صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۲۱۳
عضو کمیسیون امینت ملی مجلس:

جمهوری اسلامی ایران مذاکره پنهانی با آمریکا ندارد

جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی از مذاکره ندارد، منتها این مذاکرات و ارتباط دیپلماسی زمانی جایگاه دارد که هم منافع کشورها و هم حرمت ملیت ها حفظ و رعایت شود.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با شهربار حیدری
زهرا ظهروند- خبرنگار/ حیدری با اشاره به برخی شایعات مبنی بر مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا گفت: ایران مذاکره پنهان با آمریکا ندارد و همه مسائل شفاف است و هر مذاکره ای که وجود داشته فقط در قالب برجام بوده و اخیرا هیچ مذاکره ای نداشته ایم.

شهریار حیدری با اشاره به شایعات برخی رسانه های خارجی مبنی بر مذاکرات پشت پرده آمریکا با ایران گفت: ایران مذاکره پنهان با آمریکا ندارد و همه مسائل شفاف است؛ با تغییر دولت ترامپ و روی کار آمدن دولت بایدن، این مسائل طبیعی است که به وجود بیاید چون که دموکرات ها بیشتر دنبال مذاکره هستند و با توجه به پیشینه مذاکره ما در برجام، این موضوعات مطرح می شود اما واقعیت ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: واقعیت امر این است که ایران فقط در چارچوب برجام نشست هایی با آمریکا داشته و هیچ مذاکره پنهانی ای وجود نداشته است و این نشست ها برای ایجاد روابط دیپلماسی یا توسعه این روابط بوده است؛ اگر آمریکا تمایلی برای مذاکره داشته باشد جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی از مذاکره ندارد، منتها این مذاکرات و ارتباط دیپلماسی زمانی جایگاه دارد که هم منافع کشورها و هم حرمت ملیت ها حفظ و رعایت شود.

وی با بیان اینکه شان و شئون کشورها برای آمریکا اهمیت ندارد، تصریح کرد: آمریکا بیشتر به دنبال منافع طولانی برای خود است، لذا ایران بیش از چهل است که با آمریکا بحث های مختلفی در حوزه های بین الملل دارد و فقط در قالب نقد نبوده و چالش هایی داشته است. آمریکا همواره یک استراتژیک ثابت دارد و آن هم تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و نهایتا ساقط کردن این نظام اسلامی است.

حیدری با تاکید بر اینکه کشوری که علیه نظام جمهوری اسلامی رفتار می کند، قطعا جای توسعه روابط و مذاکره با او وجود ندارد، گفت: با روی کار آمدن دولت بایدن که دنبال مذاکره با کشور ما در برجام هستند، ممکن است این برداشت شود که ما به دنبال رابطه دیپلماسی هستیم در حالی که تا الان همچین اتفاقی نیفتاده است، لذا اگر بحث هایی هم وجود دارد، کاملا شایعه است و هیچ مذاکره ای وجود نداشته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: هر مذاکره ای که وجود داشته فقط در قالب برجام بوده و اخیرا هیچ مذاکره ای نداشته ایم؛ زمانی که ترامپ از برجام خارج شد هیچ گونه گونه مذاکره برجامی با حضور آمریکا نداشته ایم و همه مذاکرات مربوط به قبل از خروج آمریکا از برجام بوده است.
طبیعتا چندین مذاکره به خصوص در زمان دموکرات ها و زمان دولت اوباما وجود داشت که در زمان ترامپ هم تا حدودی پیش رفت اما بعد از خروج آنها از برجام هیچ گونه مذاکره ای حتی در قالب برجام با آمریکایی ها نداشته ایم.

وی تصریح کرد: کشور ما برای مذاکره با هر کشوری که آن را به رسمیت بشناسد، هیچ مشکلی ندارد و با سایر کشورها که خواهان مذاکره با ما باشند می توانیم مذاکره داشته باشیم؛ اساس جمهوری اسلامی ایران بر گفت و گو بوده و منشور نظام اسلامی ایران بر پایه منطق است، لذا ابایی نداریم از اینکه مذاکره ای انجام شود، اما هر دو طرف باید خواهان آن باشند.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به دنبال مذاکره است، باید بداند که این مذاکره منطقی، در یک چارچوب و اصول دیپلمسای مشخص باشد، همچنین منافع کشورها و حرمت ملت ها برایش مهم باشد؛ متاسفانه آمریکا چنین استراتژی ندارد و به دنبال تضعیف کشورهای دیگر و تقویت خود است و تا زمانی که همچین استراتژی را دارد، جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه استقبالی از مذاکره با آمریکا نمی کند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات