صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۵۷
آماده‌باش نیروهای نظامی ایالات متحده برای دشوارترین روزهای سیاسی واشنگتن

دموکراسی آمریکایی بدون روتوش!

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

واشنگتن این روزها در التهابی آشکار به سر می‌برد. جلسه کنگره برای بررسی مفاد استیضاح ترامپ در حالی برگزار شد که حدود 15 هزار نیروی گارد ملی از چند روز قبل در راهروها و اتاق‌های کنگره بسط‌نشینی کرده بودند تا از ساختمان کپیتول هیل مراقبت کنند. نمایندگان برای ورود به صحن مجلس، مجبور بودند از میان سربازانی که برای چند روز در ساختمان مانده و حالا به خوابی عمیق فرو رفته بودند، رد شوند. نانسی پلوسی بعد از تصویب شدن طرح با خوشحالی بین سربازان رفت و بین آنها پیتزا پخش کرد و از اینکه نیروهای گارد ملی توانسته‌اند از جان او و سایر نمایندگان حفاظت کنند، قدردانی ‌کرد. رسانه‌ها با این‌حال اعلام کرده‌اند تا زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بایدن، تعداد نیروهای گارد ملی که به سمت واشنگتن گسیل می‌شوند، به بیش از 30 هزار نفر خواهد رسید. همه این التهابات و فضاسازی‌ها برای برگزاری امنیتی‌ترین و در عین ‌حال ترسناک‌ترین مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در شرایطی صورت می‌گیرد که در زیر این پوسته به‌ظاهر ملتهب، اما آرام، رودی از مواد مذاب خشم و عصبانیت در سراسر آمریکا در جریان است.

بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده‌اند، گروه‌های بزرگی از کسانی که اف‌بی‌آی آنها را به‌عنوان تروریست‌های بالقوه شناسایی کرده و آنها را در طول سالیان گذشته تحت نظر داشته است، به سمت واشنگتن به راه افتاده‌اند. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی این گروه‌ها که بیشترشان را افراد مسلح تشکیل می‌دهند، برنامه‌ریزی‌های وسیعی برای تجمع در مقابل کنگره، کاخ سفید و دیوان عالی آمریکا دارند و به ‌احتمال ‌زیاد در این ‌بین به دنبال کشتن تعدادی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه نیز هستند.اخبار درز شده از جلسات محرمانه کنگره و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن برای طوفانی بزرگ آماده می‌شود.

حامیان ترامپ در سیبل حملات

در این میان فشار رسانه‌ها بر نمایندگان جمهوری‌خواه حامی ترامپ و شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز به حدی افزایش پیدا کرده که ترامپ در گفت‌وگویی تلویزیونی با مردم آمریکا مجبور شده است از حامیانش بخواهد که برنامه‌ای برای تظاهرات در واشنگتن نداشته باشند. او که این روزها با بایکوت رسانه‌های جریان اصلی و همچنین رسانه‌های فضای مجازی روبه‌رو شده و یاران و همراهان جمهوری‌خواهش هرکدام با بهانه‌ای در حال ترک او هستند، در مقابل تلویزیون از اهمیت برقراری نظام و قانون در ایالات‌ متحده صحبت می‌کند و باز هم ضمن نپذیرفتن نتایج انتخابات مطرح می‌کند که مردم و حامیانش باید آرامش خود را حفظ کنند و کار را به تنش جدی نکشانند؛ زیرا هیچ ‌چیز به‌اندازه امنیت ملی نباید برای مردم آمریکا مهم باشد. سناتورهای میانه‌روی جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها کار ترامپ را تمام‌شده می‌دانند. آنها معتقدند این سخنرانی دیگر نمی‌تواند کارنامه سیاه ترامپ در ایجاد شکاف سیاسی و اجتماعی و در خطر قرار دادن امنیت ملی را توجیه کند یا به بزرگ‌ترین آبروریزی نظام سیاسی آمریکا، یعنی حمله مردم به کنگره سرپوش بگذارد. میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا به همین دلیل برای استیضاح ترامپ به دموکرات‌ها چراغ سبز نشان داد و سایر جمهوری‌خواهان میانه‌رو نیز به مفاد استیضاح او رأی مثبت دادند. به این ترتیب، ترامپ به تنها رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات‌متحده تبدیل شد که دو بار در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش استیضاح می‌شود و این برای بیرون راندن او از فضای سیاسی واشنگتن و ساکت کردن صدای اعتراضش نسبت به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری کافی است. نمایندگان کنگره برای اینکه اطمینان حاصل کنند تا چند ماه آینده یا احتمالاً تا بعد از صد روز ابتدایی فعالیت بایدن، ترامپ نمی‌تواند تهدیدی برای آنها یا امنیت ملی آمریکا باشد، ضمن رأی دادن به استیضاح او در مجلس نمایندگان، محاکمه‌اش در مجلس سنا را قرار است به‌اندازه‌ای به تأخیر بیندازند که اطمینان حاصل کنند او به‌ قدر کافی از فضای سیاسی و رسانه‌ای واشنگتن دور مانده است که نتواند تهدیدی برای ریاست‌جمهوری بایدن باشد.

تهدید ترامپ و حامیانش

آیا تهدید ترامپ تمام ‌شده تلقی کرد؟ شاید خبرها حکایت از این داشته باشد که برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای دور کردن او از واشنگتن و خفه کردن صدایش وجود دارد؛ اما اقدامات نمادین ترامپ از مسائل دیگری حکایت دارد. او سخنرانی وداع خود را در آلاموس تگزاس و نزدیک مرز مکزیک انجام داد؛ یکی از نمادین‌ترین شهرهای آمریکا. در جنگ بین مکزیک و آمریکا بر سر ایالت تگزاس، آلاموس تنها شهری بود که تا آخرین لحظه در برابر مکزیکی‌ها و قشون پر تعداد آنها دوام آورد و مقاومت کرد. رسانه‌ها با برشمردن ویژگی‌های تاریخی و نمادین این شهر مطرح کرده‌اند که احتمالاً ترامپ می‌خواسته این پیام را به مخاطبان و حامیانش برساند که «بازی تمام نشده است» و «ما تا آخرین دقایق همچنان مقاومت می‌کنیم.» این پالس‌های خطرناک با اقدامات رادیکال دموکرات‌ها و ساختار سیاسی آمریکا نیز همراه شده است.  «اف‌بی‌آی» اعلام کرده است، تعدادی از این افراد برنامه داشته‌اند تا در همان روز تعدادی از نمایندگان کنگره را به قتل برسانند.خط‌ و نشان‌های ساختار سیاسی آمریکا برای ترامپ و حامیانش تنها به همین مسائل خاتمه نمی‌یابد. بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی در سراسر آمریکا و به‌ ویژه در شهر نیویورک، همکاری خود با شرکت‌های ترامپ را محدود کرده یا به کلی قطع کرده‌اند. اگر ترامپ بعد از محاکمه شدن در مجلس سنا و محکومیت در این دادگاه به زندان هم نیفتد، از نظر اقتصادی به‌ شدت تحت ‌فشار قرار می‌گیرد. این فشارها تنها در داخل آمریکا نیست و ترامپ حالا قراردادهای سنگینی را در خارج از مرزهای این کشور و در کشورهای اروپایی از دست می‌دهد. این تنها ترامپ نیست که باید با تهدیدها کنار بیاید، وکیل او رودی جولیانی نیز احتمالاً پروانه و جواز وکالت خود را از دست خواهد داد. سناتورهای حامی او مانند تد کروز و جاش هاولی نیز از ترس مواجه‌شدن با خشم مردمی نمی‌توانند به حوزه‌های انتخابیه‌شان بروند و رسانه‌ها خواستار استعفای آنها شده‌اند. نمایندگان مجالس محلی نیز که در دو هفته اخیر اظهاراتی حمایت‌گرانه از ترامپ داشته‌اند، حالا مجبور به استعفا شده‌اند.

پایان یک کودتا؟

فضای این روزهای آمریکا، بستن صفحات حامیان ترامپ در شبکه‌های اجتماعی، محدود کردن فعالیت او در بیش از 12 شبکه اجتماعی مختلف، دستگیری‌های گسترده حامیانش و تلاش برای حذف کردن سیاسی نمایندگان و سیاستمداران حامی او از فضای سیاسی واشنگتن و سایر ایالت‌های آمریکا همگی یادآور اقداماتی نظیر برخورد با یک کودتاست. دموکرات‌ها واقعاً به کاربرد کلمه «کودتا» در کاری که ترامپ در مقابل ساختار سیاسی این کشور انجام داد، اعتقاد پیدا کرده‌اند و سعی دارند با سخت‌ترین و تندترین شیوه‌ها با این کودتای بزرگ علیه دموکراسی آمریکایی برخورد کنند. در مقابل جمهوری‌خواهان حامی ترامپ و خانواده او نیز معتقدند، با تقلب ساختاری در انتخابات ریاست‌جمهوری، در دست گرفتن رسانه‌ها و انجام کودتای رسانه‌ای علیه ترامپ و به راه انداختن مضحکه‌ای به نام اشغال کنگره، دموکرات‌ها افرادی هستند که در واقع، کودتایی علیه ترامپ به راه انداخته و سعی دارند او را برای همیشه از صحنه سیاسی آمریکا حذف کنند.

پرونده‌سازی‌ها علیه او تازه از سوی دموکرات‌ها آغاز شده است. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان گفته است حتی اگر ترامپ بخواهد خود و خانواده‌اش را عفو کند، شاید در دادگاه‌های فدرال نتوان علیه او اقدامی انجام داد؛ اما دادگاه‌های محلی مانند دادگاه نیویورک اقدامات برای پرونده‌سازی و شکایت از او را آغاز کرده‌اند. کودتا از هر طرف که صورت گرفته باشد، اما یک نتیجه در نهایت بیشتر نخواهد داشت و آن، آشکار شدن و تشدید شدن شکاف سیاسی موجود در جامعه آمریکاست.

شکافی که تمام این وقایع، نقطه‌ای آغازین برای نمایش آن است و به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد. دولت بایدن نشان داده است، برنامه‌ای برای حدود 75 میلیون مردمی که به ترامپ رأی داده‌اند، ندارد و قصدی هم برای ایجاد آرامش در کشور ندارد. آمریکا از این ‌پس باید به شیوه «نمایش دموکراسی با زور اسلحه گارد ملی» اداره شود و این جز تحقیر برای ساختار سیاسی این کشور و دموکراسی غربی در دنیا نتیجه دیگری در بر ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات