواند از طریق بن کارت، یارانه نقدی یا یارانه دارویی باشد، تصمیم‌گیری ‌شود». با فرض توزیع این رقم بین 80 میلیون یارانه بگیر نقدی، هر فرد در هرماه 110 هزار تومان یارانه جدید و با فرض اختصاص این مبلغ به 60 میلیون یارانه بگیر معیشتی، هر فرد در هرماه 147 هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهد کرد.

افزایش شعبه‌های اخذ رأی در انتخابات ۱۴۰۰/ دبیر ستاد انتخابات کشور‌ از آخرین تمهیدات برای برگزاری حضوری انتخابات 1400 ریاست جمهوری خبر داد و گفت: «ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی است. شعبه‌های اخذ رأی را در انتخابات ۱۴۰۰ افزایش خواهیم داد. اصلاح قانون و تدارک سازوکارهای دو روزه شدن انتخابات فراهم نشد. طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مدت‌هاست در مجلس در دست بررسی است ولی تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است. با فرض اینکه این طرح در مجلس به تصویب برسد، باید به شورای نگهبان ارسال گردد تا تأیید شود؛ در صورت تأیید، برای اجرا ابلاغ می‌گردد که هنوز به این مرحله نرسیده است».

تحقیق و تفحص از بورس کلید خورد/ «لارگانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «کنترل بورس دست دولت است، اما احساس مسئولیت ندارد که همین مسئله باعث نگرانی است. در این راستا تدوین طرح استقلال بورس از دولت را آغاز کرده‌ایم. همچنین جهت روشن شدن وقایع رخ داده در بورس، بررسی رانت‌ها و مفاسد رخ داده و حمایت از حقوق سهامداران، طرح تحقیق و تفحص از بورس هم با امضای ۵۰ نماینده، تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و به‌زودی در جلسه علنی مطرح می‌شود.

جاگیری یک چهره ضد ایرانی دیگر دولت اوباما در دولت بایدن/ بایدن، «دیوید کوهن» که یکی از حامیان اصلی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در دوره اوباما بود را به‌عنوان معاون رئیس سیا برگزید.

احکام سیاسی (سؤال 122): حکم مقابله‌به‌مثل با دشمنان داخلی و خارجی با شیوه­های خودشان مانند تمسخر چیست؟ پاسخ: تمسخر اگر ابتدایی باشد و فرد آغازگر آن باشد، ناپسند است؛ اما اگر جنبه مجازات و تلافى داشته باشد، بخصوص در مواردی که فایده‏ عقلایى‏ از قبیل پیشبرد هدف بر آن مترتب باشد، مطلوب است، ازاین‌رو، می­توان در پاسخ مسخره کنندگان مقابله‌به‌مثل کرد تا اثر استهزای آن‌ها را خنثی نمود. (مستفاد تفسیر المیزان، ج ۱۰، ص ۲۲۵)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات