صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۱۸
اندیشمندان عرب:

بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، الگویی برای ملت‌های عرب و مسلمان است

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی نشست وبیناری بررسی و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری با عنوان «رویکرد فکری برنامه‌های پیام گام دوم انقلاب» را با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از ایران، لبنان، عراق، مصر و تونس برگزار نمود.
ابتدا عباس خامه یار طی سخنانی با تشریح پیام مقام معظم رهبری، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصویری واقعی و جدید از وضعیت علمی و فکری جامعه ایران و جمهوری اسلامی در حال حاضر ارائه می‌کند. پیشنیه انقلاب اسلامی هنوز به درستی آن چنان که شایسته است معرفی نشده است و مقام معظم رهبری با ارائه گزارشی از گذشته ایران بیانیه خود را آغاز می‌کنند چرا که ایشان از معدود شخصیت‌هایی هستند که خود در بطن اتفاقات حوادث گذشته حضور داشتند و از نزدیک شاهد این اتفاقات بوده‌اند و نه صرف یک روایتگر که تاریخ را مطالعه کرده باشند.
خامه یار افزود: بخش دوم آن به مسائل پس از انقلاب و جایگاه علمی، دینی و… می‌پردازد که در حال حاضر در آن قرار داریم و باید در آینده قرار داشته باشیم و بخش دیگر نیز به آینده انقلاب اسلامی توجه کرده که تمام امید رهبرمان به قشر جوان است و بیشترین واژه مورد کاربرد ایشان در این بیانیه جوانان بوده و تمام امیدها بر جوانان و توانمندی آنها متمرکز شده است، ایشان همواره نسل امروز را نسبت به جوانان نسل اول انقلاب، انقلابی‌تر و کار آمدتر می‌دانند و این تنها در شعار محدود نمی‌شود و باید گفت تمام امیدها بر جوانان است چرا که از قدرت جوانی و نشاط و فعالیت بیشتری برخوردارند
وی افزود: نکته بعدی در خصوص سیاست خارجی است که می‌بینیم تمام جوانب مختلف روابط خارجی با دیگر کشورها را لحاظ نموده و ارتباط با محیط حاکم بر جهان را مد نظر داشته است.
رایزن فرهنگی کشورمان خاطر نشان کرد: درک ایشان از تجربیات گذشته، کنونی و آینده برای هر اندیشمندی قابل تأمل است؛ و در بُعد سیاست خارجی باید گفت ایران هیچ جنگ و اختلافی با دیگران ایجاد نکرده بلکه این دیگران هستند که اختلاف و جنگ افروزی می‌کنند و مشکلات را برای ایران ایجاد کرده‌اند. ایران هیچگاه جنگ و یا مشکلی برای کشورهای دیگر ایجاد نکرده اما همیشه ایران را متهم به ایجاد مشکل می‌کنند و آن را تهدیدی برای دیگر کشورها معرفی کرده‌اند در حالی که ما آغازگر هیچ جنگی تاکنون نبوده‌ایم و نیستیم و این همان نقطه قوت و قدرت ماست که هیچ گاه از قدرت نظامی خود استفاده منفی نکرده‌ایم در حالی که پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه همیشه برای کشورهای مختلف منطقه مشکل ساز و توطئه گر بوده‌اند، با این حال ایران دخالتی در این امر نداشته است.
خامه یار سپس با اشاره به اسلامیت ایران گفت: روش ایران در برخورد با دیگران همراه با لطف و محبت و تؤام با رحم و مروت بوده تا اسلام را بتواند به درستی به دیگران معرفی کند زیرا دشمنان در حال ترویج اسلام خونریز و خشونت طلب هستند تا بدینوسیله مردم دنیا را نسبت به اسلام ناب و مهربان بدبین کنند و اسلام هراسی را در میان آنها ترویج کنند. اما رفتار ج. ا. ایران باعث شده تا خشونت‌ها و وحشی گری‌هایی که به نام اسلام تمام می‌شود را از چهره مهربان و درخشان اسلام بزداید.
وی یادآور شد: بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب، استراتژی اسلام بسیار مهم بوده و باید توجه داشت که با گذشت چهل و دو سال از انقلاب اسلامی، این انقلاب همچنان مایه نگرانی غربی‌ها و آمریکا بوده و آنها نه تنها با انقلاب اسلامی ایران مخالفت می‌کنند بلکه ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند و بارها کشورمان را تهدید کرده‌اند. و آمریکایی‌ها، ایران را تنها دولت انقلابی بر روی زمین می‌دانند که می‌خواهند به آن پایان دهند و مشکل آنها همان ماهیت انقلاب اسلامی است و تمام تلاش آمریکائیها این است که دستاوردهای ما را بگیرند و در رسانه‌های خود می‌گویند که ایران باید «انقلابی گری» خود را کنار گذارد. بنابراین دشمن با اصل و ماهیت انقلابی کشورمان مشکل دارد و آن را مشکل اصلی خود با ایران می‌داند لذا تلاش می‌کند تا مردم ایران را از روحیه انقلابی شأن تخلیه کند. آمریکا انقلاب را تخریب کننده اندیشه‌های غرب می‌داند و این نشان دهنده اهمیت و قدرت انقلاب اسلامی است.
رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با تشریح مفاد بیانیه گام دوم و اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی با گذشت چهار دهه بدون هیچ گونه توقف و عقب نشینی از اصول خود، به راهش ادامه داده و انحرافی در مسیر آن ایجاد نشده گفت: دشمنان در پی گرفتن روحیه انقلابی از مردم هستند تا بتوانند بدین وسیله موجب سلب هویت، آزادی و اصول ما شوند، و این هویت انقلابی ماست که چارچوب منافع ما را مشخص می‌کند.
خامه یار یکی دیگر از ابعاد سیاست خارجی ما را رها شدن از وابستگی به کشورهای قدرتمند برشمرده و گفت: ایران در گذشته وابسته به آمریکا و غرب بود و تحلیل گران ریشه انقلاب را جهت رهایی از وابستگی ایران به غرب می‌دانند، بنابراین ما در استقلال تمام ابعاد آن را مد نظر داریم از سیاسی گرفته تا اقتصادی و نظامی را شامل می‌شود. و همین استقلال ماست که مورد هدف آمریکا قرار گرفته شده است.
نکته دیگر اینکه رهبر انقلاب به سه اصل در سیاست خارجی اشاره نموده‌اند و آن، عزت، حکمت و مصلحت است که سیاست خارجی ما بر اساس همین سه اصل شکل گرفته است؛ عزت یعنی اینکه در عرصه بین الملل در برابر دیگران سر خم فرود نیاوریم و در حکمت یعنی اینکه در روابط خارجی خود به رغم انتقادات نسبت به استکبار جهانی اما روابطمان را قطع نمی‌کنیم و سوم اینکه بر اساس منافع و با حفظ فاصله خود با دشمن حرکت می‌کنیم.
خامه یار در پایان سخنان خود با اشاره به موضوع تمدن اسلامی و ارائه الگویی در برابر تمدن غربی گفت: اهدافی که در تأسیس جمهوری اسلامی ایران قرار داشت یعنی همان اهداف امام خمینی، همچنان مورد توجه قرار دارند و انقلاب اسلامی برای رسیدن به همین هدف تلاش می‌کند و با گذشت بیش از چهار دهه در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی در حرکت هستیم و هیچ گونه عقب ماندگی نداشته‌ایم و امام خامنه ای به آن وعده داده است که با تمدن کنونی خود چگونه می‌توانیم با تمدن غرب مقابله کنیم چرا که تمدن ما بر پایه عدالت و حق استوار گردیده و جای خود را در جهان معاصر در میان دیگر تمدن‌ها باز کرده است.
بیانیه گام دوم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شیخ نعیم قاسم، جانشین دبیرکل حزب الله لبنان، با اشاره به اینکه باید بیانیه گام دوم مورد توجه بیشتر قرار گیرد گفت: این بیانیه را از دو بعد می‌توان مورد بررسی قرار داد، نخست، اعلام پایان گام اول انقلاب پس از گذشت چهل سال خود حاوی سه عنوان پایان مرحله تأسیس نظام و تثبیت جمهوری اسلامی ایران است. ایران مرحله تأسیس نظام بر اساس الگوی جدید و اجرای اسلام ناب محمدی با رهبری ولی فقیه و شخصیتی مانند امام خمینی که شعار ما می‌توانیم را سر داد، پشت سر گذاشت. همچنین از مرحله تثبیت و حمایت از اصل نظام به رغم جنگ تحمیلی و مشکلات امنیتی مانند ترورها و انفجارها و جنگ نرم و ایجاد اغتشاش در داخل، عبور کرده است. مرحله سوم نیز تعامل با واقعیت‌ها و موانعی که مانع اجرای کامل نظام اسلامی شده که همچنان مشکلاتی را همراه دارد اما با این حال گام نخست پشت سر گذاشته شده است.
جانشین دبیرکل حزب الله افزود: گام دوم که متشکل از هفت نکته مهم است را نیز می‌توان به سه قسمت تقسیم نمود. بخش نخست همراهی با پیشرفت‌های معاصر از طریق پژوهش‌های علمی و تأکید بر آن از سوی مقام معظم رهبری و مقصود ایشان تنها علمی نبوده بلکه توسعه و رشد علمی در ابعاد علوم سیاسی، علوم جنگی و علوم صنعتی و تمام دیگر علوم مانند نانو و هسته‌ای است تا ایران به قله‌های پیشرفت دست یابد. بخش دوم توجه به ارکان بنای دولت اسلامی بر اساس اقتصاد مقاوم با تکیه بر پتانسیل‌های داخلی و تولید علم، عدالت و مبارزه با فساد؛ استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت؛ و اینکه تمام این امور باید با توجه به معنویت و اخلاق، ارائه الگوی زندگی اسلامی و طرد الگوی غربی می‌باشد.
شیخ نعیم قاسم در پایان ضمن نتیجه گیری گفت: گام اول پیشرفت و گام دوم بنای دولت اسلامی بر اساس چهار اصل می‌باشد و غنی سازی اورانیوم و حمایت از مقاومت در منطقه حق طبیعی ایران است و حزب الله به این روابط مستحکم جهت دفاع از استقلال و آزادی کشورش افتخار می‌کند، روابطی که ایران هیچگاه از ما درخواستی ننموده، بلکه این ما بودیم که همواره درخواست نمودیم و بهره بردیم و سرزمینمان را آزاد کردیم و کرامت را به این کشور بازگرداندیم. امیدواریم جمهوری اسلامی ایران در گام دوم در سطح جهان موفق شود.
رهبر انقلاب عناصر اصلی تحقق امت اسلامی را بر هفت محور تبیین کرده‌اند
سپس حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن بیان این نکته که رهبر معظم انقلاب بر این نکته تأکید دارند که حکومت با نظارت ولی فقیه باید اداره شود و احکام دین در جامعه اجرا شود، گفت: باید فهم درست از دین داشت و در برابر اوامر الهی تسلیم بود. نکته دیگر اینکه وقتی امت اسلامی برپا می‌شود، وظیفه ما نیز این است که به تعهدات خود نسبت به آن عمل نمائیم، لذا اگر امت به دین عمل کرد ما به تحقق امت اسلامی خواهیم رسید.
وی افزود: با کمک رهبر انقلاب، آموزه‌های اسلامی در حال پیاده شدن بوده و رهبر انقلاب عناصر اصلی تحقق امت اسلامی را بر هفت محور تبیین کرده‌اند.
- علم و پژوهش؛ مسلمانان باید قله‌های علم را فتح کنند.
- معنویت و اخلاق؛ خداوند پیامبر اکرم را برای اتمام کرامت‌های اخلاقی مبعوث کردند و وظیفه امت اسلامی عمل به تعالیم اسلامی است.
- اقتصاد؛ امت اسلامی باید از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل شود.
- عدالت؛ خداوند به عدالت دستور داده است، عدالت اجتماعی در تمام سطوح و مبارزه با فساد باید محقق شود.
- استقلال و آزادی؛ استقلال از غربی‌ها و خارجی‌ها و آزادی از زیر سلطه ستمگران.
- عزت در تمام ابعاد؛ و مهمترین آن عزت ملی است، روابط خارجی باید بر اساس عزت ملی تنظیم شود.
- باید دشمن شناس بود؛ باید دشمن را شناخت و در برابرش ایستاد
- روش درست زندگی در جامعه اسلامی متمدن؛ برماست که روش زندگی خود را اسلامی و فارغ از هرگونه روش غربی و خارجی باشد.
چالش‌های کنونی انقلاب اسلامی ایران
در ادامه عصام نعمان، وزیر و نماینده اسبق پارلمان لبنان، به چالش‌های کنونی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: امام خامنه ای به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر استمرار و ادامه مسیر انقلاب تأکید نموده و جمهوری اسلامی ایران را مصمم در مقابله با چالش‌های موجود در جهان معرفی کردند.
وی افزود: شاید مهمترین و تأثیرگذارترین چالش‌ها، نپذیرفتن غرب و به ویژه آمریکا و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل و بحران‌های مختلف در جهان و به ویژه غرب آسیاست، لذا آمریکا تلاش می‌کند تا با روش‌های مختلفی این نظام را محدود کند و کمترین آن همان تحریم‌ها و محاصره اقتصادی و حمایت از گروههای تروریستی و ایجاد تفرقه میان اهل تسنن و شیعیان و فتنه انگیزی مذهبی و ایجاد ائتلاف‌های نظامی و سیاسی مخالف با جمهوری اسلامی ایران است.
این وزیر لبنانی در ادامه گفت: دومین چالشی که جمهوری اسلامی ایران در مقابله با غرب با آن روبروست این است که انقلاب ایران تنها یک انقلاب اسلامی نبوده بلکه انقلابی بر ضد هژمونی غرب بر ثروت و منابع طبیعی ملت‌های جهان اسلام بوده است. لذا انقلاب در اسلام در حقیقت مبارزه با تقلید از غرب، حاکم ستمگر و دشمن طمع کار است.
عصام نعمان سومین چالشی که انقلاب اسلامی با آن روبروست را موضع سرسخت جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی در اشغال فلسطین و حمایت کشورهای غربی و برخی دیگر از کشورهای شرقی دانست گفت: غربی‌ها و برخی شرقی‌ها با مال و سلاح خود در برابر بیداری و پیشرفت جهان اسلام و جهان عرب مقابله می‌کنند تا این کشورها را به رکود، عقب ماندگی و استبدادی جهت گشودن راه سلطه آنها را بر این جوامع بکشانند.
وی در معرفی چهارمین چالش انقلاب اسلامی افزود: مقابله با غرب و آمریکا برای جلوگیری از محرومیت کشورهای عربی و اسلامی از پیشرفت علمی و به ویژه در حوزه هسته‌ای و انرژی هسته‌ای و پژوهش‌های علمی است. و می‌توان پنجمین چالش را نیز بروز حساسیت‌های فرهنگی و سیاسی در میان ملت‌ها و کشورها و به ویژه همسایگان آن دانست که نسبت به موفقیت‌های علمی ایران دارند و تلاش کشورهای غربی برای سو استفاده از این حساسیت‌ها با هدف از بین بردن فرصت‌های همکاری ایران با ملت‌ها و کشورهایی که همراه با محور مقاومت و مخالف با استبداد داخلی و سلطه خارجی هستند. اما امام خامنه ای در مقابل با این حساسیت‌ها و از بین بردن آن تلاش کردند و شاید تبیین درست از صدور انقلاب یکی از همان موارد رفع حساسیت هاست.
نماینده اسبق پارلمان لبنان ششمین چالش انقلاب اسلامی را بهره بردن از فضای مجازی برای برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و تعمیق نهضت علمی و تمدنی در میادین مختلف حیات داخلی جمهوری اسلامی برشمرد و هفتمین چالش را نیز تکیه بر روش‌های علمی پیشرفته جهت برقراری همکاری و ائتلاف با جمهوری اسلامی ایران با دیگر ملت‌ها و جنبش‌های آزادی بخش در مقابله با موانع آزادی و دموکراسی و عدالت و توسعه و صلح دانست.
جمهوری اسلامی ایران با بیداری و صبر و پای بندی عقبه‌ها را پشت سر گذاشت
سپس شیخ مصطفی ملص، عضو هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان، به بیان نحوه موفقیت جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه با رهنمودها و رهبری امام خمینی و امام خامنه ای پرداخته و گفت: جمهوری اسلامی ایران با بیداری و صبر و پای بندی بر اصول ثابت انقلاب در برابر حوادث مختلف و رهبری حکیمانه توانست عقبه‌ها را پشت سر بگذارد و غربی‌ها با شعله ور ساختن جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و حتی در پی حوادث طبیعی انتظار داشتند تا این نظام به شکست بیانجامد و تمام تلاش خود را در این جهت به کار بستند. اما اراده رهبری و ملت ایران باعث شکست تمامی این دشمنی‌ها شد.
وی در ادامه افزود: امام خمینی با سر دادن شعار ما می‌توانیم و پس از ایشان امام خامنه ای توانست در برابر چالش‌ها در تمام ابعاد آن مقابله کند و در نهایت سربلند بیرون آید. دموکراسی در ایران این مسئله را اثبات کرد که حرف اول و آخر را ملت می‌زنند و انتخابات داخلی ایران قدرت‌های استکباری را شگفت زده کرده است.
عضو هیئت امنای تجمع علمای مسلمین گفت: ایران توانست در عرصه‌ای اقتصادی و صنعتی به خودکفایی برسد و در عرصه علمی و پژوهشی نیز پیشرفت قابل توجهی را به دست آورد و از علوم نوین مانند نانوتکنولوژِی نیز بهرمند گردد.
وی گفت: در عرصه سیاسی و روابط خارجی با کشورها و ملت‌ها نیز عزت ملی مد نظر ایران بوده و مرزها را با دشمن تعریف کرده است که همگی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت می‌باشد. عزت ایران، دشمنان را شگفت زده کرده چرا که آنها از حاکمان کشورهای منطقه تاکنون چنین برخوردی را مشاهده نکرده‌اند، غربی‌هایی که نظر خود را بر حاکمان این کشورها دیکته می‌کنند تحمل دیدن این عزت را ندارند.
شیخ مصطفی ملص افزود: در باب حکمت نیز سیاست‌ها و رفتار رهبران ایران به گونه‌ای است که در برابر تجاوز دشمنان سکوت اختیار نمی‌کنند و پاسخ مناسبی به تجاوز آنها می‌دهند، ضمن اینکه ایران تاکنون آغازگر هیچ جنگی نبوده است و به هیچ طرفی تجاوز نکرده است. ضمن ان که در روابط دیپلماتیک خود با غربی‌ها و کشورهای همجوار نیز حسن رفتار از خود نشان داده است.
در خصوص مصلحت نیز جمهوری اسلامی ایران به آن توجه کامل داشته و منافع خود را در نظر گرفته و موفقیت‌هایی را نیز به دست آورده است و با کشورهایی که با آمریکا و صهیونیست‌ها همراه نیستند مانند، چین، روسیه، آمریکای لاتین و برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی روابطی را برقرار کرده که در جهت حفظ منافع ایران باشد.
وی افزود: ثابت قدم بودن جمهوری اسلامی ایران بر اصول و ارزش‌های انقلاب، تضمین کننده قدرت ایران بوده که در برابر خارجی‌ها و دشمنان مورد حملات مختلف قرار گرفته است. همچنین روش علمی و پژوهشی اتخاذ شده و حمایت از مراکز پژوهشی توأم با ارزشهای ایمانی ملت ایران را پرچمدار کشورهای مستقل کرده است و ضامن آزادی و استقلال و خودکفایی اقتصادی می‌باشد و این همان مسئله‌ای است که امام خامنه ای در بیانیه خود بر آن تأکید نموده و به جوانان توجه ویژه نموده است.
شیخ مصطفی ملص در پایان گفت: ایران در مسیر درستی به سوی آینده‌ای روشن در جهت محافظت از ثروت‌ها و منابع طبیعی و اقتصادی خود و با تکیه بر توانایی داخلی و اعتماد به توانمندی ملت خویش تا تحقق اهدافش گام برداشته است. در حالی که دشمنانش از مسیر درست منحرف شده و با عقب ماندگی خود فاصله زیادی نسبت به پیشرفت کنونی ایران دارند.
دشمنان سعی در مخدوش کردن تجربه جمهوری اسلامی دارند
در ادامه غسان ملحم، استاد روابط بین الملل دانشگاه‌های لبنان و فرانسه، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به برخی موارد قابل تأمل در بیانیه گام دوم اشاره نمود و گفت: هشدار به سیاست‌های شیطنت آمیز غربی‌ها و برخی کشورهای عربی نسبت به انقلاب اسلامی است و این اشکال از سوی دیگران مطرح می‌شود که تجربه جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که احتمال گسترش و پیشرفت این کشور در سیاست خارجی خود در سطح سیاست بین الملل و منطقه را در بر دارد و با ممانعت از سوی برخی کشورهای دیگر روبرو شده و از طریق دستگاه‌های امنیتی، رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی جهان غرب و عرب در حال مبارزه با آن هستند. آنها سعی در مخدوش کردن تجربه جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌ها و مواضع این کشور و نقش و اهمیت حضور ایران و در نتیجه افکار عمومی منطقه و جهان را دارند. دیگر اینکه مانع ایجاد بصیرت درخصوص مسائل موجود و اتفاقات و حوادث بشوند و جهت نگاه‌ها را از مسئله مهم جهان اسلام و عرب و ملت‌های آزاده و مستضعفین جهان منحرف کنند و مسئله چهارم ایجاد دشمنی تاریخی و ایدئولوژی و جنگ مستمر (سرد و گرم) با ایران به جای جنگ با اسرائیل و در نهایت ارائه مفاهیم غلط و مستند بر پایه رویکردهای درهم تنیده و تحلیل‌های واهی همراه با نتایج اشتباه.
استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان در ادامه افزود: مسئله دوم در بیانیه گام دوم، مقایسه تجربه انقلاب اسلامی ایران از نظر نوآوری و بنای دولت ملی بر اساس آموزه‌های اسلام و نه بر اساس ایدئولوژی غربی از سویی و تجربه انقلاب‌های دیگر در تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر از سوی دیگر مانند انقلاب انگلستان ۱۶۸۸ م، انقلاب بزرگ فرانسه ۱۷۸۹ م، استقلال آمریکا ۱۷۷۶ و انقلاب بلشویکی روسیه ۱۹۱۷ م و انقلاب افسران آزاده مصر در سال ۱۹۵۲ م. که تمام این انقلاب‌ها از نظر محتوا، زمان، دیدگاه‌ها، مدنی بودن یا مردمی بودن، کمونیست بودن یا سوسیالیستی بودن و نظامی بودن، مسلح بودن یا داخلی بودن، کمک خارجی را داشتن یا نداشتن، وجود تبعیض و نبودن مساوات و عدالت سیاسی و عدم مشارکت عمومی و مردمی، پیامدها و تأثیرگذاری هایشان متفاوت بوده است.
وی در ادامه به مسئله سوم اشاره نموده و گفت: رویکرد منطقه‌ای ایران پس از انقلاب اسلامی، باعث شده این کشور به رغم تحریم‌ها، فشارها و موانع ایجاد شده داخلی و خارجی، به یک قدرت منطقه‌ای و در حال توسعه تبدیل شود. مشکل اینجاست که کشورهای عربی نگاه درستی و تفکر سیاسی مناسبی در قبال ایران ندارند. مسئله چهارم به نگاه همه جانبه ایران نسبت به حضور در معادلات راهبردی و منازعات منطقه‌ای و بین المللی است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گزینه مقابله با آْمریکا، اسرائیل و سلطه جهانی و حمایت از ملت‌های مظلوم و به ویژه فلسطین را برگزید و از قید وابستگی خود را خارج کرد. مسئله پنجم نیز بازنگری تاریخی و ارزیابی تجربه ایران به ویژه در گام اول انقلاب می‌باشد که در مدت چهار دهه تلاش ایران بر روی تثبیت امنیت و ثبات سیاسی در منطقه و سپس پیشرفت علمی و تلاش برای مشارکت سیاسی همه جانبه آحاد ملت و رشد و بالندگی سیاسی آنها و گسترش عدالت اجتماعی و معنویت دینی و ادامه مقابله با امپریالیسم بود.
این استاد دانشگاه در پایان به چشم اندازه ایران و برنامه‌هایی که برای نسل‌های جدید در داخل و در حقیقت گام دوم انقلاب تنظیم کرده است که شامل توسعه علمی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و راهبردی همراه با معنویت دینی و اخلاقی است.
ایران همچنان در دل انقلاب قرار دارد و انقلاب پایان نیافته است
سپس خانم البشراوی، فعال امور رسانه در جهان عرب از تونس، با اشاره به اینکه ایران همچنان در دل انقلاب قرار دارد و انقلاب پایان نیافته بلکه در راه ساخت زندگی بهتر تلاش می‌کند، گفت: انقلاب ایران مسئله ار نیست که بخواهد پایان پذیرد، چرا که مسئله پای بندی به اصول و مسئله مرگ و زندگی است، ایران همچنان در تلاطم امواج انقلاب از نسلی به نسل دیگر در حال ادامه مسیر حرکت خود رو به جلو قرار دارد.
وی افزود: انقلاب ۵۷ چهره جهان را تغییر داد، دوستان ایران به دشمن تبدیل شدند و همسایگانش به تبانی کنندگان با دشمنان! و کسانی دشمنش بودند به دوست مبدّل شدند. لذا این انقلاب هر لحظه در حال تحول قرار دارد و تأثیر بر تمام کشورهای منطقه و جهان گذاشت اگر این انقلاب نبود احزاب اسلامی جرأت انجام دادن کاری را نداشتند و انقلاب اسلامی ایران این را به همه فهماند که شما می‌توانید، حتی ترکیه نیز بر اثر انقلاب اسلامی توانست تغییر در خود ایجاد کند.
در ادامه این فعال رسانه‌ای تونسی گفت: اگر انقلاب اسلامی ایران نبود، ترکیه وضعیت کنونی را نداشت و جنبش اخوانی‌ها نیز این تغییر را در خود ایجاد نمی‌کردند و الجزایر و تونس نیز به وضعیت کنونر موجود نمی‌رسیدند. ما در دانشکده حقوق تونس، امکان پذیر بودن تحقق خواسته‌ها را از ایران فرا گرفتیم و این انقلاب باعث شد تا رابطه بین حاکمان عرب با ملت‌ها با بحران روبرو شود. درگذشته رئیس جمهور وقتی تصمیمی را مر گرفت یعنی حرف آخر بود و کسی حق اعتراض نداشت، اما انقلاب اسلامر ایران به ما آموخت که زیر بار هر حرفی نرویم و رؤسای جمهور کشورهای عربی لحن خود را با ملت خود نیز ملایم‌تر کردند.
کوثر البشراوی یکی دیگر از ثمرات این انقلاب را صبر، ثبات و مقاومت در برابر دشمن معرفی کرده و گفت: جنگ تحمیلی بر علیه ایران باعث شد تا شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای با هدف ضربه زدن به ایران تأسیس شوند تا مانع گسترش انقلاب اسلامی در منطقه شوند و از طریق رسانه‌ها بتوانند جلوی پیشرفت این انقلاب را بگیرند. از سوی دیگر شاهدیم که آمریکا سیاست‌های خود را تغییر داد که همگی به دلیل وجود این انقلاب بود.
وی با اشاره به تجربه حضورش در ایران گفت: قبل از ورود به ایران به شدت نگران بودم، اما پس از خروج از ایران تازه متوجه شدم که چرا آنها توانستند به این جایگاه برسند و ما نتوانستیم، آیا آنها کرامت دارند و ما نداریم؟ یا مظلومیت ایرانی‌ها مانند مظلومیت دیگر ملت‌های عرب نیست، اما در نهایت متوجه شدم که عرب‌ها به دلیل جهلی که آنها را فرا گرفته، مغرور هستند.
وی افزود: ایرانی‌ها در پی حاکمیت بر کشور خود و استقلال آن بودند، ملت ایران تصمیم گرفت که آزاد زندگی کند، اما ما همچنان کشورمان را به بیگانه‌ها فروخته‌ایم. اگر دستت را در دست دشمن بگذاری در نهایت به اشغال فلسطین و از هم پاشیدگی امت عرب منجر خواهد شد.
وی در پایان گفت: من تونسی هستم، اما این افتخار را دارم که فرزند انقلاب ایران هستم، ایرانی نیستم و زبان فارسی را نیز نمی دانم اما کرامت را خوب می‌شناسم و این آرزوی من است که خواهان تحقق آن در کشورم هستم.
جمهوری اسلامی ایران می‌تواند الگویی برای ملت‌های عرب به شمار رود
سپس، سرکیس ابوزید، مدیر انجمن تحولات از لبنان، با هدف فعال کردن روند گفتگوی ایران با عرب‌ها بر اساس بیانیه گام دوم، گفت: نگاه همه جانبه رهبر انقلاب، بر اساس مبارزه با استکبار جهانی در خارج و مبارزه با بی عدالتی و فساد در داخل می‌تواند الگویی برای ملت‌های عرب به شمار رود و دیگر اینکه، الگویی که ایران با جمع کردن اصول دینی و انسانی با علم و تمدن و نوآوری، توانست الگویی را به جهان معرفی کند که مخالف با آن چیزی است که برخی از اسلام به عنوان منشأ تروریسم آن را تبلیغ می‌کنند.
وی در پایان گفت: باید کشورهای عربی با ایران در تمام ابعاد همکاری کنند، خواه همراه با ایران باشند یا نباشند. ملت‌ها باید با یکدیگر در تعامل باشند و کشورهای عربی با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی می‌توانند الگوی جدیدی از زندگی را تجربه و در بخش‌های مختلف به توسعه و رشد برسند و با تشکیل شورای همکاری‌های تخصصی به یک قدرت زنده و پویا در خلیج فارس و دریای مدیترانه تبدیل شوند.
انقلاب اسلامی توانست جان تازه ای در کالبد کشورهای جهان سوم بدمد
در ادامه، جمال زهران، نویسنده و پژوهشگر مصری، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، و اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی توانست با سرنگون کردن روح استبدادخواهی و فساد، جان تازه ای در کالبد کشورهای جهان سوم بدمد، گفت: انقلاب اسلامی به ملت‌ها فهماند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند و منافع خود را دنبال کنند، چرا که حرف اول را مردم باید بزنند.
وی افزود: ایران در طول چهار دهه مسیر پیشرفت علمی را طی کرد و توانست به رغم فشارهای خارجی و بدون بازگشت، پرونده هسته‌ای خود را به جلو ببرد. ایران با رهبری خود در این مسیر گام برداشت و توانست در میدان پیشرفت علمی در تمام عرصه‌ها گام‌های بلندی را بردارد و در نظام کنونی جهانی و منطقه‌ای از جایگاه والایی برخوردار شود.
وی در ادامه گفت: ایران در جنگ تحمیلی به رغم توطئه ی کشورهای حوزه خلیج فارس بر ضد آن، سربلند و پیروز بیرون آمد و در حمایت از مسئله فلسطین و به رغم محاصره اقتصادی و تحریم‌ها به مسیر خود ادامه دهد.
جمال زهران در پایان گفت: ایران هیچگاه در حمایت از فلسطین و مقاومت کوتاهی نکرده است و ما از ایران و رهبری آن بابت ایجاد توازن و معادلات منطقه‌ای در برابر صهیونیست‌ها ممنونیم. به امید آزادی فلسطین از بحر تا نهر.
ایران توانست به موفقیت‌های داخلی و خارجی مختلف دست یابد
سپس، محمد صادق الهاشمی، مدیر مرکز دراسات العراق السیاسیة، درباره نقش جمهوری اسلامی ایران و تأثیر آن بر جهان اسلام با نگاهی آینده پژوهانه، گفت: ایران توانست در گام نخست خود به موفقیت‌های داخلی و خارجی مختلف دست یابد، در بعد داخلی با تثبیت هویت اسلامی و عقیدتی جمهوری اسلامی، و ایجاد ثبات اقتصادی، پیشرفت علمی و فنی به استقلال از بیگانگان برسد و در بُعد خارجی با مقابله با استکبار و دعوت ملت‌های مظلوم به بیداری و خودباوری دنبال منافع و هویت خود باشند، و با دفاع از مسلمانان و ملت‌های فلسطین مانند فلسطین طرح معامله قرن را به شکست بکشاند، همچنین ایران توانست، انقلاب اسلامی را فراتر از مرزهای جغرافیایی خود در مقابله با نقشه آمریکایی صهیونیستی در منطقه، ترسیم کند.
وی در پایان گفت: ایران با همکاری چین و روسیه توانست اقتصاد منطقه را در برابر فشارهای آمریکا فعال کند. همچنین با حمایت از مقاومت در لبنان، فلسطین، عراق و سوریه مانع تقسیم منطقه و گسترش جنگ مذهبی و عقیدتی شود و در نهایت توانست بیداری را در میان ملت‌ها گسترش دهد تا در پی منافع خود باشند.
باید ارکان نظام فکری قرآن کریم شناسایی
در پایان حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تکیه انقلاب اسلامی بر آموزه‌های قرآن کریم و با استناد بر این میراث عظیم و ارائه تاریخچه‌ای از دیدگاه‌های مختلف پیرامون تفسیر موضوعی قرآن کریم در خصوص مسائل اجتماعی و مرتبط با جامعه و زندگی انسان‌ها به بیانیه گام دوم اشاره نموده و گفت: باید الگوهای قرآنی در جوامع اسلامی پیاده شود و جهت تحقق این هدف بزرگ باید از الگوگیری از نظام‌های سکولاریسم، لیبرالیسم غربی، نظام قومیتی، تندرو و جریان‌های مارکسیستی دوری جست و به نظام فکری قرآن کریم تمسک بجوئیم.
وی افزود: باید ارکان نظام فکری قرآن کریم شناسایی و بر اساس آن تمدن اسلامی را پایه ریزی کرد. تریدی نیست که بهترین راه مقابله با نظام‌های فکری لیبرال، بازگشت به منبع اصیل قرآن کریم و اسلام و استخراج نظام‌های انسانی بر گرفته از وحی است. استخراج نظام‌های برگرفته و روشمند از قرآن کریم امری ضروری جهت رسیدن به تمدن اسلامی خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات