صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۱۴
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

اگر رعایت نکنیم با موج چهارم و ده هزار کشته مواجه می‌شویم

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان پنجاه و سومین جلسه این ستاد در تشریح مصوبات گفت: مرور وضعیت شیوع کرونا در دنیا و به خصوص اروپا، یکی از موضوعات مورد بحث امروز بود چراکه افزایش موارد ابتلا در اروپا نگران کننده است و نشان می‌دهد که جهش ویروس بسیار موثر بوده و لذا ما باید بیشتر مراقب باشیم.
 
وی در ادامه با تاکید بر شناسایی موارد دیگری از ویروس‌های جهش یافته در سایر کشور‌ها گفت: یادمان باشد که ترس از ویروس جهش یافته کرونا از کشور‌های دیگر نیست. کشور‌هایی مثل ژاپن و برزیل و آفریقای جنوبی هم نمونه‌هایی از ویروس جهش یافته داشتند و این باعث شده که در تمام کشور‌ها پرواز‌ها لغو و محدود شود. در کشور ما نیز پرواز‌ها بسیار محدود شده‌اند.
معاون «بهداشت» وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت نزولی بیماری کووید ۱۹ در کشورمان گفت: وضعیت بیماری کرونا و روند ابتلا و مرگ در کشور ما نزولی است، اما استان مازندران همچنان در وضعیت خوبی نیست و اکثر شهر‌های آن که شامل ۱۰ شهر می‌شوند در وضعیت قرمز قرار دارند.
وی افزود: استان گیلان و گلستان نیز درگیرند. بندر گز و کردکوی که در وضعیت قرمز بودند، کمی مهار شده و وضعیتشان به رنگ نارنجی درآمده است، ولی آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدون کنار، قائمشهر و نکا، ۱۰ شهر قرمز کشور هستند که نیاز است پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر رعایت کنند.
رییسی گفت: علاوه بر این ۱۰ شهر که در وضعیت قرمز هستند، ۲۳ شهر نارنجی داریم که این شهر‌ها در استان‌های شمالی واقع شده اند؛ ضمن اینکه ۱۶۳ زرد و ۲۵۲ شهر آبی داریم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با یادآوری تجربه تلخ اردیبهشت و خرداد، گفت: متاسفانه در چند روز گذشته در بعضی از نقاط کشور، شاهد افزایش مسافرت‌ها بوده ایم و این هشدار جدی است که می‌تواند موج چهارم شکل بگیرد و تعداد فوتی‌ها افزایش بیابد. می‌دانیم که با شکل گیری هر موج هشت تا ده هزار و بیشتر بر تعداد فوتی‌ها افزوده می‌شود و اگر رعایت نکنیم چنین وضعیتی پیش رویمان قرار خواهد داشت.
وی افزود: هرچند هم اکنون به شرایط نسبی مطلوب رسیدیم، باید مد نظر داشته باشیم که کوچکترین ساده انگاری می‌تواند باعث شروع خیز بیماری شود. اگر در منطقه‌ای اعلام شود که وضعیت کم خطر است، به این معنی نیست که ویروس ضعیف شده و باید بار سفر را ببندیم. متاسفانه تجربه اردیبهشت و خرداد و تیر را داشتیم. اگر رعایت نکنیم، موج چهارم بیماری شکل می‌گیرد و دوباره محدودیت‌ها در اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز برمی‌گردد.
رئیسی در ادامه در خصوص یکی دیگر از مصوبات امروز ستاد ملی گفت: مهم‌ترین مصوبه امروز در مورد برگزاری مراسم ۲۲ بهمن سال روز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود که بر اساس آن ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت با توجه به شرایط ناپایدار بیماری کرونا در کشور، امسال مراسم ۲۲ بهمن را متفاوت و نمادین برگزار کنیم و در همه شهر‌ها به صورت راهپیمایی موتوری باشد و کسی پیاده در این مراسم حضور نداشته باشد. سخرانی ریاست جمهوری نیز امسال از طریق صدا و سیما پخش می‌شود؛ بنابراین مراسم ۲۲ بهمن به هیچ وجه شکل سال‌های قبل نیست و به صورت نمادین و با خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها برگزار می‌شود.
وی در ارتباط با مدارس نیز افزود: درباره بازگشایی مدارس سوالات و ابهامات متعددی مطرح شده بود که در خصوص آن بحث و بررسی شد و لازم است در این باره بگویم که به هیچ وجه مدارس اجباری بازگشایی نخواهد شد و اختیاری خواهد بود، به این صورت که در شهر‌های زرد و آبی خانواده‌ها می‌توانند برای حضور دانش آموزان در مدارس که قرار است دو روز در هفته باشد، تصمیم بگیرند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادمه گفت: بازگشایی مدارس اختیاری خواهد بود، به ویژه مدارسی که تعداد دانش آموزان در آن کمتر است و هر کلاس ۱۰ نفر یا کل مدرسه ۵۰ نفر خواهد بود و قرار است به صورت دو روز در هفته که اجباری نیست، بازگشایی شوند. البته حضور کادر مدرسه و کارکنان بر عهده آموزش و پرورش است که خودشان در این باره تصمیم خواهند گرفت.
وی در ادامه با تاکید بر شکل گیری موج نگران کننده سفر‌ها در روز‌های اخیر، به ورود بیش از ۳۰ هزار نفر به جزیره قشم اشاره کرد، گفت: این وضعیت واقعا نگران کننده است و می‌تواند موجب شکل گیری کانون آلودگی در کشور باشد. افزون بر این، مراسمی که در برخی استان‌ها برگزار شد نیز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات