تهران بزرگ >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۱۳۰

معرفی سازمان جی استریت

معرفی سازمان های تأثیر گذار در ساختارحکومتی آمریکا-2
پایگاه بصیرت / کیومرث کوثری مقدم

معرفی سازمان جی استریت

جی استریت(J Street)

جی استریت" لابی جدید یهودی در آمریکا در مقابله با " آیپک" است که خود را نماینده یهودیان ساکن آمریکا می داند و تاثیر زیادی در تعیین سیاستهای خارجی آمریکا و خصوصا خاورمیانه دارد. این لابی از صلح بین اسرائیل و همسایگانش حمایت می کند و هدف آن ترویج رهبری آمریکایی به منظورخاتمه دادن به مناقشات اسرائیل و فلسطین به طور صلح آمیز و دیپلماتیک می باشدکه وارد عرصه سیاسی آمریکا شده است.

مأموریت های اصلی جی استریت  شامل:

- حمایت از رهبری دیپلماتیک و مبرم آمریکایی ها به منظور دستیابی به راه حل دو ایالتی و منطقه ای پهناور و صلحی فراگیر در بحران خاورمیانه

-تضمین مذاکرات خارجی در مورد اسرائیل و خاورمیانه در سیاست های ملی و انجمن یهودی های آمریکایی.

برخی از اعضاء جی استریت عبارتند از:

 جرمی بن عامی موسس سازمان جی استریت است که ضمن اتخاذ موضع اسرائیل، موضع حامی صلح را نیز در آن واحد اتخاذ نماید- عامی اسپیتلنیک مسئول امور رسانه ای جی استریت– جورج سورس اولین حامی مالی جی استریت – دانیل لوی– دبرا دلی- مارسیا فریدمن- لینکن چافی– هانا رزنتال(عضو کنسول حمایت از جی استریت و ردیس اداره کنترل و نبرد ضد سامی ستیزی) است. علاوه براین جی استریت دارای یک شورای مشورتی گسترده است که بیش از یک صد نفر از کارشناسان سفرا و نمایندگان سابق کنگره و مقامات سابق سیاسی در آن عضو می باشند.

میزان نفوذ جی استریت

نفوذ جی استریت قطعا به حد نفوذ آیپک نمی رسد ولیکن ممکن است رقیب سرسخت آیپک گردد. جی استریت تنها در یک مورد جنگ علیه نوار غزه توانست سی هزار امضاء در اینترنت در محکومیت حمله به غزه و اعتراف به نابرابر بودن و نا عادلانه بودن این جنگ جمع آوری نماید و باعث شد آیپک در موضع گیری مخالف با جی استریت در خصوص جنگ اسرائیل علیه غزه بپردازد و زمانیکه آیپک موفق شد موافقت غالبیت پارلمان را اخذ نماید، جی استریت از 69 درصد یهودیان آمریکا تاییدیه کسب نمود. قدرت اين لابي قابل مقايسه با آيپک نيست اما همواره سعي در حمايت از کانديداهاي حزب دموکرات دارد.

در آخر تشکیل جی استریت متأثر از شرایط داخلی آمریکا و نیز اقدامات رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر است و این سازمان باتوجه به بستر نسبتا مساعد در آینده ای نزدیک گامهایی بلند برای رسیدن به اهداف خود برخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات