صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۱۲۲

ارتباط مسکو و واشنگتن به چه سمتی و سویی می رود؟/ آیا روسیه در برجام موافق نظر آمریکا خواهد بود؟

حرف و حدیث ها درباره آینده روابط روسیه و امریکا به چه سمت و سویی است که تصور می کنند امدن دموکرات ها با توجه به انگیزه ها و تاکیداتی که انها روی مسائلی همچون دموکراسی و حقوق بشر دارند می تواند روی روابط روسیه و امریکا تاثیر منفی بگذارد.  

زهرا ترابی - خبرنگار/ محمود شوری، تحلیلگر مسائل روسیه، در گفت و گو با بصیرت، درباره رابطه واشنگتن و مسکو گفت: درباره این که رابطه بین روسیه و امریکا در دوره ترامپ یک رابطه بهتری شد، تصور می شد این گونه است ولی واقعیت ها نشان داد که در دوره 4 ساله آقای ترامپ علی رغم این که شاید میل باطنی ترامپ بر این بود که رابطه خود را با روسیه و شخص آقای پوتین بهبود ببخشد اما عملاً خیلی از مسائل دست به دست هم داد که اجازه نداد روابط روسیه و امریکا در دوره ترامپ مسیری را طی کند که مطلوب ترامپ هم بود.
وی در ادامه افزود: به هر حال ساختار قدرت در امریکا به گونه ای نیست که اجازه بدهد روابط روسیه و امریکا از یک مرحله ای عبور کند و به سمت دوستی برود. ضمن این که نکاتی که درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا گفته می شد موضوعات جدی بود که ساختار قدرت در امریکا نسبت به آنها حساس بود.
شوری تصریح کرد: بعد از رفتن ترامپ و آمدن بایدن، حرف و حدیث ها درباره آینده روابط روسیه و امریکا به چه سمت و سویی است که تصور می کنند امدن دموکرات ها با توجه به انگیزه ها و تاکیداتی که انها روی مسائلی همچون دموکراسی و حقوق بشر دارند می تواند روی روابط روسیه و امریکا تاثیر منفی بگذارد ولی ما در شروع کار شاهد هستیم روابط روسیه و امریکا برخلاف دوران ترامپ که نوعی درهم ریختگی در روابط ایجاد شده بود و عملا با توجه به این که ترامپ از بسیاری از تعهدات بین المللی امریکا خارج شده بود اعتقاد چندانی به این ساختارهای نظم بین المللی نداشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دوره بایدن در نخستین گام موضوع توافق استارت جدید بین روسیه و امریکا در ماه فوریه 2021 به پایان می رسید، عملا بر سر آن دو کشور توافق کردند و این موضوعی بود که بین روسیه و امریکا در دوران آقای ترامپ خیلی صحبت شد و به نتیجه ای نرسید. با آمدن بایدن شاهد این هستیم که درباره تمدید 5 ساله این توافق که بسیار مهم و تعیین کننده در موازنه تسلیحات راهبردی هسته ای بین امریکا و روسیه است و در کنترل تسلیحات موثر است برای دوره 5 ساله دیگر این معاهده تمدید شد.

او گفت: در اولین گفتگویی که بین بایدن و پوتین صورت گرفت همانطور که انتظار می رفت بیشتر مسائل اختلافی بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. بویژه بحث اعتراضات اخیر در روسیه و بحث حملات سایبری که به نهادهای امریکایی مربوط می شود و امریکایی ها معتقدند روسیه متهم اصلی این حملات سایبری است. اینها موضوعاتی بود که در گفتگوی بین آقای بایدن و پوتین مورد بحث قرار گرفته است. البته بحث هسته ایران و بحث تمدید پیمان از موضوعات جدی بود که بین دو طرف در مورد آن گفتگو شد. یک نکته را درباره بحث اختلافات روسیه و امریکا بیان کنم که این اختلافات مبنایی و ریشه دار هستند که در موقعیت جهانی دو کشور و در وضعیت ناشی از موقعیت جهانی دو کشور و جایگاهی که دو کشور برای خود در سطح بین المللی تعریف کردند، ناشی می شود. تحت هیچ شرایطی روابط روسیه و امریکا از یک میزان دوستی فراتر نمی رود و حتی از یک میزان دشمنی فراتر نمی رود. در یک حد میانه از روابط دوستی و دشمنی و رقابت روابط روسیه و امریکا به پیش خواهد رفت. فقط موضوعات این اختلافات یا همکاری ها ممکن است در هر دوره ای متفاوت شود.

شوری در پاسخ به این سوال ایا تاثیری در بحث برجام خواهد داشت گفت: موضع روسیه در قبال برجام مشخص است و در دوره ترامپ هم روس ها تاکید بر حفظ برجام بود و تمام تلاش خود را کردند که اجازه ندهند تلاش های امریکا برای از بین بردن توافق برجام به نتیجه برسد کما این که در مورد بحث لغو تحریم های تسلیحاتی ایران، روسیه بهمراه چین مخالفت کردند و اجازه ندادند این تحریم ها که در اکتبر سال 2020 به پایان می رسید مجدد تمدید شود یا بحث استفاده از مکانیسم ماشه که ترامپ بدنبال این بود تا از این مکانیسم استفاده کند. عملاً روس ها به کمک کشورهای دیگر اجازه ندادند که این اتفاق بیفتد. الان که دولت بایدن ادعا می کند می خواهد به برجام برگردد و علاقه مند به حفظ برجام است طبیعتاً این موضوع می تواند یک موضوع تفاهم، گفتگو و همکاری بین روسیه و امریکا باشد و احتمالا شاهد نزدیکی بیشتر بین روسیه و امریکا در چارچوب موضوع برجام خواهیم بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات