صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۳۰

چرا فرانسه خواهان حضور عربستان در مذاکرات احتمالی برجام شده است؟

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، مباحث و موضع گیری ها پیرامون برجام و پرونده هسته ای ایران بار دیگر به اوج رسیده است. آنچه اکنون در محافل مختلف بین المللی محل بحث است، مسئله بازگشت آمریکا به برجام است. 

در حالی که تا چند هفته پیش بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام آسان به نظر می رسید، اکنون این مسئله پیچیده تر تلقی می شود؛ به گونه ای که از یک سو، مقامات دولت بایدن خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام پیش از بازگشت آمریکا به برجام شدند و از سویی دیگر، برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه پا را فراتر گذاشته اند و از لزوم حضور کشورهایی همچون عربستان در مذاکرات احتمالی آینده پیرامون برجام سخن گفته اند.

در همین رابطه، شبکه خبری العربیه مدعی شد مکرون در گفت وگو با خبرنگاران در پاریس به این شبکه خبری گفته است که مذاکره با ایران سختگیرانه خواهد بود و متحدان فرانسه در منطقه از جمله عربستان باید در این مذاکرات برای یک توافق هسته ای حضور داشته باشند.

از منظر ایران قرار نیست مذاکره مجددی بر سر برجام صورت گیرد که عربستان جزئی از آن باشد. نکته مهم دیگر آنکه هیچ توجیه واقع بینانه ای نیز برای مشارکت عربستان در هرگونه مذاکره احتمالی نیز وجود ندارد. مسئله هسته ای ایران موضوعی است که همواره در چارچوب 5+1 دنبال شده است و بازیگرانی چون ریاض بیش از آنکه دنبال توافق باشند، در پی اخلال در فرایندهای مذاکراتی هستند.


در حالیکه توافق هسته ای حاصل سالها مذاکره سخت و خیلی دقیق بین ایران و قدرت های جهانی بوده است، العربیه به نقل از مکرون نوشته است که باید از همان اشتباهات توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ خودداری کرد که یکی از آنها عدم حضور قدرت های منطقه در مذاکرات برجام بود.
به نوشته العربیه، مکرون گفت که زمان باقیمانده برای ساخت سلاح هسته ای توسط ایران خیلی کوتاه است.
این خبر از سوی شبکه العربیه در حالی منتشر شده است که عربستان پس از رویکرد دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نسبت به بازگشت به توافق هسته ای ایران، سعی می کند غربی ها را مجاب به حصول یک توافق جدید با ایران کنند تا ریاض به همراه دیگر کشورهای منطقه در این مذاکرات حضور داشته باشند.
کارشناسان با اشاره به درخواست عربستان برای حضور در مذاکرات احتمالی ایران با غرب می گویند که ریاض می‌داند مذاکره مجددی در کار نیست و هدفش صرفا اخلال در بازگشت آمریکا به برجام است.

در رابطه با اظهارات بی اساس مکرون باید به دو نکته اشاره کرد:
نخست: مقامات ارشد ایرانی بارها بر عدم نیاز به هر گونه مذاکره مجدد در خصوص برجام تاکید کرده اند و فقط به دنبال انجام تعهدات از سوی تمام طرفین در توافق به دست آمده در سال ۲۰۱۵ هستند. در واقع، از منظر ایران قرار نیست مذاکره مجددی بر سر برجام صورت گیرد که عربستان جزئی از آن باشد. نکته مهم دیگر آنکه هیچ توجیه واقع بینانه ای نیز برای مشارکت عربستان در هرگونه مذاکره احتمالی نیز وجود ندارد. مسئله هسته ای ایران موضوعی است که همواره در چارچوب 5+1 دنبال شده است و بازیگرانی چون ریاض بیش از آنکه دنبال توافق باشند، در پی اخلال در فرایندهای مذاکراتی هستند.

دوم: با رفتن ترامپ، مکرون گوی سبقت را از سایر قدرت های غربی برای پر کردن جای او گرفته است؛ بدین جهت که بتواند بخشی از دلارهای نفتی عربستان را به سمت پاریس حرکت دهد. با توجه به اینکه آمریکا صادرات سلاح و جنگ افزار را به عربستان متوقف کرده اکنون بهترین موقعیت برای فرانسه است تا بتواند تولیدات خود را روانه بازار عربستان کند.

ثبت قراردادهای سنگین نظامی برای ماکرون که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را در پیش دارد به معنای گشایش اقتصادی برای فرانسه خواهد بود و این امر می‌تواند یک امتیاز مثبت برای وی در برابر رقیبان باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات