بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۱۱

اشغال کنگره ، بومرنگ انقلاب‌های مخملی بود که به آمریکا بازگشت / ضعف بنیادین در مقابل روس ها

همان  گونه که مطرح شد ، اتهام زنی های سیاسی  2 طیف  فعال آمریکا در خصوص  تازگی ندارد  و دموکرات ها تا لحظه  تحلیف جو بایدن ، اتهام ارتباط ترامپ با  روسیه را مطرح می کردند.
« علی ودایع» کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر حوزه روسیه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در رابطه باادعای دخالت روسیه در ساختار قدرت و فرایند های سیاسی ایالات متحده گفت: اتهام دخالت روسیه در فرآیند سیاسی آمریکا که این روزها دوباره داغ شده است ؛ به انتخابات 2016 بازمی گردد. در انتخابات الکترال دور قبل، شاهد این موضوع بودیم به طوری که در آن مقطع زمانی  « هیلاری کلینتون » در رقابت با « دونالد ترامپ» در نظر سنجی ها پیش بود  اما با افشای تعداد زیادی از  ایمیل های شخصی کلینتون توسط ویکی‌لیکس و تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی ، ورق به نفع ترامپ بازگشت.

 وی تصریح کرد: ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا ، ظرف چهارسال گذشته سوژه جنجالی رسانه‌های این کشور بوده است. در برخورد با انتخابات الکترال 2016 رسانه‌های عمدتا دموکرات معتقد بودند که کرملین با یوزرهای فیک از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر مردم آمریکا رو  به حمایت از ترامپ دعوت می کرد.
 
 رسوایی آمریکایی ها ؛ یک روز راشا گیت و روز دیگر اوکراین گیت
 این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص  اتهام‌زنی  دموکرات و جمهوری‌خواه  علیه یکدیگر در مورد ارتباط با روسیه اظهار داشت: همان  گونه که مطرح شد ، اتهام زنی های سیاسی  2 طیف  فعال آمریکا در خصوص  تازگی ندارد  و دموکرات ها تا لحظه  تحلیف جو بایدن ، اتهام ارتباط ترامپ با  روسیه را مطرح می کردند.

 ودایع افزود: نمود این امر در ابتدا در ظاهر سناریو  «راشا گیت » آشکار شد؛ این سناریو از سوی دموکرات ها  مطرح شد و ریشه این موضوع  در ارتباط با برخی از  نزدیکان  ترامپ با الیگارش های روس و اوکراینی بود.

 این پژوهشگر حوزه روسیه و اروپای شرقی  خاطر نشان کرد:  در خصوص پرونده راشاگیت ، دیوان عالی قضایی آمریکا و « رابرت مولر» به شدت از سوی دونالد ترامپ تحت فشار قرار داشتند ؛ در آخر پرونده راشاگیت به نتیجه مشخصی نرسید. بنابه نظر کارشناسان ، دلیل این اتفاق ترس از آشوب و التهاب داخلی آمریکا بود.اتفاق جالب اینجاست که ترامپ در نهایت ایالات متحده را آشوب کشید.

  وی با بیان این که تیم اطاق جنگ ترامپ و جمهوری‌خواهان هم در چهار سال گذشته بی‌کار نبودند و مقابله به مثل کردند ، گفت: «اوکراین گیت» طرح اتهامات سنگینی بود که توسط ترامپ علیه پسر جوبایدن (رئیس جمهوری کنونی آمریکا) مطرح شد.

ودایع در تشریح مسئله اوکراین گیت گفت: ماهیت این پرونده فساد به  «هانتر بایدن »، پسر «جو بایدن » برمی گردد که به نوعی  یکی از جدی ترین و رقبای سیاسی ترامپ محسوب می شد ؛  در این ماجرا ، صحبت از پرونده  فساد مالی هانتر بایدن در یک شرکت  اوکراینی بود که وی متهم به  فساد مالی  و پول شویی  در این شرکت شده بود. مشخصا جمهوری خواهان با موج سواری بر این موضوع به دنبال خدشه به اعتبار دموکرات ها و شخص جو بایدن  بودند.

 این کارشناس مسائل بین الملل  در ادامه : در راستای  تحقق این هدف ترامپ  و تیم حقوقی وی به سرپرستی « رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ بیشترین فشار را بر روی دولت اوکراین وارد کردند تا بتوانند بیشترین استفاده سیاسی را از این مسئله ببرند که البته چندان موفق نبودند.
 
 ضعف بنیادین در مقابل روس ها
 ودایع  با اشاره به تنوع سناریو هایی که دموکرات ها و جمهوری خواهان در مقابل یکدیگر اجرا می کنند ، گفت: ورای هرسناریوی سیاسی، نکته حائز اهمیت این است که ایالات متحده آمریکا در مقابل روسیه در لایه های درونی ساختار خود دچار آسیب پذیری بالایی است و روس ها با توجه با این  اصل در بسیاری از موارد داخلی آمریکا توانایی ایفای نقش دارند.

 این تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد: مشکلی که امروز آمریکا در مقابل روسیه با آن دست به گریبان است ، فرایند سیاسی برچسب زنی است که طیف های سیاسی آمریکا به یکدیگر  استفاده می کنند و نمود این خلا را در اتهاماتی می بینیم که ترامپ و جمهوری خواهان به دموکرات ها  تحت عنوان افراد سوسیالیست و کمونیست نسبت می دهند.

اشغال کنگره ، بومرنگ انقلاب‌های مخملی که به آمریکا بازگشت
 وی در خصوص اشغال ساختمان کنگره توسط هواداران ترامپ و دخالت روسیه در این موضوع گفت: همه می دانیم که آمریکایی ها انقلاب‌های مخملی را از طریق برخی سازمان های غیر دولتی مانند خانه آزادی  و از طریق شبکه های اجتماعی در اروپای شرقی و اقمار روسیه عملیاتی کرده‌اند.آنچه که ما در ماجرای اشغال کنگره یا همان بنای کاپیتال دیدیم ؛ شباهت زیادی به تحولات انقلاب‌های مخملی زیر پرچم آمریکا را داشت. شاید بتوان گفت که بومرنگ سوروس با رنگ و لعاب ترامپ به واشنگتن بازگشت.

تقابل سیستم آمریکایی و روسی در واشنگتن
ودایع گفت: منهای همه حرف‌ها و احتمالاتی که داده می‌شود ، حکومت ایالات متحده ، یک حکومت سیستمی است که براساس نظر فکر و نقشه نخبگان حزب جمهوری‌خواه و حزب دموکرات رفتار می کند.
وی در ادامه افزود: آمدن ترامپ اتفاقی بود که باتوجه به نیازهای ایالات متحده برای ایجاد بی‌نظمی در عرصه بین‌الملل برای واشنگتن یک نیاز بود اما در ادامه روندکار از دست آمریکا خارج شد.

مدرس دانشگاه گفت: اگر فرض بر این باشد که اتهام مداخله روسیه در انتخابات آمریکا صحیح است ؛ عملا آمریکا به آسیب پذیری شدید در مقابل عقاب دوسر اعتراف کرده است. اگر هم این اتهام را رد کنیم ؛ بازهم طیف‌های آمریکایی آنچنان ضعیف شده‌اند که برای حذف یکدیگر اتهام ارتباط با روسیه را مطرح می کنند. در هر دوصورت اقتدار ایالات متحده از دورن با چالش جدی مواجه شده است
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات