صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۳۳

اخبار ویژه 26 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

  فارین پالیسی: سیاست آمریکا شکست سنگینی از ایران خورد

یک نشریه تخصصی سیاست خارجی در آمریکا تأکید کرد؛ کاخ سفید در سیاست فشار حداکثری شکست خورد و ایران برخلاف پیش‌بینی، به توسعه قدرت خود ادامه داد.

فارین پالیسی می‌نویسد: دولت دونالد ترامپ، سیاست خود را در قبال تهران بر اساس مفهوم «کارزار فشار حداکثری» تعریف کرده بود و امید داشت تا فشارهای گسترده‌ای را بر ایران اعمال کند تا از آن، امتیازات گسترده‌ای را هم در مسئله هسته‌ای این کشور، و هم حضور منطقه‌ای و توانمندی‌های موشکی آن، اخذ کند. حتی برخی مقام‌های دولت ترامپ این امید را داشتند تا در اثر تشدید فشارها علیه ایران، حکومت این کشور سقوط هم کند. با این حال، پوچ بودنِ این تفکرات، در گذر زمان به وضوح روشن شده است.

تحریم‌های ترامپ علیه ایران، به این کشور، فشارهای اقتصادی وارد کرده با این حال، در محقق کردن دیگر اهدافِ واشنگتن علیه تهران، عمیقاً ناکام بوده است. در بحبوحه کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، برنامه هسته‌ای این کشور(ایران)، رشد قابل توجهی را تجربه کرد و اکنون تا حد زیادی، دیگر در قالب برجام، کنترل نمی‌شود. ایران در شرایط فعلی در قیاس با هر زمان دیگری، موشک‌های بالستیکِ دقیق‌تر و بیشتری را نیز در اختیار دارد. از سویی، ایران توانسته حضور منطقه‌ای خود را هم بیش از گذشته، تقویت کند. در نهایت نیز باید گفت که هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در اثر تحریم‌های آمریکا، ضعیف شده باشد هم وجود ندارد. این یعنی کارزار فشار حداکثری، با شکستی سنگین روبه‌رو شده است.

 

بیزنس اینسایدر: ایران حق دارد به آمریکا اعتماد نداشته باشد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی خاطرنشان کرد؛ ایران حق دارد به آمریکا اعتماد نداشته باشد.

بیزنس اینسایدر می‌نویسد: رئیس‌جمهور بایدن گفت که اگر ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای برگردد، امکان تغییر وجود دارد. با این حال اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن سؤالاتی را در مورد زمان بازگشت دولت بایدن به این پیمان به وجود می‌آورد یا حتی اینکه آیا این کار را انجام می‌دهد یا خیر.

بلینکن در مصاحبه‌ای گفت: اگر ایران همچنان به نقض محدودیت‌های توافق هسته‌ای ادامه دهد، تنها چند هفته تا ساخت بمب فاصله خواهد داشت. ترساندن جهان با ادعای نزدیکی احتمالی ایران به بمب چیز جدیدی نیست اما اکثر کارشناسان معتقدند که ایران حتی با فعالیت اخیر خود یک سال یا بیشتر با سلاح هسته‌ای کامل فاصله دارد.

علاوه‌بر این، حتی اگر جدول زمانی بلینکن درست باشد؛ توانایی ساخت بمب با هدف انجام این کار یکسان نیست؛ آنچه نگران‌کننده است این شک است که بلینکن‌ و دولت بایدن به برجام خواهند پیوست؟

بایدن به طور مداوم، این توافق را به عنوان منبع ثبات منطقه‌ای و پایه‌ای برای دیپلماسی بیشتر توصیف می‌کند. بازگشت بایدن به برجام به معنای رفع تحریم‌هایی است که دولت ترامپ وضع کرده است. اما بلینکن بارها و بارها روند کندتر و پیچیده‌تری را تصور کرده است. وی در جلسات استماع تأیید سنا گفت: ما تا رسیدن به توافق فاصله زیادی داریم. بایدن یک هفته بعد دوباره این تردید را تکرار کرد و گفت: تمدید و تأیید انطباق با برجام به کندی انجام می‌شود.  مواضع تهران قابل درک است؛ دولت آمریکا ۳ سال پیش که ایالات متحده را از برجام خارج کرد و تحریم‌هایی شدید مجدداً اعمال کرد، دولت ایران کاملاً و به طور مستقل با برجام مطابقت داشت.

ترامپ فکر می‌کرد می‌تواند ایران را به توافقی بهتر برساند اما پیامی که تهران دریافت کرد،  این بود که واشنگتن غیرقابل اعتماد است.

 

سازندگی: باید فکری به حال فساد منسوبان اصلاح‌طلبان کرد

ارگان حزب کارگزاران می‌گوید اصلاح‌طلبان به جای حل مشکلات خود در شورای عالی سیاستگذاری (شعسا)، آن را به تعویق انداخته و فقط نهادی انتخاباتی تأسیس کرده‌اند.

روزنامه سازندگی با نگاهی انتقادی نوشت: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان راه‌اندازی شد و  مهمترین تفاوت آن با سلف خود، در ریاست آن است. در لیست نهاد جدید خبری از عارف و اکثر نزدیکانی که او با خود به شورای سیاست‌گذاری برده بود، نیست. همچنین از میان جوانانی که در سال 97 نامه موسوم به «اصلاح‌اصلاحات» را خطاب به محمد خاتمی منتشر کردند،‌تنها یک نفر در فهرست جدید حضور دارد؛ آن هم با بلیط نهضت آزادی، امضاکنندگان آن نامه. پیش از این سه تن از اعضای امضاکننده آن نامه به انتخاب دفتر خاتمی به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان راه یافته بودند که با انتقاد برخی فعالان جوان و امضاکنندگان نامه «اصلاح اصلاحات» مواجه شده بود. آنها معتقد بودند که انتصاب سه نفر از آن جمع به شورای سیاست‌گذاری، فرو کاستن مطالب و مطالباتی است که در آن نامه مطرح شده بود. حالا اما دو تن از آنها که عضو حزب اتحاد ملت بودند، در غیاب نردبان مطالبه‌گری کرسی خود را از دست داده‌اند. از بین ده‌ها جوان کنشگر سیاسی که آن نامه را امضا کرده بودند و تلاش‌های بیشتری نیز برای ایده اصلاح اصلاحات انجام دادند. این روزها حتی صدای انتقاد یک نفر هم بلند نشد؛ نه در اعتراض به کرسی‌های از دست رفته‌ای که از اول معلوم بود برآیند نظرات متنوع این جمع را نمایندگی نمی‌کند و نه به خاطر باقی ماندن همه مشکلات ساختاری تشکیلات اصلاح طلبان. واقعیت این است که مشکلات تصمیم‌گیری همچنان ادامه دارد. از حضور احزاب کوچک و تک نفره تا مشارکت تشکل‌های اقماری برخی احزاب و البته تقسیم رأی بین احزاب به تساوی!

اکنون و در شرایطی که همچون همیشه اصلاح‌طلبان با استراتژی «تعویق»، مشکلات واضح و مورد توافق خود را حل نکرده وارد مسیر انتخابات پیش رو شده‌اند، باید منتظر جنجال‌های پس از خرداد 1400 بود. عمل‌گرایانه هم بنگریم،‌میان اصلاح روندهای درونی اصلاح‌طلبان و موفقیت در انتخابات‌های پیش‌رو پیوندی برقرار است که استراتژیست‌های اصلاحات باید به آن توجه کنند. آنها اگر به دنبال احیای سرمایه اجتماعی خودهستند، باید فکری به حال فساد منسوبان و ساختار غیردموکراتیک اصلاحات کنند و نقشه راه خود را برای اصلاح آن به جریان بیندازند. نیاز است که این پلن تا پیش از انتخابات آغاز شود تا دست کم بخشی از بدنه اصلاحات را به بازگشت روزهای خوب امیدوار سازد. این نقشه راه می‌تواند برای انتخابات شوراهای شهر باشد. تجربه انتخابات‌های گذشته نشان داده که فهرست محصول شورای شلوغ و پرمشغله سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نه برنامه محور که سهمیه‌ای و در نتیجه ناکارآمد بود. در همین حال، علی صوفی عضو شورای منحله سیاستگذاری اصلاح طلبان به خبرآن لاین گفت: غیر از ایراد گرفتن وزارت کشور، استعفای رئیس و نایب رئیس شورا،‌ علت آشفتگی و انحلال آن بود.

 

محسن هاشمی: مشکل روحانی هماهنگی در کابینه است، نه حاکمیتی

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید: کابینه روحانی با کابینه مرحوم هاشمی قابل مقایسه نیست و مشکل روحانی در ایجاد هماهنگی و انسجام در درون دولت است.

محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا و درباره این همانی کابینه هاشمی و روحانی اظهار داشت: نمی‌توان با قطعیت این ادعا را تایید کرد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از تعدادی از اعضای هیئت دولت فعلی آقای روحانی شناخت زیادی نداشت و به تعدادی نیز بیش از وضعیت امروز آنها در دولت اختیار و حمایت می‌داد، به طور نمونه شاید در این هشت سال از ظرفیت اجرایی آقای جهانگیری برای هماهنگ کردن دستگاه‌های اجرایی در دولت استفاده کامل نشده است، اما مهم‌تر از اشخاص، هارمونی و انسجام و فضای کلی در دولت است که به نظرم در این بخش مشکل داریم، مقداری مدیران ما دچار کم‌انگیزگی و عدم جسارت و ریسک‌پذیری شده‌اند و به خوبی با یکدیگر تعامل ندارند.

وی افزود: در دوره دوم دولت سازندگی هم بعضا شرایطی شبیه امروز چه از نظر کاهش درآمد نفتی و چه از نظر فشار روی دولت به وجود آمد که ایشان شخصا مسئولیت اقتصاد را به عهده گرفتند و تا روز آخر دولت، مدیران با تمام وجود پای کار بودند و با شرایط مناسب اقتصادی دولت را به آقای خاتمی تحویل دادند.

مشکل فعلی آقای روحانی بیشتر در ایجاد انسجام و هماهنگی درون دولت است نه مسائل حاکمیتی. به نظرم ایشان در حوزه دیپلماسی و سیاست و امنیت تخصص خوبی دارد و می‌تواند مسائل را تا حد امکان مدیریت کند، اما در حوزه اقتصاد و مسائل اجرایی سابقه و علاقه کمتری دارد و شاید حوصله ورود به کلاف سردرگم اختلافات بین دستگاهی و مشکلات اجرایی را نداشته باشد و این موضوع به پاشنه آشیل دولت تبدیل شده است.

وی در پاسخ این سوال که «شرایط کنونی اصلاح‌طلبان را که در نتیجه حضور چند سال اخیر آنها در فضای مدیریتی پدید آمده و منجر به ناامیدی بدنه اجتماعی‌شان از آنها شده، محصول چه عوامل و شرایطی می‌دانید؟»، گفت: درست است که برخی مشکلات اصلاح‌طلبان ناشی از محدودیت‌های قضایی و امنیتی و مشکلات حاکمیتی بوده، ‌اما یکی از دلایل اصلی ریزش بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان، عدم واقع‌گرایی و عملگرایی آنان پس از پیروزی در انتخابات بود، اصلاح‌طلبان از سال 92 تا 98 تقریبا بخش‌های اصلی انتخاباتی یعنی دولت، مجلس و شوراها را در اختیار داشتند و در مدیریت شهری که یکدست بودند، ‌اما در عمل و پس از انتخابات هم در فضای شعاری و ذهنی قبل از انتخابات ماندند و نتوانستند از قدرت استفاده مناسبی جهت حل مشکلات مردم و ایجاد رونق در کشور انجام دهند، باید بدانیم که قبل از پیروزی زمان شعار و وعده و گفت‌وگو است اما پس از پیروزی جامعه و هوادارانمان از ما تواقع عمل و حل مشکل دارند نه فرافکنی و ادامه شعار دادن و فضای انتخاباتی.

محسن هاشمی درباره شورای سیاستگذاری (منحل‌شده) اصلاح‌طلبان هم گفت: شورای[عالی] سیاستگذاری اصلاح‌طلبان عمدتا به بستن بخشی از لیست نامزدهای انتخاباتی محدود بود و پس از ارائه لیست کنش موثری نداشت و شاید یکی از علل عدم کارآمدی و عملگرایی اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری، همین فقدان انتظار و مطالبه‌گری و ارائه برنامه بود.

 

فرصت‌سوزی و کاهش 70 درصدی صادرات به روسیه در پسابرجام

به واسطه فرصت‌سوزی دولت در حوزه تجارت خارجی، صادرات ایران به روسیه در پسابرجام، 70 درصد کاهش یافت. این خبر را روزنامه فرهیختگان ضمن گزارشی منتشر کرده و نوشت: در اهمیت گسترش روابط تجاری ایران و روسیه همین‌قدر کافی است بدانیم از ظرفیت بالقوه ۱۲ میلیارد دلاری برای حضور کالاهای ایرانی در روسیه، فقط ۴درصد آن فعال است. همچنین از واردات ۲۵۴ میلیارد دلاری کالا توسط روسیه، سهم ایران حدود 0/18 درصد و از واردات ۹۷ میلیارد دلاری خدمات این کشور نیز، سهم ایران نزدیک به صفر است.  قدیر قیافه، نایب‌رئیس سابق اتاق مشترک ایران و روسیه و ازجمله فعالان اقتصادی باسابقه کشورمان در حوزه مراودات تجاری ایران-روسیه، می‌گوید جنجال‌ها پیرامون سفر رئیس مجلس  به مسکو مربوط به گسترش روابط تجاری ایران با شرق بوده که به‌نوعی در حیطه خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار می‌گیرند. وی معتقد است این جنجال‌ها مسبوق‌به‌سابقه بوده و آنچه امروز مهم است، اینکه نباید منتظر معجزه از بایدن و تیم وی بود و لازم است روابط تجاری ایران با روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌عنوان یک رویکرد خنثی‌کننده تحریم‌ها، همپای روابط سیاسی و امنیتی گسترش یابد. براساس آنچه حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت اظهار داشته، بررسی‌های سازمان توسعه تجارت ایران نشان می‌دهد ظرفیت صادراتی ایران به روسیه در حوزه کالا حدود ۱۲ میلیارد دلار است. این رقم را از نایب رئیس سابق اتاق مشترک ایران و روسیه سوال کردیم که وی معتقد است این عدد صحت دارد. برای درک صحت و سقم این عدد کافی است بدانیم حدود ۴۰ میلیارد دلار از واردات روسیه در سال‌های گذشته مربوط به محصولات غذایی و پروتئینی و محصولات کشاورزی بوده است. مواد غذایی، کالاهای دانش‌بنیان، کالاهای نانوفناوری، تجهیزات پزشکی، فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی، محصولات پلاستیکی، معادن و محصولات پتروشیمی از جمله اقلام عمده وارداتی روسیه است که بنا به اظهارات مسئولان سازمان توسعه تجاری و همچنین قدیر قیافه در عمده این اقلام، ایران ظرفیت بالایی برای حضور در این کشور دارد. با این حال براساس آنچه در نمودارها آمده، طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ از واردات ۱۹۲ میلیارد دلاری تا واردات ۲۵۴ میلیارد دلاری روسیه، سهم کالاهای ایرانی در بالاترین سطح حدود ۵۰۱ میلیون دلار در سال بوده و به‌طور میانگین ایران در دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ سالانه حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ میلیون دلار صادرات کالایی به روسیه داشته است.  بر این اساس سهم کالاهای ایرانی از بازار روسیه در بالاترین سطح حدود ۰.۱۸ درصد و در پایین‌ترین سطح نیز حدود ۰.۱۰ درصد بوده است و هنوز هم به‌رغم ورود ایران به تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورمان حتی سهم ۰.۵ درصدی (نیم‌درصدی) هم از بازار روسیه ندارد. با این حساب و با احتساب ظرفیت ۱۲ میلیارد دلاری برای حضور کالاهای ایرانی در بازار روسیه و صادرات ۴۶۱ تا ۵۰۰ میلیون دلاری کشورمان به این کشور، فقط ۴ درصد از ظرفیت صادراتی ایران به روسیه فعال بوده و ۹۶ درصد ظرفیت بالقوه صادراتی ایران به این کشور غیرفعال است. طبق آمارهای سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران، طی ۱۳ سال اخیر (آمار رسمی قابل دسترس) حجم صادرات ایران به روسیه از ۳۵۸ میلیون دلار در سال ۸۷ به ۵۰۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ رسیده. این رقم در سال‌های بعد با ورود دولت روحانی به پاستور به‌طور قابل توجهی کاسته شده و در همان سالی که ایران توافقنامه برجام را امضا کرد، این رقم به پایین‌ترین میزان ۱۳ سال اخیر تنزل پیدا کرده و رقم ۱۷۳ میلیون دلار در این سال برای صادرات ایران به روسیه ثبت شده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

سرلشکر  سلامی:

هیچ صحنه‌ای برای سپاه بن‌بست ندارد

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه هیچ صحنه‌ای برای سپاه بن‌بست ندارد، گفت: هنر سپاه شکستن قدرت‌های استکباری است. به گزارش سپاه‌نیوز، همزمان با ایام سالروز عملیات غرور‌آفرین والفجر 8 و روز حفاظت اطلاعات، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط ویدئو‌کنفرانسی با فرماندهان نیروها، سپاه‌های استانی و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه با تاکید بر اینکه هیچ صحنه‌ای برای سپاه بن‌بست ندارد، گفت: هنر سپاه شکستن قدرت‌های استکباری است. سپاه در دامنه قله‌ای است که از آن قله ولی‌فقیه با تدابیر نورانی خود چشمه‌های حکمت را جاری می‌کند و فرمول‌های غلبه را می‌آموزاند، با این منطق سپاه در هیچ صحنه‌ای شکست نمی‌خورد. سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه سپاه خود را خادم ملت ایران می‌داند و پیشگام برای رفع مشکلات مردم است، گفت: مردم عزیز ما نیز در تمام صحنه‌های سخت، سپاه را تنها نگذاشتند و مادامی که ارتباط سپاه، مردم و امام امت برقرار است هیچ قدرتی قادر نیست ما را شکست دهد. فرمانده کل سپاه در پایان اطلاعات را حیاتی‌ترین سرمایه نهاد قدرتمندی مانند سپاه توصیف و با قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های فرماندهان و کارکنان سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، تصریح کرد: دشمن نباید کرانه‌های قدرت ما را ببیند؛ ابهام‌سازی برای دشمن بخشی از قدرت ما است. اگر امروز قدرت نیروهای هوافضا، دریایی و زمینی ما دست‌نخورده باقی مانده و دشمن نمی‌تواند اجزا و ارکان و گسترش این قدرت را ببیند، محصول این است که بین فرماندهی، حفاظت و تک‌تک پاسداران عزم و اراده جدی در صیانت از سپاه وجود دارد؛ هر چند گاهی برای ایجاد بازدارندگی و دقیق کردن محاسبات دشمن در رزمایش‌ها یا مصاحبه‌ها بخش‌هایی از قدرت‌مان را نشان می‌دهیم.

***

مسجدی:

نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه دولت عراق در حال مذاکره با آمریکایی‌ها برای ایجاد یک جدول زمان‌بندی جهت خروج نظامیان آمریکایی است، گفت: نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.  به گزارش مهر، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در جلسه هماهنگی همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی-بین‌المللی دفاع‌مقدس درباره وضعیت اجرای مصوبه دولت عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: آمریکایی‌ها زور خودشان را می‌زنند که از عراق خارج نشوند اما شرایط عراق طوری نیست که هر چه آنها می‌خواهند رقم بخورد. مؤلفه‌های قدرت شیعه در عراق مثل مرجعیت و حشدالشعبی، مؤلفه‌های قدرتمندی است. سفیر ایران در عراق تأکید کرد: خروج آمریکایی‌ها مصوبه پارلمان بود و برای دولت عراق لازم الاجراست، البته آمریکایی‌ها بشدت نیروهای خود را در عراق کاهش دادند و نیروهای باقیمانده را نیز در ۲ پایگاه عین‌الاسد و حریر جمع کردند. مسجدی افزود: دولت عراق در حال مذاکره با آمریکایی‌ها برای ایجاد یک جدول زمان‌بندی جهت خروج نظامیان آمریکایی است و این اتفاق به نظر من خواهد افتاد چون هم مصوبه پارلمان عراق و هم مطالبه جریان مقاومت و مردم عراق است. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ماندگاری خود را حفظ کنند، گفت: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که فشار روی دولت عراق برای حل این مساله و تعطیل کردن ۲ پایگاه آمریکایی زیاد است و این اتفاق خواهد افتاد و نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.

***

ارتش به قدرت پهپادی جهانی تبدیل شده است

فرمانده کل ارتش گفت: نیروهای مسلح کشور از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران به لحاظ توان پهپادی به یک قدرت جهانی تبدیل شده‌اند. به گزارش دفاع پرس، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، درباره برگزاری رزمایش‌های اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ارتش و سپاه طی هفته‌های گذشته چندین رزمایش را برگزار کردند تا قدرت و آمادگی رزمی خود را به توان صد درصدی برسانند تا اگر کار غیرعاقلانه‌ای از سوی دشمن سر زد، بتوانند بموقع، محکم، سریع و قاطع پاسخ دهند.  امیر سرلشکر موسوی افزود: ارتش جمهوری اسلامی در این مدت رزمایش پهپادی، رزمایش دریایی و رزمایش زمینی را با موفقیت انجام داد که در رزمایش سمنان بخشی از توان پهپادی ارتش جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد. فرمانده کل ارتش همچنین با اشاره به توان پهپادی نیرو‌های مسلح، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، بحمدالله نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله ارتش در حوزه سامانه‌های پهپادی به یک قدرت پهپادی جهانی تبدیل شده‌اند و در روزهای اخیر بخشی از این توانمندی‌ها به نمایش گذاشته شد که از این توان گسترده، متنوع و متعدد در زمان خودش استفاده خواهیم کرد.

***

اختلاف وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با نتانیاهو در ارتباط با موضوع ایران

«بنی‌ گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه در مصاحبه با مرکز پخش تلویزیونی رژیم صهیونیستی (کان)، اقدامات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را بشدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش فارس، وبگاه خبری روزنامه «العربی الجدید» به نقل از شبکه صهیونیستی یادشده گزارش داد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با حمله به روش مقابله نتانیاهو با پرونده هسته‌ای ایران، از اقدام او در تعیین «مئیر بن‌شابات» مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی به عنوان مسؤول مذاکره با دولت بایدن، قدرت‌های جهانی و شرکای منطقه‌ای در موضوع توافق هسته‌ای ایران آن هم بدون سهیم کردن دیگر سازمان‌های ذی‌ربط این رژیم انتقاد کرد. بنی ‌گانتس در این باره گفت: «ما در یک سیستم ریاستی نیستیم! نتانیاهو مانند یک شاه اداره امور را بر عهده دارد، از این رو تلاش خواهم کرد تمام سازمان‌ها در این باره (انتخاب مئیر بن‌شابات)‌ اظهار‌نظر کنند».

*********************************

روزنامه خراسان**

شکسته شدن طلسم کاربری زمین‌های ریاست جمهوری در شمال

پس از آن که از سال ها پیش برنامه های مختلفی برای اراضی در اختیار نهاد ریاست جمهوری در یکی از شهرهای مشهور استان مازندران، به مدیران ارشد اجرایی پیشنهاد شده و مورد بررسی قرار گرفته، بالاخره قرار است با پیگیری برخی اعضای کابینه و موافقت مسئولان نهاد، حدود 20 هزار متر مربع از این اراضی، برای ایجاد موزه و نمایشگاه تخصصی در چند حوزه، در اختیار نهادهای مربوط قرار بگیرد و اکنون در سیر تایید گردش کارهای اداری مربوط است.

مطالبات بازنشستگان را در دولت حل کنید نه دادگاه

یک مقام مسئول با ارسال نامه ای جدید خطاب به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، از آن ها خواسته با توجه به تلاش دولت برای پیگیری و کاهش دعاوی طرح شده توسط برخی بازنشستگان دولتی در دستگاه قضایی درباره موضوعاتی چون نحوه محاسبه مطالبات و پاداش ها، مدیران مربوط ضمن بررسی درخواست های این افراد در مواردی چون فوق العاده های مناطق محروم، فوق العاده ویژه، ایثارگری یا ترفیع، ارتقای مرتبه و تنزل رتبه، کارگروهی از کارشناسان اداری، مالی و حقوقی ایجاد   و به گزارش نتایج بررسی تخصصی این دعاوی اقدام کنند تا بار شکایت واصل شده، کاهش یابد.

*********************************

روزنامه ایران **

دستور شناسایی عاملان توهین به رئیس‌جمهوری در اصفهان

 خبراول اینکه، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در رابطه با شناسایی و دستگیری عاملان توهین به رئیس‌جمهوری اعلام کرد: دستگاه قضایی صرف نظر از مسائل جناحی، پاسداری از قانون و حرمت و صیانت از شخصیت حقوقی و حقیقی افراد را مقدم بر هر نظری دانسته و با قانون شکنان برخورد قاطعانه خواهد کرد.به گزارش جماران، علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: دستور به مراجع امنیتی جهت شناسایی مرتکبان و محرکان شعار‌های هنجارشکنانه و توهین به رئیس‌جمهوری در روز ۲۲ بهمن صادر شده است. گفتنی است در حاشیه راهپیمایی موتوری 22 بهمن امسال در اصفهان عده‌ای شعار مرگ بر روحانی سرداده بودند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی خواستار برخورد قانونی با این توهین کنندگان شده بود.

 

واکنش به مدعیان طب سنتی درباره واکسن کرونا

 خبر دیگر اینکه،یک مدرس حوزه و مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) در واکنش به ادعای برخی مدعیان طب سنتی درباره واکسن کرونا، این قبیل ادعاها را جرم دانست. اخیراً مرتضی تبریزیان از مدعیان طب سنتی گفته است که تزریق واکسن کرونا منجر به تمایلات همجنس بازانه می‌شود. به‌گزارش ایسنا، آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه القضاء گفت: بر امام مسلمین واجب است که سه گروه را بازداشت و زندانی کند: ۱. علمای فاسق، ۲. اطبای جاهل،

۳. متصدیان حمل‌ونقل مفلس فاقد سرمایه. وی افزود: در همین حین که رهبر معظم انقلاب فتوا می‌دهند عده‌ای نیز می‌آیند و می‌گویند اصلاً نباید واکسن زد؛ این کلام خلاف عقل، شرع و علم است. این چه حرفی است که گفته می‌شود اگر کسی واکسنی را تزریق کند احساسات جنسیتی او تغییر می‌کند. این سخن بر اساس چه مبنای علمی گفته می‌شود؟ اگر کسی چنین سخنی بگوید مرتکب جرم شده است؛ و اگر کسی به‌طور غیرعلمی که جان انسان‌ها را به مخاطره می‌افکند تجویز طبی کند و بر اثر آن جسم و جان افراد لطمه ببیند مرتکب جرم شده و ضامن است.به گفته رشاد، اینکه عده‌ای بیایند و بر اساس روایات بی‌سند فتوای طبی صادر کنند این خلاف شرع و عقل و علم است. این افراد آبروی حوزه، دین و روحانیت را می‌برند و به شائبه تعارض دین و علم دامن می‌زنند و جامعه علمی را به دین بدبین می‌کنند و این لطمه به دین و ایمان وارد می‌کند

و جرم است.

 

دعوت عمار حکیم از تهران و ریاض برای گفت‌وگو

 دست آخر اینکه،رهبر جریان حکمت ملی عراق خواستار انجام گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی و در رأس آن‌ها عربستان شد.به گزارش ایسنا، سید عمار حکیم، بر ضرورت دور ساختن عراق و منطقه از نزاع‌های جاری و توقف جنگ‌ها و درگیری‌ها از طریق گفت‌وگوهای جدی و واقعی که به ثبات در منطقه و احیای روابط دیپلماتیک در آن بینجامد تأکید کرد. وی گفت: ملت‌های منطقه خواستار عقلانیت و خردمندی و آینده‌نگری رهبران‌شان برای حل بحران‌ها و بازگشت صلح و تقویت روابط و تأمین منافع جمعی و بازسازی خرابی‌های پیش آمده هستند. رهبر جریان حکمت ملی عراق، ایران و عربستان را به پای میز مذاکره فراخواند و گفت: به آغاز گفت‌وگوی برادرانه، اسلامی، جدی و صریح میان جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی دعوت می‌کنیم تا به تأمین امنیت و منافع منطقه کمک کند. یادآور می‌شویم که روابط تاریخی برآمده از همجواری و عقلانیت و خردمندی رهبران این کشورها بنیانی مناسب برای حل بحران‌ها و گشودن صفحه تازه‌ای در روابط خواهد بود.حکیم بار دیگر بر ضرورت تسریع در بازگشت همه کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای به میز مذاکره و پایبندی آنها به توافقات پیشین تأکید و تصریح کرد: این امر اقدامی است که به صلح و امنیت بین‌المللی و بازیابی حقوق ملت مظلوم ایران و کاهش تحریم و محرومیت و رنج اقتصادی آنان می‌انجامد.

*********************************

روزنامه شرق **

درخواست صدر برای نظارت بر انتخابات عراق

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، در نشستی رسانه‌ای کم‌سابقه در مقابل خانه خود در شهر نجف از برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل در عراق حمایت کرد. او مدعی شد احزاب رقیب «سعی در تقلب در آرا» دارند و افزود: «به‌تأخیر‌انداختن انتخابات برای عراق یک فاجعه خواهد بود».

خشم نتانیاهو از موضع دولت بایدن

ساعاتی پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد اعلام کند که دولت جو بایدن «حاکمیت اسرائیل» بر بلندی‌های جولان را به رسمیت می‌شناسد یا نه، نخست‌وزیر اسرائیل گفت جولان «تا ابد بخشی از اسرائیل باقی خواهد ماند». او افزود: «چه با توافق، چه بی‌توافق، ما از جولان پایین نخواهیم آمد؛ موضع ما روشن است؛ اینجا همیشه بخشی از اسرائیل باقی می‌ماند».

وعده فرمانده کودتای میانمار

هم‌زمان با شرکت ده‌ها هزار نفر از مردم میانمار در اعتراض‌ها به کودتای نظامی در این کشور، فرمانده نیروهای مسلح میانمار تأکید کرد با برگزاری انتخابات جدید، قدرت به فرد برنده انتقال خواهد یافت. ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارشد ارتش میانمار، ادعا کرد در انتخابات پارلمانی نوامبر گذشته که حزب «اتحاد ملی دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی به پیروزی رسید، تقلب شده است.

تظاهرات کارمندان دولت در پاکستان

تظاهرات هزاران نفر از کارمندان دولتی در شهر اسلام‌آباد، منجر به درگیری و خشونت میان معترضان و نیروهای پلیس و امنیتی‌‌شدن پایتخت شد. تظاهرات‌کنندگان که به افزایش‌ندادن حقوق و مزایا برای کارمندان از سوی دولت پاکستان معترض بودند، در مقابل خیابان منتهی به وزارتخانه‌های مهم تجمع کرده و تلاش داشتند به سمت پارلمان و کاخ نخست‌وزیری راهپیمایی کنند.

ادامه انفجارها در افغانستان

پایتخت افغانستان صبح روز گذشته را با سه انفجار آغاز کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش، دست‌کم دو نفر جان خود را از دست دادند و پنج نفر دیگر نیز زخمی شدند. در این انفجارها، یک فرمانده پلیس منطقه و محافظ او نیز کشته شدند.

توافق گروه‌های فلسطینی بر سر انتخابات

گروه‌های فلسطینی پس از پایان نشست دو روزه خود در قاهره، در بیانیه‌ای بر تعهد خود به جدول زمانی تعیین‌شده برای برگزاری انتخابات سراسری فلسطین و برگزاری آن در قدس اشغالی، کرانه باختری و نوار غزه تأکید کردند. در همین حال،‌ جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد در انتخابات شرکت نمی‌کند.

پاسخ اردوغان به مکرون

رجب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه، در واکنش به درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای ترک لیبی اعلام کرد تنها پس از عقب‌نشینی نیروهای خارجی دیگر از خاک لیبی، ترکیه نیروهایش را از این کشور بیرون می‌آورد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات