صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۱۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۴ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وقتی ما می‌گوییم انقلاب اسلامی هدفش تمدن نوین اسلامی است، یعنی نباید آن را به یک پدیده سیاسی تقلیل دهیم. انقلاب اسلامی سعی کرد حیات و زندگی را عوض کند. ما نخواستیم فقط یک جامعه انقلابی درست کنیم، بلکه می‌خواستیم یک پدیده‌ای ایجاد شود که دنیا را فرابگیرد که البته شرطش تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است. (۱۱/۱۱/۱۳۹۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز 

انقلاب بدون خشونت!

در طول تاریخ، با پیروزی انقلاب‌ها خشونت به پایان نرسیده است! انقلابیون پس از دستیابی به قدرت، با برخی عناصری که در برابر انقلاب مقاومت کرده و برای دوام نظام سیاسی گذشته تلاش کرده‌اند، تسویه‌حساب کرده‌اند. به‌ویژه آنکه چنین افرادی دستشان به خون انقلابیون نیز آغشته شده باشد! پس از پیروزی انقلاب فرانسه علاوه بر اعدام لوئی شانزدهم، چنان جوی از خشونت انقلابی و تندروی‌ها آغاز شد که تاریخ‌نویسان بر اساس آن معتقدند دیکتاتوری جمهوری‌خواهان کمتر از استبداد سلطنتی نبود. همین تندروی‌ها و خشونت‌ها را در سایر انقلاب‌های بزرگ جهان نیز شاهد هستیم؛ طبیعی بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد آن باشیم برخی از سران رژیم گذشته که در جنایات رژیم پهلوی نقش داشته و در کشتار ملت مؤثر بوده‌اند، به سزای اعمال خود برسند. برخورد با ایادی رژیم پهلوی تقاضای جمع محدودی نبود، بلکه به مطالبه عمومی مردمی زجرکشیده تبدیل شده بود که بیش از نیم‌قرن ستم و بیداد حکومت خاندان پهلوی را با همه وجود حس کرده بودند.

احزاب و گروه‌های سیاسی با ایدئولوژی‌های مختلف نیز نمی‌توانستند این حقیقت را منکر شوند که نظام سیاسی جدید همچنان از جانب ایادی رژیم گذشته تهدید می‌شود و برای استقرار کامل نیازمند برخورد با عوامل اصلی رژیم ستم‌شاهی است که در جنایات و کشتار ملت نقش داشته‌اند. حزب توده درباره اهمیت این موضوع اشاره می‌کند: «تجربه همه انقلاب‌ها یک حقیقت مسلم را ثابت می‌کند و آن اینکه رژیم سرنگون شده پس از سرنگونی هنوز مدت‌ها برای بازگشت تلاش می‌ورزد. رژیم سرنگون شده هنوز مدت‌ها پس از سرنگونی نیروی آن را دارد که در برابر انقلاب مقاومت کند. لذا انقلاب با سرنگونی رژیم حاکم پایان نمی‌پذیرد، بلکه آغاز می‌شود. انقلاب پیروز باید رژیم سرنگون شده را به‌طور کامل سرکوب کرده و ریشه‌های آن را برکند. انقلاب پیروزمند باید چنان جو انقلابی ایجاد کند که ضدانقلاب جرئت اظهار وجود نداشته باشد».

اما انقلاب اسلامی ازجمله انقلاب‌هایی بود که سران آن و به‌ویژه حضرت امام خمینی(ره) اجازه ندادند که غلبه شور و شوق و احساسات انقلابی و نفرت و کینه ملت از جلادان و خائنان دوران پهلوی، عرصه انقلاب را به صحنه قتل‌عام عناصر وابسته به رژیم سابق بدل کند. تشکیل دادگاه‌های انقلاب برای رسیدگی قانونی به جرائم آن‌هایی که دستشان به خون مظلومان و بی‌گناهان آلوده بود، ازجمله اقدامات برجسته‌ای بود که هرچند با انتقادات و اعتراضاتی همراه بود، اما همین دستگاه موجب شد تا به‌شدت از اقدامات خودسرانه کاسته شود و برخورد با مجرمان در مسیری قانونی البته متناسب با شرایط انقلابی آن دوران قرار گیرد! هرچند جریان‌های ضدانقلاب از همان ابتدا تلاش کردند تا با تخریب جایگاه دادگاه‌های انقلاب، آنان را نماد خشونت انقلابیون معرفی کنند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                        

فرصت‌طلبان سیاسی در قامت داروساز!

وابستگان فکری به غرب با کمک رسانه‌های داخلی و خارجی همواره درصدد تخریب هر اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران هست که آخرین اقدام آن‌ها تخریب تلاش مسئولان کشور در موضوع خرید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» است.

گزاره‌های خبری: 1- پروانه سلحشوری (نماینده پیشین مجلس) با هدف ایجاد ترس در جامعه در خصوص واکسن روسی اظهار داشت: «گویا ایران دوران قاجار در حال تکرار است. فقر و قحطی، بیماری و مرگ. کرونا و آلودگی هوا جان مردم را می‌گیرد و مردم برای تکه نان در صف‌های طویل و سر در زباله‌دان. متخصصان را نادیده می‌گیرند و متملقان متخصص می‌شوند. با جان مردم بازی نکنید، واکسن مطمئن بخرید». 2- «عباس عبدی» بدون دادن پیشنهاد به هم‌طیفی‌های خود که سینه‌چاک واردات واکسن آمریکایی بوده و هستند، نظر می‌دهد: «اگر روس‌ها در تولید واکسن قوی‌اند و واکسن مؤثری دارند، پس باید تأییدیه WHO را بگیرند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- نگاهی به عملکرد خباثت آلود غربی‌ها در دوره‌های گذشته، ضرورت دقت در خرید واکسن از این کشورها را افزایش می‌دهد؛ علاوه بر موضوع واردات خون‌های آلوده فرانسوی به کشور در دهه 70 شمسی، نمونه‌های فراوانی همچون آزمايش سفليس در گواتمالا (۱۹۴۶- ۱۹۴۸)، آزمايش سرخک بر روي ۱۵۰۰ نوزاد اسپانيايي و سياه‌پوست(۱۹۹۰)، آزمايش مبتلا کردن به سرطان در پورتريکو(۱۹۳۱)، آزمايش ايدز در آفريقا(۱۹۵۹)، انتشار ويروس دنگو در افغانستان، پاکستان و باکو (۱۹۸۱- ۱۹۸۲) و ... عمق جنايات غربی‌ها در سده اخير با بهره‌گیری سوء از علم داروسازی را نشان مي‌دهد. 2- هیچ واکسنی در دنیا هنوز تأیید قطعی سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده و همه در مرحله مجوز تزریق اضطراری هستند. ویروس کرونا دارو و درمان مشخصی ندارد ولی واکسن کرونا یکی از افق‌های امیدوارکننده کشورهای جهان است تا زنجیره بیماری را برای مدتی حتی کوتاه قطع کنند و دست‌اندرکاران نظام سلامت دنیا بتوانند این بیماری را کنترل کنند. 3- واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و... تأیید و استفاده شده است؛ اما برخی از سیاسیون داخلی با سخن‌های نسنجیده و هدف‌دار خود برای دشمنان ایران که خودشان در باتلاق کرونا گرفتار آمده‌اند، خوراک رسانه‌ای فراهم می‌کنند. نظر سازمان غذا و داروی کشور در خصوص استفاده از هر واکسن خارجی فصل‌الخطاب است؛ بیش از 10 سال است که این سازمان از سوی سازمان جهانی بهداشت مجوز دریافت کرده و بر داروهای مصرفی در کشور نظارت دارد. اینکه افرادی با رشته تخصصی علم سیاست یا فعال سیاسی، در حوزه داروسازی و واکسن دخالت و اظهارنظر می‌کنند و منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شوند، هدفشان نه درمان، بلکه غرض‌ورزی سیاسی است.‌(نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                         

گام مهم ایران در دانش پیشرفته فضایی

عصر دیروز پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ترکیبی «ذوالجناح» با موفقیت انجام گرفت. سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع گفت: «این گام مهم علمی با هدف آزمایش زیرمداری و دستیابی به فن‌آوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور انجام شده است». مهندس حسینی افزود: «این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای از نظر ویژگی‌های فنی قابل‌رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیاست. توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری ازجمله ویژگی‌های این ماهواره‌بر پیشرفته است». از مهم‌ترین دستاوردهای این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور و آزمایش موفق سایر فن‌آوری‌های جدید به کار رفته در این محصول علمی است. این ماهواره‌بر پس از تست‌های تحقیقاتی و تثبیت فن‌آوری، آمادگی قرار دادن ماهواره‌های عملیاتی را در مدار خواهد داشت. با این گام مهم، امکان قرار دادن ماهواره در مدارهای موسوم به «خورشید آهنگ» برای کشورمان فراهم می‌شود.

▼ اخبار

پشت پرده چین هراسی در کشور

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: «گردش به شرق در سیاست ایران اتفاق تازه‌ای نیست اما حال حساسیت افکار عمومی در خصوص روابط ایران و دوست شرقی‌اش چین با افزایش قابل‌توجهی روبرو شده است. افکار عمومی اخبار مرتبط با چین را با حساسیت بالایی دنبال می‌کند و در هر اتفاق پای یک چینی در میان است. از صید ماهی در خلیج‌فارس و دریای عمان تا استخراج رمز ارز و بیت‌کوین. سروصدای به پا شده علیه چین در زمان اعلام مفادی مبهم و کلی از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از منظر سیاسی امری بسیار قابل‌بررسی است». مجیدرضا حریری معتقد است نوعی غرض‌ورزی در انتشار اخبار مرتبط با چین وجود دارد. وی تأکید می‌کند، در همین دوران سخت، ایران پولی بلوکه شده در چین ندارد. مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه رقبای منطقه‌ای از مراودات ایران و چین نگران هستند، معتقد است: «پشت مسئله چین‌ستیزی و مانور خبری بر این مسئله، امیال سیاسی و هم رقابت‌های اقتصادی منطقه‌ای و جهانی وجود دارد. قطعاً چین‌ستیزی نزد مردم ما هرچه بیشتر نمود یابد و به آن دامن زده شود، منافع ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قاعدتاً کسانی که از رابطه خوب تجاری میان ایران و چین نگران هستند و منافع منطقه‌ای و جهانی خود را در خطر از دست رفتن می‌بینند، این‌گونه مسائل و تبلیغات را در ایران دامن می‌زنند و باید گفت به حتم منفعت ملی ما در این مسئله نیست. در منطقه کشورهایی که بیشتر در اردوگاه غرب هستند مانند عربستان سعودی و امارات نسبت به ما رابطه بیشتر تجاری با چین دارند».

تعیین سقف 5 سکه برای مهریه در مجلس!

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس تأکید کرد: «هیچ ماده‌ای در زمینه مهریه شامل تعیین ۵ سکه به جای ۱۱۰ سکه و... تصویب و تأیید نشده و این‌ها همگی پیشنهادات صورت ‌گرفته برخی نمایندگان است». فاطمه قاسم‌پور گفت: «با توجه به در دستور کار بودن تدوین اصلاحیه قانون حمایت خانواده، فراکسیون قصد داشت موضوع مهریه را نیز در همان اصلاحیه مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم، تغییرات و اصلاحاتی را اعمال کند. مطالبه برخی مردان که در نوسانات اقتصادی مسائلی از باب پرداخت مهریه برایشان ایجاد شده بود، برخی آقایان نماینده مجلس را بر آن داشت تا طرح‌هایی را در زمینه اصلاح قانون مهریه ارائه دهند. فراکسیون کلیه طرح‌های ارائه‌شده را مورد بررسی قرار داد، این طرح‌ها اگرچه رافع مسائل مردان بود، اما مشکلات زیادی را برای زنان در پی داشت. به همین منظور فراکسیون زنان و خانواده مجلس طی جلساتی با ارائه‌دهندگان طرح‌‎ها و جامعه کارشناسی، به بررسی طرح‌های مذکور پرداخت. یکی از طرح‌ها که در کمیسیون قضایی در دست بررسی قرار دارد، چندی پیش در جلسه کارشناسی با دعوت فراکسیون از حضور پژوهشگران حقوقی و قضایی و در محل این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و توضیحات مدافعین طرح نتوانست جامعه کارشناسی را قانع سازد». وی تأکید کرد: «ما در فراکسیون زنان و خانواده مجلس ضامن برقراری موازنه حقوقی میان زنان و مردان هستیم و اصلاحیه مربوط به مهریه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید به گونه‌ای باشد که هم مسائل مردان را مرتفع سازد و هم در راستای تأمین حقوق زنان باشد».

قطر به دنبال کسب وجهه بین‌المللی

تارنمای نشریه اقتصادی فوربس با اشاره به سهم قطر از ذخایر عظیم انرژی منطقه در گزارشی مدعی شد که دولت دوحه با اتکا به این ثروت، به دنبال میانجیگری میان ایران و آمریکا و کسب تکریم و تمجید کشورهای دیگر است. این نشریه با اشاره به روابط دوستانه قطر و آمریکا نوشت: «می‌توان گفت که قطر برنده مناقشه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بود ولی هیچ‌کدام از طرفین تمایلی به تأکید بر این موضوع نداشته و با ابتکار کویت و آمریکا بی‌سروصدا عادی‌سازی روابط را در پیش گرفته‌اند. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه اخیر با شبکه اقتصادی بلومبرگ خواهان گفت‌وگوی شورای خلیج‌فارس با ایران شده و اعلام کرده که برخی از کشورهای عضو شورا در خلوت از این ایده حمایت می‌کنند. امیر قطر و وزیرانش فارغ از دغدغه مالی به دنبال کشاندن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره و کسب احترام میان اعضای شورا و تمجید جهانی هستند». البته قطر به‌عنوان اولین کشوری نیست که به دنبال ایفای نقش واسط در روابط ایران و آمریکا برای کسب وجهه بین‌المللی است. پیش‌ازاین نیز برخی کشورها، ازجمله؛ ترکیه و عمان نیز این بختشان را آزموده‌اند.

اخبار کوتاه

قالیباف: مشکل امروز به خاطر فاصله از راه امام است/ رئیس مجلس گفت: «اگر امروز در زندگی مردم کم‌وکاستی‌هایی وجود دارد و مردم آن‌ها را تحمل می‌کنند به این جهت است که از راه امام فاصله گرفته‌ایم. اگر کسانی بخواهند فقط با چند جمله و عبارت و عکس و موزه امام را خلاصه کنند، ظلم به امام و راه امام کرده‌اند».

همتی: نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان برمی‌گردد/ رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی تأکید کرد: «علت نوسان ارز بیشتر روانی است مسئولان باید در اظهارنظرهایشان دقت کنند. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد».

کار بزرگ کاشانیها/ محققان کاشانی موفق شده‎اند با نانو ژنراتور توسعه‎یافته پیزوالکتریک، حرکات قلب را به انرژی الکتریکی موردنیاز دستگاه ضربان‎ساز قلب تبدیل کنند. با این ابتکار، دیگر نیازی به باتری قلب و تعویض آن نیست.

هراس ادامه‌دار صهیونیست‌ها از انتقام ایران/ «آوی ملامد» نویسنده و تحلیلگر صهیونیستی می‌گوید: «ایران در حال آماده‌سازی شرایط عملیات انتقام در بلندمدت است و باید این موضوع را جدی بگیریم. مرزهای ژئواستراتژیک ایران آن چیزی نیست که در نقشه مشاهده می‌کنید؛ مرزهای ما از راست به ایران و از جنوب به یمن منتهی می‌گردد. حمله سایبری ایران خسارات اساسی و قابل‌توجهی به بار خواهد آورد».

تظاهرات در عربستان در اعتراض به فقر و بیکاری/ شهر بريده‌، در منطقه القصيم عربستان شاهد تظاهرات هزاران نفری مردم در اعتراض به فقر و بیکاری بود که به درگیری با نیروهای امنیتی سعودی منجر شد.

سفرهای نوروزی برقرار میشود!/ وزیر گردشگری کشورمان گفت: «در ستاد کرونا مقرر شده که برای سفرهایی با رعایت کامل پروتکل بهداشتی در عید برنامه‎ریزی کنیم. سفرها مدیریت شده انجام می‎شود تا مردم، شادی و نشاط داشته باشند اما همه این‎ها مشروط بر این است که موج چهارم کرونا را نداشته باشیم».

هدیه آمریکایی به یمنی‌ها!/ «علی صفره» مسئول مرکز مین‌روبی یمن خبر داد: «بر اساس آمارهای دقیق به دست آمده هشت نوع بمب و تعداد ۳۱۷۹ بمب خوشه‌ای که ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل بوده علیه یمن استفاده شده است. شمار قربانیان بمب‌های خوشه‌ای در یمن بیش از یک هزار نفر است که اکثر آن‌ها زنان و کودکانی هستند که در مناطق زراعی و مراتع کشته شدند».

احکام سیاسی (سؤال 131): اگر انتقاد شدید از افراد و مسئولان کشوری منجر به بدبینی مردم نسبت به نظام و حاکمیت شود از لحاظ شرعی اشکالی دارد؟ پاسخ: تضعیف نظام اسلامی جایز نیست، باید نقد و انتقاد از افراد به نحوی باشد که موجب زیر سؤال رفتن نظام اسلامی نشود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات