تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۸۲۹۸
معرفی سازمان های تأثیر گذار در ساختارحکومتی آمریکا-3

لابی ملی ارامنه آمریکا(ANCA)

پایگاه بصیرت / کیومرث کوثری مقدم

لابی ملی ارامنه آمریکا(ANCA)

این لابی به عنوان سومین لابی پرنفوذ در ایالات متحده آمریکا محسوب و نقش مهمی جهت تامین منافع ارمنستان ایفا می کند. 

ساختار لابی ارامنه آمریکا

لابی ارامنه آمریکا متشکل از سازمان های سیاسی و اجتماعی ارامنه این کشور است که از عمده ترین آن ها می توان به کمیته ملی ارامنه و مجمع ملی ارامنه اشاره کرد.

کمیته ملی ارامنه آمریکا از سال 1941 میلادی به فعالیت خود ادامه داده و دفتر اصلی این کمیته در شهر واشنگتن قرار داشته و همزمان دارای دو دفتر منطقه ای در نیویورک و لس آنجلس و بیش از پنجاه شعبه محلی در ایالت های مختلف آمریکا است. و فعالیت های این کمیته در چارچوب فعالیت کمیته های مسئله ارمنی در ارمنستان، روسیه، فرانسه و کشورهای مختلف خاورمیانه انجام می پذیرد که از حمایت حزب داشناکسیون برخوردار است. از فعالیت های گسترده ی این کمیته می توان به آموزش و ایجاد حرکت های مردمی، ثبت نام از رای دهندگان ارمنی و جذب رای آن ها در انتخابات محلی، ایالتی و فدرال اشاره نمود.

لازم به ذکر است این کمیته هر ساله و با همکاری دیگر نهادها و سازمان های ارمنی با برگزاری راهپیمایی و تجمع در برابر سفارت و کنسولگری های ترکیه در شهرهای مختلف آمریکا سالگرد نسل کشی ارامنه را گرامی می دارد.

مجمع ملی ارامنه آمریکا

مجمع ملی ارامنه آمریکا در سال 1972 میلادی توسط جمعی از فعالین اقتصادی و شخصیت های علمی و فرهنگی ارمنی آمریکا پایه گذاری شد. دفتر مرکزی مجمع ملی ارامنه آمریکا در شهر واشنگتن قرار داشته و دارای دفاتری در لس آنجلس و ایروان می باشد. بخش دولتی و حقوقی این مجمع در زمینه مسائل مربوط به ارامنه در تماس دائمی با اعضای کنگره آمریکا و دولت این کشور بوده و با انتشار گزارش ها و بیانیه های مختلف جامعه ارامنه را در جریان اقدامات دولتی که می تواند در امور مختلف ارامنه تاثیرگذار باشند، قرار می دهد.

اگر چه این دو سازمان عمده، شکل دهنده لابی ارامنه در آمریکا به صورت مستقل از یکدیگر عمل کرده و از لحاظ برخی جهت گیری های سیاسی در رقابت با یکدیگر قرار دارند اما در چارچوب لابی ارامنه اهداف مشترکی را پیگیری می کنند که از آن جمله می توان به:

  1-توسعه و تعمیق روابط ایالات متحده آمریکا با جمهوری ارمنستان.

2- تضمین کمک های مالی سالانه دولت آمریکا به ارمنستان.

3- جلوگیری از کمک مالی و تسلیحاتی آمریکا به ترکیه و جمهوری آذربایجان.

 4- حمایت از جمهوری قره باغ.

5- جلوگیری از تصویب قوانین و قطعنامه هایی که در تضاد با منافع ارامنه می باشند.

 6- شناسایی رسمی نسل کشی ارامنه از سوی دولت آمریکا اشاره کرد.

اهداف اصلی لابی ارامنه:

1- شناسایی قتل عام ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در سال های ۱۹۲۲- ۱۹۱۵

2- شناسایی استقلال و خومختاری منطقه ناگورنو- قره باغ و دریافت کمک های مالی از ایالات متحده را دنبال می کنند.

3- تأثیرگذاری غیر مستقیم برسیاست خارجی ایالات متحده .

در آخر با توجه به اهداف مشترک، رقابت موجود میان این دو سازمان نه تنها مانع از پیشرفت در فعالیت آن ها نشده بلکه موجب ایجاد تحرک بیشتر در جامعه ارامنه این کشور در جهت تحقق اهداف مشترک گردیده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات