تهران بزرگ >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۶۵

معرفی سازمان های تأثیر گذار در ساختارحکومتی آمریکا-1

پایگاه بصیرت / کیومرث کوثری مقدم

معرفی سازمان های تأثیر گذار در ساختارحکومتی آمریکا

هرهفته با معرفی سازمان های تأثیر گذار در ساختارحکومتی آمریکا مهمان شما خواهیم بود

کمیته امور عمومی (آمریکا- اسرائیل)

امروزه این کمیته محوری­ترین و مؤثرترین لابی صهیونیسم در ساختار آمریکا است که از دهه 1950 به‌عنوان مادر و مرجع تمامی سازمان­های یهود محسوب می گردد.

این کمیته جهت تأمین منافع اسرائیل تاسیس شده و در انتخابات از شیوه­ های مختلف سعی در اعمال‌نفوذ و پیشبرد منافع و دیدگاه­های خود را دارد. این کمیته دارای دو راهبرد اساسی می باشد که عبارتنداز: فشار مؤثر و فوق­ العاده بر مسئولان اجرایی دولت و کنگره و دیگری تلاشهای زیاد برای مثبت نشان دادن چهره اسرائیل در افکار عمومی که به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم به دنبال تأثیرگذاری بر روند انتخاب اعضاء در قوای مقننه و مجریه هستند و استراتژی آن­ها این است که بر کسانی که علیه اسرائیل یا به طرفداری از اعراب در کنگره صحبت می­کنند، فشار تبلیغاتی وارد آورده تا در انتخابات موجبات شکست رقیب خود را فراهم آورند.

این سازمان مسئول هماهنگی و برنامه­ ریزی جهت فعالیت تمامی سازمان­های یهودی آمریکا و همچنین مسئول اصلی جمع­ آوری کمک و اعانه برای اسرائیل به شمار می‌رود که با ارتباط تنگاتنگ با بیش از 60 اتحادیه دیگر، مسئول ایجاد کانال­های جدید برای نفوذ رژیم صهیونیستی نیز می‌باشد.

 این کمیته دارای دفاتر و مراکز منطقه­ ای در سراسر آمریکا و اورشلیم است که هر یک تحت مدیریت یک نفر اداره می­ شود. هرکدام از این دفاتر در برگیرنده چند شعبه می­ باشند که امور آن­ها را با دفتر مرکزی هماهنگ می ­کند.

از بخش های مهم این کمیته می توان به حوزه قانون­­گذاری، سیاست­ خارجی، امور سیاسی، بخش ارتباطات، بخش توسعه و گسترش(عضوگیری)، رهبری سیاسی است ومقر اصلی آن در کاپیتول هیل(عمارت کنگره) واشنگتن دی سی  است.

این کمیته، امتیاز ویژه ­ای را برای دستیابی و دسترسی سهل ­تر قدرت در اختیار اعضای خود قرار می دهد که این اعضاء از بین(یهودیان و غیر یهودیان) گزینش می­ شوند که همه آن­ها در یک‌چیز اتفاق‌نظر دارند و آن حمایت از اسرائیل و کانالیزه کردن سیاست خارجی آمریکا در راستای منافع این رژیم است. زمانی که از اعضاء و عناصر آن سخن به میان می­آید، فهرستی طولانی از اسامی افراد و اشخاص با نفوذ در سیاست خارجی آمریکا به چشم می ­خورد.

بهتر است بدانیم که این کمیته هرساله یک کنفرانس برگزار می ­نماید که در آن به تعیین خط مشی کلی می ­پردازد که این خط‌مشی‌ها می تواند با جلسات و برنامه­ های آموزشی مختلفی همراه باشد و محیط مناسبی برای آموزش اعضا و همچنین آشنایی آن­ها با فرایند لابی­ گری ­باشد.

در آخر می توان گفت که اسرائیل عروسک گردان سیاست آمریکا است که حتماً تأثیر به سزایی بر کوفتن طبل تصیم گیری کنگره و مجلس نمایندگان دارد.

کیومرث کوثری مقدم

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات