بین الملل >>  اندیشکده ها >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۱۲

درخت پول امریکا؛ داستان ناگفته کمک های امریکایی به رژیم صهیونیستی

دولت دموکرات باراک اوباما که اغلب -اگرچه به اشتباه- با رژیم صهیونیستی مخالف تلقی می شد کمک امریکا به اسراییل را افزایش داد آن هم با یک اختلاف قابل توجه نسبت به کمک های قبلی.
درخت پول امریکا؛ داستان ناگفته کمک های امریکایی به اسراییل
 
کنگره امریکا 21 دسامبر طرحی را با هدف کمک به بهبود شرایط حاصل از بیماری کرونا تصویب کرد که بخشی از صورت حساب بزرگ 2.3(دو و سه دهم) تریلیون دلاری مثل همیشه نمایندگان مبلغ کلانی را به اسراییل تخصیص دادند.

درحالی که بیکاری و به دنبال آن فقر به طور سرسام آوری در امریکا به خاطر شیوع کرونا بالا رفته است، اما ایالات متحده لازم دیده اسراییل را با 3/3 میلیارد دلار در قالب"همکاری امنیتی"و500 میلیون دلار در قالب همکاری های دفاعی و موشکی امریکا – اسراییل تجهیز کند.

اگرچه پرداخت 600 دلاری ناچیز برای کمک به خانواده های امریکایی نیازمند، چند ماه موضوع بحث های شدید بود، اما در بین سیاستمداران امریکایی روی پرداخت های بزرگی که به اسراییل می شود و بازگشتی ندارد، چندان بحثی نشد.

حمایت از اسراییل در ایالات متحده مورد قبول هر دو حزب جمهوری خواه ودموکرات است و برای دهه ها به عنوان با ثبات ترین بخش در سیاست خارجی امریکا دیده می شود.

فقط سوال در این باره که اسراییل این کمک های امریکا را چگونه استفاده می کند- که آیا این کمک های نظامی فعالانه برای حفظ اشغال غیر قانونی فلسطین و تامین مالی شهرک های یهودیان وتامین بودجه الحاق سرزمین فلسطین یا نقض حقوق بشر فلسطینی ها استفاده می شود- یک تابوی بزرگ است.

 یکی از معدود اعضای کنگره که سناتور دموکرات است، یعنی "برنی ساندرز" از "ورمونت" که نامزد برجسته ریاست جمهوری از این حزب بود، درخواست کرد که کمک به اسراییل شرطی شود آن هم به خاطر احترام به حقوق بشر. این سناتور در اکتبر 2019 گفته بود:" ما این حق را داریم که خواهان احترام به حقوق بشر و دموکراسی باشیم."

اما رقیب دموکراتش، جو بایدن که الان رییس جمهور منتخب امریکاست، به سرعت جواب داده بود:" این ایده که من از کمک نظامی به اسراییل که دیگران پیشنهاد کرده اند، کنار بکشم عجیب و نشدنی ست."

 اینکه اسراییل از زمان جنگ جهانی دوم مهمترین دریافت کننده کمک های امریکاست، موضوع پوشیده و پنهانی نیست. طبق داده های بخش تحقیقات کنگره، اسراییل 146 میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان امریکایی را از نوامبر2020 دریافت کرده است.

از سال 1971 تا 2007 حجم زیادی از این حمایت های مالی، به اسراییل کمک کرد تا یک پایگاه اقتصادی قوی بنا کند.
 
از آن به بعد اغلب این پول ها برای اهداف نظامی اختصاص داده شده است، از جمله آن ها تامین امنیت پروژه شهرک سازی یهودیان است که پروژه ای غیرقانونی ست.

با وجود بحران های مالی امریکا که از سال 2008 شروع شد، همچنان پول های ایالات متحده به رژیم صهیونیستی سرازیر شده  است و اقتصادش که از رکود جهانی جان سالم به در برده بود، زیاد آسیب ندید.

در سال 2016 حتی امریکا قول پول بیشتر به این رژیم منحوص داد. دولت دموکرات باراک اوباما که اغلب -اگرچه به اشتباه- با رژیم صهیونیستی مخالف تلقی می شد کمک امریکا به اسراییل را افزایش داد آن هم با یک اختلاف قابل توجه نسبت به کمک های قبلی.
 
در یک تفاهم نامه ده ساله تل اویو- واشنگتن به توافقی دست یافتند که به موجب آن  امریکا موظف شد 38 میلیارد دلار کمک نظامی به اسراییل کند آن هم برای پوشش مالی سال های  2019 تا 2028.
 
این میزان، نسبت به توافق 8 میلیارد دلاری 10 سال قبل که در پایان 2018 منعقد شده بود افزایش زیادی داشت. بودجه جدید امریکا به دو مقوله تقسیم می شود. بخش اول آن 33 میلیارد دلارشامل کمک هزینه نظامی خارجی است و بخش دوم آن 5 میلیارد دلار در دفاع موشکی است.

بذل و بخشش امریکایی ها در قبال اسراییل مدت هاست که به لابی های پرنفوذ طرفدار اسراییل نسبت داده شده است و در میان آن ها کمیته امور عمومی اسراییل- امریکا (AIPAC ) موثرترین بوده است. اگرچه در چهار سال گذشته به لابی گری این گروه ها نیاز چندانی نبود، چراکه ماموران قدرتمندی درون این دولت حضور داشتند که خودشان از طرفداران محکم اسراییل بودند.

گذشته از آزادی های سیاسی ظاهرا بی پایانی که دونالد ترامپ در سال های اخیر به اسراییل داده، اما اکنون در روزهای باقی مانده ریاست جمهوری این دولت، آن ها در حال بررسی راهکارهایی هستند تا طبق جدول زمانی آخرین تفاهم نامه، پرداخت باقی مانده کمک های امریکا به اسراییل را سرعت بیشتری ببخشند.
 
این میزان در حال حاضر به 26.4 میلیارد دلار رسیده  است. طبق اسناد رسمی کنگره، امریکا همچنین احتمالا با فروش تعداد بیشتری F35 به اسراییل موافقت و تحویل هواپیماهای سوخت رسان وحمل و نقل KC-46A به اسراییل را هم تسریع کند.

اینها همه کمک ها و پاداش هایی نیست که اسراییل از امریکا دریافت کرده است. بیشتر آنها گزارش نمی شود، چرا که به شکل غیر مستقیم یا به سادگی تحت عنوان برنامه منعطف "همکاری"  تبلیغ می شود.

برای مثال بین سال های 1973 و 1991 یک مبلغ کلانی از 460میلیون دلار از بودجه امریکا به اسکان یهودیان در اسراییل اختصاص داده شد. بسیاری از اینها مهاجران جدیدی هستند که در واقع شبه نظامیان اسراییلی محسوب می شوند که شهرک های غیرقانونی کرانه باختری را تصاحب کرده اند.
در این مورد ویژه پول به یک خیریه خصوصی معروف به"United Israel Appeal" پرداخت می شود که آن ها هم پول را به یک آژانس یهودی می دهد. این آخری در تاسیس اسراییل روی ویرانه های شهرها و روستاهای فلسطینی در 1948 نقش اساسی داشته است.

به گزارش نیویورک تایمز زیر پوشش کمک های خیرخواهانه ده ها میلیون دلار در اشکال "هدایای کسر مالیات  برای اسکان یهودیان در کرانه غربی و بیت المقدس شرقی" به طور مرتب به اسراییل فرستاده می شود. بسیاری از این پول ها به دروغ به به عنوان کمک های مالی برای اهداف مذهبی و آموزشی ترویج می شود، اما اغلب راهی برای تامین بودجه و خرید خانه برای مهاجران غیر قانونی اسراییل است.  صرف مبالغی برای  تامین"سگ های محافظ، جلیقه های ضد گلوله، اسلحه و وسایل نقلیه برای محافظت از محل های نگهداری غیر قانونی یهودیان در مناطق اشغال شده فلسطینی" هم از همین دست است.

اغلب اوقات پول های امریکا تحت بهانه های فریبنده به خزانه دولت اسراییل ختم می شود. برای مثال آخرین بسته محرک شامل 50 میلیون دلاراست که ظاهرا برای تامین مالی Nita M.Lowey مشارکت خاورمیانه برای صندوق های صلح ، برای تامین سرمایه گذاری در " مبادلات مردم و همکاری های اقتصادی ... بین اسراییلی ها و فلسطینی ها با هدف  حمایت از راه حل مذاکره و راه حل پایدار دو کشور."

این لیست بی پایان است، اگرچه اغلب این پول ها در بسته کمک های رسمی امریکا به اسراییل گنجانده نمی شود، بنابراین کمتر مورد بررسی قرار می گیرد؛ چه رسد که پوشش رسانه ای داده شود.

 از فوریه 2019 امریکا از هرکمکی به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری خودداری کرده است، علاوه بر این کمک به آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل(UNRWA ) را هم قطع کرده است، این آخرین و مهمترین راه برای رساندن خدمات بهداشتی وآموزشی به میلیون ها آواره فلسطینی بود.

با توجه به میراث حمایت ادامه دار امریکا از فعالیت های نظامی اسراییل و توسعه مداوم مستعمرات در کرانه غربی، انتظار از امریکا که نقش راهگشا در دستیابی به صلح عادلانه درفلسطین را ایفا کند فقط گویای ساده لوحی غیرقابل دفاع نیست، بلکه چشم پوشی آگاهانه است.

 
منبع: informationclearinghouse

مترجم: شهناز سلطانی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات