صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۲ بهمن ماه

امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) انقلاب در کشور اين هنر را به وجود آورد که به مرد و زن کشور، به جوان و پير کشور جرئت داد که وارد سرزمين‌هاي دشوار بشوند. اين جرئت امروز وجود دارد، جوان ما با جرئت تمام وارد يک حوزه‌ علمي دشوار و پيچيده ميشود، کارهاي مهمّي انجام مي‌دهد، ديگران - حتّي دشمنان - اين کارهاي مهم را تحسين ميکنند. (17/7/1398)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز                 

آغازگر انفجار نور!

امروز دوازدهم بهمن مصادف با سالروز بازگشت امام امت از تبعيد 15ساله است. تبعيد امام و فراق امت با رهبرش، فرصتي بود براي صيقل خوردن تئوري حکمراني ولايت فقيه، تحکيم پيوند عاطفي، عقلاني و ديني امام و امت و تربيت و آماده‌سازي کادر مديريتي انقلاب اسلامي. در اين بين، حکايت رهبري امام(ره) در انقلاب اسلامي به عنوان يکي از عوامل سه‌گانه پيروزي انقلاب در کنار نقش مردم و ايدئولوژي اسلام، حکايتي با شگفتي‌هاي بيشمار و صحنه‌هاي ناب است؛ از سلوک توام با آرامش و طمانيه در رفتار امام گرفته تا سخنان هدايت‌گرانه مردم تا تصميم‌هاي حکيمانه و قاطعانه در مورد انقلاب و پس از آن نظام اسلامي، ترجمان عملي همه آن چيزهايي بود که مردم در نصوص ديني و منابر وعظ و خطابه در باره مفاهيم اسلامي و قرآني خوانده و شنيده بودند.

رابطه مستحکم امت و امام در برهه‌هاي مختلف انقلاب اسلامي که در طليعه ورود به چهل و دومين فجر آن قرار داريم، عامل پيروزي انقلاب و درخشش خورشيد انقلاب بود و امروز نيز که مورد طمع دشمنان هست، يقينا مهمترين عامل خنثي‌سازي بسياري از توطئه‌ها و عنادها، تحکيم و تثبيت همين رابطه با خلف صالح امام است. از نظر مردم ايران، امام، رهبري الهي با ماموريت ويژه احياي دين و عزت و کرامت انسان بود و از نظر امام راحل نيز «ملت ايران و توده ميليوني آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد اميرالمؤمنين و حسين بن علي (ص)» بودند. دشمنان انقلاب اسلامي پس از 42 سال از پيروزي انقلاب و 31 سال از ارتحال امام همچنان تلاش مي‌کنند اين رابطه را بر هم زنند، انقلاب را تحريف کنند و سطح و عظمت دستاوردهاي آن به ويژه دستاوردهاي معنوي انقلاب اسلامي همانند استقلال، تاسيس نظام مردم ‌سالار ديني، عزت و کرامت بخشي به ملت ايران، ملل مسلمان منطقه و امت‌هاي آزادي‌‌خواه جهان تقليل دهند. برجسته‌سازي نقايص و کاستي‌هاي مادي و ملموس کشور و ارتباط دادن اين مشکلات اقتصادي به انقلاب اسلامي در همين راستاست. اين در حالي است امام فتح الفتوح انقلاب اسلامي را نه در خدمات بيشمار مادي و ملموس آن (که در جاي خود بسيار حائز اهميت و لازم است و البته اتفاقا دستاوردهاي ملموس انقلاب با رژيم گذشته و کشورهاي هم‌تراز منطقه‌اي قابل مقايسه نيست) بلکه در تربيت نيروي انساني مومن و انقلابي حرکت‌آفرين مي‌دانست که قادر به جبران سال‌ها عقب ماندگي‌هاي تحميلي ملت ايران و مديريت موفق عبور دادن انقلاب و نظام اسلامي از دل آتش‌هاي جنگ، تهديد و تحريم‌هاي قدرت‌هاي بزرگ مي‌دانند. شکل‌دهي به دولتي انقلابي و مومن، همان چيزي است که رهبر معظم انقلاب آن را علاج مشکلات امروز مي‌دانند.  (نويسنده: فتح الله پريشان)

 

▼گزارش روز                             

        "کووايران" در صدر جدول

دکتر جليلي مسئول تيم توليد واکسن در ستاد اجرايي فرمان امام اعلام کرد: آزمايش‌هاي انجام گرفته نشان داده واکسن ايراني با موفقيت کامل، توانسته ويروس جهش‌يافته انگليسي را بطور کامل خنثي کند. دکتر محرز مسئول تيم نظارت بر فاز مطالعات باليني واکسن «کووايران» برکت نيز در خصوص موفقيت جديد واکسن ايراني گفت:  ويروس انگليسي براي همه ما تبديل به يک دغدغه جدي شده بود که آيا واکسن توليدشده فقط قدرت خنثي کردن کروناي معمولي را دارد يا قادر خواهد بود که اين ويروس خطرناک را هم از پا درآورد که خدا را شکر امروز اين خبر خوب، خستگي را از تن‌ ما و همه تيم اجرايي واکسن و تيم درمان و سلامت کشور درآورد.

گزاره‌هاي تحليلي: 1- اين خبر خوب در آستانه ورود به چهل و دومين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران،  در عمل بيانگر يکي از بالاترين دستاورد هاي بهداشتي و پزشکي کشور براي تبيين و روشنگري در عرصه جهاد اميد آفريني است.

  1. پيش‌دستي سوئيسي‌ها براي خريد واکسن ايراني نيز قابل توجه است. روزنامه تجارت سوئيس نوشت: «به دليل بدقولي فايزر آمريکايي و بي‌فايده بودن محصول آسترازنکاي انگليس، سوئيس براي تهيه واکسن ‎کرونا با چند کشور غيرغربي مذاکره مي‌کند، که مطمئن‌ترين کشور ، ‎ايران با پنج واحد توليدي با بالاترين سطح تاييد سازمان جهاني بهداشت است» اين خبر نشانه اي از گام گذاشتن در مسير تحقق پلکاني آرزوي رهبري است که فرموده بودند: «هماني که بنده آرزو کردم ... مثلاً تا پنجاه سال ديگر [به جايي مي‌رسيم که] هر کسي در دنيا بخواهد مرزهاي جديد علم را به دست بياورد، مجبور باشد فارسي ياد بگيرد .»
  2. با نگاهي به ليست بلندبالاي خباثت‌هاي غيرانساني آمريکا که در ظاهر ارائه خدمات درماني دنبال شده است، به خوبي معلوم است که اعتماد به اين کشور خطاي فاحشي است. نمونه هايي چون: آزمايش سفليس در گواتمالا (۱۹۴۶- ۱۹۴۸)، آزمايش سرخک بر روي ۱۵۰۰ نوزاد اسپانيايي و سياه‌پوست(۱۹۹۰)، آزمايش مبتلا کردن به سرطان در پورتريکو(۱۹۳۱)، آزمايش ايدز در آفريقا(۱۹۵۹)، انتشار ويروس دنگو در افغانستان، پاکستان و باکو (۱۹۸۱- ۱۹۸۲) و ... عمق جنايات آمريکايي‌ها در سده اخير را نشان مي‌دهد.

نکته پاياني: متاسفانه «در کشور بعضي هستند که هر کار بزرگي را که در کشور انجام مي‌گيرد مستبعد مي‌دانند.» ضعف و عدم اطلاع رساني دقيق داخلي و هجمه‌هاي سنگين عمليات رواني دشمنان در خنثي سازي پيشرفت‌هاي غير قابل انکار اين انقلاب، بيشترين نقش را در اين برداشت نادرست دارند. بايد پذيرفت که تکنيک حُسن جويي و حُسن‌گويي، گمشده اي است که همپاي پيشرفت ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي پيش نرفته است. (نويسنده: حسين عباسيان)

 

▼ اخبار ويژه               

  دهه هفتادي‌ها، آماده مجاهدت

بر اساس يک نظرسنجي صورت گرفته شده، نزديک به 60 درصد مردم معتقدند که در صورت وقوع جنگ شاهد حضور جوانان - همانند زمان دفاع مقدس-  خواهيم بود و  بخش کمتري از جامعه نيز اعتقاد به کاهش حضور در جبهه‌ها در مقايسه با دوران جنگ تحميلي دارند. لازم به ذکر است که بر اساس برآورد اکثر انديشکده هاي آمريکايي در تمام سالهاي اخير يکي از دلايل نامطلوب بودن جنگ با ايران، اين موضوع بوده که جنگ سبب اتحاد و همدلي و همچنين بالارفتن کم سابقه تفکر مقاومت در بين مردم و جوانان ايران در  مواجه با آمريکا خواهد شد. از سوي ديگر به اعتقاد ناظرين سياسي، تجربه مدافعان حرم نشان داد که نسل هاي جديد متولد دهه شصت و هفتاد حتي بيشتر از نسل اول انقلاب آماده دفاع از کشور هستند.

▼ اخبار

مشخص شدن سهم ها قبل از ائتلاف!

مساله چگونگي حضور در صحنه انتخابات رياست جمهوري سال 1400، مهمترين دغدغه اين روزهاي دو جريان سياسي اصلي کشور است. موضوعي که هنوز در مورد آن اختلاف است و  هيچکدام از دو جريان به نظر واحدي نرسيده اند. اختلاف اصلاح طلبان در اين ايام در اوج است و حرف و حديث هاي مختلفي نقل مي‌شود. محمدرضا عارف نامزد انتخابات 1392 که به نفع آقاي روحاني انصراف داد اين بار معتقد است: «اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف بايد براساس سازوکار مشخصي انجام شود مثلا اگر براي تشکيل دولت بنا بر ائتلاف شد، بايد از قبل مشخص شود که سهم هر جريان در فعاليت دولت چقدر است؟ مثلا رئيس جمهور از شما، معاون اول از ما يا هشت وزير از شما و يازده وزير از ما و... اگر قرار به ائتلاف باشد، بايد آورده و دريافتي و مسئوليت ها مشخص شود تا بتوان پاسخگوي مردم بود. من شخصا اين نگاه را  قبول دارم، ولي معتقدم بايد جريان هاي سياسي کانديداهاي خود را داشته باشند و اگر بنا بر ائتلاف شد، بايد توافق ها روشن باشد و به اطلاع هواداران جريان ها هم برسد و عملا مورد تاييد آنها باشد.»

تسهيلات بانکي در خدمت خودروسازي

با تعليق «فرمول آزادسازي قيمت خودرو» از سوي شوراي رقابت که اجراي آن قرار بود بخش مهمي از نقدينگي خودروسازان براي جهش توليد را تامين کند، حال سياست‌گذار براي تحقق وعده جهش خودرو باز هم به نهادهاي پولي و بانکي متوسل شده است. بر اين اساس رئيس‌کل بانک مرکزي ارائه تسهيلات ۱۵هزار ميليارد توماني به خودروسازان براي افزايش ۵۰ درصدي توليد را تاييد کرد. آنچه مشخص است اينکه خودروسازان براي طرح جهش توليد، حساب ويژه‌اي بر آزادسازي محصولات کم‌تيراژ در راستاي تامين نقدينگي اين طرح باز کرده بودند. البته انتظار آن است که باتدابير کارشناسي (از جمله ارتقاء فناوري، مديريت هزينه و ...) از هزينه هاي توليد کاسته شود و خودور با کيفيت و قيمت مناسب در اختيار مصرف کننده قرار گيرد.

سال 2020 بدترين سال براي گردشگري

بازار گردشگري جهان با بدترين سال ثبت‌شده در طول تاريخ گردشگري مواجه شده که اين امر ناشي از کاهش بي‌سابقه تقاضا و محدوديت‌هاي گسترده سفر در تمامي کشورهاي جهان است. در پي بروز همه‌گيري کرونا، جهانگردي بزرگ‌ترين بحران خود را در يک وضعيت اضطراري بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده که حدود يک ميليارد نفر گردشگر بين‌المللي خود را از دست داده و با کاهش ۷۴ درصدي مواجه شده است. سقوط سفرهاي بين‌المللي منجر به از دست رفتن ۳/ ۱ هزار ميليارد دلار درآمد شده است. اين بحران مشاغل را نيز به‌شدت تحت‌تاثير قرار داد و بين ۱۰۰ تا ۱۲۰ ميليون شغل گردشگري مستقيم را در معرض خطر قرار داده است که بسياري از اين مشاغل آسيب‌ديده را شرکت‌هاي کوچک و متوسط دربر مي‌گيرند. براين اساس آسيا و اقيانوسيه با کاهش ۸۴ درصدي در ورود گردشگران بين‌المللي بيشترين ميزان سقوط را تجربه کرده که حدود ۳۰۰ ميليون مسافر خود را در مقايسه با سال گذشته از دست داده است.

بازگشت تنش عربي

روزنامه  الاخبار  لبنان به نقل از منابع آگاه فاش کرد که امارات، بحرين و مصر، دوحه را به تعلل در پيشبرد توافقات صورت گرفته در اجلاس «العلا» متهم کرده‌اند. توافق العُلا، در نشست اخير شوراي همکاري خليج فارس در شهر العُلا عربستان سعودي امضاء شد. توافقي که مفاد آن تنش زدايي ميان چهار کشور عربي (عربستان سعودي، امارات، بحرين و مصر) با قطر بود. اين روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت که «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر طي ساعات گذشته از سفر به قاهره به منظور ايجاد صفحه جديدي در روابط دو کشور سر باز زده است. به رغم اينکه اين سفر از زمان اجلاس العلا خواسته مصر بوده است. پيش از اين نيز «السیسی» رئيس‌جمهور مصر از حضور در اجلاس اخير شوراي همکاري خليج فارس سر باز زد و به جاي او «سامح شکری» وزير خارجه مصر حاضر بوده که به نوعي بيانگر وجود اختلافات جدي بر سر راه آشتي مصر با قطر مي‌باشد. اختلافاتي که در روزهای پيش رو نيز به انحاء مختلف ادامه خواهد يافت.

 

▼ اخبار کوتاه

پروژه فشار حداکثري / سعيد حجاريان تئوري پرداز جريان اصلاح طلب در توئيتي نوشت: «دندانه کليد شدن، يعني کليد از خودمان نبوده است. لازمه کليدداري دولت و مسئوليت‌پذيري سياسي لغو ‌نظارت استصوابي و پايان ‌سياست‌ورزي نيابتي است». اين توئيت به خوبي حکايت از آن دارد که پروژه فشار حداکثري بر شوراي نگهبان براي ورود به انتخبات 1400 از همينک کليد خورده است. اين در حالي است که بزرگترين معضل اصلاح طلبان کارنامه دولت مورد حمايت آنان است که بخش عمده اي از هواداران اين جريان را سرخورده کرده و امروز پس از هشت سال براي کسب راي مجدد، ابتدا بايد نسبت به اين عملکرد پاسخگو باشند.

دستگيري آقاده زاده جنجالي/ روزنامه «ال موندو» چاپ اسپانيا از دستگيري «ساشا سبحاني» از چهره‌هاي فعال در اينستاگرام به جرم قاچاق انسان و پولشويي توسط اينترپل خبر داد. وي سال‌ها در ونزوئلا اقامت داشت و پس از آن به مادريد اسپانيا نقل مکان کرد. نام ساشا با انجام اقدامات هنجارشکنانه در فضاي مجازي معروف شد. او همچنين در گرداندن سايت‌هاي شرط‌بندي هم فعاليت داشت. سبحاني فرزند سفير پيشين ايران در ونزوئلا و مکزيک است. اين رسانه اسپانيايي از قول ساشا سبحاني نوشته که از مقامات قضايي اسپانيا خواسته تا او را به ايران تحويل ندهند.

ديده‌بان مشترک در قره‌باغ / وزارت دفاع جمهوري آذربايجان از آغاز فعاليت مرکز مشترک روسيه و ترکيه براي کنترل آتش بس در منطقه  قره‌باغ خبر داد. گروهي از نظاميان ترکيه که در اين مرکز فعاليت خواهند داشت، وارد جمهوري آذربايجان شده اند. در افتتاح اين مرکز ديده‌باني مشترک، ذاکر حسن‌اف، وزير دفاع آذربايجان، يونس امره کاراعثمان‌اوغلو، معاون وزير دفاع ملي ترکيه٬ الکساندر فومين، معاون وزير دفاع روسيه حضور داشتند.

بزرگترين فاجعه بشري / «محمد علي الحوثي» عضو شوراي عالي سياسي يمن در صفحه توئيتر از نمايندگان شوراي امنيت دعوت کرد، به کشورش سفر کنند تا از نزديک در جريان اوضاع اسف‌بار يمن و بحران انساني اين کشور ناشي از ادامه حملات ائتلاف سعودي قرار بگيرند. الحوثي تأکيد کرد که اوضاع يمن به شرايطي رسيده که مي‌توان آن را «بزرگترين فاجعه بشري» توصيف کرد. وي افزود: ما از نمايندگان شوراي اروپا مي‌خواهيم که مسئوليت انساني خود را براي مقابله با گرسنگي، محاصره و تحريم ملت يمن بر عهده بگيرند.

زمان ثبت نام انتخابات/ سخنگوي ستادانتخابات کشور گفت: زمان آغاز ثبت‌نام انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا ۱۹ اسفند، ثبت‌نام انتخابات ميان دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي ٨ فروردين، ثبت‌نام انتخابات ميان دوره‌اي مجلس خبرگان ١٣ فروردين  و ثبت‌نام انتخابات رياست جمهوري ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات