صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۵ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ایجاد تمدن نوین اسلامی هدف نهایی ما است. ممکن است یک نسل به این هدف نرسد، امّا این راه ادامه خواهد داشت و ان‌شاء‌الله نسل‌های بعدی به این هدف خواهند رسید. مواضع ما در مقابل دولت آمریکا ناشی از این تفکر است، ناشی از این استدلال و این فلسفه است. (۱۳۹۹/۱۰/۱۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                

هجمه به شورای نگهبان

هرچند بیش از چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 باقی‌مانده، اما ماجرای رقابت‌های انتخاباتی آغاز شده است. در این میان برخی موضوعات همواره مورد مناقشه بوده و بخشی از فضای رسانه‌ای معطوف به انتخابات را به خود اختصاص داده است. يکي از مهم‌ترين مناقشاتي که در طول سال‌هاي اخير در انتخابات کشور برجسته شده، مسئله بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي است که تمايل دارند در آوردگاه انتخابات رياست‌جمهوري حضور يابند. اين موضع در انتخابات 1400 نيز چالش‌برانگيز شده و بخش عمده‌اي از مناقشات جريان‌هاي سياسي داخلي و جنگ رواني دشمن بر اين موضوع متمرکز خواهد بود.

نکات تحليلي: 1- به‌تازگی سعيد حجاريان یکی از تئوری پردازان تندروی جریان اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه اعتماد به موضوع نظارت استصوابي پرداخته و مدعی شده: «ما اشتباه كرديم تن به نظارت استصوابي داديم و از اين به بعد نبايد اشتباهمان را تكرار كنيم. اگر انتخابات نمايانگر اراده عمومي شهروندان است بايد مسئله نظارت استصوابي ازیک‌طرف و شهروند درجه دوم و باقي سازوكارهاي تبعيضي از طرف ديگر حل شود». 2- آغاز زودهنگام حمله به شورای نگهبان درحالی‌که هنوز هیچ اقدامی از جانب این شورا صورت نگرفته است، به‌خوبی حکایت از سناریویی جنجالی و هماهنگ شده برای انتخابات پیش رو دارد که جریان رادیکال اصلاح‌طلب به همراه اپوزیسیون و رسانه‌های بیگانه در دستور کار خود قرار داده‌اند. 3- آثار فقدان نظارت استصوابی شورای نگهبان را می‌توان در انتخابات شوراهای شهر و روستا مشاهده نمود. این انتخابات تنها انتخاباتی است که شورای نگهبان بر آن نظارتی ندارد و این وظیفه بر عهده مجلس است. انتخاباتی که واقعاً پر از تشتت و ضعف‌های جدی است که حاصل آن تعطیل شدن برخی از شوراها، دستگیری برخی از اعضا و ناکارآمدی و فشل بودن بخش قابل‌ملاحظه‌ای از شوراها در سراسر کشور در طول دو دهه اخیر بوده است. 4- مسئله صلاحيت‌ها را مي‌توان دال مرکزي توزيع قدرت در نظام سياسي در اسلام دانست. در نظام اسلامي هيچ مسند قدرتي نيست که صاحب آن بدون داشتن صلاحيت، مشروعيت تکيه زدن بر آن را داشته باشد. هر فرد در نظام اسلامي اگر به‌اندازه ذره‌اي از قدرت برخوردار باشد، بايد به همان اندازه از صلاحيت برخوردار باشد، وگرنه حق اعمال آن قدرت را ندارد و قدرت مذکور نامشروع خواهد بود. به‌واقع صلاحيت رمز مشروعيت به‌حساب مي‌آيد و اين منطق جاري در نظام اسلامي است که حاصل آن شايسته‌سالاري و تکيه زدن صاحبان صلاحيت بر مسند قدرت است. این احراز صلاحیت مطابق قانون اساسی کشور بر عهده شورای نگهبان است. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                          

ما اشتباه کردیم!

«صادق خرازی» دبیر کل حزب ندای ایرانیان در ششمین مجمع عمومی این حزب در نقد عملکرد دولت دکتر روحانی، اعلام کرد: «ما اشتباه کردیم و باید از رئیس‌جمهور اجاره‌ای که داشتیم، توبه کنیم و این وضع را ما به وجود آوردیم». حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نیز گلایه‌مندی حزبش از دولت را این‌گونه به زبان آورد: «وقتی دولت دوستان خود را تنها می‌گذارد، طبیعی است که تنها می‌ماند». علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز با این پرسش که: «از چهره‌های سیاسی بخواهید ۱۰ وزیر از دولت روحانی نام ببرند، بلد نیستند»؛ به دنبال فرار از پاسخ به عملکرد دولتی برآمد که حمایت‌های حزب او و هم‌طیفی‌های اصلاح‌طلبش در انتخابات 92 و 96، باعث روی کار آمدن آن شده‌اند. سؤال این است که دلیل رویگردانی جریان اصلاح‌طلب از دولت، علی‌رغم اینکه پیش‌ازاین اعلام کرده بودند «تضمین دولت روحانی هستیم»، چیست؟

گزاره‌های تحلیلی: 1- یکی از دلایل گلایه‌های اصلاح‌طلبان از دولت، با هدف سهم‌خواهی حداکثری از قدرت بوده است. ادعای این طیف آن است که دولت بعد از روی کار آمدن سهم کمی برایشان در نظر گرفت. این در حالی است که اکثر وزرای روحانی بخصوص در دولت اول، همگی از چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب بوده‌اند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به صادق خرازی، به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: «به آن‌ها سمت دادیم، به‌جای تشکر، طلبکار شدند». 2- این روزها، فرار از کارنامه عملکردی دولت تنها از سوی جریان حامی آن یعنی جریان اصلاح‌طلب صورت نمی‌گیرد، بلکه خود دولت نیز با بهانه‌تراشی‌های مختلف همچون؛ بدشانس بودیم، اختیاری نداریم، نگذاشتند یا نمی‌گذارند، همش تقصیر ترامپ بود، تقصیر تحریم‌ها بود و ... سعی در پاک کردن ناکارآمدی‌های خویش برآمده است. 3- راهکار مواجهه با این کارنامه غیرقابل‌دفاع توسط جریان حامی دولت، به‌جای پذیرش اشتباه و ارائه نقشه راه منسجم و کارآمد برای آینده و تلاش برای جلب نظر مجدد حامیان خویش در جامعه، مقصر تراشی و پاسکاری داخل جریانی تقصیرات و فرار از مسئولیت و پاسخگویی به ملت بوده است.

نکته پایانی: انتخابات 1400 در راه است و مردم از عملکرد دولت راضی نیستند. مقبولیت اجتماعی دولت و جریان حامی و مبلغش کاهش شدیدی یافته است؛ بنابراین نقد و تخریب دولت و جدا کردن سفره اصلاحات از دولتی که به‌حق زاییده همین جریان بوده است، با هدف انتخاباتی و جلب نظر افکار عمومی برای 1400 انجام می‌َشود. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ اخبار ویژه                

فیلسوف آمریکایی: آمریکا سردمدار تروریسم است

«نوام چامسکی»،‌فیلسوف سرشناس آمریکایی نوشت: «آمریکا تنها کشوری است که در دادگاه جهانی بابت تروریسم بین‌المللی محکوم شده است. همان‌طور که نمی‌توانید اوباش جمهوری‌خواه را متقاعد کنید که در انتخابات باخته‌اند، نمی‌توانید لیبرال‌ها را متقاعد کنید که آمریکا سردمدار تروریسم است و افرادی که به کنگره حمله کردند از ناکجاآباد نیامده بودند. رسانه‌های آمریکا این‌طور به مردم القا می‌کنند که در آمریکا همه‌چیز فوق‌العاده است و گاهی نیز وقفه‌ای در آن اتفاق می‌افتد اما این حقیقت نیست».

تعبیر صاحب نظریه «پایان تاریخ» از آمریکای امروز/ فوکویاما در مقاله‌ای با عنوان «تا ریشه پوسیده» در «فارین‌افرز» نوشت: «در دوره ترامپ روند زوال آمریکا با سرعتی حیرت‌انگیز و در مقیاسی که پیش‌بینی‌اش دشوار بود، ادامه یافت. بسترهای موجودی که زمینه‌ساز این بحران بوده‌اند بی‌هیچ تغییری پابرجا هستند؛ سیستم هنوز به‌سختی تن به اصلاح خود می‌دهد. ۷۷ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که در انتخابات سال ۲۰۲۰ تقلب عمده‌ای صورت گرفته است. آمریکایی که ترامپ تحویل داد یک آمریکای دوپاره است که دچار اختلاف‌نظر داخلی بر سر ایده‌آل‌های دموکراتیک خود خواهد بود».

▼ اخبار

ادعای رژیم صهیونیستی در مورد مذاکرات محرمانه

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌ پست مدعی شد: «مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام سه هفته است که در نیویورک به‌صورت محرمانه بین نمایندگان دولت بایدن و دولت ایران در حال انجام است. این مذاکرات بدون اطلاع دیگر بازیگران مهم اروپایی ازجمله انگلیس، فرانسه و آلمان انجام شده است. بر طبق این گزارش، قرار است تعداد کمی از تحریم‌ها ازجمله تحریم فروش نفت در پی بازگشت آمریکا به برجام برطرف شود». این در حالی است که عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده است: «با دولت جدید امریکا هیچ تماسی نداشته‌ایم». وی گفت؛ «فقط منتظریم ببینیم رئیس‌جمهور جدید امریکا چگونه می‌خواهد مواضع اشتباه ترامپ را تصحیح کند. هیچ برجام پلاس، هیچ توافق جدید، هیچ مذاکرات جدید در مورد برجام وجود نخواهد داشت. موشک‌های ایران تنها ابزار دفاعی مطمئن برای ایران هستند و در مورد این مسئله هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد».

درآمد نجومی دولت از بورس در مقایسه با سال گذشته

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری دولت درمجموع ۱۳ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از نقل‌وانتقال سهام در بورس و فرابورس داشته و همچنین آن‌طور که دژپسند، وزیر اقتصاد گفته است، دولت در نیمه اول امسال، ۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری سهام خود در شرکت‌های دولتی به دست آورده است. به‌عبارتی‌دیگر، دولت در ۹ ماهه امسال درمجموع ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان درآمد از بورس داشته است. درآمد دولت در ۹ ماهه سال ۹۸ از بورس ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان بوده است. با این حساب، مقایسه رقم ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومانی درآمد دولت از بورس طی ۹ ماهه امسال با درآمد ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومانی مدت مشابه سال ۹۸ نشان از رشد ۸۸۱ درصدی درآمد از بورس دارد که در نوع خود بی‌سابقه است!

استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی؛ از سقوط E11A تا هواپیمای اوکراینی

آمریکا امروز بالاخره پس از گذشت یک سال اعلام کرد خاموش ‌شدن موتور و خطای انسانی دلایل سقوط هواپیمای E11A در ژانویه ۲۰۲۰ در «غزنی» افغانستان بوده است. در همان زمان میدان‌داری رسانه‌های نشان‌داری چون «رویترز» در سانسور و فرافکنی چنین موضوع مهمی تا حدودی ابعاد مختلف این پنهان‌کاری بزرگ را افشا کرد. اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی آمریکایی‌ها در این خصوص که تنها با انتشار یک بیانیه مبهم پنتاگون صورت گرفت، تردیدها در مورد لاپوشانی کاخ سفید را به یقین تبدیل کرد. حال انتشار این خبر حداقلی درباره چرایی سقوط هواپیمای مذکور در حالی پس از یک سال انجام می‌شود که همچنان سؤالات فراوانی درباره اصل ماجرا و سرنوشت سرنشینان آن وجود دارد. گرچه «پنهان‌کاری» آمریکایی‌ها در چنین موضوعاتی سابقه‌دار است و در این مورد خاص یک سال طول کشید تا تنها علت سقوط را اعلام کنند، اما همراهی رسانه‌های غربی با آن در حالی است که در ماجرای هواپیمای اوکراینی روزانه به تولید «محتوای جنایت‌کارانه» علیه ایران مشغول بودند.

سیلی برای ورود به خط ویژه!

«علی‌اصغر عنابستانی» دیروز به علت جلوگیری کردن سرباز راهنمایی‌ورانندگی از ورود وی به خط ویژه اتوبوس، خشمگین شده و به صورت این سرباز سیلی زده است. مردم نیز پس از مشاهده این رفتار نماینده، با او درگیر شدند و شیشه ماشین او را برای تلافی شکستند. دکتر قالیباف،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این رفتار نماینده مجلس، نوشت: «در برابر قانون همه مساوی هستند. در صورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بدون مسامحه برخورد قانونی خواهد کرد». امير دريادار رحيمي پور، رئيس اداره سرمايه انساني سرباز ستاد كل نيرو‌هاي مسلح گفت: «در خصوص موضوع زدوخورد نماينده مجلس با يكي از سربازان نيروي انتظامي معاونت حقوقي ناجا وارد عمل شده و در حال تنظيم شكايت است و از طريق دادگاه كاركنان دولت به اين پرونده رسيدگي مي‌شود». وی گفت: «فرض كنيم كه سرباز هم در اين رابطه مقصر بوده، لذا به‌هیچ‌عنوان هيچ فردي حق اين را ندارد سربازي را مورد ضرب و شتم قرار دهد؛ اين پرونده در حال بررسي ستاد كل است و نتيجه آن متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسيد».

▼ اخبار کوتاه

مسئول حمله به ریاض/ یکی از گروه‌های مقاومت عراق با انتشار متنی اعلام کرد که حمله شنبه به پایتخت عربستان سعودی کار این گروه بوده و در انتقام خون شهدای انفجارهای تروریستی بغداد انجام شده است. گروه مقاومت اسلامی «ألویة الوعد الحق»، طی بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: «پس از زیاده‌خواهی و اصرار اعراب خلیج [فارس] بر جنایت در حق ملت‌های منطقه و ادامه حمایت‌های آن‌‌ها از باندهای تبه‌کار داعش و گروهک‌های تکفیری که دستانشان به خون بی‌گناهان آغشته شده، ما فرزندان شبه‌جزیره عرب به وعده خود عمل کرده و پهپادهای رعب و وحشت را به پادشاهی آل سعود فرستادیم و دژهای آن‌ها در قصر الیمامه و اهداف دیگر را در ریاض هدف قرار دادیم».

توانایی مقابله با پهپادهای ایرانی توسط رژیم صهیونیستی/ «اسرائیل دیفنس» گزارش داد: «ایرانی‌ها برای از میان برداشتن پدافند هوایی اسرائیل، توانمندی هجومی برای خود ایجاد کرده‌اند. سامانه‌های پدافند هوایی مخصوص مقابله با پهپاد در اسرائیل، راهکار بی‌نقصی برای مقابله با پرنده‌های بدون سرنشین ندارد. وجود بسیاری از پایگاه‌های پهپادی ایران در زیر زمین، توانمندی اسرائیل را برای خنثی کردن این عملیات‌ها کاهش می‌دهد».

زرنگی مشکل خودت را حل کن!/ به دنبال اعلام حمایت سفارت آمریکا در مسکو از معترضان به دولت روسیه، وزارت خارجه روسیه به مقامات آمریکایی توصیه کرد به جای دخالت در امور سایر کشورها، نظاره‌گر مشکلات خود باشند.

آخرین خبرها از مراسم 22 بهمن/ سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در برنامه زنده «تیتر امشب» خبر داد: «مراسم 22 بهمن امسال به صورت مانور و رژه موتوری و خودرویی خواهد بود». رئیسی افزود: «سخنرانی مراسم، زنده از صداوسیما پخش خواهد شد و تجمعی برای این سخنرانی نخواهد بود».

دندان ایمپلنت تمام ایرانی!/ بعد از اینکه به دلیل تحریم‎ها، طرف اروپایی از قرارداد تولید مشترک ایمپلنت دندان با کشورمان سر باز زد، شرکت ایرانی به‌تنهایی این ایمپلنت را ساخت. با تولید ایمپلنت دندان در داخل کشور، سالانه ۱۰۰ میلیون یورو صرفه‎جویی ارزی صورت می‌گیرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف نمی‌‌شود/ «باقرزاده» عضو کمیسیون تلفیق گفت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو در سال آینده حذف نمی‌‌شود و مصوب شد که 2.5 میلیارد دلار ارز به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یابد. مابه‌‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای داروها حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که از طریق بانک مرکزی تخصیص خواهد یافت»

احکام سیاسی (سؤال 126): بزرگنمایی و اغراق در برخی امور جهت اثبات حقانیت جبهه حق چه حکمی دارد؟ پاسخ: برای نیل به اهداف مقدس نباید از وسایل نامشروع بهره­برداری نمود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات