صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۲۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) توصیه مؤکّد اینجانب اتّحاد کلمه است؛ مسئولین کشور و دست‌اندرکاران مسائل عمده کشور اتّحاد کلمه داشته باشند؛ ملّت عزیزمان، اتحاد کلمه‌شان را حفظ کنند. بحمدالله همین اتّحاد کلمه ملّت ایران توانسته است بسیاری از مشکلات را از پیش پا بردارد. (۱۹/۱۱/۱۳۹۹) *سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر ملت بزرگ ایران مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز              

در مسيرکاميابي

فردا چهل و دومين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي است که ملت ايران فرارسيدن آن را در سال پاياني قرن پانزدهم خورشيدي جشن گرفته است؛ انقلابي که بدون شک مي‌توان آن را بزرگ‌ترین انقلاب تاريخ بشر و مهم‌ترین رخداد قرن چهاردهم در جهان اسلام دانست که آثار آن را در تحولات منطقه مي‌توان مشاهده نمود؛ انقلابي که سرزمين ايران را به قدرتمندترين کشور منطقه غرب آسيا بدل ساخته است.

نکات تحليلي: 1- اين روزها مقوله بررسي و ارزيابي دستاوردهاي انقلاب اسلامي در طول چهار دهه اخير به يکي از مهم‌ترین موضوعات افکار عمومي بدل شده است. مقايسه عملکرد نظام اسلامي با آنچه در طول دوران مشابه در رژيم پهلوي گذشته است، توجه به سرعت و نرخ رشد و توسعه کشور در عرصه‌هاي مختلف اقتصاد، علم، بهداشت، صنعت، کشاورزي و ... در مقايسه با ديگر کشورهاي جهان که ايران را در جايگاه رفيعي نشان مي‌دهد، دو معياري است که به‌خوبی مي‌تواند خدمات حاکميت نظام اسلامي را در طول اين سال‌ها نشان دهد. 2- بخشي از توانمندي جمهوري اسلامي را مي‌توان در فرآيند مقابله کشورمان با موضوع کرونا مشاهده نمود که به‌خوبی اين کشور را در تراز موفق‌ترین کشورهاي دنيا در مقابله با اين بيماري خطرناک قرار داده است. درحالی‌که کشورهاي پرادعاي بسياري از کنترل و مهار آن درمانده‌اند! جمهوري اسلامي با پشتوانه دانشمندان جوان انقلابي خود در مسير توليد واکسن کرونا پيش رفته و روز گذشته دومين واکسن ايراني با نام «کوو پارس رازي» تست انساني خود را آغاز نمود. 3- توجه به دستاوردهاي انقلاب اسلامي به معناي فقدان ضعف‌ها و کاستي‌ها نيست. بدون شک آنچه رقم خورده با آنچه انتظار رهبري و ملت ايران است، فاصله دارد و براي رسيدن به آن هدف‌گذاری‌ها بايد تلاش ملي نمود؛ اما نکته اساسي آن است که توجه به ناکامي‌ها نبايد ما را از توجه به کاميابي‌ها باز دارد و موجب القاء يأس و ناکارآمدي گردد. 4- بخشي از آنچه در قالب وضع موجود تعين يافته است، محصول تدابيري است که مسئولين منتخب مردم در طول اين سال‌ها رقم زده‌اند. به‌واقع به‌طور غيرمستقيم بخشي از وضع موجود حاصل انتخاب‌ها و گزينش‌هاي خودمان است؛ لذا نسبت به اين انتخاب‌ها بايد هوشمند بود و با درس‌آموزی از گذشته، امور کشور را بايد به کساني سپرد که صلاحيت و شايستگي لازم را براي اداره کشور داشته باشند. انتخابات 1400 نزديک است و هوشياري ملت مي‌تواند بسترساز ارتقاء کارآمدي کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامي گردد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                               

ترس از تعاملات راهبردی!

سفر یک مقام بلندپایه‌ به یک کشور خارجی را باید به‌صورت یک مسئله ملی نگاه کرد که در راستای تأمین منافع ملی صورت می‌گیرد؛ اما برخی همان‌طور که سند روابط راهبردی 20 ساله ایران با چین را آماج بمباران رسانه‌ای خود قرار داده بودند، این روزها مشغول زیر سؤال بردن سفر رئیس مجلس به روسیه هستند.

گزاره‌های خبری: 1- «جهرمی»، وزیر ارتباطات در سخنرانی اخیر خود به بهانه دهه فجر گفت: «درس امام(ره) این بود که همان‌گونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به «کاخ کرملین» هم راهبرد درستی نیست. امام به ما یاد دادند که به مردم و به‌ویژه کوخ‌نشین‌ها تکیه کنیم». 2- روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «اگر آقای قالیباف از این سفر تشریفاتی به خاطر برخورد تحقیرآمیز پوتین چشم‌ می‌پوشید و به‌جای آن به سفر نظارت میدانی می‌رفت می‌توانست بهره بیشتری در جهت مورد نظر نصیب خود کند. نقش مشاوران را هم نباید نادیده گرفت. او اگر می‌خواهد در آینده موفق عمل کند، باید افراد با درایتی را جایگزین این مشاوران کند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- آقای قالیباف به دعوت رئیس دومای روسیه مسکو رفت و این دیدار در سطح دو همتا صورت گرفت که در عرف دیپلماتیک دیداری در سطح رؤسای پارلمان‌ها محسوب می‌شود. از سوی دیگر بنا به اذعان سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان، هماهنگی کاملی میان مجلس با وزارت خارجه برای انجام این سفر وجود داشت. خطیب‌زاده این نکته را نیز بیان داشت که: «از اول ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود. اگر موضوع کرونا و پروتکل‌ها نبود ممکن بود برخی ملاقات‌ها انجام شود. نفس سفر مهم است». 2- غربی‌ها در رابطه خود با ایران همواره به فکر دست‌درازی بوده و هستند. به همین علت سال‌هاست که تعامل با شرق به‌عنوان یک راهبرد ملی مطرح شده است. تعاملی که خوش‌آیند غربی‌ها و پادوهای میدانی آن‌ها نیست. آن‌ها مأمور به کوبیدن این راهبرد هستند و برایشان فرقی هم نمی‌کند که لاریجانی مأمور پیگیری روابط راهبردی با چین یا قالیباف متولی انتقال پیام رهبر انقلاب به روسیه باشد. 3- رئیس مجلس حامل پیام مهم رهبر انقلاب برای روسیه است. هدف سفر بالا بردن سطح روابط ایران و روسیه به سطح راهبردی است. 4- تجربه تلخ توافق هسته‌ای، خروج آمریکا از برجام و سنگ‌اندازی اروپا به ایران ثابت کرده که هرگونه توافق احتمالی جدید و یا تحول در مسیر برجام، نباید باعث شود که روابط ایران با شرکای راهبردی خود همچون روسیه و چین تضعیف شود. 5- دکترین سیاست خارجی ایران بر مبنای دو بال استقلال و پیشرفت بنیان نهاده شده است. این دو بال ایران را به سوی چندجانبه‌گرایی و افزایش سطح همکاری سوق می‌دهد و هر دو به گسترش روابط ایران و روسیه و راهبردی‌تر شدن آن می‌انجامد. تجربه همکاری ایران و روسیه در تحولات سوریه می‌تواند در برخی دیگر از مسائل منطقه برای هر دو کشور تکرار شود. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه         

وزیر اطلاعات: رزمایش نیروهای مسلح، سایه جنگ را از کشور دور کرد

وزیر اطلاعات در برنامه تلویزیونی تصریح کرد: «آمریکایی‎ها مرتب جنگنده‎های خود را پرواز می‎دادند و ناوهای خود را دور کردند تا از تیررس موشک‎های ایران در امان باشد، آن‎ها برنامه داشتند که ضربه خودشان را وارد کنند. نمایش قدرت توسط نیروهای مسلح ما عملاً دشمن را در تصمیمش مردد کرد، چون از فرودگاه هر کشوری پرواز می‎کردند، تأسیسات آن کشور را با خاک یکسان می‎کردیم. آن‌ها فکر می‎کردند با رفتن از اقیانوس هند از تیررس ما خارج می‎شوند اما وقتی یگان موشکی سپاه هدف متحرک در اقیانوس را در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری هدف قرار داد، حساب کار دستشان آمد؛ چون با هدف قرار گرفتن ایران، بلافاصله ناوشان را می‎زدیم».

▼ اخبار

اهداف سفر رئیس دستگاه قضا به عراق

رئیس قوه قضائیه در نشست خبری قبل از عزیمت به عراق، در تشریح اهداف این سفر اظهار کرد: «این سفر با دعوت آقای فائق زیدان رئیس شورای قضایی عراق انجام می‌شود. دیدار‌هایی با رئیس شورای عالی قضایی، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و مسئولین دیگر کشور عراق خواهیم داشت. مرز مشترک با عراق، تبادلات مرزی، تجارت، تردد‌ها و اعزام زائر روابط حقوقی و قضایی ایجاد می‌کند و در این سفر در جهت هرچه بهتر شدن مناسبات حقوقی و قضایی، مذاکراتی با مسئولان قضایی صورت می‌گیرد». آیت‌الله رئیسی مسئله زندانیان عراقی و ایرانی را به‌عنوان یکی از محورهای این سفر مورد توجه قرار داد و با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور در جریان این سفر، تأکید کرد که امضای این تفاهم‌نامه‌ها و اجرایی شدن آن‌ها به تحکیم روابط دو کشور و بهتر شدن آن کمک می‌کند. رئیس قوه قضاییه پیگیری پرونده ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان را که به‌وسیله آمریکا صورت گرفت، به‌عنوان یکی از محور‌های مهم این نشست مورد اشاره قرار داد و گفت: «دستگاه قضایی عراق این موضوع را دنبال و حکم جلب ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا را صادر کرده است که این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد».

درآمدهای مالیاتی دولت در 8 ماهه امسال

جزئیات درآمدهای مالیاتی ۸ ماهه امسال نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌ بر کالا و خدمات و مستقیم به دست آمده است که از این میزان سهم مالیات‌های مستقیم ۷۶ هزار میلیارد تومان و مالیات کالا و خدمات ۴۵,۵ هزار میلیارد تومان بود. اشخاص حقوقی (شرکت‌های دولتی و غیردولتی) بیش از ۳۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان مالیات به خزانه واریز کردند، همچنین ۲۵,۷ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد وصول شده است. سهم مالیات بر ثروت نیز ۱۵,۷۶۷ هزار میلیارد تومان گزارش شد. با توجه به شرایط ناشی از تحریم، رکود و کرونا، درآمد مالیات اشخاص حقوقی، تحقق ۱۱۷ درصدی، مالیات بر درآمد، ۱۱۱ درصد و مالیات بر ثروت، تحقق ۲۷۹ درصدی دارد. درآمد مالیاتی در بخش کالاها و خدمات نیز به دلیل تأثیرات کرونایی بر رکود و مصرف خانواده‌ها، 74.2 درصد محقق شده است، اما همین بخش نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 111 درصدی را شاهد هستیم. مجموع درآمدهای مالیاتی تا آبان ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشدی معادل 136.7 درصد از ۸۹ هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان به ۱۲۱ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

صالحی: دستاوردهای علمی ایران دنیا را زیرورو خواهد کرد

«علی‌اکبر صالحی» در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دائمی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که دیروز ۲۰ بهمن در قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: «به لطف خداوند متعال و تلاش دانشمندان به تمامی آستانه‌های صنعت هسته‌ای دست یافته‌ایم و اکنون فناوری هسته‌ای را در اختیار داریم ولی برای بلوغ آن نیازمند زمان هستیم. دستاوردهای علمی و فناوری ایران از درون جوشیده است، ما علم هسته‌ای را از کسی دریافت نکردیم و تنها با دسترسی به کتب و مقالات علمی توانستیم علم را به فناوری تبدیل کنیم که این کار آسانی نیست؛ چون همه دنیا به این منابع دسترسی دارند و تبدیل علم به فناوری نیازمند تلاش مضاعف است». وی تصریح کرد: «یکی از گلوگاه‌های تولید واکسن، ساخت سانتریفیوژ بود که سازمان اتمی آن را ساخت و به بنیاد برکت تحویل داد. دشمن باید بداند هرچه بیشتر ما را محدود کند ما از پای نخواهیم نشست و نیازهایی که در ما ایجاد خواهد شد منجر به خلاقیت و اختراع می‌شود». رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: «نهادهای علمی به‌مرور زیرساخت‌ها را می‌سازند و در آینده نزدیک خواهیم دید که دستاوردهای علمی و صنعتی ایران دنیا را زیرورو خواهد کرد، به شرطی که در بستر ایمان و دین حرکت کنیم و این امر با وحدت و انسجام محقق خواهد شد».

اخبار کوتاه

ظریف: آمریکا باید خسارت خروج از برجام را بدهد/ وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «ما موظف به اجرای مصوبات مجلسیم و سوم اسفند اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‎شود. دیر یا زود آمریکایی‎ها ناگزیرند به برجام برگردند، چون می‎دانند توافق بهتری نصیبشان نخواهد شد. ایران داخل برجام است، آمریکا از برجام خارج شده و اروپا آن را نقض کرده، آن‌‎ها اول باید کارهای خود را اصلاح کنند تا ما هم تعهدات را اجرا کنیم. مذاکره مجددی در کار نیست که سعودی هم بخواهد در آن باشد. اول آمریکا باید تعهداتش را اجرا کند و ما راستی‎آزمایی خواهیم کرد. بعدازآن در جلسه ۱+۵ باید اطمینان دهد که ۴ سال دیگر فردی مانند ترامپ دوباره از برجام خارج نمی‎شود و سپس باید خسارت‎ ایران را معلوم کند».

شروط فروش واکسن کرونا که ایران نپذیرفت/ مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: «اولین شرکت خارجی که پرونده جامع دارویی به ایران داد، شرکت روسی بود. هیچ شرکت خارجی دیگری به ما پرونده دارویی نداد که ما بخواهیم بررسی و خرید کنیم. شرط فروش شرکت‌های واکسن خارجی به ایران، آزمایش روی مردم بود! اکثر شرکت‌های واکسن‌ساز پیشنهاد کردند که ابتدا واکسن روی مردم ایران آزمایش شود و بعد به ایران واکسن بفروشند. شرط بعدی این شرکت‌های خارجی این بود که کلیه مسئولیت‌های ناشی از تزریق واکسن را ایران بپذیرد».

شناسایی ۵۰۰ هزار کارت‌بانکی در پول‌شویی و قمار/ رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد: «با روش نوین پرداخت الکترونیکی بساط تقلب، پول‌شویی و شرط‌بندی جمع می‌شود. حدود ۲ هزار کارتی که در مراکز قمار استفاده می‌شد، باطل شدند. ۵۰۰ هزار کارت و حساب بانکی نیز که در این زمینه‌ها فعال بودند شناسایی شده و برای مقابله با آن‌ها در سه سطح هشدار، اخطار و پیگیری اقدام کردیم».

برگزاری رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین/ سفیر روسیه در ایران از برگزاری رزمایش مشترک بین نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند در هفته‌های آتی خبر داد. آخرین رزمایش دریایی این سه کشور دسامبر (آذر) ۲۰۱۹ برگزار شد.

ایران واکسن روسی می‌سازد!/ «کاظم جلالی» سفیر کشورمان در روسیه گفت: «امیدواریم با اهتمام صورت گرفته از سوی تهران و مسکو طی دو ماه آینده به تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران برسیم».

احکام سیاسی (سؤال 137): آیا به خاطر اختلاف‌نظر سیاسی می­توان با اقوام قطع رابطه کرد و صله‌رحم به جای نیاورد؟ پاسخ: چنانچه قطع رحم از مصادیق امربه‌معروف و نهی از منکر باشد، در غیر والدین جایز است و الا جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات