صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۶۲
پایگاه خبری TRT ترکیه:

جزیره «سقطری»؛ پایگاه جاسوسی اسرائیل از ایران در خلیج عدن! / امارات در این جزیره یمنی چه می‌کند؟

پایگاه خبری وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT)، مهمترین رسانه دولتی این کشور در گزارشی با عنوان «امارات متحده عربی در جزیره سقطری یمن چه می‌کند؟» نوشت: کشور پادشاهی و نفت‌خیز امارات متحده عربی که اخیراً جایگاه تبدیل شدن به دولتی سرکش را کسب کرده، کنترل جزیره «سقطری» یمن را به دست گرفته است. «سقطری» مجمع‌الجزایری بسیار مهمی‌است که در نزدیکی مسیر اصلی «حمل و نقل دریایی» میان اقیانوس هند، شرق آسیا و باقی قاره‌های جهان می‌باشد. 

پایگاه خبری «جِی‌فروم» متعلق به جامعه یهودیان فرانسه گزارش داد که امارات و اسرائیل در جزیره سقطری (۳۵۰ کیلومتری خاک یمن) پایگاه جاسوسی تاسیس و تجهیزات مخابراتی-جاسوسی در آن مستقر کرده‌اند. مراکز کنترل-پایش تل‌آویو هم‌اکنون در حال رصد فعالیّت‌های نیروهای حوثی ( انصارالله ) در یمن، ترافیک هوایی و دریاییِ جنوب دریای سرخ و تحرکات ایران در باب المندب است. شبکه [جاسوسی] اسرائیل با دسترسی به جزیره «سقطری» عمق استراتژیک بیشتری به دست آورد.

«سقطری» با وسعتی به طول ۱۳۰ کیلومتر بزرگترین جزیره در میان مجمع‌الجزایر «سقطری» است. قریب به ۶۰ هزار نفر آن زندگی می‌کنند و در سال ۱۹۹۰ بخشی از یمن متحد شد. «سقطری» بین سال‌های ۱۹۶۷-۱۹۹۰ میلادی بخشی از دولت «یمن جنوبی» و پیش‌تر از آن، یعنی سال‌های ۱۸۳۹-۱۹۶۷ میلادی، جزئی از قلمرو خاندان سلطنتی «لَحِج» در یمن بود که تحت الحمایه انگلیس قرار داشت.

«سقطری» منطقه‌ای بسیار مهم است؛ این جزیره در دهانه ورود به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب قرار دارد و نقشی حیاتی در حمل و نقل کالا و نفت بین نیمکره غربی و شرقی جهان دارد. مهم‌ترین و بهینه‌ترین مسیر ارتباطی میان «سه‌قاره آسیا، آفریقا و اروپا» و در مرتبه بعدی ارتباط بین «قاره آمریکای شمالی با جنوب، غرب و مرکز آسیا» عبور از تنگه باب المندب است که «سقطری» نقشی حیاتی در کنترل آن دارد.

اورشلیم پست اسرائیل درباره سقطری نوشت: این جزیره به نبردگاه استراتژیک میان امارات و قطر و از سوی دیگر میان ایران و عربستان تبدیل شده است.
با سقوط یمن به یک جنگ داخلی در سال ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی [در حمایت از منصور هادی] به این کشور حمله کردند. مهمترین متحد ریاض در این حمله «امارات متحده عربی» بود که در سایر منازعات منطقه‌ای نیز مداخله داشت و در جریان این حمله توانست کنترل جزیره «سقطری» را به دست بگیرد. 
گزارشات حاکی از آن است که ابوظبی از سال ۲۰۱۲ و در زمان ریاست‌جمهوری «عبدربه منصور هادی» بر روی زیرساخت‌ها و ساختار امنیتی این جزیره سرمایه‌گذاری کرده است. همان سال، به دستور پادشاه امارات یک گروه فیلمبرداری از کمپانی Geo International جهت ساخت مستندی از «سقطری» رهسپار این جزیره شدند. گزارش برخی رسانه‌ها نشان می‌دهد که نظامیان اماراتی‌ نیز همراه گروه مستندساز با اهداف نامعلومی به «سقطری» آمدند.
«هاشم سعد السقطری» استاندار «سقطری» یمن در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که دو اماراتی به عنوان سرمایه‌گذار به جزیره فرستاده است که کاشف به عمل آمد آن‌ها نیرو‌های نظامی بودند و برای کنترل جزیره آمده بودند. حمله ائتلاف نظامی به رهبری سعودی به یمن در سال ۲۰۱۵ مسیر را برای امارات هموار کرد تا با حکومت [خودخوانده] هادی قرارداری امضا کند و طبق مفاد آن، ابوظبی جزیره «سقطری» را به مدت ۹۹ سال به اجاره خود در آورد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه از جزیره «سقطری» با عنوان پایگاه جاسوسی اسرائیل از پاکستان، چین و ایران یاد می‌کند.

از همان زمان، بی سر و صدا درحال پیشبرد اهداف خود در جزیره است. در اکتبر ۲۰۱۶، سی و یکمین هواپیما اماراتی نیز که حاوی ۲ تن کمک‌های غذایی و دارویی بود، در سقطری به زمین نشست. بنیاد خلیفه بن‌زاید آل نهیان و هلال احمر امارات یک بیمارستان در این جزیره بنا کردند و به ساخت یک شهرک مسکونی در آن کمک کردند. امارات عربی در سال ۲۰۱۷، بیش از ۲ میلیارد دلار در یمن هزینه کرد که میلیون‌ها دلار از آن سهم این جزیره شد. پس از آن حاکم سقطری متعهد به پشتیبانی از «شورای انتقالی جنوب» شد که از سوی امارات حمایت می‌شود.
«عیدروس الزبیدی» رهبر «شورای انتقالی جنوب» یمن پس از تسلط بر منطقه راهبردی عدن در سال ۲۰۱۷ از امارات بازدید به عمل آورد. پس از آن بود که امارات شروع به ایجاد استحکامات نظامی در جزیره کرد. همان موقع نشریه «ایندیپندنت - Independent» گزارش داد که نویسندگانش با یک کشتی حامل سیمان از عمان به ساحل جزیره آمدند دریافتند امارات این بخش از حاکمیت یمن ضمیمه ابوظبی شده و در آن پایگاه‌های نظامی و شبکه‌های ارتباطی ایجاد کرده است. 
از آنجا که ریاض و ابوظبی خود را در جایگاه تبدیل‌شدن به قدرت‌های اصلی منطقه‌ قرار دادند، لذا عربستان سعودی از اهمیت کنترل مسیر تجاری دریای سرخ آگاه است. مسیری که این کشور را قادر می‌سازد درصورت انسداد تنگه هرمز توسط ایران، صادرات نفت خود را از طریق آن پی بگیرد. ابوظبی نیز همچون سعودی اهمیت تسلط بر مسیر تجاری دریای سرخ از طریق ایجاد دسترسی به تنگه باب المندب را درک کرده است. 
برخلاف گزارش اجاره جزیره «سقطری» در آپریل ۲۰۱۸، دولت [خودخوانده منصور هادی که تحت حمایت عربستان است و در تقابل با شورای انتقالی جنوب قرار دارد] تصرف این منطقه را عملی تجاوزگرایانه اعلام کرد. از نظر امارات عربی، تسلط بر «سقطری» به معنای تقویت پروژه نظامی و منطقه‌ای آن در اقیانوس هند است. برای سعودی نیز کاهش نفوذ امارات در «سقطری» به معنای تایید مجدّد نقش رهبری عربستان در ائتلاف نظامی [جنگ علیه یمن] و موازنه قوای بین دولت‌های خلیج عدن است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات