صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۱۱۱

اخبار ویژه 15 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیامده، اختلاف‌برانگیز شد

تشکیل شورای جدید برای ائتلاف میان گروه‌های اصلاح‌طلب به اختلافات جدید در میان این طیف‌ها دامن زده است.

پس از آنکه برخی اعضای کارگزاران به گروه جدید موسوم به «ستاد اجماع‌ساز» اعتراض کردند و گفتند، نباید هر حزب یک رأی داشته باشد، حالا جمعی از جوانان اصلاح‌طلب به انتقاد از این ساز و کار پرداخته‌اند.

به گزارش روزنامه سازندگی، جمعی از جوانان اصلاح‌طلب در نامه‌ای، ضمن انتقاد از نادیده گرفتن جوانان زنان و غیر پایتخت‌نشینان در این نهاد، تأکید کردند، اگر نهاد اصلاحات خودش را بازسازی نکند، توان بازسازی پایگاه اجتماعی و نوسازی گفتمانی‌اش را نخواهد یافت.

در این نامه آمده است: صرف تشکیل این نهاد کافی نیست و برای اینکه این نهاد بتواند اصلاح‌طلبان را بهتر نمایندگی کند نیازمند گام برداشتن به سمت اصلاحات نهادی جدی در جهت شفاف‌تر، دموکراتیک‌تر و کارآمدتر شدن است. اصلاح‌طلبان که برای احیای پایگاه اجتماعی ریزش کرده‌شان بیش از پیش نیاز به نوسازی‌ها، بازسازی‌ها و توانمندسازی‌های گفتمانی و تشکیلاتی در جبهه خود را احساس کرده‌اند باید در عمل نیز به اقتضائات آن تن بدهند.

بعضی از تشکل‌های عضو نهاد اجماع‌ساز کنونی اعضای کم‌شماری دارند و فاقد حداقل نفوذ اجتماعی و وزن‌سیاسی‌اند. تعیین حداقلی از شرایط و حد نصاب برای عضویت احزاب و نهادها در این نهاد ضروری است.

متأسفانه در نهاد اجماع‌ساز تازه تشکیل شده همچون نهادهای قبلی همه احزاب و تشکل‌ها حق رأی برابر دارند. در حالی که ضروری است حق رأی هر حزب و تشکل متناسب با وزن اجتماعی آن شود، رویه فعلی که احزاب بزرگ و تواناتر به اندازه کوچک‌ترین تشکل‌های چند نفره حق رأی دارند خلاف موازین دموکراتیک است.

متأسفانه در دوره‌های پیشین جبهه اصلاح‌طلبان به نامزدهای مورد حمایتش عملاً چک سفید امضا داد. بعد از این ضروری است که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان حمایتش از هر نامزدی را مشروط به تعهد او به همه یا بخشی از برنامه‌ها و اولویت‌های اصلاح‌طلبان می‌تواند برآیند نظر اکثریت اصلاح‌طلبان

متأسفانه در دوره‌های پیشین اصلاح طلبان هم در پایش شفاف و مستمر عملکرد نمایندگان‌شان (از جمله فساد پرهیزی‌شان) و هم در تغذیه عملکردشان و هم گزارش‌دهی دقیق و منظم به شهروندان ضعیف عمل کردند.

نهادهای اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در دوره‌های پیشین کارنامه قابل دفاعی در «شفافیت عملکرد» نداشته‌اند.

 

تورم با مهار نقدینگی کم می‌شود نه حواله تدابیر به برجام

یک روزنامه اقتصادی با انتقاد از رویکرد مزمن دولت نوشت : دولت همچنان همه تخم‌مرغ‌های تدبیر و مدیریت اقتصادی خود را در سبد برجام گذاشته است.

روزنامه جهان صنعت می‌نویسد: نرخ تورم، تعیین‌کننده اصلی ارزش پول هر کشور است و نشان می‌دهد که نسبت پول کشور با سایر ارزها چگونه است. در دوره اول ریاست حسن روحانی میانگین نرخ تورم سالانه ۲۰ درصد بود، اما نرخ ارز ثابت و بدون تغییر باقی ماند و همین مسئله به یکی از دلایل موفقیت وی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شد. برخلاف آنچه تصور می‌شد، مجموع تورم در دوره نخست ریاست‌جمهوری روحانی در نرخ ارز تجمیع شد که مصادف شدن آن با خروج آمریکا از برجام، در جهش ناگهانی نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها متبلور شد. این نتیجه‌گیری ما را به این سمت و سو می‌برد که کاهش و کنترل نرخ ارز و تورم تنها از مسیر مدیریت‌های بانکی و مالی می‌گذرد نه مداخلات دولت‌ها و یا سیاست‌های مقطعی و کوتاه ‌مدت.

اقتصاد ایران در حال حاضر با یک معادله، یعنی نرخ ارز و چهار مجهول مواجه است. سنگین ‌وزن‌ترین بخش این معادله چهارمجهولی ماجرای برجام و تحولات سیاسی است. اگرچه حاکم بودن اراده سیاسی این قدرت را به بانک مرکزی می‌دهد که با افزایش مداخلات خود در بازار، نرخ ارز را به هر عددی برساند اما با کمرنگ شدن ماجراهای سیاسی، دلار به مسیر افزایش قیمت بازخواهد گشت. اما معادله یادشده، مجهولات دیگری نیز دارد که در سه دسته نقدینگی، نرخ بهره بانکی و صادرات غیرنفتی جای می‌گیرند. آخرین برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که با توجه به صفر بودن رشد پول در آذرماه، مجموع رشد نقدینگی در این ماه تحت تاثیر موج شبه‌پول به 3/2 درصد رسیده است. بنابراین موتور خلق پول یک لحظه از پا نمی‌ایستد و همین مسئله خود خطرات ایجاد تقاضا در بازار ارز را ایجاد می‌کند. هرچند رئیس‌بانک مرکزی می‌گوید میزان افزایش نقدینگی ما با افزایش نقدینگی سایر کشورها تفاوت چندانی ندارد اما این موضوع را نادیده انگاشته که افزایش نقدینگی اگر با افزایش رشد اقتصادی همراه نباشد، اثرات تورمی به همراه خواهد داشت

 با وجود آنکه نقدینگی در شرایط خطرناکی قرار دارد و نرخ تورم در سطوح بالای ۴۶ درصد نوسان می‌کند، بانک مرکزی نرخ بهره بانکی را ۲۰ درصد تعیین کرده که اختلاف ۲۶ درصدی با نرخ تورم دارد. در حالی که سپرده‌گذاری در بانک‌ها در چنین نرخی توجیه اقتصادی ندارد، تصمیم بانک مرکزی برای کاهش دوباره نرخ سود بین‌بانکی و تسری آن به نرخ سود سپرده نتیجه‌ای جز هموار شدن مسیر افزایش نرخ ارز نخواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد در دوره‌ای که بانک مرکزی با چالش کمبود ذخایر ارزی دست به‌گریبان است و قیمت ارز از نقطه مطلوب سیاست‌گذاری دور شده، بانک مرکزی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آزاد شدن منابع ارزی قرار داده تا با ارزپاشی و به تعادل رساندن عرضه و تقاضای بازار، قیمت ارز را در مسیر کاهشی قرار دهد. اما تا زمانی که ریشه اصلی این موضوع یعنی حجم بالای کسری بودجه و حجم بالای نقدینگی حل و فصل نشود، اوضاع بر همین قرار خواهد ماند.

 

سی‌ان‌ان: نتیجه سیاست ‌ترامپ شکست تمام‌عیار مقابل ایران بود

تحلیلگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان از بایدن خواست از عواقب توهمات ‌ترامپ در مقابل ایران درس بگیرد.

 سامانتا وینوگراد در تحلیلی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ‌ترامپ در قبال ایران، یک شکست و افتضاح واضح و تمام‌عیار برای او و آمریکا بود.

این مسئله به‌طور خاص در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا در روزهای منتهی به نخستین سالگرد ‌ترور ژنرال سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در تاریخ سوم ژانویه، بیش از پیش خود را نشان داد.

به‌طور خاص، در چند مدت اخیر شاهد اوج‌گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا بوده‌ایم. به‌عنوان مثال، ایالات ‌متحده ‌آمریکا اقدام به اعزام بمب‌افکن‌های بی-52 به منطقه خلیج‌‌فارس کرد (به بهانه مقابله با به اصطلاح تهدید ایران) و نهادهای اطلاعاتی آمریکایی نیز ادعا کردند که ایران موشک‌های کوتاه بردی را در مناطق مختلف عراق مستقر کرده و احتمالا گروه‌های نیابتی این کشور در عراق قصد دارند به کارمندان و پرسنل دیپلماتیک آمریکا در خاک عراق حمله کنند. مجموعِ این تنش‌ها به خوبی نشان می‌دهند که دونالد ‌ترامپ و سیاست خارجی وی در قبال ایران، تا چه حد بد بوده و برای آمریکا ایجاد خطر و تهدید کرده است.

اقدام ‌ترامپ در ‌ترور ژنرال سلیمانی، به هیچ عنوان نفوذ منطقه‌ای ایران را تضعیف نکرد و حتی امنیت نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای وابسته به آنها در منطقه خاورمیانه را نیز به خطر انداخته است.

‌ترامپ در قبال ایران، رویکردی قلدرمابانه در پیش گرفت اما در عمل این رویکرد، هیچ‌گونه دستاوردی را برای وی به‌دنبال نداشت. شاید دلیل اصلی این مسئله این باشد که سیاست خارجی او در قبال ایران، تا حد زیادی غیرواقع‌بینانه و حتی می‌توان گفت، متوهمانه بود.

پس از آنکه دونالد ‌ترامپ در سال 2018، آمریکا را به‌صورت یکجانبه از توافق برجام خارج کرد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، 12 شرط را برای ایران تعیین کرد و گفت اگر ایران این شروط را اجرایی نکند، آمریکا نیز به توافق برجام بازنخواهد گشت. دولت ‌ترامپ در عین حال، بر شدت فشارها علیه ایران با افزایش میزان تحریم‌ها افزود. این رویکرد ‌ترامپ به‌هیچ عنوان نتیجه‌بخش نبوده است. نه‌تنها ایران شروط دوازده‌گانه دولت ‌ترامپ را نپذیرفت، بلکه حتی امنیت نیروهای آمریکایی با توجه به نفوذ منطقه‌ای تهران، به‌شدت تضعیف شده است.

توانمندی‌های هسته‌ای ایران در دوره ‌ترامپ، به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌اند. در جدیدترین اتفاق نیز ایران به تازگی اعلام کرده که سطح غنی‌سازی خود را بار دیگر به 20 درصد افزایش داده است. این در حالی است که در چارچوب توافق برجام، ایران صرفا مجاز به غنی‌سازی 3/67 درصدی بود. بدون ‌تردید اگر یک سازوکار مذاکره‌ای درست با ایران تعبیه نشود، احتمال پیشروی‌های هسته‌ای بیشتر ایران نیز وجود دارد.

در روزها و ماه‌های اخیر نیز، مقام‌های ارشد دولت ‌ترامپ بارها و بارها در موضع‌گیری‌های مختلف، از عدم امنیت نیروهای آمریکایی در عراق خبر داده و حتی گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد تخلیه سفارت آمریکا در عراق نیز مطرح

شده است.

به‌طور کلی، همه چیز حاکی از این است که سیاست خارجی دونالد ‌ترامپ در مقابل ایران، کاملاًً شکست خورده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

مشارکت نتیجه کارآمدی است

رئیس قوه‌ قضائیه با بیان اینکه قبل از نگرانی برای مشارکت مردم، باید نگران کارآمدی نظام اداری کشور بود، گفت: اگر نظام اداری، کارآمدی خود را نشان دهد، امید، نشاط و مشارکت را در بین مردم تضمین کرده است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم تجدید میثاق مسؤولان قضایی با آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری شخصیت امام(ره) را تحول‌خواه توصیف کرده‌اند، گفت: در زمان امام، سیاستمداران بسیاری بودند که معنویت را کنار گذاشتند و محصول سیاست بی‌معنویت، بسیاری از ظلم‌ها است که در این کره خاکی بر مردم می‌رود. آیت‌الله رئیسی بیان داشت: محصول سیاست بدون معنویت، کلاهک‌های هسته‌ای، 70 سال ظلم به مردم فلسطین و بسیاری از تجاوز‌ها و ظلم‌هاست که در عالم شده است. وی خاطرنشان کرد: امام(ره) به ما سیاست همراه با معنویت، روحیه توجه به دیگران، فقرزدایی و توجه به محرومیت نه فقط محرومان ایران اسلامی، بلکه محرومان تمام عالم و مظلومانی که در عالم مورد ستم قرار گرفته بودند را آموختند و احیا کردند.

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه میثاق با امام(ره)، میثاق با همه خوبی‌ها و ارزش‌هاست و مسؤولان و دولتمردان در این میثاق باید بازنگاهی به آنچه شده و آنچه باید شود، داشته باشند، گفت: خط امامی‌ترین افراد کسانی هستند که شاخص‌های خط امام را خوب بشناسند و خوب به این شاخص‌ها عمل کنند و وفادار باشند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بهترین تبیین‌کننده خط امام امروز جانشین بحق ایشان یعنی مقام معظم رهبری هستند که بنای معظم‌له هم در گفتار و هم رفتار و سلوک احیا و زنده نگه داشتن خط امام است، گفت: از سلوک ایشان باید خط امام را بیاموزیم، حفظ کنیم و زنده نگه داریم. وی با تاکید بر اینکه قبل از نگرانی برای مشارکت مردم، باید نگران کارآمدی نظام اداری کشور بود، گفت: اگر نظام اداری کارآمدی خود را نشان دهد، امید، نشاط و مشارکت را در بین مردم تضمین کرده است. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: امروز در رفتار سیاسی و اجتماعی مقام معظم رهبری، توجه دادن به مردم را می‌بینیم و به قوه‌ قضائیه، قوه اجراییه و قوه تقنینیه بر مردمی بودن و توجه به مردم و رفع دغدغه‌های آنها و به حساب آوردن مردم تاکید فرموده‌اند. وی تصریح کرد: کارآمدی نظام اداری در کشور سرمایه اجتماعی را همچنان که در رفتار امام بود و در رفتار مقام معظم رهبری است، افزایش داده و امروز ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری کشور می‌توانند این سرمایه اجتماعی را روز‌به‌روز افزایش دهند و اگر سرمایه اجتماعی افزون شود، بدون تردید امید، نشاط و مشارکت مردم در همه عرصه‌ها را به دنبال خواهد داشت. آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: دستگاه‌های اداری باید بتوانند این مشارکت و سرمایه اجتماعی را روز‌به‌روز افزون کنند. رئیس قوه ‌قضائیه در ادامه بیان داشت: در دستگاه قضایی ما آنچه از خط امام شناختیم، اجرای عدالت به عنوان محوری‌ترین نقطه است و این موضوع به تبعیت از انبیای الهی مورد توجه و تأکید حضرت امام از قبل پیروزی انقلاب بوده است و امروز نیز محور کار در دستگاه قضا اجرای عدالت در همه امور و پیگیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است.  

***

فرمانده کل سپاه:

اراده دشمن برای براندازی نظام اسلامی در هم شکست

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما از سختی‌ها و فرازهای خطرناک اراده دشمن که برای براندازی نظام بود، عبور کردیم، گفت: دشمن در همه جبهه‌ها از ایران شکست خورده است. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در جمع تعدادی از مسؤولان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه اظهار داشت: هزینه نظامی آمریکا هنوز هم به اندازه هزینه نظامی تمام دنیاست؛ یعنی ۵۰ درصد هزینه‌های نظامی دنیا متعلق به آمریکاست اما آمریکا را رهبران کوچک و ضعیف، که آن را به اندازه خود کوچک کرده‌اند و همچنین نبود حکمت، به زمین ‌زده است؛ این نه سخن من، بلکه اعتراف خود آمریکایی‌هاست. سرلشکر سلامی ادامه داد: اما این سوی صحنه را ببینید، چگونه ما از این سختی‌ها و فرازهای خطرناک که در همه آن لحظه‌ها، طراحی و اراده دشمن بر اسقاط و فروپاشی و براندازی نظام بوده، عبور کرده‌ایم؛ یعنی هر روز ما با دشمن درگیر بودیم. بعضی روزها شاخص هستند و به دلیل اوج داشتن آنها در حفظ این انقلاب شاخص‌ترند اما خصلت ایام الهی همه روزها به قوت خود باقی است و ما هر روز به دنبال حفظ این امانت بزرگ الهی هستیم؛ یعنی نه اینکه در مقاطعی این انقلاب حفظ شده و بعد دشمن آرام گرفته و ما در مسیری هموار حرکت کرده‌ایم و تهدید خاموش شده؛ نه این‌گونه نبوده، بلکه همیشه شعله‌های خطرناک آتشفشان تهدید فوران کرده است و دشمن همانند آتشفشان، آتش ریخته است و هر روز این انقلاب حفظ شده است. این مقاومت پیوسته است و انقطاع ندارد؛ چون عمل دشمن و تمرکز او بر قلب انقلاب ما همیشه بوده است.

***

خدمه کشتی کره‌ای اجازه خروج از ایران را دریافت کردند

سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران درباره خدمه کشتی کره‌جنوبی خبر داد. سعید خطیب‌زاده در این باره اظهار داشت: به دنبال درخواست دولت کره‌جنوبی و مساعدت قوه محترم قضائیه در چارچوب مقررات قضایی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند. خطیب‌زاده افزود: بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان در چارچوب قوانین ادامه دارد.

*********************************

روزنامه خراسان**

گرفتاری 27 استان در حوادث طبیعی 2 سال اخیر

طبق اعلام یکی از اعضای کابینه به تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری برای بررسی آخرین وضعیت رسیدگی به مناطقی که در سال های اخیر دچار حوادث طبیعی شده اند، مشخص شده 27 استان در سال های 1398 و 1399 درگیر تبعات ناشی از وقوع سیل و زلزله بوده اند که جبران این موضوع، هزینه های قابل توجهی را به خزانه وارد کرده و می کند که بر این اساس، در روزهای اخیر مبالغ دیگری برای بازسازی زیربناهای آسیب دیده در این حوادث، به استان های مربوط اختصاص یافته است.

*********************************

روزنامه ایران **

شکایت معطل مانده مجلس هشتم از احمدی‌نژاد

 خبر اول اینکه، یک نماینده سابق مجلس از شکایت‌هایی خبر داد که نمایندگان مجلس هشتم علیه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین مطرح کرده بودند و هنوز به هیچ‌کدام رسیدگی نشده است. به گزارش برنا، محمدرضا خباز این مطلب را در واکنش به ادعای برخی نمایندگان مجلس یازدهم و سخنرانی یکی از نمایندگان مشهد برای طرح شکایت علیه حسن روحانی مطرح کرد و گفت: «وقتی دیدیم مجلس هشتم جلوی ترکتازی‌های احمدی‌نژاد را نمی‌گیرد ۱۲ نفر از نمایندگان به کمیسیون اصل 90 شکایت کردیم و ۱۰ ایراد رسمی از تخلفات احمدی‌نژاد گرفتیم اما کمیسیون اصل ۹۰ هم شکایت ما را بایگانی کرد و به آنها رسیدگی نکرد تا زمانی که بعد از خانه نشستن احمدی‌نژاد عین همان شکایت را اصولگرایان مطرح کردند و... در نهایت کمیسیون اصل ۹۰ دو تا شکایت را با هم ادغام کرده و رسیدگی کرد و شکایت برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شد. بعد از آن ۵ شکایت دیگر هم مشابه آن اتفاق افتاد که موضوعات مختلفی علیه رئیس جمهوری وقت بود. در حال حاضر ۶ شکایت از رئیس جمهوری که پایداری‌ها زمانی حامی او بودند به قوه قضائیه رفته و به هیچ‌کدام هنوز رسیدگی نشده است.» خباز در ادامه با بیان اینکه «هر وقت آن ۶ شکایت را رسیدگی کردند طبیعی است که باید به شکایت روحانی هم اگر در صحن مجلس رأی بیاورد رسیدگی کنند»، گفت: «آقایان باید بدانند کسانی که دنبال شکایت از روحانی هستند از قبل شکایاتی در قوه قضائیه علیه رئیس جمهوری محبوب آنها یعنی احمدی‌نژاد وجود دارد. بنابراین اگر رسیدگی و شکایات حق بود و برای به‌هم زدن نظم عمومی کشور نبود عیبی ندارد، ابتدا آن ۶ تا را رسیدگی کنند تا بعداً به رسیدگی شکایت از روحانی برسند. این حقوق مردم است ولی تحریک و جمع کردن مردم در یک جا کار پسندیده‌ای نیست.»

 

خدمه کشتی کره‌ای آزاد شدند

 خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت امور خارجه از اقدام انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص خدمه کشتی کره‌جنوبی خبر داد و گفت: به‌دنبال درخواست دولت کره‌جنوبی و مساعدت قوه محترم قضائیه در چارچوب مقررات قضایی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌‌محیطی در خلیج فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند. به‌گزارش میزان، سعید خطیب‌زاده افزود: بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان در چارچوب قوانین ادامه دارد. او همچنین از گفت‌و‌گوی تلفنی عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با چوی، قائم مقام وزارت خارجه کره خبر داد که طی آن موضوع آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران در این کشور مورد تأکید قرار گرفت و طرفین در خصوص ساز‌و‌کارهای مؤثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند و طرف کره‌ای بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت تأکید کرد.

 

روایت ابتکار از برخورد جناحی رسانه ملی

 شنیدیم که، مدیران صدا و سیما در برخوردی جناحی حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده را در یک برنامه تلویزیونی لغو کردند. به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز گذشته در توئیتی درمورد لغو برنامه تلویزیونی که به دعوت صدا‌وسیما قرار بود در آن به مناسبت روز زن گزارش عملکرد ارائه کند، توضیح داد و نوشت: «شبکه‌های ملی سیما مدت‌هاست که عنایتی به فعالیت‌های ما در زمینه زنان ندارند. امروز جهت گزارش کار به مناسبت روز زن به برنامه صبح شبکه ۳ دعوت شده بودم که بعد از ۴۵ دقیقه معطلی هنگام ورود به استودیو گفتند برنامه ندارد.» او در ادامه افزود: «برخوردهای جناحی و ناراحتی از رأی مردم در سال‌های ۹۲ و ۹۶ ادامه دارد.»

 

افشاگری‌های یک فعال سیاسی اصولگرا

 دست آخر اینکه، یک فعال سیاسی-رسانه‌ای اصولگرا روز گذشته درباره نقشه‌های سیاسی که در پس تغییرات در لایحه بودجه 1400 مطرح بوده افشاگری کرد. به گزارش خبرآنلاین، محمد مهاجری در توئیتی با هشتگ «سیلی مجلس به ملت» در اشاره به بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس نوشت: «کارشناسان در جلسات بودجه به نمایندگان مجلس گفته‌اند ناشیگری و سیاست‌بازی آنها بزودی قیمت ارزاق عمومی از جمله نان و مرغ و روغن و... را تا سه برابر افزایش می‌دهد. جوابی که شنیده‌اند این بوده: این موضوع در ماه‌های آخر دولت فعلی اتفاق می‌افتد و خیلی هم خوب است.» به گزارش ایلنا، مهاجری همچنین روز گذشته در توئیت دیگری مدعی شد که محمدباقر قالیباف پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری به رقیب پیروز خود پیشنهاد داده بود که وزیر کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شود. اما روحانی حداکثر به ریاست او بر سازمان محیط زیست رضایت داده بود.

*********************************

روزنامه شرق **

استانبول ۱۵۹ دانشجوی معترض را  بازداشت  کرد

در ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه بغازیچی استانبول به انتخاب رئیس جدید این دانشگاه، پلیس با برهم‌زدن تجمع صدها دانشجو، ۱۵۹ نفر از آنان را بازداشت کرد که با واکنش احزاب سیاسی این کشور روبه‌رو شده است. ساعاتی بعد گزارش شده که تعدادی از این افراد آزاد شده‌‌اند. بخش ترکی بی‌بی‌سی گزارش کرد پلیس با ورود به محوطه مقابل کمپ جنوبی دانشگاه بغازیچی که دفتر رئیس دانشگاه هم آنجاست، به بازداشت و برهم‌زدن تجمع دانشجویانی پرداخته که خواستار استعفای ملیح بولو، رئیس جدید این دانشگاه شده بودند.

ملیج بولو از اعضای حزب حاکم ترکیه، عدالت و توسعه، است و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور او را حدود یک ماه پیش به ریاست این دانشگاه قدیمی و معتبر در استانبول منصوب کرد؛ اما دانشجویان در اعتراض‌های خود که از اوایل ماه ژانویه گذشته آغاز شد، با «انتصابی» خواندن ملیج بولو، علیه او شعار می‌دهند و می‌گویند «او رئیس ما نیست». فرمانداری استانبول در بیانیه‌ای علت مداخله پلیس و بازداشت دانشجویان را چنین توصیف کرد: «گروهی از معترضان که مقابل ساختمان اصلی حضور پیدا کرده بودند و مانع از تردد به این ساختمان می‌شدند و برخی از اعضای دانشکده و  دانشگاه هم در میان آنها بودند، به هشدارهای پلیس خصوصی دانشگاه که خواستار متفرق‌شدن آنها و پایان تجمع شده بودند، بی‌‎اعتنایی کردند». بنا بر گزارش‌ها، پلیس هنگام یورش به دانشجویان دستور می‌داده که «سرتان را پایین بیندازید» و در واکنش به این فرمان، دانشجویان هشتگ «سرت را پایین نینداز» را در توییتر داغ کرده‌اند و برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی اعلامیه داده‌اند. یورش روز دوشنبه پلیس به دانشجویان، ساعتی پس از آن روی داد كه اردوغان در سخنانی، به اعتراضات دانشجویان بغازیچی حمله کرد و معترضان را «مخربان اموال عمومی» خواند.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت: شاید زمان آن رسیده تا درباره قانون اساسی جدید مناظره‌ای صورت گیرد. ما به‌زودی ایده خود را درباره بسته اصلاحاتی جدید شامل فلسفه، ‌اهداف و مقاصد به سمع و نظر مردم می‌رسانیم. البته اردوغان نگفت که تغییرات احتمالی در قانون اساسی جدید چه مواردی را شامل می‌شود. ترکیه در سال ۲۰۱۷ رفراندومی را برای اصلاحات در قانون اساسی این کشور برگزار کرد که به اردوغان اجازه داد تا اختیارات جدیدی داشته باشد و از یک سیستم پارلمانی به سیستم ریاست‌جمهوری تغییر کرد.

 

بررسی لایحه  جنجالی «اسلام‌گرایی»  در  فرانسه

مجمع ملی فرانسه بررسی لایحه جدید و جنجالی «ضد‌ تجریه‌طلبی» با هدف مقابله با «افراط‌گرایی مذهبی» در این کشور را آغاز کرده و انتظار می‌رود در دو هفته آتی، گفت‌وگوهای داغی شکل بگیرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پیش‌نویس قانونی برای مبارزه با افراط‌گرایی و دفاع از سکولاریسم را بعد از یک‌سری حملات مرگ‌بار در اواخر ۲۰۲۰ با انگیزه مذهبی به تأیید رساند. بر اساس گزارش روزنامه دیلی‌میل، جناح چپ‌گرای فرانسه نگران است که این لایحه پیشنهادی به مسلمانان در این کشور لطمه بزند؛ در‌حالی‌ که سیاست‌مداران راست‌گرا استدلال می‌کنند که این لایحه از پوشش مسائل مهم بازمانده است. رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید پیش‌نویس این قانون، علیه افراط‌گرایی در دسامبر سال گذشته ارائه شده و خواستار محدود‌شدن نفوذ خارجی روی اسلام در فرانسه است که به ادعای او، انگیزه حملات مذهبی در این کشور بوده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات