صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۸۱۰۳
خطیب زاده در نشست خبری:

طرفی که در نقض کامل است باید به برجام برگردد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران با دولت افغانستان رابطه نزدیکى دارد و گفت‌وگو‌ با طالبان با خواست دولت این کشور بوده است.
 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، گفت: ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از روز دوشنبه ۶ بهمن سفر خود را به منطقه قفقاز آغاز کرد، این یکی از سفر‌های مهم رئیس دستگاه دیپلماسى کشورمان در دوران وزارتش بود.

وی با اشاره به سفر هیئت طالبان به کشورمان افزود: گروه طالبان بخشى از واقعیت افغانستان است، دفتر این گروه در افغانستان وجود دارد و سفر این هیئت به ایران، به اطلاع دولت افغانستان رسیده است.

خطیب زاده تصریح کرد: در مورد ماهیت این گروه صحبت هاى زیادى مطرح شده است، ما شهداى خود را هرگز فراموش نمی‌کنیم، این سفر در چارچوب گفت‌وگو دولت افغانستان و طالبان انجام شد.

وی ادامه داد: همواره اعلام کرده ایم که از گفت‌وگوی بین الافغانى استقبال می‌کنیم، دولت ایران با دولت مسقر در افغانستان رابطه نزدیکى دارد و تمام گفت‌وگوها با طالبان با خواست دولت این کشور بوده است.

دولت موظف به توقف نظارت‌های فراپادمانی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در مورد وضعیت برجام در سوم اسفند ماه اظهار کرد: ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام آمریکاست، ایران هیچ وقت از برجام خارج نشده است. طرفی که در نقض کامل است باید برگردد و بیش از آن چانه‌زنی‌های بی ارزشی است که شنیده می‌شود.

وی تاکید کرد: مسیر چند هفته آینده و چند ماه آینده در قانون مجلس کاملا روشن است، در کمتر از چند هفته دیگر به تاریخی که در قانون مجلس مشخص شده درباره توقف نظارت‌های فراپادمانی می‌رسیم و اگر اقدام موثری رخ ندهد دولت موظف به گام بعدی خواهد بود.

واکسن اسپوتنیک با درخواست وزارت بهداشت توسط وزارت خارجه تهیه شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکسن کرونا و نقش وزارت خارجه در واکسن روسی اظهار کرد: تنها مرکز صلاحیت دار وزارت بهداشت است. در ماه‌هایی که ما با دوستان نامه نگاری می‌کردیم این پاسخ را داشتیم که تا زمانی ماموریتی را محول نکنید وزارت خارجه ورودی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در مورد واکسن تایید شده روسیه همین مسیر رفته است و با درخواست وزارت بهداشت این کار صورت گرفته است؛ وزارت خارجه در مسیر تسهیل و تامین نیاز‌های اولیه ملت تمام تلاش خود را می‌کند و وزارت بهداشت باید نظر بدهد کمااینکه نظر هم داده است. چندین میلیون دوز واکسن از کنسراسیون کواکس برای ایران خریداری شده واکسن ایرانی_کوبایی خریداری شده است.

خطیب زاده با بیان اینکه با چین و هند گفت‌وگو‌هایی خوبی صورت گرفته و منتظریم که به سرعت وارد شوند، تصریح کرد: وزارت خارجه ورودی به تایید صلاحیت این واکسن‌ها نداشته و ندارد، وزارت خارجه مسیری که به آن ماموریت داده شود انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: گزارش ما آماده شده و سازمان هواپیمایی کشوری در ویدئو کنفرانس ارائه داد و پس از آن، مکتوب گزارش به کشورهای مرتبط ارسال شد.دولت اعلام کرده به صورت یکسان فارغ از ملیت قربانیان غرامت پرداخت می‌شود، فکر می کنم در مسیر پرداخت است ولی باید جزئیات آن را بپرسم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی، گفت: رژیم صهیونیستی هر زمان در نقطه ضعف و حضیض قرار می‌گیرد این تهدیدات بیشتر می‌شود. خودشان بهتر می‌دانند باید مراقب آسمان و مرز‌های خودشان باشند، ما اهل تهدید نیستیم و اهل این هستیم که پاسخ به موقع و به جا بدهیم و هر زمان لازم بوده پاسخ داده‌ایم.

از شرایط برخی زندانیان اصلا رضایت نداریم

خطیب‌زاده درباره حضور ۴۰۰ زندانی ایرانی در سلیمانیه و یا ایرانیان زندانی در مالزی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما همواره ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده‌اند. اگر جرمی را مرتکب شده و ورود غیرقانونی داشتند یا به کشور بازگردانیم یا مقدمات آزادی آن‌ها را فراهم کردیم، در مورد هر کشوری وضعیت زندانیان متفاوت است.

وی اضافه کرد: با دولت مالزی مراودات و دسترسی‌های کنسولی داشتیم، بازگشت اتباع ایرانی از کشور‌های مختلف براساس حق انتخاب است و ما سعی کردیم مسیر را تسهیل کنیم. در مورد زندانیان در کشور‌های همسایه، عراق و اقلیم کردستان براساس احکام دادگاه و ورود غیرقانونی و مسائل مشابه در زندان اقدام کردیم و هر کدام را سرکنسولگری‌های ما درسلیمانیه و اربیل پیگیری کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما از شرایط برخی زندانیان اصلا رضایت نداریم و به دولت‌های محلی گفته‌ایم و به صورت جدی کنسولگری‌های ما با آن‌ها در ارتباط هستند و بسیاری را آزاد کردیم. ما در چارچوب معاضدت‌های قضایی بسیاری از این اقدامات را می‌توانیم انجام دهیم. امیدواریم با رعایت اتباع ایرانی شاهد کاهش این موارد باشیم.

خطیب‌زاده درباره روابط ایران و همسایگان اظهار کرد: ایران دسترسی یکسانی به همسایگان خود در قفقاز دارد و با آن‌ها بهترین ارتباطات را داشته و خواهیم داشت؛ سفر ظریف برای این است که توازنی در روابط داشته باشیم. پیشنهاد ایران برای همکاری‌های ۳+۳ یا ۳+۲ در این است که به صورت نهادینه این ارتباطات را گسترش دهیم. فرصت‌های بیشماری بین ما و این کشور‌ها بعد از حل بحران وجود دارد و بسیاری از قفل‌ها باز می‌شود.

وی همچنین درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم، گفت: آغاز مجدد تولید اورانیوم ۲۰ درصد با اطلاع رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است.

آمریکا باید بگوئیم که بهتر است دست از فرافکنی بردارند

خطیب زاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره سخنان مشاور امنیت ملی دولت بایدن که گفته برنامه موشکی ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و به طرز قابل توجهی به سمت سلاح هسته‌ای نزدیک شده و ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است، افزود: ما برای گفته‌های افراد تا موقعی که اقدامی نبینیم فعلا اهمیت ویژه‌ای قائل نخواهیم شد، چه آن‌هایی که مثبت و چه آن‌هایی که تعهدی می‌دهند و چه حرف‌های دیگر. زیاد صحبت از مقامات آمریکایی له و علیه برجام و همکاری ذیل برجام شنیده‌ایم، تا آن روز منتظر می‌مانیم اقدامات را شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و آن هم برخاسته از اعتقادات ما و مبتنی بر فتوای رهبری و راستی آزمایی‌های آژانس انجام بوده است، گزارش‌های ادواری تمامی اقدامات ایران با اطلاع آژانس و ذیل نظارت آژانس و در چارچوب راستی آزمایی‌های آژانس صورت گرفته است.

خطیب‌زاده گفت: در مورد اقدامات آمریکا باید بگوئیم که بهتر است دست از فرافکنی بردارند. چهار سال پر از شر را دولت آمریکا در منطقه و جهان داشته و بهتر است با این اظهارات این چنینی این تعبیر‌ها را نکنند تا ادامه کردنگشی‌ها را ببینیم، توصیه ما به آمریکا این است از چهار سال مقاومت ایران و شکست حداکثری ترامپ دست بگیرند و به مسیر درست تعامل برگردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حکم حبس ابد دولت بحرین برای هشت نفر به اتهام اقدام تروریستی و ارتباط با ایران تصریح کرد: مشکلات انباشت شده‌ای که در بحرین با آن روبه رو هستیم با چنین احکامی سرپوش به آن گذاشته نمی‌شود و برخی سرکوب‌ها و دخالت‌های طرف‌های خارجی از مسیر این احکام ساختگی نمی‌گذرد، دولت بحرین هر چه زودتر با ملت خود آشتی و حقوق اکثریت را در نظر بگیرد، برای دولت بحرین بهتر خواهد بود.

توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی فنی است

خطیب زاده با اشاره به آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده ایران در اندونزی گفت: این مسئله از ساعات اولیه پیگیری شد، گزارش‌هایی که دولت اندونزی ارائه کرده و همکاری‌های خوبی که با ما داشته، حاکی از فنی بودن مسئله است. دسترسی‌های کنسولی با خدمه کشتی داشتیم، کاپیتان و معاون وی روز گذشته به عرشه بازگشتند و امیدواریم این مسئله را با توجه به قوانین اندونزی به زودی حل کنیم. تحولات مثبت است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر معاون علمی رئیس‌جمهور به آفریقا اظهار کرد: هفته قبل آقای ستاری سفر بسیار خوبی به کنیا داشت و نمایندگان چهل شرکت نیز در آنجا حضور داشتند. در این سفر مرکز نوآوری و فناوری در کنیا را افتتاح کردیم که بسیاری از مقامات در آنجا حضور داشتند، همچنین آقای ستاری از مراکز مختلف در این کشور بازدید کردند. عزم ایران گسترش همکاری‌ها با آفریقا بوده و تبادلات جدی اطلاعات برای همکاری در حال انجام است.

خطیب‌زاده درباره کودتای ارتش برمه در میانمار گفت: نیمه‌های دیشب این اتفاق رخ داده است. ما در برمه سفارت نداریم و مجاری اطلاعاتی مسدود است. ما نگرانی‌های جدی خود را در مورد وضعیت اقلیت‌ها در برمه اعلام کردیم، اخبار ضد و نقیضی که درباره این شبه کودتا می‌شنویم امیدواریم منجر به بدتر شدن وضعیت آن‌ها نشود البته می‌دانیم قرن بیست و یکم قرن چنین اقداماتی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت نفتکش کره جنوبی و بدهی این کشور به ایران، اظهار کرد: موضوع توقیف کشتی کره‌ جنوبی  یک موضوع فنی است و به موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور که یک موضوع دوجانبه بین ایران و کره است ارتباطی ندارد، البته اخباری که ما می‌شنویم این است که آن‌ها به راه‌حل‌هایی رسیدند.

وی ادامه داد: در مورد کشتی کره، در حال رایزنی با دادستانی هستیم، از روز اول دسترسی‌های بسیار خوب کنسولی به خدمه کشتی داده شد تا بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم و امیدوارم خبر‌های خوبی درباره خدمه داشته باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات