اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۱۳
نمایندگان مجلس مطرح کردند:

اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از خام فروشی

می تواند هزینه های جاری دولت را هم پوشش دهد. علاوه بر مالیات، دولت سرمایه گذاری های بسیار و به طبع درآمدهایی دارد که همه این ها به همراه کوچک کردن دولت و کم کردن هزینه ها می تواند به او کمک کند.

برای ایجاد منابع پایدار یکسری راه کارها و روش های وجود دارد که دولت باید به آنها توجه کند که یکی از آنها اصلاح ساختار مالیاتی و خام فروشی است. در همین خصوص با دو تن از نمایندگان مجلس شواری اسلامی گفت و گو کردیم که می خوانید:
غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری  تحلیلی بصیرت درخصوص چگونگی ایجاد منابع پایدار برای کاهش وابستگی به نفت، گفت: منابع پایدار استانداردی در اقتصاد کشور ما وجود دارد که یکی از آنها مالیات است که البته فرار مالیاتی بسیاری در کشور وجود دارد؛ روش های وصول مالیاتی در کشور خیلی مدرن نیست که این روش های باید بروز شوند تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی بااشاره به یک مورد فرار مالیاتی اظهار کرد: فقط یک مورد فرار مالیاتی ما برابر با حداقل دو برابر کل درآمد مالیاتی یک ماه کشور است؛ اگر ما چند مورد مثل این نمونه در کشور داشته باشیم که صد در صد داریم، مشخص است که چه بلایی سر نظام مالیاتی ما می آید. فرارهای مالیاتی که در بحث 9 درصد ارزش افزوده ها در برخی اصناف اتفاق افتاد یک نمونه دیگر است که برخی اصناف آن را از مردم دریافت می کردند و طبق گفته یکی از آنها از همین دریافت 9درصد ارزش افزوده صاحب سرمایه شدند.
 وی افزود: همه این نکات برای مردم و نظام اقتصادی ما گرفتاری است که باید این حفره ها و شکاف ها پر و نظام مالیاتی مدرن و بروز شود تا فرار مالیاتی به صفر نزدیک شود؛ چراکه مالیات یک منبع پایدار بسیار خوبی برای کشور به حساب می آید و می تواند هزینه های جاری دولت را هم پوشش دهد. علاوه بر مالیات، دولت سرمایه گذاری های بسیار و به طبع درآمدهایی دارد که همه این ها به همراه کوچک کردن دولت و کم کردن هزینه ها می تواند به او کمک کند.
 
آصفری دیگر نماینده مجلس با اشاره به فروش نفت گفت: هیچ  اشکالی وجود ندارد که از فروش نفت برای تهیه نهاده هایی که برای کشور مولد هستند استفاده کنیم اما اینکه نفت را بفروشیم و هزینه های جاری دولت پوشش داده شود در اقتصاد فاجعه است. امیدوار بودیم که بعد از بحث تحریم نفت که فروش آن به حداقل رسیده بود، از این فرصت استفاده شود و این وابستگی را در همین حد نگه داریم و رشد دادن سایر قسمت های اقتصاد را شروع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با یک پیش بینی متوهمانه که نفت دوباره برخواهد گشت، در حال بستن بودجه بر مبنای همان نفت هستیم که فاجعه است و باید آن را حل کرد. ما از نفت به عنوان یک پشتیبان برای اقتصاد استفاده می کنیم اما باید از طریق عوامل استاندارد اقتصادی غیروابسته به نفت و خام فروشی، کشور را اداره کنیم.
محمد حسن آصفری نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در همین خصوص گفت:  در بحث منابع پایدار باید جلوی خام فروشی گرفته شود؛ متاسفانه امروز این خام فروشی یک آسیب و تهدید برای کشور محسوب می شود چراکه سرمایه کشور را به خارج منتقل می کند بدون اینکه بخواهد پولی برگردانده شود. لذا ما هر چه به سمت و سوی جلوگیری از خام فروشی برویم، می تواند یک منبع پایداری برای کشور ایجاد کنیم.
وی با اشاره به جذب سرمایه گذاری در داخل تصریح کرد: نکته دیگر بحث سیاست های تشویقی برای جذب سرمایه گذار در داخل کشور است؛ در عوض اینکه پول ها در بانک ها نگه داشته شوند باید در بخش تولید و منابع مورد نیاز صنایع مصرف شوند که این نیز می تواند منبع پایداری برای کشور باشد. افزایش دادن پایه های مالیاتی در کشور یک منبع پایدار دیگر برای کشور است که باید دولت به آن توجه کند. مورد دیگر فروش اوراق مشارکت است آن هم اوراقی باشد که می تواند جذب سرمایه های مردم را به این سمت هدایت کند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات