بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۶۴

هدف عربستان از چراغ سبز به ایران چیست؟

عربستان امیدوار است که با ورود به پنج بعلاوه یک که بیشتر به توهمی شدید است این تصور را که دست برتری دارد تقویت کند و در کنار غرب به ایران فشار وارد کند البته این تخیلات سیاسی با واقعیت فاصله زیادی دارند و نباید زیاد به آن ها توجه کرد.
زهرا ترابی - خبرنگار/ تحلیلگر مسائل منطقه درباره رابطه عربستان و ایران گفت: ایران بارها اعلام کرده است که این آمادگی را دارد که در مسائل منطقه ای به ویژه مسائل مربوط به امنیت خلیج فارس که به کشورهای منطقه مربوط اس ت فعالیت کند اگر عربستان به چنین واقع بینی دست پیدا کند و حقوق ملت های منطقه چون مردم یمن را به رسمیت بشناسد و از بلندپروازی دست بردارد باید از نقش فعال کشورهای منطقه استقبال کند.

ابوالفضل ظهره وند، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با بصیرت، درباره اظهارات وزیر امور خارجه عربستان و چراغ سبز این کشور به ایران گفت: من از این موضوع به چراغ سبز یاد نمی کنم بلکه این خوابی است که عربستان برای مذاکره احتمالی با ایران دیده است.
البته نوعی توهم است چون سعودی ها در هیچ کجای مذاکرات گذشته نبودند و حتی اگر قرار باشد آمریکا به برجام برگردد و در چهارچوب تعهدات خود با ما مذاکره داشته باشند نه عربستان و نه هیچ کشور دیگری جایی در میان پنج بعلاوه یک ندارد.

وی هدف از این اقدام عربستان را اینگونه مطرح کرد: بر اساس وعده هایی که شنیده اند انتظار آن را دارند و تصور می کنند مذاکرات احتمالی بین ایران و آمریکا صورت می پذیرند و علاقمندند به پنج بعلاوه یک بپیوندند و در این مذاکرات حضور داشته باشند.
در حقیقت این دعوتی است که خودشان از خودشان دارند و می خواهند بگویند ما در تحولات سیاسی احتمالی دارای نقش خواهیم بود و در حقیقت با جمهوریت نداشته خودشان روی تحولات سیاسی آینده منطقه مانور می دهند.

ظهره وند درباره راهبرد ایران در این زمینه گفت: روشن است ایران عجله و تمایلی ندارد که آمریکا به پنج بعلاوه یک وارد شود. قاعدتا این ورود مشروط به تامین ملاحظات ایران است. چون ترامپ از برجام خارج شده و آمریکا در راستای عمل به تعهدات خود وارد برجام می شود و هیچ مذاکره ای در راستای برجام اتفاق نمی افتد. اگر قرار باشد آمریکا به برجام برگردد باید به تعهدات بر زمین مانده خود عمل کند. آمریکا باید خسارت ایران را مد نظر داشته باشد که ما طی سالهای گذشته در اثر بدعهدی آمریکا و کشورهای اروپایی متحمل خسارت هایی شده ایم که آن را هم باید جبران کنند.

او در پاسخ به این پرسش، این احتمال وجود دارد با روی کار آمدن جو بایدن عربستان تمایلی به برقراری ارتباط با ایران را دارد، گفت: عربستان هنوز هم به اقداماتی تروریستی و حمایت از جریانات تروریستی چون داعش متهم است، همچنین عربستان به ضعف آشکار در رعایت موازین حقوق بشری متهم است.
مساله قتل خاشقچی انگشت اتهام را به سمت بخش دیپلماتیک عربستان برد. احتمالا عربستان سعودی از نگرانی خود در حال فرار به جلو است و نقش خود را در تحولات سیاسی آینده به طرف آمریکایی یادآور می شود.
 
عربستان در پرونده های منطقه نقش سیاهی دارد خصوصا در سوریه، یمن، عراق و بایدن از طرف افکار عمومی غرب تحت فشار است.
وی در ادامه افزود: ماهیت ترامپ روشن بود او به تنها چیزی که فکر می کرد مسائل اقتصادی و تجاری بود. ولی دموکرات ها ادعای بازگرداندن موقعیت از دست رفته آمریکا در فضای بین الملل را مطرح کرده اند. در سر لوحه این ادعا دفاع از هنجارهای بین المللی و حقوق بشری و مبارزه با جریان های تروریستی قرار دارد که سعودی ها تمام این مشخصه های منفی را در کارنامه خود دارند.

ظهره وند با اشاره به دوره جدید ارتباطات دیپلماتیکی بین ایران و عربستان تصریح کرد: کشورهای منطقه دیر یا زود باید واقعیت های موجود در صحنه را ببینند و خود را با آن ها تنظیم کنند. روابط قطر و عربستان چند سالی بود که قطع شده بود ولی بالاخره برقرار شد. اگر سعودی ها تصمیم بگیرند که مسائل منطقه ای را در همین حوزه حل و فصل کنند و دست به دامان نیروها و جریانات فرا منطقه ی نشوند قطعا می توانند نقش فعال و موثری داشته باشند.
 
ایران بارها اعلام کرده است که این آمادگی را دارد که در مسائل منطقه ای به ویژه مسائل مربوط به امنیت خلیج فارس که به کشورهای منطقه مربوط است فعالیت کند اگر عربستان به چنین واقع بینی دست پیدا کند و حقوق ملت های منطقه چون مردم یمن را به رسمیت بشناسد و از بلندپروازی دست بردارد باید از نقش فعال کشورهای منطقه استقبال کند. این تصمیم با عربستان است و باید بداند که آیا می خواهد نقش فعالی داشته باشد یا  خیر و آیا کماکان می تواند نقش مخرب فعلی را ایفا کند که متاثر از بازیگران فرا منطقه ای است.

تحلیلگر مساول بین الملل در پاسخ به این پرسش، چرا عربستان نسبت به حضور در جمع پنج بعلاوه یک علاقه نشان داده است آیا عربستان می خواهد در مورد برجام فعالیتی داشته باشد؟ اظهار کرد: برجام معاهده ای بین المللی است اروپا اگر از برجام حمایت می کنند آن را به عنوان دست آوردی سیاسی برای خود می دانند. عربستان امروز وارد شدن در پنج بعلاوه یک را دست آوردی برای خود می داند.

عربستان امیدوار است که با ورود به پنج بعلاوه یک که بیشتر به توهمی شدید است این تصور را که دست برتری دارد تقویت کند و در کنار غرب به ایران فشار وارد کند البته این تخیلات سیاسی با واقعیت فاصله زیادی دارند و نباید زیاد به آن ها توجه کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات