صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های ‌شنبه، 11 بهمن ماه

امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) دهه فجر، آن آيينه‌اي است که خورشيد اسلام در آن درخشيد و به ما منعکس شد. اگر اين آيينه نبود، باز هم مثل همان دوره‌هاي تاريک و قرون خاليه، بايستي ما مي‌نشستيم و اسمي از اسلام مي‌آورديم. با حلوا حلوا گفتن هم که دهان شيرين نمي‌شود!. (11/10/1369)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز                 

تکريم يک انقلاب بزرگ

فردا 12 بهمن، سرآغاز دهه فجر انقلاب اسلامي است. اصل پديده انقلاب اسلامي نقطه‌اي بود که زنجيرهاي اسارت و توقف را از دست و پاي ملت ايران زدود، و راه را براي پيشرفت باز کرد. به گواه همه کارشناسان، انقلاب اسلامي يک مسير روشن و تاريخي را پيش روي ملت ايران براي پيمودن راه پيشرفت و رسيدن به آرمان‌هايش، هموار کرده است. دستاوردها و عملکردهاي دوران 42 ساله انقلاب اسلامي در جاي خود در اين ايام بايد به بحث گذاشته شود اما توجه و تامل در اين مسئله حائز اهميت است که انقلاب اسلامي در بخش‌هاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و فرهنگي کشور را در چه وضعيتي از رژيم گذشته به ارث برده است؟

نکات تحليلي: 1- واقعيت آن است که انقلاب اسلامي کشور را از حيث سياسي و حق مردم در سرنوشت خود در شرايطي از رژيم گذشته به ميراث برد که نه تنها انتخابات و سازوکارهاي دموکراتيک کاملا مفقود بود، بلکه سرکوب و خفقان ابزاري بود براي اينکه مردم آزادانه مطالبات خود را مطرح ننمايند.

2- در بخش امنيتي و سياست خارجي، حکومت‌هاي قاجار و پهلوي براي حفظ بقاي خود، مقدرات امنيتي را در اختيار قدرت‌هاي خارجي قرار داده بودند و عملا مهره انگليس و آمريکا براي اجراء سياست‌هاي آنها در منطقه بودند؛ و چون وضع بدين منوال بود، تماميت ارضي ايران در مخاطره بود، تا جايي‌که بخش‌هايي از خاک ايران در دوره قاجار و پهلوي به تاراج رفت. توافق‌نامه‌هاي 1907 و 1919 عملا با هدف تجزيه ايران طراحي شده بود.

3- در بخش اقتصادي نيز کشور چندان وضعيت مناسبي نداشت؛ خبري از زيرساخت‌هاي اساسي مورد نياز کشور نبود. عدالت اجتماعي و دسترسي مردم به خدمات اجتماعي بنا به آمارها و گزارش‌هاي معتبر داخلي و خارجي در بدترين شرايط ممکن بود.

4- در بخش فرهنگ نيز پهلوي‌ها نه به فرهنگ اسلامي معتقد بودند و نه به فرهنگ ايراني باور داشتند؛ آنها مصمم بودند که ايران از حيث فرهنگي بايد غربي شود، تا به توسعه دست يابد!

نکته پاياني: با لحاظ چنين ميراثي بايد به بررسي عملکرد انقلاب اسلامي در چهار دهه گذشته نشست. انقلاب اسلامي جداي از کاميابي‌ها و ناکامي‌هاي 42 ساله‌اش، به يک دوره بسيار طولاني از تجزيه، تحقير و کشتار مردم ايران - که در دوره قاجار و پهلوي به اوج خود رسيده بود - فيصله داد و رويکردهاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و فرهنگي را به سمت پيشرفت و به نفع ملت تغيير داد. اين رخداد خود يک حادثه بي‌نظير به‌حساب مي‌آيد و اين انقلاب مردمي و تاريخي را درخور تکريم و گراميداشت کرده است. (نويسنده: عزيز غضنفري)

 

▼گزارش روز                                  

   دستِ پيش برجامي

وزير خارجه جديد آمريکا در نخستين نشست خبري خود مدعي شد که ايران ابتدا بايد به تعهدات برجامي خود عمل کند و سپس واشينگتن درباره بازگشت به برجام تصميم مي‌گيرد.

گزاره تحليلي: ۱- اظهارات «آنتوني بلينکن» را وقتي در کنار سخنان «ليندا توماس گرينفيلد» گزينه بايدن براي تصدي نمايندگي آمريکا در سازمان ملل مي‌گذاريم که گفته است: «ما بدنبال پيدا کردن مسير مشترکي با چين و روسيه هستيم تا فشارها بر ايران را تشديد کرده و اين کشور را وادار به رعايت کامل تعهدات برجامي کنيم»! آشکارا آنچه بايدن و تيم امنيتي وي در مواجهه با جمهوري اسلامي تدارک ديده‌اند را نمايان مي‌سازد. ۲- طرح بايدن چيزي نيست جز گزينه فشار سياسي منهاي جنگ. به عبارتي بايدن بدنبال ايجاد اجماع بين‌المللي عليه ايران است، تا به اتفاق همکاران اروپائي خود پرونده ايران را به شوراي امنيت کشانيده و در مسير کاناليزه شده مد نظر خود قرار دهند. بايدن به خوبي مي‌داند که در اين مسير، دورنماي کار بدون همراهي چين و روسيه چيزي جز انسداد نيست. ۳- بايدن اين را هم به خوبي مي‌داند که منطقه پرتنش، نابود کننده اجماع و سناريوي آنان بوده و به همين خاطر است که ادامه رقابت تسليحاتي را بي‌فايده و قراردادهاي ترامپ با کشورهاي عربي را مطلوب نمي‌داند. به عبارتي اکنون اين بايدن است که مي‌خواهد براي اجماع مدنظر خود اعتمادسازي کند. ۴- برنامه بايدن بازگشت به برجام است، درست زماني که ايران به تمامي تعهدات درون برجامي خود عمل کرده باشد و اميدوار است که بتواند از طريق همکاري با چين و روسيه، ايران را متقاعد به بازگشت به نقطه اول نمايند. به زبان ساده چين و روسيه بخشي از طراحي آنان مي‌باشد. البته براي آمريکا اين تازه مقدمه کار است. بخش اصلي طرح زماني آغاز مي‌شود که مسيري براي سرايت و توسعه برجام به حوزه‌هاي امنيت ملي ايران بيابند.

جمع‌بندي: اکنون گردانندگان کاخ سفيد دست پيش را گرفته‌اند تا برداشتن تحريم‌ها بعنوان پيش‌شرط ايران براي بازگشت آمريکا به برجام، مسئله اصلي في‌مابين نگردد. اکنون به راحتي مي‌شود اين طراحي را خنثي کرد، اگر بر اين خواسته معقول خود مُصّر باشيم و همزمان  نگذاريم روسيه و چين بخشي از معماري آنان گردند. (نويسنده: احمد بنافي)

▼ اخبار ويژه                      

  آخرين نظرسنجي‌ها در مورد انتخابات 1400

در حالي که چندماه به انتخابات مانده خبرهاي خوبي از مشارکت مردم در انتخابات 1400 علي رغم وجود مشکلات فراوان اقتصادي به گوش مي‌رسد. در اين راستا از نظرسنجي‌هاي انجام شده توسط دو مرکز معتبر نتايج جالبي بدست آمده است: پاسخ پرسش‌شدگان در نظرسنجي (الف) درباره مشارکت در انتخابات بدين نحو است که از نظر 55 درصد از پاســخگويان، مشــارکت مردم در انتخابات آينده رياست جمهوري نســبت به دوره قبل کمتر و از نظر 13 درصد «بيشتر» خواهد شد. همچنين 22 درصد از پاســخگويان گفته‌اند مشارکت مردم نسبت به دوره قبل فرقي نخواهد کرد.

همچنين نظرسنجي (ب) از يک مرکز معتبر نشان مي‌دهد 42.1 درصد از افراد درخصوص مشارکت پاسخ داده‌اند که حتما در انتخابات آتي شرکت خواهند کرد و 6.2 درصد نيز گزينه به احتمال زياد را انتخاب کرده‌اند. اگرچه از اکنون هيچ پيش‌بيني بخصوصي درباره انتخابات آتي نمي‌توان داشت. در مقابل 23.7 درصد جامعه آماري گفته‌اند که هنوز تصميمي براي مشارکت نگرفته‌اند. اين نشان مي‌دهد که مي‌توان با کسب نظر مردم و ايجاد اميدآفريني نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي کشور اعتماد اکثريت را به صندوق راي جلب نمود و مشارکت بالاي 60 درصد را در انتخابات 1400رقم زد.

▼ اخبار

فرصت طلبان مرگ ميناوند

علي‌رغم آن که مراحل تست انساني واکسن کروناي ايراني در حال انجام بوده و نتايج موفقیت‌آمیزی نیز کسب کرده است، برخي از چهره‌هاي هنري و ورزشي به بهانه درگذشت «مهرداد ميناوند» بازيکن اسبق تيم ملي فوتبال، دوباره هشتگ #واکسن_بخريد را منتشر کرده‌اند. خط خبري که با استقبال رسانه‌هاي بيگانه و ضدانقلاب مواجه شده است. اين در حالي است که خريد واکسن در دستورکار وزارت بهداشت قرار دارد و اقدامات لازم براي ورود واکسن از روسيه و چين و هند و ... انجام و در حال پيگيري است و مطابق گفته رييس‌جمهور تزريق آن مطابق اولويت‌ها از بهمن ماه آغاز خواهد شد. آنچه مشخص است هجمه آغاز شده تنها براي ممانعت از ورود واکسن‌ها آمريکايي فايزر و مدرنا است که مطابق با آمار اعلام شده عوارض بالايي براي مصرف کنندگان به همراه و به گفته کارشناسان علاوه بر مشکوک بودن، قيمت بالا، مشکلات حمل و نقل و زنجيره سردي که نياز دارد، از جمله عواملي است که بسياري از کشورها را از خريد آن منصرف کرده است. نکته جالب آنکه کشورهايي همچون امارات و بحرين نيز از چين واکسن خريده اند و ترکيه نيز ۵۰ ميليون واکسن از چين خريده و در کل با توجه به منابع محدود توليد قطعا خريد واکسن از يک منبع براي هيچ کشوري کفايت نمي‌کند.

نماينده ويژه دولت آمريکا

رسانه‌ها در آمريکا ساعاتي قبل‌تر گزارش دادند دولت جو بايدن قصد دارد به زودي «راب مالي»، از دستياران سابق «باراک اوباما» را به مقام نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران منصوب کند. «مالي»، يکي از مذاکره‌کنندگان ارشد دولت اوباما در گفت‌وگوهايي بود که سال 2015 به حصول «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) منجر شد. خبر تصميم دولت بايدن براي انتصاب مالي به عنوان نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران با انتقادهاي گسترده‌اي از سوي گروه‌هاي افراطي در آمريکا از جمله لابي صهيونيستي «بنياد دفاع از دموکراسي» مواجه شده. اين گروه‌ها رابرت مالي را به همسويي بيش از اندازه با ايران متهم مي‌کنند. با وجود اين، طرفداران رابرت مالي معتقدند که او بهترين فرد براي اعمال «فشار هوشمندانه» بر ايران است که جو بايدن گفته قصد دارد آن را به جاي سياست «فشار حداکثري» به کار بگيرد. رابرت مالي همانند «آنتوني بلينکن» که ديدگاه‌هاي افراطي در خصوص ضرورت اعمال فشار بر طرف‌هاي متخاصم با آمريکا دارد، معتقد است که چنين فشاري را بايد با همکاري شريکان و متحدان به خصوص اروپايي‌‌ها به کار گرفت، ضمن آنکه چنين فشاري نبايد به صورت بي‌هدف و غيرمنسجم به کار گرفته شود بلکه بايد در خدمت يک هدف گسترده و از قبل اعلام شده باشد.

نهاد اجماع ساز، بدتر از شورايعالي سياستگذاري!

در حالي که هنوز چند هفته‌اي از شکل گيري نهاد اجماع ساز براي رسيدن به وحدت در انتخابات 1400 در اردوگاه اصلاح طلبان نگذشته است، انتقادات جدي به اين نهاد آغاز شده است. بخشي از اصلاح طلبان معتقدند تفاوتي بين اين نهاد با شورايعالي سياستگذاري وجود ندارد. شورايي که خود با ضعف‌هاي جدي در ساختار و عملکرد مواجه بود. رسول منتجب نيا، دبيرکل حزب جمهوريت و چهره سياسي اصلاح‌طلب معتقد است: «شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان به جاي اينکه عامل وحدت شود در درون احزاب هم اختلافاتي ايجاد کرد. حزب اعتماد ملي به چالش کشيده شد. انجمن اسلامي مهندسين دانشگاه به چالش کشيده شد. به بياني ديگر شوراي عالي سياستگذاري، تعدادي از احزاب را متلاشي کرد و خودش جايگزين احزاب شد.» منتجب نيا با صراحت در نقد نهاد اجماع ساز و شخصيتهاي حقيقي که اداره آن را برعهده خواهند گرفت، مي‌گويد: «از نظر بنده اين سازوکار، سازوکار درستي نيست و بدتر از شوراي عالي سياستگذاري است و باز هم به معناي تحت الشعاع قرار دادن احزاب است. پرسش اصلي اين است که چرا دوستان از اينکه بار را بر دوش احزاب بگذارند نگران هستند در حالي که بعد از انقلاب، همواره در ايام انتخابات، احزاب خط امام و اصلاح طلب اين بار را به دوش مي کشيدند و کارها را به خوبي هم انجام مي دادند شخصيت هاي حقيقي موثر که بسيار محترم هستند اولين سوال از آنها اين است که چرا آنها حزب تشکيل نمي دهند و يا عضو احزاب شوند؟»

▼ اخبار کوتاه

فروش 62 ميلياردي / وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي توييتري نوشت: در آخرين ساعات نمايشگاه مجازي کتاب، حدود ۶۲ ميليارد تومان و يک ميليون و دويست هزار کتاب به فروش رسيد. نخستين نمايشگاه مجازي کتاب تهران با توجه به استقبال خوب و چشمگير ناشران و مخاطبان با دو نوبت تمديد از سوي متوليان، از يکم تا دهم بهمن ماه ميزبان بازديدکنندگان و علاقه‌مندان اين رويداد بزرگ فرهنگي در فضاي مجازي بود.

نامه به بايدن/ محمود احمدي‌ نژاد در مصاحبه با شبکه آمريکايي فاکس نيوز از ارسال نامه به جو بايدن، رييس جمهور آمريکا، در هفته اخير خبر داد. وي به شبکه فاکس نيوز گفت: «پس از اينکه جو بايدن در انتخابات پيروز شد به او نامه‌اي نوشتم. در آن نامه شرايط جهان را شرح دادم و از ايشان خواستم که قاطع بايستند و سياست ها را به خاطر صلح و عدالت تغيير دهند.»

خط و نشان برجامي / تارنماي شبکه خبري العربيه مدعي شد مکرون در گفت وگو با خبرنگاران در پاريس به اين شبکه خبري گفته است که مذاکره با ايران سختگيرانه خواهد بود و متحدان فرانسه در منطقه از جمله عربستان بايد در اين مذاکرات براي يک توافق هسته‌اي حضور داشته باشند. اين خبر از سوي شبکه العربيه در حالي منتشر شده است که عربستان پس از رويکرد دولت جو بايدن رئيس جمهوري آمريکا نسبت به بازگشت به توافق هسته اي ايران، سعي مي کند غربي ها را مجاب به حصول يک توافق جديد با ايران کنند تا رياض به همراه ديگر کشورهاي منطقه در اين مذاکرات حضور داشته باشند. کارشناسان با اشاره به درخواست عربستان براي حضور در مذاکرات احتمالي ايران با غرب مي‌گويند که رياض مي‌داند مذاکره مجددي در کار نيست و هدفش صرفا اخلال در بازگشت آمريکا به برجام است.

بهانه آمريکا براي ماندن در افغانستان / سخنگوي پنتاگون اعلام کرد، به دليل آنکه طالبان از مفاد موافقت شده در توافق صلح بين دو طرف تبعيت نکرده، آمريکا ممکن است نتواند حضور نيروهايش در افغانستان را کاهش دهد. اين در حالي است که سال گذشته ميلادي آمريکا با طالبان توافقي را امضا کرد که بيانگر يک آتش بس دائمي و کاهش حضور نيروهاي آمريکايي در افغانستان بود. پنتاگون اعلام کرده که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در گروی پایبندی طالبان به تعهدات ذکر شده در توافق مذکور است.

تکذيب سقوط پرواز ترکيه/ روابط‌عمومي فرودگاه امام‌ خميني (ره) در اطلاعيه اي شايعه سقوط هواپيماي پرواز ترکيه را تکذيب کرد و اعلام داشت: خلبان هواپيماي ترکيش‌اير به دليل شرايط جوي، مسير خود را به سمت باکو‌ تغيير داد و با پايدار شدن شرايط جوي اين هواپيما به تهران باز خواهد گشت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات