صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۳ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما نباید کاری کنیم که دوستان و وفاداران به جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف بشوند؛ این حضور ما یک چنین حضوری است؛ و حضور ما ثبات‌آفرین است؛ ثابت شده که حضور جمهوری اسلامی موجب برداشته شدن موجبات بی‌ثباتی است؛ بنابراین این حضور منطقه‌ای قطعی است، بایستی وجود داشته باشد و وجود خواهد داشت. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                 

دستاورد مقاومت!

مقایسه به شیوه درست و علمی، همواره یکی از راه‌هایی است که می‌تواند دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین نماید. در همین راستا یکی از کشورهایی که می‌تواند مورد مقایسه قرار گیرد مصر است که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی به‌مراتب شرایط بهتری از ایران داشته است. با این تفاوت که مصر راه سازش با استکبار را در پیش گرفت و ایران با انقلاب 57، راه مقاومت را در برابر زیاده‌خواهی‌ها برگزید.

1- در سال 1357 و در ایام نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی، در استراحتگاه رئیس‌جمهور آمریکا، معروف به کمپ دیوید توافق‌نامه صلح به امضای سران رژیم صهیونیستی و مصر رسید؛ و قرار بود مصر در ازای سازش، توسعه یابد. بر اساس این توافقنامه، مصر بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و علاوه بر آن با تمام توطئه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه همراهی و حمایت نمود. 2- اکنون 42 سال از آن سازش می‌گذرد و مردم مصر امروز طعم عذاب سازش در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا را می‌چشند؛ مصر که روزی پرچم‌دار کشورهای عربی و یکی از تأثیرگذارترین کشورهای اسلامی بود، امروز نه‌تنها این جایگاه خود را از دست داده و تبدیل به بازیگری منفعل در معادلات منطقه‌ای شده است، بلکه در داخل این کشور نیز اوضاع وخیم است. در این کشور، پس از سال‌ها همراهی با آمریکا، هیچ خبری از پیشرفت و توسعه نیست و در عوض، انفجارهای گاه‌و‌بیگاه و ترس از حملات تروریستی همواره دل مردم را می‌لرزاند. 4- انقلاب اسلامی اما مسیر دیگری پیش پای ملت ایران قرار داد و آن روحیه مقاومت، اتکا به خود و عدم سازش با استکبار بود. «فهوی حسین»، روزنامه‌نگار مصری که اتفاقاً مشی ضد ایرانی دارد در یک مقاله مفصل در مقام مقایسه مصر و ایران می‌نویسد: «ما و ایرانی‌ها بیش از سی سال پیش در فضای بین‌المللی در یک سطح بودیم. ایرانی‌ها راه مبارزه و مقاومت در برابر ابرقدرت‌ها، بخصوص آمریکا را انتخاب کردند و ما مسیر سازش را برگزیدیم. ما هرسال مزد خیانتمان به اعراب را از طرف آمریکا در قالب ۴ میلیارد کمک بلاعوض می‌گرفتیم و ایرانی‌ها از همان اول فشار سیاسی، اقتصادی و تحریم و جنگ داخلی و جنگ نابرابر را تجربه کردند. امروز ایران از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت جهانی تبدیل شده که هیچ مشکلی در سطح منطقه و جهان بدون جلب نظر ایران قابل‌حل نیست؛ و کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا ۶۴ بار هرکدام عبارت ایران را در مناظره تلویزیونی خود بکار می‌برند. گویی حریفی جز ایران در سطح جهان ندارند». (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                      

بازی دوگانه در لبنان با چاشنی اعتراضی

لبنان بعد از حدود سه ماه از قرنطینه کرونایی، مجدداً صحنه اعتراض‌های مردمی شده است. این کشور از مهرماه به‌طور متناوب درگیر اعتراض‌ها بوده و در این راستا نقش واشنگتن و ریاض مشخص و روشن است. مهم‌ترین اقدامی که بازیگران حامی این اعتراض‌ها در حال انجام آن هستند، عدم تشکیل دولت در لبنان و ایجاد موج جدیدی از نارضایتی‌ها در این کشور است.

گزاره‌های خبری: 1- علت اصلی اعتراض‌ها در لبنان مسائل اقتصادی است. لبنان جزء بدهکارترین کشورهای دنیاست و دولت این کشور اعلام کرد که توان پرداخت بدهی سنگین خارجی خود را ندارد. در کنار این مسئله، مردم لبنان معتقدند که عامل اصلی مشکلات کشورشان سیاستمداران این کشور به دلیل سوءاستفاده از منابع مالی و مطامع شخصی هستند. در کنار این مسئله، بحث کرونا موجب شده که اقتصاد لبنان کوچک‌تر شود و تعداد افراد بیشتری از جمعیت این کشور به زیر خط فقر کشیده شوند. بر اساس آمارهای موجود، 40 درصد از مردم لبنان تا قبل از کرونا زیر خط فقر بودند؛ اما اکنون این آمار به 45 درصد رسیده است. همچنین در این مدت لیره لبنان نصف ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و این امر منجر به ایجاد تورم گسترده شده است. همچنین آمار بیکاری در لبنان برای اولین بار به علت وجود کرونا و تورم گسترده به 35 درصد رسیده است. 2- عامل ترکیبی که در ایجاد مشکلات اقتصادی نقش ویژه داشته، عدم تشکیل دولت در لبنان است. تشکیل دولت در لبنان به دلیل کارشکنی نخست‌وزیر معرفی شده یعنی سعدالحریری با هماهنگی‌های آمریکا و عربستان سعودی است؛ اما در برخی رسانه‌های غرب‌گرای لبنانی از قصد، حزب‌الله عامل اصلی عدم تشکیل دولت معرفی می‌شود و به‌نوعی مترصد ایجاد هجمه به سمت حزب‌الله هستند. از سوی دیگر مشاهده می‌شود که همین رسانه‌ها سعی در جهت‌دهی اعتراض‌ها به سمت‌وسوی حزب‌الله دارند. این در حالی است که اعتراض‌کنندگان کاملاً اعتراضات خود را به مسائل اقتصادی ابراز می‌دارند. نمونه دیگری از کارشکنی‌های سعدالحریری، معرفی وزرایی است که به‌هیچ‌وجه مقبولیت سیاسی در بین احزاب ندارند و برخی از این گزینه‌ها دارای پرونده‌های گسترده فساد هستند. حریری بنا بر هماهنگی با واشنگتن و ریاض به‌قصد این گزینه‌ها را مطرح کرده تا همچنان عامل اصلی عدم تشکیل دولت در لبنان را گروه‌های سیاسی وابسته به 8 مارس و به‌ویژه حزب‌الله معرفی کند.

گزاره تحلیلی: در یک گزاره ترکیبی از مسائل اقتصادی و سیاسی، برنامه‌ریزی بلندمدتی برای لبنان چیده شده است که درنهایت خروجی آن باید کنار گذاشتن حزب‌الله لبنان از مسائل سیاسی باشد. به‌گونه‌ای که طی چند روز گذشته وزیر خارجه فرانسه در یک دخالت آشکار اعلام کرد که حضور حزب‌الله را در دولت آینده لبنان قبول نخواهند کرد.‌ (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                              

واکنش وزیر به جنجال واکسن روسی

وزیر بهداشت خبر داد: «واکسنی وارد کشور می‌کنیم که فاز ۳ مطالعات بالینی‌اش بیرون از این سرزمین صورت گرفته باشد و گواهی مصرف اضطراری داشته باشد. همچنین ما واکسنی را وارد این کشور خواهیم کرد که حداقل در ۵ یا ۶ کشور دنیا هم خریده و مصرف شود. روزی که مرگ‌ومیر ما به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید بلوا می‌کردند برایمان در شبکه‌های خارجی اما روزی که متأسفانه مرگ‌ومیر خودشان به ۱۸۶۰ مورد رسیده، یک پنل نگذاشتند که علت را بررسی کنند». وزیر بهداشت تأکید کرد: «ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن‌ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم». وزیر بهداشت با بیان اینکه این خباثت‌ها درباره واکسن روسی خیانت ملی است، ادامه داد: «می‌گویند قرار است «واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم». این چه خباثتی است.‌ مگر بی‌غیرت شده‌ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم. به خدا این حرف‌ها خیانت ملی است».

▼ اخبار

دستبرد دولت به جیب مردم!

سردار حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی با بیان اینکه تورم در کشور ناشی از کسری بودجه و رشد نقدینگی است، اظهار کرد: «البته نوسانات نرخ ارز هم به‌طور طبیعی بر نرخ تورم مؤثر است اما در کل ایجاد زمینه‌های رشد کسری بودجه را می‌توان ظلم دولت‌ها به مردم قلمداد کرد». این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی، یادآور شد: «وعده همه دولت‌ها طی چهار دهه گذشته مهار این دو متغیر بوده ولی این دو شاخص در تمام دولت‌ها به‌صورت مدام به دلیل بی‌نظمی مالی رشد داشته‌ است که درنهایت منجر به تورم بیشتر شده‌اند». دهقان با تأکید بر اینکه برای مقابله با تورم باید با انباشت کسری بودجه دولت مقابله شود، گفت: «علاوه بر اینکه تحت هیچ شرایطی نباید به دنبال پذیریش کسری طولانی‌مدت در بودجه باشیم، هم‌زمان باید نرخ ارز را هم مدیریت کنیم؛ چراکه کسری بودجه یعنی دولت‌ها برای اداره کشور از جیب مردم برداشت می‌کنند. با چنین وضعیتی کسر بودجه امسال با حدود 180 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان در سال آینده خواهد رسید». مشاور مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه با خالی کردن جیب ملت فکر می‌کنیم به مردم خدمت می‌کنیم، گفت: «وقتی پول به بخش تولید برود می‌توان با مکانیزم‌های درآمدزای منطقی مانند مالیات، کشور را مدیریت کرد اما اکنون موقعیت به‌گونه‌ای است که افزایش پایه مالیاتی بدون رونق تولید به بدنه تولید رسمی کشور آسیب وارد می‌کند؛ چراکه اکنون فقط بنگاه‌های رسمی مالیات می‌دهند اما بنگاه‌های زیرزمینی بدون پرداخت مالیات نه‌تنها عرصه رقابت را برهم زده‌اند بلکه کشور هم از درآمد قابل‌توجهی بی‌نصیب مانده است».

ترس دشمن از نیروهای انقلاب است

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح دیروز در مراسم گرامیداشت دهه فجر در گلزار شهدای شهرستان دهدشت گفت: «اگر امروز مشاهده می‌کنیم که در ایران، فقر و فساد و تبعیض هست، من به‌طور قاطع می‌گویم که در بخش‌هایی از اداره کشور، نه همه اداره کشور، به‌خصوص اقتصاد و فرهنگ، از دهه دوم انقلاب به این طرف نااهلان و نامحرمان آمده‌اند و در اداره امور نفوذ کرده‌اند. من این مطلب را در کنار قبور شهدا عرض می‌کنم. امام راحل فرمود که من از میان شما می‌روم، نگذارید که انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و آن‌ها در اداره کشور داخل شوند و این‌ها متأسفانه در اقتصاد و فرهنگ وارد شدند. دشمنان هیاهو راه انداخته‌اند که نیروهای انقلاب و نظامی‌ها آمدند. از آن‌ها باید پرسید از پاک‌سازی مفسدین و نفوذی‌هایی که مقابل ملت ایران ایستاده‌اند، می‌ترسید یا دلتان برای آزادی سوخته؟! همان‌هایی که ملت ما را تحریم کرده‌اند و در ادارات کارشکنی می‌کنند، همان‌هایی که درآمدهای نفتی ما را در کره جنوبی و کشورهای دیگر گروگان گرفته‌اند؛ همان کسانی هستند که در زمان امام خمینی(ره) مقابل امام ایستادند و صدام حسین را روانه کشور ما کردند. بله دشمن از نیروهای انقلاب می‌ترسد!».

پیروزی، سکه رایج ملت ایران است

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه بعدازظهر دیروز (یکشنبه) در آیین اعلام آغاز رزمایش بیت‌المقدس گردان‌های بسیج، در تمجید جایگاه امام خمینی‌(ره) گفت: «امام به‌تنهایی به اندازه تمام قدرت‌های روی زمین دارای قدرت نظامی بود و هنوز هم هست؛ در آن زمان آمریکا بیش از ۲۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار داشت، آن زمانی که امام انقلاب کرد و آمریکا را شکست داد، سیطره سیاسی آمریکا بر عالم فراگیر بود». وی همچنین تأکید کرد: «امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که از برجام واقعاً بی‌نیاز شده‌ایم، فهمیده‌ایم که بی‌نیازی از رفع تحریم، بر رفع تحریم اولویت دارد و شما این کار را می‌کنید. ما با قلب‌هایمان زندگی می‌کنیم، قلب‌هایمان به هم پیوند دارد و ما یک ملت با یک تن واحد هستیم و تا وقتی این‌گونه هستیم پیروز می‌شویم». فرمانده کل سپاه با بیان اینکه پیروزی سکه رایج ملت ایران است،‌ اظهار داشت: «دشمنان ما در رؤیاهای بزرگی بودند و همه آن‌ها را فراموش کردند، ذهن‌هایشان پاک شده‌اند و مراقب‌اند از ما شکست‌های سنگین‌تر نخورند. ما آموختیم دشمن در چارچوب سلطه عمل می‌کند، چه وقتی با او سازش می‌کنیم و حتی وقتی در دایره دوستی او هستیم او دشمنی می‌کند و این ذات نظام سلطه و استکبار است».

▼ اخبار کوتاه

ابراز خوشحالی نماینده پارلمان عراق از واکسن کرونای ایرانی/ «نعیم العبودی» به دستاوردهای ایران در زمینه تولید واکسن کرونا واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: «در شرایطی که ابرقدرت‌ها در حال رقابت برای یافتن واکسن کرونا هستند، ایران اولین کشور اسلامی است که سه واکسن کرونا را در دست بررسی دارد. اولین واکسن تا ماه دیگر وارد بازار خواهد شد، واکسن دوم به‌صورت مشترک با کوبا تولید خواهد شد و واکسن سوم نیز توسط انستیتو پاستور تولید می‌شود. دستاوردی عالی که ما به خاطر آن به مسلمانان جهان تبریک می‌گوییم».

بازداشت ده‌ها نفر در آمریکا به بهانه حمله به کنگره/ بی‌بی‌سی گزارش داد: «مایکل شروین، دادستان واشنگتن، می‌گوید تاکنون هویت چهارصد نفر در ارتباط با حمله به کنگره مشخص شده و ۱۳۵ نفر بازداشت شده‌اند. او می‌گوید فهرست مظنونان‌ ساعت‌به‌ساعت بلندتر می‌شود». فکر کنید این اتفاقات در کشوری دیگر رخ می‌داد، واکنش ایالات‌متحده و رسانه‌های غربی چه بود؟

چهارمین دادگاه جرم سیاسی برگزار شد/ پس از دادگاه علیرضا زاکانی، نعمت احمدی و حسام‌الدین آشنا، چهارمین دادگاه جرم سیاسی برای رسیدگی به پرونده محمدعلی وکیلی، نماینده سابق مجلس و سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی برگزار شد. دادگاه رأی به برائت این متهم داد. در دوره تحول قوه قضاییه، برای اولین بار پس از انقلاب با دستور رئیسی دادگاه‌های جرم سیاسی برگزار می‌شود.

عقب نشینی صهیونیست‌ها از گندهگویی علیه ایران/ پس از لفاظی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در مورد طرح حمله به ایران، رئیس موساد اعلام کرد که اظهارات رئیس ستاد ارتش غیرمسئولانه و نظر شخصی بوده که به‌مثابه رفتاری خودسرانه است.

مضحکه عربستان در عراق!/ ابراز تمایل عربستان برای نظارت بر انتخابات آتی پارلمانی در عراق با تمسخر کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عراقی مواجه شده است. در آخرین مورد از واکنش‌های رسمی به این اتفاق، سخنگوی جنبش الصادقون این کشور تأکید کرد عربستانِ فاقد دموکراسی در جایگاهی نیست که بخواهد بر انتخابات ما نظارت کند.

کرونا تولید زباله را ۳ برابر کرد/ معاون مرکز سلامت محیط خبر داد: «در دوران کرونا به دلیل افزایش استفاده از ماسک و دستکش و کیسه‎های یک‌بارمصرف شاهد افزایش پسماند هستیم؛ به‌طوری‌که تولید زباله ۳ برابر شده است. مردم زباله‎های فرد آلوده به کرونا را جدا بسته‎بندی کنند. باید دستکش و ماسک در کیسه‎های جدا دفع شوند».

احکام سیاسی (سؤال 130): دفاع از عملکرد بعضی از کارگزاران که بعداً خلاف آن‌ها اثبات شود، چه حکمی دارد؟ پاسخ: دفاع از متخلف اگر موجب تقویت خلاف و متخلف شود، جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات